Ålder, kunskap på Swec-programmerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Jag tycker tvärt om, skriv ner vad ni kan/håller på med osv. Vill man läsa så gör man, annars hoppa över.

Rubriken tar upp ålder samt kunskap, javautvecklare säger inte så mycket, dela gärna med dig om hobby/favoriter om du har några. Vad utvecklar du i Java? Allt möjligt?

Min personliga favorit bland api:ier och toolkits eller vad man nu ska kalla allt är GWT (google web toolkit), smidigare att göra (enterprise)ajax sidor får man leta efter.
Något jag tycker verkar förbisett bland de flesta är designmönster. Jag tycker 9 av 10 opensource apps man tittar på källkoden till bara är skrivna rakt upp och ner eller vad man ska kalla det.
I alla fall de något mindre projekten. Har inte vågat mig in i källkoden för något av de riktigt stora apparna. Kanske man borde egentligen. hm...

Derby är också ett litet guldkorn inga vet vad det är!

jag kan säga saker jag är dålig på istället! Hibernate/spring/JPA har jag typ aldrig använt. Jag vet hur äckligt bra det är men jag har av någon anledning aldrig lyckats sätta mig in i det ordentligt. Det är något alla borde ha koll på faktiskt.

Det jag tycker jag är bäst på är nog att lösa nya problem och förstå invecklade system väldigt snabbt.
Det jag är sämst på är nog att orka testa allt jag gör till dödagar. samt att skriva junittest osv, man borde verkligen. men det är verkligen inte roligt...

Nä jag skulle kunna fotsätta flummskriva här i all oändlighet känns det som så jag slutar nu

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

30år, började programmera spagettikod på casio räknare(basic) för 14år sedan och blev faktiskt bra på det. -Det enda som jag har varit bra på..

Därefter har jag programmerat lite av varje allt från hårdvarubeskrivande språk(VHDL), asm, C, Rapid(ABB robot), PLC, java, labview (grafiskt språk) etc, C++ suger jag på.
Vad jag har gjort är främst små projekt i skolan, ibland till en person eller företag. Jag går inte in på detaljer mer än att det är inbyggda system.

Nu idag så är mina programmeringsdrömmar helt borta, jag har länge viljat bli en windows/spelkodare, men jag har läst/lagt ner för mycket tid på tekniska ämnen. Jag har dessutom inte heller skrivit en enda kodrad sedan vintras, om man bortser från matlab. Och frågan är om jag kodar något nästa år?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag är 24, började programmera första gången på högstadiet, då var det QBasic som gällde. Har sedan dess gjort mer eller mindre saker i alla möjliga språk. Namedroppar lite för den som tycker sånt är kul att läsa:

C, C++, x86 Assembly, Java, C#, T-SQL, PHP, ASP, mIRC Script (!), m.fl.

Arbetar som utvecklare där jag främst använder J2EE. Just nu håller jag på med ett arkadspel i C# och XNA.

Är inte alls så bra som jag skulle vilja vara, men jag lever ju på det så jag klarar mig. Skulle vilja läsa några kurser i mer avancerad programmering, nån gång...

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Är 23 år , började med programmering när jag gick i mellanstadiet(5 eller 6:an skulle jag gissa på) . Började med Basic till commandore 64 och gick sen vidare till Visual Basic. Sen på gymnasiet så gick jag på en programmerings linje så då vart det java,c/c++ och delphi(pascal). Sen på sennare tid har jag tagit och lärt mig php.

Mina kunskaper ligger på en medel nivå eller hur man ska säga Programmeringen är bara en hobby mer eller mindre , visst har jag lyckas tjänat lite pengar ändå. Så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

22år, jag trodde jag programmerade när jag var yngre, men de var inte programmering

Nu actionscript proggare och lite annat.
Och efter ett tag har jag kommit fram till (som många andra) att Flash ska inte finnas på internet! och om de absolut måste finnas då ska de vara ytterst lite.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är 14 år och har inte hållit på på med programmering särskilt länge. Jag kan HTML och CSS ganska bra, ASP sisådär och jag försöker lära mig Visual Basic.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

26år,

Började programmera när jag var omkring 12år när farsan fick hem en ABC80 från skolan och massa programmeringsböcker till denna.. då var det mest att man skrev av kodexemplen och sedan ändrade lite i variablerna. Då var det mest basic som jag lekte med

Mitt första "riktiga" program var ett som räknade från ett till en miljon och printade det på skärmen... det tog några timmar innan den blev klar

Efter det så lärde jag mig lite Pascal och C++ i gymnasiet.

Sedan gick jag på IT-programmet vid Chalmers tekniska högskola och där var det mycket Java i början, men jag har även fortsatt med C++-andet, samt även läst lite C, Ada, 6809-assembly mm.

Sedan har jag jobbat ca. ett år med .Net mest C#.

Och nu har jag i ca. ett år jobbat med Perl på PPM

Permalänk
Medlem

Är 17 år och läser på Natur på gymnasiet. Matte-Data Spel inriktning. Inriktningen innebär att vi läser programmering C två extra gånger i ett spel API (vet inte vilket än) samt linjär algebra.

Började lite med Basic på högstadiet, knackade lite HTML på mellanstadiet. Nu håller jag på att lära mig C++, har gjort lite smågrejer med pekare som "bäst". Så kan jag skriva enkla .bat filer också

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

mhm....

24 år, har nog kodat i närmare 10... Det är främst C++ och PHP som har varit aktuellt. Jag vågar påstå att jag är riktigt bra på båda, men främst C++ om jag ska välja. På mitt visitkort läggs det mer tyngd på webbproduktion än C++.

Jag har jobbat med en hel del små och stora webbprojekt men ska inte nämna något specifikt. Jag har även pillat lite i spelindustrin och har haft betydande programmerarroller till både PC, PocketPC och PSP. Men den tiden är tack gud - förbi.

Nu håller jag i IT-utbildningar och kodar php när det finns tid över.