Permalänk
Medlem

Intel E8500 + moderkort

Hej

Jag tänkte inhandla en ny dator och behöver tips från folk. Jag hade tänkt mig en Intel E8500, Chassi: Antec 1200 samt något passande moderkort dock inget över 1500kr för MB.

Kan någon tipsa mig om bra moderkort och om jag gör rätt att välja E8500 samt antec 1200. Sedan tänkte jag köpa på 2x2GB minnen Corsair XMS2 eller dominator vi får se vad plånboken säger.

Ska man välja Antec 1200 eller 900, min gamla dator är såld så min signatur stämmer inte då den är såld.

Jag har ej krav på 2xpciE 16 då jag ska köra bfg 8800gtx oc2.

Tänkte dock överklocka processorn ca till 4ghz så en passande cpu cooler tips önskas.

Återkom med svar så fort ni kan, tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Ha gärna något av följande två moderkort í åtanke innan du bestämmer dig:
www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=801320

Vidare har föjande mobo:s fått goda recensioner: Asus P5Q-E och Asus P5Q-deluxe. Den senare finns även med i Nordichardwares senaste P45-chipset test:
www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=483

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Som Captain Kid rekommendera, sen kan jag rekommendera Gigabyte GA-EP45-DS4 också.

CPU-kylare, där rekommenderar jag en Thermalright Ultra 120 Extreme, för du ska klocka sa du. Dock för du köpa en 120mm fläkt till, för man får ingen med.

Vilket du ska välja mellan Antec Ninehundred och Antec Twelehundred? Twelvehundred såklart
Bättre kylningsförmåga (perfekt för överklockning), har dammfilter, kan ha fler diskar i det chassit, kan dra kablarna bakom moderkortet. Så helt klart Antec 1200 utan de 2 chassina iaf.

/Mvh sedde

Permalänk
Medlem

Tack för info. Jag hade mitt förra MB Gigabyte GA-965P S3 v3.3 som funkade klockrent dock ej så högt. Så som jag har fattat så är det en gigabyte DS4 som man ska satsa på. Ska man då satsa på en EP35 eller EP45?

Angående Asus P5Q-E så verkar den vara bra också. Jag tänkte köra DDR2 800mhx minnen eller 1066 men det fåt vi se.

Vilket alternativ bör man köra på av Gigabyte DS4 EP35(EP45 eller Asus P5Q-E?

Får en stor kylare plats på dessa moderkort då det finns en stor kylfläns runt nord/south brigde?

Är en Intel E8500 att föredra?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Tack för info. Jag hade mitt förra MB Gigabyte GA-965P S3 v3.3 som funkade klockrent dock ej så högt. Så som jag har fattat så är det en gigabyte DS4 som man ska satsa på. Ska man då satsa på en EP35 eller EP45?

Angående Asus P5Q-E så verkar den vara bra också. Jag tänkte köra DDR2 800mhx minnen eller 1066 men det fåt vi se.

Vilket alternativ bör man köra på av Gigabyte DS4 EP35(EP45 eller Asus P5Q-E?

Får en stor kylare plats på dessa moderkort då det finns en stor kylfläns runt nord/south brigde?

Är en Intel E8500 att föredra?

Jag stod inför samma val som du sedan beställde jag ett Asus P5Q-E. Det har lite bättre prestanda, kylning, strömmatning, ljudchipet är nyare samt Express Gate är ju lite roligt. Du gör naturligtvis som du vill då både Gigabyte och Asus är bra kort

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Express gate? Kan någon bara ge lite info vad den gör tyvärr inte install i Express gate.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Express gate? Kan någon bara ge lite info vad den gör tyvärr inte install i Express gate.

Jag förstår inte frågan tyvärr?;)

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

hehehe sorry skrev fel, vad gör Express gate. Du skrev i ditt förra inlägg " samt Express Gate är ju lite roligt " vad gör den?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Damir2d,

Apropå mobo så är det nog klokt att (i denna pris/-prestandaklass) låta valet stå mellan ett av korten med P45-chipset. D v s Asus P5Q-E, Asus P5Q deluxe eller minst ett Gigabyte GA-EP45-DS4. Varför?
Jo, du har tydligt uttalat att du vill överklocka och då hänger t ex GA-EP45-DS3 sämre med i svängarna än det andra just nämnda Gigabyte-kortet. Jag har tyvärr än så länge inte hunit kolla upp vad som skiljer Asus-korten emellan. Den som läser detta och har koll/vill kolla upp det kan ju gärna göra ettt kort inlägg ang det! Är skillnaden värt den extra kostnaden? Vad är skilnaden och för vilka behov är den tillagd?

