Nya Macbook eller nya Dell Latitude E4300?

Permalänk
Medlem

Nya Macbook eller nya Dell Latitude E4300?

Gillar verkligen den nya macbooken och ett köp senare i höst hägrar lite. Samtidigt har jag varit in på Dells hemsida och kollat och det verkar som deras Latitude E4300 kan anses som en allvarlig konkurrent till Macbook för den som vill ha en snygg, smidig och välbyggd dator med 13.3 tums skärm. E4300 är i princip samma storlek som Macbooken men väger bara 1.5 kg istället för Macbookens dryga 2 KG. Macbooken är dock något tunnare. E4300 är byggd i magnesium emedan Macbooken är byggd av aluminium. Processorn är något snabbare i grundutförandet på Dell:en plus att det är billigare att välja en dyrare konfiguration. Priset är väldigt lika, båda datorerna kostar 11-12000 kr i grundutförandet. Vore intressant att se vilken batteritid Dell:en har, Macbook har ju ca 5 timmar vid lätt användning. Vilken tycker ni andra verkar prisvärdast? Mac OS X är inget argument för mig, varken för eller emot, då jag har alla program jag behöver för både Mac OS X och Windows.

Permalänk

Jag anser att största anledningen till att skaffa mac är mjukvaran, inte hårdvaran. Jag har massor med vänner som switchat från windows till OS X och inte en enda har någonsin klagat utan snarare hyllat och undrat varför man inte gjort bytet tidigare. Det är nog svårt att fråga sig till ett val mellan dessa världar. Jag råder dig att testa på båda världarna och se vilken som matchar din livsstil bäst.

Permalänk
Medlem

håller med Peter....

Varför jag valde mac och många andra gör det är just för Mac OSX, annars kan man lika gärna ta en PC om man inte har behov av osx tycker jag iaf.

Visa signatur

golden leg.

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte hypen kring OSx, och om det är som du säger, inget argument, varken för eller emot, så ska du nog titta på en PC. Du får helt enkelt mer för pengarna där.

Alternativ till både Macbook och Dell:

HP Elitebook: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s30337743&o=produkt_pri...
Lenovo x200: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s30337750&o=produkt_pri...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker att macbookens touchpad är ett argument nog ifall man inte gillar operativsystemet.
Har du väl vant dig att arbeta med en multitouch kommer du aldrig kunna gå ifrån det.
jag tror macken har lite bättre grafik än latituden.

Dock så har dellen firewire och expresscard läsare vilket macboken saknar.

Båda är väldigt bra datorer, men jag skulle ta macken för touchpaden och OSet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag tycker att macbookens touchpad är ett argument nog ifall man inte gillar operativsystemet.
Har du väl vant dig att arbeta med en multitouch kommer du aldrig kunna gå ifrån det.
jag tror macken har lite bättre grafik än latituden.

Dock så har dellen firewire och expresscard läsare vilket macboken saknar.

Båda är väldigt bra datorer, men jag skulle ta macken för touchpaden och OSet.

Eeh...Firewire skapades av Apple, så ja de har nog det på sina datorer..

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Eeh...Firewire skapades av Apple, så ja de har nog det på sina datorer..

Man kan tro det ja, men av någon outgrundlig anledning så saknas detta på nya macbook

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna!

Som sagt så spelar OS:et ingen större roll. Har haft en Macbook tidigare samt har en iMac på jobbet. Men jag ser inga stora fördelar med Leopard framför ex. Vista i min vardagsanvändning. Alla program jag behöver finns till båda, jag upplever att båda systemen är ungefär lika responsiva, Leopard är lite snyggare men det är inget tungt argument.

Något jag ser som en stor fördel med E4300 är att den väger ett halt kilo mindre. Men Macbookens design och byggkvalitet verkar ju nästan outstanding. Verkar dock inte finnas några recensioner av E4300 så det är svårt att uppskatta hur bra batteritid den har, hur bra byggkvaliteten känns osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Eeh...Firewire skapades av Apple, så ja de har nog det på sina datorer..

Varken macbook eller macbook pro har firewire i sina nyaste skepnader. Macbook pro har firewire 800 vilket inte precis hjälper när jag vill koppla in en videokamera.. Mycket märkligt Apple...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lizardman
Varken macbook eller macbook pro har firewire i sina nyaste skepnader. Macbook pro har firewire 800 vilket inte precis hjälper när jag vill koppla in en videokamera.. Mycket märkligt Apple...

Apple menar att dagens videokameror uteslutande använder USB2 vilket också är sant och folk är mer familjära med detta än FW. Jag förstår deras tänk men det är givetvis alltid svårt att göra alla nöjda. Min videokamera har både och så jag skulle få köra den något långsammare USB.

Finns det tillbehör idag som enbart har firewire verkligen?

Permalänk
Medlem

theivan: nej nya mackbook har inte FW, medans dellen har det.

Lizardman: Finns FW800 till FW400 konverterare.

