Ålder, kunskap på Swec-programmerare

Permalänk
Medlem

Ålder, kunskap på Swec-programmerare

Hej!

Jag försöker lära mig programmera Java och har haft en del trådar uppe ang ämnet.

Det jag nu är intresserad av är hur gamla ni som programmerar är, när ni började programmera och hur duktiga ni anser er vara nu.

Själv är jag 20, programmerat ett par månader.
På cv skriver jag:
1. Hänga gubbe
2. Yatzy
3. Program som räknar dagar till ett datum
... har inte varit speciellt aktiv. Skulle nog spöat en elev som läst programmering A på gymnasiet.

Permalänk
Medlem

17 år gammal och började med programmering för åtta år sedan. Anser att mina kunskaper står en bra bit över gymnasiets alla tre programmeringskurser.

Fram till förra sommaren har jag endast drivits av eget intresse så jag har gjort och lärt mig det som varit kul för stunden. Därför har jag en väldigt bred kunskap om än något begränsad på djupet.

Sedan jag fått programmeringsjobb under sommarloven har jag även börjat lära mig mer om databaser och annat som företag kan ha nytta av.

Permalänk

ålder: 19
programmerat sen: ~11 (gör det i perioder)
kunskapsnivå: över medel, är inte jätteinsatt i större patterns som MVC eller algoritmer.
språkkunskaper (kronologisk ordning): (X)HTML, CSS, JavaScript, VB6, PHP (OOP), Apache, XML, SQL, C++, Java och C#.net
lite historia: det första programmet jag skrev (i VB, runt år millenieskiftet) var en webbläsare baserad på IE:s ActiveX-modul. 2003-2004 jobbade jag på Commander. Inga större applikationer eller projekt sedan dess utan enbart småsaker, vilket gör att mina kunskaper kanske inte är lika stora som det kan tyckas. Webbprogrammeringen (främst PHP) har pågått längst, och jag har en hel del ofullständiga PHP-applikationer liggandes.

Permalänk
Medlem

Jag är 21 och har programmerat sen 11-12 års ålder, då batchprogrammering på Win95. Började göra hemsidor (ordet i dess rätta bemärkelse) när Win98 kom (alltså vid 12-13 års ålder) och lärde mig VBScript samt JavaScript ganska snabbt. Programmerade VB6 och PowerBuilder (Perl-liknande språk) innan gymnasiet, där jag gick teknikprogrammet och läste de vanliga, lätta kurserna Programmering A+B i Java samt Webbdesign. Det blev dock utmanande i Programmering C, där vi slutförde ett ganska stort projekt.

Efter gymnasiet startade jag webbdesignföretag med en kompis, får in något jobb då och då t.ex. klubbkalas.com och fridaklang.com. Läste civilingenjör Data i Linköping ett år men insåg att matten och hårdvaran var tråkig, så numera läser jag till systemutvecklare i Göteborg istället. Pluggar .NET och tar certifikaten för MCPD för tillfället. Efterfrågan är stor på kunskap inom de teknikerna, framförallt ASP.NET och SQL Server, så det känns rätt i tiden.

Kunskaperna är goda inom PHP, SQL, .NET, Java, (X/D)HTML, CSS, JavaScript, Ada och LISP, förutom grundläggande kunskaper inom några fler.

Permalänk
Medlem

Är 18.
Började programmera lite smått i slutet på 90-talet/början på 2000-talet när Gamemaker nämndes i något nummer av PC för Alla. Har sedan dess mest använt C++, ruby och PHP, men även lite D och python. Haskell, lisp och liknande lär komma snart då jag läser ett matematikrelaterat program på Chalmers.
Har även hållit på en hel del med (X)HTML och CSS. Allt detta i princip endast av eget intresse.

... verkar vara en hel del folk runt 20-strecket som är duktiga här. Det är väl som med scenen på 80-talet, vi är en generation där (ganska) många intresserar sig för samma sak :).