Visst är det så att ex vis GA-EP35-DS4, www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265392, i sammanhanget är ett vettigt och lite försvarbart alternativ. Dock skiljer det endast 192 kr till GA-EP45-DS4, www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305339, och då skulle iaf jag lägga till och få den senaste teknikens (iofs ganska små) uppdateringar.

Angående Expressgate så finns lite mer info om det på asus hemsida www.asus.com/products.aspxmodelmenu=1&model=2267&l1=3&l2=11&l...
I Nordichardwares (NH) senaste P45-chipset test (länk bifogad i tidigare inlägg i denna tråd) kommenterades det att Express gate inte lyckades med det den säger sig klara av, d v s köra igång vissa valda program endast 5 sekunder efter att du tryckt på datorns "on-"knapp. Jag tolkar det som att de anser den funktionen är något övervärderad. Fast Izak80 verkar tycka den är rolig/bra.

Izak80: Du skriver, citat "Det [alltså p5q-e, min anm.] har lite bättre prestanda, kylning, strömmatning, ljudchipet är nyare samt Express Gate är ju lite roligt". Bättre prestanda etc. jämfört med vilket kort? Jag tycker inte det tydligt framgår. Kan du precisera vad du menar?

Så vilket moderkort av Asus P5Q-E, Asus P5Q-deluxe och GA-EP45-DS4 är bäst för just dig? Svår fråga, mycket svår sådan. NH menar i sitt test iaf att deluxe-kortet går hem med segern (lusläs recensionen!). Tyvärr är det även det dyraste av korten. Betyder det att deluxe är det bästa för dig? Nej, tycker jag. Gigabyte har nämligen rätt bra rykte när det gäller stabilitet och kompatibilitet. Och sådana värden är relevanta att ta med i beräkningen, liksom hur mycket pengar du vill lägga ned.

Nu har du och andra fått lite mer att fundera på. Kommentera gärna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
hehehe sorry skrev fel, vad gör Express gate. Du skrev i ditt förra inlägg " samt Express Gate är ju lite roligt " vad gör den?

express gate är ett typ "program" eller vad man nu ska kalla det som kommer upp direkt när du trycker på start knappen på datorn. där kan du gå ut på webben och använda skype utan att behöva vänta på att operativsystemet ska ladda.. sen kan du välja om du ska starta datorn eller gå in i bios

här är 2 "filmer" från youtube där du ser lite mer hur det är (en av dom är bara asus egna reklam film för express gate

http://www.youtube.com/watch?v=VI8PAbl2BbY

http://www.youtube.com/watch?v=w41vS3UcZdk

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för info verkligen Captain kid.

Det som jag kollar på nu är följande, priserna verkar ligga mellan 1100-1600kr

Om vi nu kollar på en butik som man vågar lite på som t ex Inet, pixmania tycker jag är lite skumt då dem handlar lite varsom ifrån. Jag hade tänkt eventuellt beställa Chassi 1200, Mb , CPU om moderkort så frakten kan bli mindre när man slår ihop alla delar.
Priserna nedan gäller Inet.se

Asus P5Q-E= 1 377:- inklv frakt
Asus P5Q-deluxe = 1 615:- inklv frakt
Asus P5Q Pro= 1 221:- inklv frakt
GA-EP45-DS4 = 1 590:- inklv frakt
GA-EP35-DS4= 1 301:- inklv frakt
Gigabyte GA-EP45-DS3P= 1 369:- inklv frakt
Gigabyte GA-EP45-DS3 = 1 022:- inklv frakt

Så det jag vill är DDR2 800 el 1066mhz.
En E8500 är det något som ni rekommenderar? Vill ej ha någon quad då jag tycker inte att det lönar sig just nu nät nya Intel kommer.

Överklocka processorn upp till kanske 4GHZ förmodligen ej över.

Lämna gärna era personliga åsikter vad ni tycker, tack för info killar schysst att ni lägger tid på at svara.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt