Permalänk
Medlem

Com Hem Triple-play

Vårt område har blivit erbjudet att få Com Hems Triple-play. Innebär detta att vi därmed kommer få bland annat fiber indraget till husen? Det framgick inte riktigt i erbjudandet utan det enda som nämndes var att nätets kapacitet till husen kommer att vara 5000 Mbit/s samt vara av europeiska standarden (SS EN 50083).

Bra eller anus?

Permalänk

Com Hem erbjuder inte fiberanslutningar, det är kabel-tvnät som gäller.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Anus, det är i princip bara vanliga 3 hål i väggen. Inge stadsnät eller liknande med ordentligt bredband. I det långa perspektivet ett mycket dåligt och dyrt alternativ. Det enda positiva idag med Comhem är att de har ett väldigt stort TV utbud som oftast kan anses vara bättre än de som erbjuds via stadsnät.

Permalänk
Medlem

Anus, kolla om ni kan få fiber istället.

Permalänk
Medlem

Okej, lite som jag trodde då; Anus. Däremot reagerade jag på att man nämner nätkapaciteten 5000 Mbit/s till varje hus. Trodde inte att man kunde nå upp till de hastigheterna utan fiber inblandat (som förvisso kan ge en mycket högre kapacitet än så)?

Det vore bra om ni kunde sammanställa alla nackdelar med kabel-tv (via Comhem) jämfört med fiberoptik så att man kan se till så att förslaget slängs i papperkorgen och att föreningen höjer ribban när det gäller kvalitén osv.

Permalänk

Jag vet inte hur länkarna in/ut från huset ser ut men i huset är det coaxnät som gäller för comhems internetanslutningar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Oftast är det fiber ganska långt fram, sen coax till lägenheterna. ComHem-tråden här på swec är ett rätt bra bevis på hur värdelös teknik det är, fast det är ju billigt.

Spindel: Länka dom till ComHem-tråden här så ska dom se att även kunniga har problem, då borde dom kunna räkna ut hur körda som mindre teknisk kunniga är. Eller be dom testringa till ComHems kundtjänst efter 17-18.

Fast jag är bortskämd, har haft fiber i snart 10 år från ett och samma bolag, det har varit nere i mer än 1h kanske 6-8 gånger under den tiden.

Senast var det för att ComHem-tekniker hade kopplat ur deras utrustning, jag skämtar inte. Dock bara mitt kvarter, men men.

Permalänk
Medlem

Fast att hänvisa till Sweclockers blir aldrig bra. Ni får komma ihåg att det rör sig om vanliga Svensson-Svensson som inte sitter och tankar ned spel, 1080p-filmer och liknande och förmodligen tycker 0,25Mbits är fullt tillräckligt för att surfa på Aftonbladet.

Jag har i alla fall hittat ett argument från Svenska Kabel-TV-Föreningen att standarden som ComHem vill uppgradera är något som många andra föreningar i Sverige nu uppgraderar till en ännu nyare standard där (antar jag) man kör FTH (Fiber till hemmet)-metoden.

Just sådana argument är ju bra att ha vid mötet som är om en vecka, dvs att ComHem lurar på oss ett gammalt system.

Det ska dessutom vara en representant från ComHem där så kom gärna med fler argument

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindel
Fast att hänvisa till Sweclockers blir aldrig bra. Ni får komma ihåg att det rör sig om vanliga Svensson-Svensson som inte sitter och tankar ned spel, 1080p-filmer och liknande och förmodligen tycker 0,25Mbits är fullt tillräckligt för att surfa på Aftonbladet.

Jag har i alla fall hittat ett argument från Svenska Kabel-TV-Föreningen att standarden som ComHem vill uppgradera är något som många andra föreningar i Sverige nu uppgraderar till en ännu nyare standard där (antar jag) man kör FTH (Fiber till hemmet)-metoden.