Permalänk
Medlem

Jag är snart 27 år. Började koda när jag var runt 13-14 år. Tog min dataingenjör samt magisterexamen i datavetenskap för c:a 3 år sedan (170p gamla systemet). Därefter har jag jobbat som programmerare av SS7 (Signaling System #7) (Telekom-system). Jag anser mig väldigt säker på C/shell-script/TCL och säker på Java/C++/Perl etc. Har man grunden inom programmering så är inga språk särskilt svåra att ta till sig...hmm Whitespace kan vara lite klurigare kanske: http://en.wikipedia.org/wiki/Whitespace_(programming_language...

Jag utvecklar system som har stenhårda krav på uptime. En del av systemen får ha max 5sec downtime per år, vilket leder till att man måste veta vad man gör när man kodar i ett system som består av många miljoner rader kod.

På fritiden utvecklar jag en del då tid finns, då blir det mest C/C++.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk

Hmm ... Är 29 år. Började hålla på med datorer (och programmerade för första gången) runt kanske 11-12. Började med farsans oric -> C64 -> Amiga -> PC. Har "småprogrammerat" i massa olika språk (basic, amos, 68k asm, c, c++, e, rebol, php) men aldrig riktigt kommit till skott och lärt mig något språk "fullt ut". Det jag kan bäst nu är html, css, javascript och php vilket jag anser mig "ganska duktig" på. Det som jag helst skulle vilja kunna och ska satsa på snart är C++ och komma längre än dosprogram. D.v.s. fönster, grafik, ljud etc.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Ålder: 21
Säker på: XHTML, xml, PHP (OO), java
Mindre säker på: C, javascript, ajax

Permalänk
Medlem

26 år, började programmera för fyra år sen kanske.

Har snappat upp lite av varje, men mest Ruby, PHP, Perl, C. Har lekt lite med Objective-C/Cocoa, C++, Python och olika Lisp-dialekter men har inga bestående kunskaper.

Favoritspråk just nu är Ruby och C men jag skulle vilja läsa klart SICP, Scheme verkar vara trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag är 27, har kodat sedan jag var 14.

Har (nästan) tagit civilingenjörsexamen i Datateknik (LiU) och armetar som spelprogrammerare. Kodar mest C++ i jobbet, och det är också det språk jag lärde mig att programmera i. Däremot säger det inte att jag gillar det så värst mycket

Kodar mycket datorgrafik på fritiden och leker en hel del med alternativa språk (Scheme/Io/Haskell/Lua). Har även börja använda C mer då det är enkelt att binda till andra språk.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

37 år, programmerat sen högstadiet (Då vic64 gjorde att folk hade råd att köpa datorer)

Kan inte objektorienterat men försöker lära mig, det är ett svårt tankesätt när man är inkörd på procedurbaserad programmering.

Kan assembler, basic, pascal, c och visualbasic6. Kan fuska ihop saker i java, asp, html mm.

Anser att min programmeringskunskap är ganska dålig och föråldrad (Det blir så, när systemen är i de språken så håller man sig där) men min analytiska förmåga är fan på topp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

22 om några dagar, programmerat i snart 4 år(Man behöver inte ha kodad sen man var 5! ).

Har de vanliga språken under bältet(C#, c/c++, java och de "tråkiga webbspråken :P"). Algoritmer och datastrukturer har facinerat mig ett tag så jag har lärt mig en hel del av det tänket.

Närmar mig avslutandet av mina studier ska "bara" göra ett större arbete och ett exjobb(läsa böcker ). Extraknäcker som webbutvecklare på ett lite större företag.

Projekt som jag gjort är ingenting att hänga i julgranen, många småspel som aldrig blev helt färdiga. Bland annat ett logik-spel som har mottagits väl av alla som spelat det, men det blev för litet för att göra någonting bra av det(hade inte riktigt tid, får väl gå på det senare igen).

Hehe, blev ju en mindre roman av det här...