Peter @ JAYS: Ja det finns det. Mitt ljudkort som kostatade mig en hel del pengar har inte FW. Väldigt synd att apple gjorde så.

flipp: Byggkvalitén är bra. Bättre än alla plast datorer, men mackbooken är några snäpp värre imo.
Vad gäller batteritid skall jag försöka kolla upp det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Något jag ser som en stor fördel med E4300 är att den väger ett halt kilo mindre. Men Macbookens design och byggkvalitet verkar ju nästan outstanding. Verkar dock inte finnas några recensioner av E4300 så det är svårt att uppskatta hur bra batteritid den har, hur bra byggkvaliteten känns osv.

Sitter och väljer också mellan Apple MacBook (2.4 unibody), Dell E4300 och Sony Vaio SR. Presis som du tycker att OS har ingen betydelse utan mina egna kriterier är:

+ protabilitet (max 2Kg)
+ batteritid (8+ timmar)
+ skärmen (bildkvaliten)
+ hållbarhet (byggkvaliten)

MacBook har Ok portabilitet (2Kg), över genomsnittlig batteritid dock inte upp till mina krav, extremt dålig skärm (http://gizmodo.com/5063492/macbook-and-macbook-pro-dual-revie... skrolla ner för urusla betrakningsvinklar), och vad som ser ut att vara exceptionellt bra byggkvalite. Tangentbordet är också en svag punkt (till skillnad från MBP). Totalt sett ser inte MacBook att vara en prisvärd dator, utifrån dess HW specar och med tanke på eventuellt tillkommande kostnader som adaptrar, AppleCare, etc. Nvidia chipset är en joker i spelet, det kan ge MB en lyft eller resultera i katastrof beroende på om Nvidia lärt sig läxan:

http://www.electronista.com/articles/08/10/14/nvidia.fails.ap...

Dell E4300 verkar inte ha fått några recentioner än. Det är oklart exakt hur mycket den väger i en viss specifik konfiguration som passar just en, men vad jag förstår så är den genomsnittliga vikten är runt 1.5Kg vilket ger toppbetyg. Batteritider, skärmen och byggkvaliteerna är okända, om ngn fylla i dessa luckor blir jag jätteglad.

Sony Vaio är också en intressant modell, en review sammanfattar det så här:

"A stunning 1.9kg laptop that offers six hours of battery life, but it's the whole bundle - superb design, extra software and a two-year warranty - that lifts it above the rest"

http://www.pcpro.co.uk/reviews/213993/sony-vaio-vgnsr19xn.htm...

Dessvärre har jag bara hittad en enda modell av SR i Sverige och den har dedikerat grafikkort vilket minskar batteritiden från 6-8 timmar till ca 2.5.

Ett annat intressant märke är Samsung som kommer ut med en rad bärbara datorer i USA och förhoppningsvis även i Europa/Skandinavien:

http://blog.laptopmag.com/were-coming-to-america-samsung-fina...

http://www.samsung.com/global/experience/ifa2008/ifapress/htm...

En intressant artikel som jämför några av ovan modeller finns här:
http://www.electronista.com/articles/08/10/16/macbook.compari...

Sammanfattningsvis skulle jag säga att jag lutar åt Dell eftersom den högst troligt kommer att uppfylla merparten av mina krav. En stor fördel med Dell är att de är högst konfigurerbara vilket gör att man kan verkligen skräddarsy en dator som passar just en. Deras rabbatter är också ett plus. Samtidigt byggkvaliten är en öppen fråga och den kan knappas vara i samma klass som Apples unibody.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, Lenovo X200/200s kan var något för alla er som söker en portabel välbyggd dator som håller laddning i över 6 timmar. Sen så finns också Elitebook, 12 tums varianten kan utrustas med extra batteri och vilket skulle ge över 20 timmar batteritid och byggkvaliteten ska vara extremt bra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

lastochka: tangentbordet på macbook och macbook pro är väl identiska?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
lastochka: tangentbordet på macbook och macbook pro är väl identiska?

Gizmodo review (i en av länkarna ovan) skriver:

"But while the keyboards look indistinguishable from one another, they feel different. The MacBook's is softer and similar to the former MacBook. The Pro's is clickier and similar to the former Pro's. See a pattern? Not visible with the naked eye, you can feel the lineage of these systems, evidence that Apple has not forgotten its history or the taste of its various demographics."

Enligt rapporter utgår MacBooks (unibody) tangentbord från MacBook Air's, d.v.s. implementationen är nästan identisk. Jag har tittat på både MBA och Sony Vaio och tycker att Sony lyckats mycket bättre på den fronten. På MBA sitter tangenterna på tok för tätt och känslan är "gummi-plastig." På Sony är avståndet mellan tangenterna perfekt enl. min smak och känslan är underbar. Men, som man säger, för smak och färg finns kompisar ej...