Just sådana argument är ju bra att ha vid mötet som är om en vecka, dvs att ComHem lurar på oss ett gammalt system.

Det ska dessutom vara en representant från ComHem där så kom gärna med fler argument

Kundservice, be alla Svensson-Svensson ringa och se hur länge det tar innan dom kommer fram Detta gäller alla, speciellt om ComHem ska pusha med alla 3 tjänster samtidigt.

Man behöver inte hänvisa dom direkt till någon sida, men man kan ta förenklade exemplar, t.ex hur länge det har tagit från felanmälan->löst problem.

Anspela på att det stora feta företaget som satsar på gammal teknik inte kan ta ansvar, mot små företag måste ta sitt ansvar (och som sitter med ny teknik) för att överleva, eller något sådant.

Fanns nån artikel på IDG också om 40-60 minuters väntan, bra att skriva ut den också.

Permalänk
Medlem

Det största argumentet med Comhem kontra stadsnät är ju helt klart plånboken, stadsnät är helt enkelt billigare. Det kanske kan vara svårt att se direkt på offerten, då Comhem säkert subventionerar installations priset och tar hem det senare på månadsavgifter.

Tre anledningar till att inte installera Comhem i fastigheten.

1. Priset, stadsnät lönar sig för lägenhets innehavare så tidigt som 2 år för folk som redan har comhem installerat, tänk dig då hur snabbt man kan spara in pengarna om man aldrig behöver installera comhem. (Räknar med personer som betalar ca 2-3K för installation och har bredband, telefoni via stadsnät).

2. Tekniken, Comhem behöver likt ADSL kontinuerligt uppgradera nätet för att behålla nätstandard. Tekniken är även dyr, och kan lätt hamna på innehavaren med vid tex teknik skiften då man behöver köpa nya modem för 1000-2000Kr eller binda upp sig på långa avtal.

3. Monopol, Comhem kommer i princip ha monopol på nätet då väldigt få operatörer driver Coax nät. (Kanske inte ens finns några konkurrerande företag som driver Coax nät där du bor?).

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av Comhem är dåliga. Jag är just nu med i en arbetsgrupp i vår Brf för att ta in fiber istället för Comhem-tjaffset.

Detta kan jag anmärka på:

* Priset. Comhem tar 429kr för 24/10 (utan bindningstid som de flesta fiberoperatörerna har). Du får 100/100 för allt från 79-350kr/månad beroende på vad ni tecknar er för.

* Prestandan. Comhem har varit ostabilt för mig och alla jag känner. Dock fungerar TV kanon, men bredband och telefoni är ett skämt. Dessutom är deras maximala 50/10 lite i underkant i dagsläget tycker jag. Fiber är framtiden då det i princip inte har några begränsningar, dumt att satsa på ett gammalt system.

* Servicen. När du är hemma och har tid att ringa (17-21) är det runt 45min väntetid, för att sedan få hjälp av en helt okunnig person i många fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag går emot strömmen och är väldigt positiv till comhem.

1. Jag har 24/8 just nu - väldigt sällan det går ner. Maxar hastigheten vilken tid på dygnet som helst.
Om några dagar får jag ett nytt modem och 50/10 (Docsis 3.0!)

Docsis 3.0 är kanon, klarar hastigheter på 200mbit+.

2. Pingen - Jag pingar bättre/likvärdigt med en kompis som bor 2 hus bredvid och sitter på BBB (via stadsnätet). Har kanonrouting över hela sverige.

3. Analoga grundutbudet - Jag har 14 kanaler som ingår gratis (eller ja nån femtiolapp som bakas in i hyran kan jag tänka mig).

Ser inte några direkta nackdelar just nu. Lite dyrt kanske men docsis klår alla vdsl/adsl-anslutningar vilken dag i veckan som helst.

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem

Skulle välja fiber fram till fastigheten och sedan LAN från switch till varje lägenhet i någon öppen stadsnätlösning. Kanske dyrare än comhem att installera men fungerar bättre och lönar sig i längden för varje slutkund.