/Peo

Permalänk
Medlem

38 år, har programmerat sen 1982 :-/ I början var det basic som gällde (ZX81, ABC80, VIC20, C64) sen blev det 68k-assembler på Amigan. Från mitten på 90-talet var det C/C++ och VisualBasic på PC. Har även testat ASP, java, html m.m. men har banne mig glömt allt sånt
Norpar lite från ZecretW:
"Anser att min programmeringskunskap är ganska dålig och föråldrad men min analytiska förmåga är fan på topp."
Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 3060 12GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 3 SSD + 2 HD, Aerocool 850W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

19 år, har programmerat i dess rätta bemärkelse i cirka 4-6 år beroende lite på hur man räknar. Första språket jag testade var QBASIC, det var precis i skarven mellan mellan- och högstadiet. Sen tog det ett tag innan jag tog tag i programmeringen igen, inte förrän åttan/nian kom jag igång igen. Då var det mycket trial-and-error, så då lärde jag mig inte speciellt mycket om grunderna o.s.v. På gymnasiet läste jag Programmering A i VB, och B+C i C++ och Java. Det gav väldigt mycket mer än att pula själv tycket jag.

Att skriva kod har jag dock hållt på med sen jag var kanske 12-13, då i form av enkla hemsidor (även detta i ordets rätta bemärkelse!). Började kika på PHP och MySQL senare och på den vägen är det.

På jobbet har jag nu börjat med utveckling på Dominoplattformen, det är verkligen ett stort steg ifrån relationsdatabaser och allt annat jag har jobbat med tidigare.

Säker på: PHP, (X)HTML, CSS, SQL
Relativt säker på: Java, C++, C#, JS
Osäker på: Python, VB, @Formula

Jag ser dock mig själv främst som webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

Ålder: 20 (soon to be 21)
"Programmerat" sedan jag var 11 ungefär.
med "programmerat" menar jag HTML och QBasic och liknande saker. Inget imponerande med andra ord.
Inte förren jag var runt 14 som jag tittade på Visual Basic och det var där karriären drog igång om man så vill.

Programmerar nu aktivt dagligen (minst 6h om dagen).
Är en fena på: Visual Basic, .NET (hatar båda), Python, PHP, "CGI".
Kan även lite C++, Assembly, C och Java.

Vägrar köra Java även om det är "den stora modeflugan". Slött, stort och klumpigt språk som ev passar bra på små portabla enheter. Men även där förespråkar jag annat.

Har alltid programmerat för att jag tycker det är kul, inte för att jag måste få in pengar. Jag gör det jag känner är kul för stunden, igår gjorde jag en egen web-baserad proxy i Python med egen webserver som bas.
några dagar dess förinnan så gjorde jag en SMTP/POP server som tog mig två dagar totalt (ingen följer ju fan den standarden längre : /).

Permalänk
Medlem

19år, började lite lätt i 9an har jag för mig. Mina kunskaper är följande

bra: PHP, X(HTML), CSS, SQL, Java, Javascript

halvbra: C#, .NET

Rätt kul med programering så länge man har något vettigt program att göra. Favoriterna är iallafall C# och Java, grymt roliga språk då man snabbt kommer igång med sina applikationer.

Permalänk
Medlem

markupspråk räknas inte

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
markupspråk räknas inte

Du räknas inte. Räknas scriptspråk då? Kanske inte serverspråk överhuvudtaget är programmering? Inte funktionella språk heller? Det kanske bara är C++ som ska räknas? Fast då inte under Win, utan endast Linux? Fast egenentligen vill du väl inte kalla annat än Assembler för programmering?

Att skapa en stor webbplats kräver bra mycket stabilare programmatiska kunskaper än ett "gissa-talet-spel" i C++. Om trådskaparen hade valt att begränsa språken eller utesluta vissa tekniker hade jag förstått dig, men nu är du bara dryg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Du räknas inte. Räknas scriptspråk då? Kanske inte serverspråk överhuvudtaget är programmering? Inte funktionella språk heller? Det kanske bara är C++ som ska räknas? Fast då inte under Win, utan endast Linux? Fast egenentligen vill du väl inte kalla annat än Assembler för programmering?