Permalänk
Medlem

Hittade en recension av E4300 här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310999

"While writing this review for about two hours on Microsoft Word using this laptop on the first level of brightness with wireless on, and some light internet browsing using Firefox, the Dell battery meter reads that there are 3 hours and 25 minutes remaining with 67% of the battery. You can expect between 5-6 hours using the Dell E4300 6-cell battery with some light office work"

Permalänk
Medlem

Kolla så alla har HDMI eller DVI på något vis, må vara genom adaptrar eller dylikt, men Dellen har väl bara VGA? Eller jag kanske missat nått

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Verkar som att 1,5 KG gäller för E4300 med 3-cellsbatteriet. Nu känns inte Dell:en lika intressant längre. Dels lär den väga några hundra gram mer med 6-cells batteriet plus att det sticker ut en bit från datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Som tidigare nämnt, Lenovo X200/200s kan var något för alla er som söker en portabel välbyggd dator som håller laddning i över 6 timmar. Sen så finns också Elitebook, 12 tums varianten kan utrustas med extra batteri och vilket skulle ge över 20 timmar batteritid och byggkvaliteten ska vara extremt bra.

Håller helt med, men kan nog bli lite dyrare än dell/mb. Dock så får man ju helt klart vad man betalar för. Väldigt solida, snabbast i klassen, pajar aldrig. Sedan att de smälter in obemärkligt på kommandobryggan i imperiets dödsstjärna är inte fel det heller

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Sedan att de smälter in obemärkligt på kommandobryggan i imperiets dödsstjärna är inte fel det heller

LOL

Något jag inte fattar är att fler datortillverkare inte designar hela datorn riktigt enhetligt och snyggt. Verkar bara vara apple som ex. är mån att undersidan smälter in med resten av datorns design. Även lite dyrare och nya datorer som det pratas om i denna tråd ser riktigt risiga ut på undersidan. Dessutom tycker jag Lenovos modeller ser ut som datorernas motsvarighet till Volvo 740. Riktigt ful design.

Permalänk
Medlem

Oftast är inte design något avgörande när stora företag köper in datorer till sina anställda. Sen skiljer det nog sig vad folk tycker om bra design. Lenovos och HP's datorer är byggda för att hålla i år, inte för att direkt se snygga ut.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det håller jag med om. Samtidigt verkar ju Apples försäljning av bärbara datorer öka rätt kraftigt och nog måste det till stor del bero på designen?

Permalänk
Medlem

Man kan ju bygga datorer som är både snygga och hållbara, vilket apple gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Det håller jag med om. Samtidigt verkar ju Apples försäljning av bärbara datorer öka rätt kraftigt och nog måste det till stor del bero på designen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Man kan ju bygga datorer som är både snygga och hållbara, vilket apple gör.

Absolut, inget snack om den saken, och det är nog som ni säger, många av företagen lever kvar i en "gammal" värld när designen inte var så viktig. Dagens datoranvändare kräver mer av sin dator än bara prestanda och mobilitet. Sen tror jag att Apple får det lättare att sälja sina datorer idag då en användare är inte lika beroende av MS eller för den delen någon annan program tillverkare, dem flesta programen idag släpps tills både PC, Linux och Mac, alltså så är inte operativsystem val lika viktigt idag. Även Windows specifika program kan man idag köra på både Linux och Mac genom diverse virtualiseringar.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Som tidigare nämnt, Lenovo X200/200s kan var något för alla er som söker en portabel välbyggd dator som håller laddning i över 6 timmar. Sen så finns också Elitebook, 12 tums varianten kan utrustas med extra batteri och vilket skulle ge över 20 timmar batteritid och byggkvaliteten ska vara extremt bra.

Lenovos datorer är helt klart intressanta men desvärre verkar de inte ha landat på den inhemska marknaden än. Kunde bara hitta en som är i lager på ngn respektabel webbutik:

http://www.dustinhome.se/pd_5010185333.aspx

och den angivna batteritiden är bara "upp till 3 h".

Permalänk
Medlem

En stor faktor när det gäller datorval för mig är om det finns möjlighet till integrerad WWAN och att man kan köpa till ett extrabatteri. Innan Apple kommer med i matchen när det gäller de punkterna så blir det ingen ny Apple för min del.

Jag har ett älska/hata förhållande till Apple, men de når aldrig ända fram. En så enkel sak som att det inte finns en delete knapp, stör mig mycket.

Ett stort plus för Dell:en är att det finns en dockningsstation att välja till samt 7200rpm HD.

Något annat som är grymt hos Dell:en är Latitude ON Reader, det kommer att bli en grym feature när det släpps i november. Instant-on OS med en egen strömsnål ARM-processor.

Permalänk
Medlem

Det går väl att köpa till extrabatteri till macbook, eller har det inte släppts ännu? Byta batteri går kommer i alla fall gå smidigt på Macbook till skillnad mot Macbook AIR.

Hårddisk räknar jag ändå med att byta ut på egen hand, det är sällan speciellt prisvärt att välja ett bättre hårddisk när datorn beställts. Mer prisvärt att ta enklaste konfigurationen och byta ut hårddisk samt ram-minne själv, i den mån man orkar göra det. Oftast går det dock enkelt, bara skruva upp en lucka på baksidan och byta.

Permalänk
Medlem

Jag hittade tyvær ingen info om batteritider på E4300.

Till macbook kan du køpa extra batterier och byta om du vill ja.

Permalänk
Medlem

I recensionen jag länkade till tidigare i tråden uppmätte de 5-6 timmars batteritid med 6-cells batteriet.