Inte att jag säger att comhem är skit, långt ifrån men ska man uppgradera endå så gör det rejält. Många vill i dagsläget kanske inte ha mer än 50/10 men tänk på framtiden.

Servicetiderna på comhems kundtjänst är varierande. Bra sedan de anställde nytt folk för 1mån sedan. Värre under sommaren och början av hösten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

det är knappast 5000 Mbit/s till varje hus, på sin höjd får alla husen dela på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr
Jag går emot strömmen och är väldigt positiv till comhem.

1. Jag har 24/8 just nu - väldigt sällan det går ner. Maxar hastigheten vilken tid på dygnet som helst.
Om några dagar får jag ett nytt modem och 50/10 (Docsis 3.0!)

Docsis 3.0 är kanon, klarar hastigheter på 200mbit+.

2. Pingen - Jag pingar bättre/likvärdigt med en kompis som bor 2 hus bredvid och sitter på BBB (via stadsnätet). Har kanonrouting över hela sverige.

3. Analoga grundutbudet - Jag har 14 kanaler som ingår gratis (eller ja nån femtiolapp som bakas in i hyran kan jag tänka mig).

Ser inte några direkta nackdelar just nu. Lite dyrt kanske men docsis klår alla vdsl/adsl-anslutningar vilken dag i veckan som helst.

1. antar då att du bor på en mindre ort, eftersom du redan nu får 50mbit.
Mindre orter är ugnefär enda stället där comhem fungerar bra känns det som.
Jag har 6 polare i STHLM/GBG som har comhem och alla 6 har helt galna problem, bara se comhemtråden.
Det finns säkert dom i sthlm/gbg det fungerar bra för, men kontentan är att comhem inte är ett _SÄKRERT_ val, det kan fungera bra, men det kan likaväl strula som fan!

Angående 200mbit, docsis 3 är väl inte ens en färdig standard ännu?
200mbit har jag knappast sett nånstans i praktiken?
Är det upstream då eller?
Bara som ett exempel GIRAR ju comhem på upstreamen oxå.
Hade gärna sett 50/50 istället för 50/10. eller 20/20 eller 30/30
"vanlig" koppar för ethernet klarar ju redan idag gigabit dubbelriktat utan problem.

2. mkt konstigt antagligen hans BBB som är kasst då

3. sure, tvn är lite svår att konkurera med med t.ex fasttv.se verkar vettiga.

och sen som sagt, priset.....
t.ex ownit snittar runt 170-200:- per lgh vid gruppanslutning (hela fastigheten). Och då är det för 100/100...
Comhem tar ju 379:- för 10/10...

Så, som jag ser det:
LAN>comhem>dsl

Permalänk

De flesta av problem som det står om i Comhemtråden skulle man nog slippa med ett nytt koaxstjärnnät. Tycker ändå inte att man skall ta Comhem. Det mest framtidssäkra är ju att dra fiber hela vägen in till bostaden. Men det kostar ju en del.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
1. antar då att du bor på en mindre ort, eftersom du redan nu får 50mbit.
Mindre orter är ugnefär enda stället där comhem fungerar bra känns det som.
Jag har 6 polare i STHLM/GBG som har comhem och alla 6 har helt galna problem, bara se comhemtråden.
Det finns säkert dom i sthlm/gbg det fungerar bra för, men kontentan är att comhem inte är ett _SÄKRERT_ val, det kan fungera bra, men det kan likaväl strula som fan!

Angående 200mbit, docsis 3 är väl inte ens en färdig standard ännu?
200mbit har jag knappast sett nånstans i praktiken?
Är det upstream då eller?
Bara som ett exempel GIRAR ju comhem på upstreamen oxå.
Hade gärna sett 50/50 istället för 50/10. eller 20/20 eller 30/30
"vanlig" koppar för ethernet klarar ju redan idag gigabit dubbelriktat utan problem.