Att skapa en stor webbplats kräver bra mycket stabilare programmatiska kunskaper än ett "gissa-talet-spel" i C++. Om trådskaparen hade valt att begränsa språken eller utesluta vissa tekniker hade jag förstått dig, men nu är du bara dryg.

Jag håller till viss del med "matti4s", (x)html är inte mycket till programmering. Du påpekar att den stora webbplatsen kräver mer programmeringskunskaper än ett "gissa-talet-spel". Det är ju sant men om man skapar en större webbplats så är det inte direkt (x)html som kräver kunskaperna.

Personligen så anser jag att man inte borde påstå att man börjat programmera när allt man gjort var en img-tag eller ett helloworld. Utan först när man skriver sin egen kod(med lite loopar och skit ;), men det blir klart knepigare att peka på när man började då.

/Peo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
om man skapar en större webbplats så är det inte direkt (x)html som kräver kunskaperna

Vad tänker du på då? Grundläggande CSS och JavaScript (enkla event handlers etc.) räknar jag in i att skapa en webbplats, men inget av dessa är ju svårare än själva (X)HTML-koden? Med större syftade jag inte på "mer avancerad".

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att om man gör en större sida, så går man automatiskt till ett serverspråk för att förenkla sitt arbete i längden.

Javascript anser jag vara ett bra språk, och när jag pekar på html så är det just html som jag menar. Att grundläggande javascript/c++ etc inte är svårare har inte så mycket med min tankegång att göra. Det är snarare tänket jag är ute efter. Om man säger att (x)html i sammanhanget är ett giltligt språk så borde också bbcode vara det?

I grund och botten någonstans måste man kanske dra en gräns, och för mig så är gränsen vid (x)html.

p.s. html är väl obligatoriskt i högstadiet? var det under de sista av mina datorkunskapslektioner i alla fall.

/Peo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
...

Nu glider du iväg lite, naturligtvis är jag på det klara med att HTML inte är ett programspråk. Men det är kunskaperna på medlemmarna som trådskaparen efterfrågar, och att då som matti4s lägga in ett påstående som att markupspråk inte räknas, utan att ens utveckla det, tyckte jag var drygare än Yes. Faktumet kvarstår; att skapa en stor webbplats kräver stabilare programmatiska kunskaper än ett "gissa-talet-spel" i C++. Och jag pratar fortfarande bara om (X)HTML och mycket grundläggande CSS/JS, alltså inget server-side-språk. Därför skall naturligtvis info om markupspråk vara med i tråden. Det är ju t.ex. vanligt att företag söker systemutvecklare som är fenor på XML och XLS, skulle inte det vara väsentligt för kunskapsnivån? Jag ska också erkänna att jag är trött på diton som anser att programmera JavaScript, VB6 och .NET inte är programmering, men jag kan inte på förhand döma matti4s som en sådan.

Permalänk
Medlem

22, kodat sen runt 11, även om det är överdrivet att kalla det koda när det mesta jag gjorde var att dra ut bilder i formulär i VB
Högskoleingenjör i Datateknik och har jobbat som programmerare i 4-5 månader nu, mest Java och C# i jobbet hitills men jag känner mig säkrast på C++, de senaste åren har nog allt jag har kodat på haft stora grafiska delar och jag börjar nog tycka att spelgrafik är min starkaste sida just nu.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

26 år, har kodat hälften av dem, men på allvar sen 2001.

Läste civing datavetenskap 2001-2005, som många andra nästan färdig. Fast anställd som utvecklare från jan 2006. Bygger mest infrastrukturgrejer (radiusserver, smsc-kommunikation, övriga nätverksservrar för egna protokoll) i Java som såklart ska vara redundanta och alltid funka.
Senaste året har det dock blivit mer embedded C på ARM.

Nyttjar mest C och Java, har även blivit en del PHP, Haskell, Javascript och annat. Nästa steg i planen är att kolla in Lisp.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Jag är 21, har hållt på sen jag var 13 eller så.

