Permalänk
Medlem

Raid1 med Windows?

Hej!

Har en fråga.

Om man kör raid1 på en pc kan man köra det på ett operativ också?

om man tex har 2 diskar på 120 Gb och installerar windows på den ena och samtidigt kör i Raid1.

om ena disken skulle krasha, kommer jag kunna bota och köra vidare på den andra som inget har hänt(om vi räknar med att jag köper en ersättare till min trasiga 120 Gb:are). Eller blir jag tvungen att installera om windows?

Eller fungerar Raid1 endast om jag använder diskarna som ett share och inte en form utav backup på hela operativet och all annan information?

Väldigt luddigt skrivet, fråga gärna om något är oklart.

Väldigt Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

har du raid1 kommer du behöva drivrutin för raid kontrollern när du installerar operativsystemet. sen om ena disken går sönder fungerar den andra och du kan byta ut den trasiga mot en ny. sen behöver du som sagt återskapa data för att fortsätta ha raid1 säkerheten igen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Raid1 kör du på en PC ja, men du kan ju inte nyttja din raid utan ett operavisystem, så ett operativsystem är en självklar sak i sammanhanget.

Kör du raid1 på 2st 120GB diskar så gör det inget om ena disken går sönder, bara köra på. Men föratt bibehålla detta måste du byta ut trasiga disken som sagts, annars blir det som en vanlig singeldisk.

För att kunna nyttja detta på så sätt så måste du som crackman säger installera en drivrutin för controllern precis då du ska börja installera operativsystemet.

Har du någon raid-controller tillgänglig? Eller tänkte du raid1 via windows helt och hållet? (Mjukvaruraid) vilket är helt värdelöst...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Raid1 kör du på en PC ja, men du kan ju inte nyttja din raid utan ett operavisystem, så ett operativsystem är en självklar sak i sammanhanget.

Kör du raid1 på 2st 120GB diskar så gör det inget om ena disken går sönder, bara köra på. Men föratt bibehålla detta måste du byta ut trasiga disken som sagts, annars blir det som en vanlig singeldisk.

För att kunna nyttja detta på så sätt så måste du som crackman säger installera en drivrutin för controllern precis då du ska börja installera operativsystemet.

Har du någon raid-controller tillgänglig? Eller tänkte du raid1 via windows helt och hållet? (Mjukvaruraid) vilket är helt värdelöst...

Mjukvaruraid är knappast helt värdelöst. Särskilt inte om du har en kraftfull CPU och en bra implementation av det, som mdadm för linux.

Däremot så kallad semi-mjuk RAID som går att få genom många SATA-kontrollers skulle jag inte rekommendera då du iaf lär få problem med att migrera RAID:en till ett annat moderkort om de skulle bli aktuellt.

Så vitt jag vet finns dock inte stöd för mjukvaru-RAID i annat än Windows Server, i alla fall inte i Windows XP. Vet inte heller om det går att installera operativsystemet på en mjukvaru-RAID i windows.

Ska du köra semi-mjuk RAID som du förmodligen har stöd för på ditt moderkort så är det bara att läsa manualen och sätta i disketten eller liknande med RAID-drivrutiner vid Windows-installationen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar.

Exakt det jag menade.
Bra att det fungerar, verkar vara en säker backuplösning.

Jag kommer förmodligen köra på hårdvaru raid-(inte det integrerade i boderkortet/Semi-mjuk raid) att jag köper ett separat kontrollerkort och konfigurerar 2 st 120 osv. i raid1 och kör operativet på det.

så om moderkort processor etc. dör och hårddiskarna överlever kan jag i teorin köpa nytt och flytta kontrollerkort och diskar till det nya mobbet och prolle etc.
utan några problem?

om vi räknar med att jag ominstallerar de drivrutiner som medföljer i det nya mobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Finns patchar till XP Pro för att köra RAIDx.

Jag kör det på några burkar sedan ett par år tillbaka.

Antar att det som i windows server inte går att utöka en RAID5 genom att lägga till diskar till den sedan den väl är skapad?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Mjukvaruraid är knappast helt värdelöst. Särskilt inte om du har en kraftfull CPU och en bra implementation av det, som mdadm för linux.

Däremot så kallad semi-mjuk RAID som går att få genom många SATA-kontrollers skulle jag inte rekommendera då du iaf lär få problem med att migrera RAID:en till ett annat moderkort om de skulle bli aktuellt.

Så vitt jag vet finns dock inte stöd för mjukvaru-RAID i annat än Windows Server, i alla fall inte i Windows XP. Vet inte heller om det går att installera operativsystemet på en mjukvaru-RAID i windows.

Ska du köra semi-mjuk RAID som du förmodligen har stöd för på ditt moderkort så är det bara att läsa manualen och sätta i disketten eller liknande med RAID-drivrutiner vid Windows-installationen.

Mjukvaru raid är värdelöst jämfört med en riktig raid, för inte jämför jag med något annat iaf

Intel matrix (ICHxR) är ett underbart alternativ för raid0 iaf, ska gå alldeles utmärkt att flytta över till ett annat moderkort med ICHxR-chip också. Och ICHxR används ju flitigt på moderkorten idag. Ska man köra raid på sådant moderkort så får man ju dock räkna med att det inte går att flytta över raiden, men så är det ju alltid, oavsett vad du väljer.
Man måste ju ha ursprungliga raid-chippet för att kunna flytta vidare. Har du ett externt raid-kort så gör det ju inte saken bättre när de gäller att flytta vidare raiden till något helt annat.

Det blir ju låst till det chippet man skapat det på så att säga. Liksom gör man raid på ett moderkort med ICHXR så måste man ha ett annat med ICHxR för att kunna flytta över det. Desamma gäller vilket externt raid-kort som helst, går ju itne flytta över diskarna som är skapade på det externa kortet till t.ex ett ICHxR-moderkort. Utan man är låst till samma raid-kort.

Med andra ord så går det inte att flytta sådan raid heller om vi skall vara petig, du syftar ju på att det inte går att flytta raiden eller får problem pga det blir ett nytt chip man sätter diskarna på om man ska uppgradera, samma gäller ju externt raid-kort, ska du byta ut det externa raid-kortet någon dag mot ett värre så blir det lika svårt Dock är ju fördelen med externt kort att man kan flytta med hela grejjen till ett nytt system om man skulle vilja.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej igen!

köpte mig ett externt raid kort, processor, minne, moderkort samt 2 st 320 diskar som jag kör i raid1-mirrored.

allt funkade fin fint första testrundan, installerade windows mm så allt stämde.
Därefter installerade jag om allt för det inte var riktigt så jag ville ha det, raderade min raid och skapade en på nytt. när jag sedan skull installera windows skapade jag en partition på 50 Gb för windows och resten till en enda.

När windows var färdiginstallerat startade pc om och skulle boota det för en första gång. När windows har kommit halvägs med booten blir det en bluescreen som säger "DB_Data_Buffert Error".

eller så startar pcn om när den väl försöker boota.

Fixade och trixade i flera timmar tills det löste sig, vet dock inte vad jag gjorde men nåt med raidet var det.

Frågan är, måste man göra något speciellt i mellan, då man installerar om operativet på en raidlösning, nåt mer man ska tänka på eftersom detta ovan hände?