2. mkt konstigt antagligen hans BBB som är kasst då

3. sure, tvn är lite svår att konkurera med med t.ex fasttv.se verkar vettiga.

och sen som sagt, priset.....
t.ex ownit snittar runt 170-200:- per lgh vid gruppanslutning (hela fastigheten). Och då är det för 100/100...
Comhem tar ju 379:- för 10/10...

Så, som jag ser det:
LAN>comhem>dsl

Jo jag bor i en liten stad, verkar gynna som sagt

ang. docsis > http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

tycker det är bra att det nuvarande kabeltvnätet ändå kommer fungera ett par år till, hdtv & 50/10 verkar inte vara några problem. bra kräm i kablarna.
hoppas dom får det att fungera bättre i storstäderna, för det är ju där de flesta kunderna bor

Jo LAN-anslutning är ju såklart bättre. Men comhem är inte bara dåligt.
Lucky me.

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk

Som sagt argumentera för att fiber är bättre för framtiden, billigare i drift och har bättre stabilitet (vilket är särskilt viktigt i.o.m. att comhem har värdelös support).
Men du kan ju också argumentera för att den initiala installationskostnaden är ju inte helt i sjön heller, det höjer värdet på bostadsrätterna helt klart genom att ha fiber indraget.

Dessutom ska du helt klart berätta att med fiber så slipper man modem. Jag vet att många äldre och svenssons är inte förtjusta i boxar av olika slag

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Det är ett villaområde. Idag är flera redan anslutna till ComHem Kabelnätet och ComHem vill alltså uppgradera nätet.

Vårt hus är inte med och jag hade, som sagt, gärna haft fiber om det hade varit möjligt. Däremot kan det bli svårt att övertala hela området (där flera redan är med i ComHem) till att skrota kabelnätet och använda fiber istället.

Nu har vi sketet ADSL där jag som högst kommer upp i 600 KB/s med BBB 8/1.

Så frågan är ju om man ska ha is i magen och hoppas på att fiber kommer inom ett par år eller helt enkelt hoppa på ComHem-tåget? Har läst allt strul om ComHem men samtidigt kan det knappast bli bättre än vad det är idag.

Permalänk
Citat:

Det är ett villaområde. Idag är flera redan anslutna till ComHem Kabelnätet och ComHem vill alltså uppgradera nätet.

Vårt hus är inte med och jag hade, som sagt, gärna haft fiber om det hade varit möjligt. Däremot kan det bli svårt att övertala hela området (där flera redan är med i ComHem) till att skrota kabelnätet och använda fiber istället.

Nu har vi sketet ADSL där jag som högst kommer upp i 600 KB/s med BBB 8/1.

Så frågan är ju om man ska ha is i magen och hoppas på att fiber kommer inom ett par år eller helt enkelt hoppa på ComHem-tåget? Har läst allt strul om ComHem men samtidigt kan det knappast bli bättre än vad det är idag.

Nog är comhem bättre än seg ADSL, men frågan är till vilket pris. Vad vill dom ha av er per villa för att bli anslutna ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nog är comhem bättre än seg ADSL, men frågan är till vilket pris. Vad vill dom ha av er per villa för att bli anslutna ?

Om man är redan är ansluten (till det gamla nätet) är kostnaden runt 3500 kr och för vår del (som inte är anslutna) 6000 kr.

Dyrt, men samtidigt kan man ju inte hoppas på fiber (speciellt inte om hela övriga området väljer att uppgradera för 3500 kr på det befintliga kabelnätet). Så ska man säga nej till allt och vara en av få som sitter kvar med 600Kbytes/s medan de övriga kan få upp till 50Mbit/s?