Det är svårt att klassa sin egen förmåga men jag läser datavetenskap och har 5:a i de flesta programmeringskurser (vilket nog egentligen inte säger så mycket).

De paradigmer jag behärskar är funktionell och objektorienterad programmering (skulle kunna klämma in imperativ här också men det använder jag aldrig så...). Favoritspråk: Python, Lisp.

Permalänk
Medlem

Strax 24 år, började med programmering för ca 8-9 år sedan. Studerade programmering i Teknikprogrammet (gymnasiet) och nu i Datavetenskap (högskolan). Har bland annat programmering som hobby, har på senare tid börjat programmera Java applikationer/spel till telefoner, tex med bluetoothstöd, snart 3D hoppas jag. Mer detaljer om utbildning nedan.

Teknik (TE):
Startade Teknik (TE) programmet (3 år) på Rinmangymnasiet i Eskilstuna år 2000, började då med bland annat VB och C och har alltid gillat programmering sen dess.

Datavetenskap: Spelutveckling & Interaktion:
Pluggar nu Datavetenskap: Spelutveckling och Interaktion på Mälardalens Högskola och är ungefär på mitt 4e år poängmässigt.

Vi lär oss tex att designa/bygga spel från grunden i Imperativa språk som C och objektorienterade språk som C++ och Java, både 2D och 3D men också "vanliga" program så klart. Har också läst VB.NET. Några fler exempel:

AI, göra batteridrivna robotar/damsugare effektiva, inlärning etc.
Grafikprogrammering i OGL (optimeringar, lägga texturer, shaders, styrning...).
Kompilatorer, bygger en mindre egen.
Algoritmer, lär sig användbara algoritmer och datastrukturer.
Avancerad C++, uppsnabbning av program med tex Expression Templates etc.
Databaser, designar/bygger egen databas i SQL.
Datakommunikation, designar/bygger eget transportprotokoll (Linux).
Operativsystem, använda funktioner i Windows, trådar etc.

Permalänk
Medlem

24 år, började programmera när jag började läsa på ITU i göteborg för 2 år sedan. Jobbade på en konsultfirma i somras som utvecklare vilket va fin skit. C# är mitt favoritspråk pga att allt är så jävla smidigt i .net. Att man sen får sitta och härja i världens bästaste verktyg (VS ftw!) gör juh inte saken sämre.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Jag är 23 år och började programmera när jag var runt 16, men kom inte igång på riktigt förän jag började plugga när jag var 18.

Anser mig behärska python, java och C mycket bra samt php och javascript bra. Har dock även hållt på med en mängd andra språk (prolog, haskell, c++, asm, c#, säkert nåt annat) , både frivilligt för att vidga vyerna samt som en del av utbildningen. Jag anser mig dock inte behärska dom då jag bara har relativt ytliga kunskaper i de fallen.

Jag gör just nu mitt examensarbete som utvecklare på Google, och är sedan färdig civilingenjör.

Tyvärr har jag annars mest kodat hobbyprojekt, och det enda som andra använder är väl egentligen pici.

Permalänk
Medlem

jag är 26 tror jag. programerat typ 10år kanske? mer eller mindre iaf...
gått diverse på kth där jag väll lärde mig en massa bra saker. Hållt lite utbildningar åt SUN i java...
jobbar nu som javautvecklare. Det är väll java som är min grej skulle jag vijla påstå. Hur mycket java jag kan vet jag inte hur man svarar på. Jag kan väll skriva det mesta, men ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet. Radda upp tekniker eller saker man kan blir bara tråkigt att läsa...

Vad menar andra när de säger att de "behärskar" eller "säker på"?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Radda upp tekniker eller saker man kan blir bara tråkigt att läsa...

Jag tycker tvärt om, skriv ner vad ni kan/håller på med osv. Vill man läsa så gör man, annars hoppa över.

Rubriken tar upp ålder samt kunskap, javautvecklare säger inte så mycket, dela gärna med dig om hobby/favoriter om du har några. Vad utvecklar du i Java? Allt möjligt?