Permalänk

De stora nackdelarna med Comhem är:
- Inte lika bra Internet, dyrare och inte möjlighet till samma hastigheter.
- Alla blir påtvingade ett analogt grundutbud som kostar ganska mycket (även om avgiften ofta ligger dold i tex hyran). Vill du ha kanalerna digital måste du betala för dom igen. Vill du ha kanalerna på flera tvapparater måste du köpa dyra tvillingkort och betala för dom ytterligare en gång. För HDTV måste du använda deras dåliga HDTV-box.
- Långa bindningstider och Comhem kommer äga kabelnätet många år framöver så det går inte att välja en annan leverantör som i ett stadsnät. Ni blir säkert låsta till Comhem i 5-10år frammåt eller kanske mer.

Fördelar:
- Bra kanalutbud
- Förmodligen lite billigare att installera på kort sikt
- TV utbudet i stadsnäten är ganska dåliga, men det är kanske bättre att välja satellit/marknätet där.

På lång sikt är det bättre att ansluta sig till något öppet stadsnät så försök kolla runt vilka möjlighet som finns, vad det kostar och hur många som måste ansluta sig samtidigt.
De stora fördelarna med stadsnät att du får mycket större valfrihet och det blir förmodligen billigare på lång sikt. I framtiden så är det lättare att uppgradera till snabbare hastigheter också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
För HDTV måste du använda deras dåliga HDTV-box.

Detta stämmer inte just nu. För några veckor sedan släppte Comhem på pairingen. Nu går det att använda andra HD-boxar och TV-kort. Är dock inte bekräftat att det är permanent. http://www.zulan.se/?p=731

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Detta stämmer inte längre. För några veckor sedan släppte Comhem på pairingen. Nu går det att använda andra HD-boxar och TV-kort. http://www.zulan.se/?p=731

Fast är det permanent? Jag vet att det inte "pairas" just nu, men det ryktas väl om att det bara är tillfälligt. Jag har inte sett Comhem gått ut med nått officiellt.
Jag tror nästan alla stora filmföretag kräver att deras HD-filmer sänds med någon form av kopieringsskydd. När det gäller sport är det förmodligen likadant.

Permalänk

För att helt komma från ursprungliga trådämnet Det har pågått en månad nu, så många tror det är permanent. Canal Digital kör väll inte pairat? Där kan man ju ta emot HD-kanalerna med text Dreambox 800.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
För att helt komma från ursprungliga trådämnet Det har pågått en månad nu, så många tror det är permanent. Canal Digital kör väll inte pairat? Där kan man ju ta emot HD-kanalerna med text Dreambox 800.

Jag tror bara det är tillfälligt. Det är ju en ny PVR-box på gång så vissa tror att det beror på det. Som sagt är pairingen inget som Comhem kan besluta om själva, utan det är i första hand dom som äger tv-rättigheterna som ställer kravet, även om Comhem säkert inte har något emot det.

Jag tror Canal Digital ska vara ska köra med pairing, men är inte säker. Kollar man på hur många filmer, serier och sportsändningar i HD som läcker ut så fungerar uppenbarligen inte deras kopieringsskydd som det ska överallt.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat röstade föreningen idag Ja för att gå vidare med ComHem.

Så nu är frågan, ska man tvingas gå med nu för att slippa ADSL och all skit som trots allt är sämre än ComHem, eller om man helt enkelt ska ha is i magen och hoppas på att man till slut drar upp fjärrvärme i villaområdet?

Ska nog ringa Göteborg Energi imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
det är knappast 5000 Mbit/s till varje hus, på sin höjd får alla husen dela på det.

Läs om läs rätt...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Däremot reagerade jag på att man nämner nätkapaciteten 5000 Mbit/s till varje hus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Läs om läs rätt...

TS som nänmde det.

Läs om läs rätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
TS som nänmde det.

Läs om läs rätt...

Precis läs om läs rätt, kapaciteten på en coax är 5000Mbps däremot har dom knappast den hastigheten per fastighet..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |