AMD allt närmare svarta siffror

Permalänk
Melding Plague

AMD allt närmare svarta siffror

Processor- och grafikortstillverkaren AMD har publicerat den finansiella rapporten för årets tredje kvartal. Siffrorna är betydligt bättre än tidigare, och företaget närmar sig nu vinst.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet. Bara bra att det går bättre för AMD. Tycker Intel har blivit lite väl kaxiga på sista tiden. Tyvärr är det nog Nvidia som får lida mest ett tag framöver.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

GO AMD!!!!

Visa signatur

Corsair 650D | Asus P8Z77-V | Intel Core i7 2700k@4.4GHz | Corsair H80 | Corsair Vengence 8GB 1866Mhz | Asus GTX 670 | Intel SSD 320 120GB | Western Digital Caviar Green 1TB | Corsair AX 750 W |

Permalänk
Medlem

Grattis AMD, ska bli skoj att se nVidias siffror.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skönt för AMD, de behöver lite klirr i kassan minst sagt. Nvidia kommer säkerligen igen, och de har iaf lite tid på sig då de har bra mycket mer marknadsandelar än AMD på grafikkortsmarknaden Fint om AMD fick lika stora marknadsandelar som nvidia, skulle nog ge bättre press på priser osv.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Kul, tänkte ev. bättra på dessa i vinter med ett nytt grafikkort från ATI.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad denna finanskris kommer sig av... är det amerikanerna som skitit i det blå skåpet nu igen?
Hade alla länder gått med i EU med en gång hade amerikanska dollarn inte varit världsledande valuta, utan euro tagit den platsen i stället... så nu är vi här i skiten.

Trotts att det börjar gå bra för AMD nu igen så kommer en finanskris... Starkt jobbat världen

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Kokta böcker once again!

Förra kvartalet fanns en engångsinkomst på 193m$ från försäljning av 200mm fabriksutrustning medräknad i computing-inkomsterna... detta fick lite kritik men ansågs av många vara "uppenbart engångsinkomst" och därför ok.
Detta kvartal finns "licensinkomster" på 191m$ bland cpu-divisionens inkomster... det som är MER tveksamt är att förutom att det är en engångsinkomst så har som pengarna fåtts till största del under FÖREGÅENDE kvartal!
att bokföra dom nu är endast ett FIKTIVT sätt att minska förlusten från 250+m$ till 67m$!

Kan dom inte vara ÄRLIGA med sina förluster för en gångs skull?!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Kokta böcker once again!

Förra kvartalet fanns en engångsinkomst på 193m$ från försäljning av 200mm fabriksutrustning medräknad i computing-inkomsterna... detta fick lite kritik men ansågs av många vara "uppenbart engångsinkomst" och därför ok.
Detta kvartal finns "licensinkomster" på 191m$ bland cpu-divisionens inkomster... det som är MER tveksamt är att förutom att det är en engångsinkomst så har som pengarna fåtts till största del under FÖREGÅENDE kvartal!
att bokföra dom nu är endast ett FIKTIVT sätt att minska förlusten från 250+m$ till 67m$!

Kan dom inte vara ÄRLIGA med sina förluster för en gångs skull?!

Du verkar säga vettiga saker, men jag hänger inte riktigt med, så du får gärna förklara för mig/oss som inte är så smart/insatta i ekonomi.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Avstängd

Verkar inte gå så specielt bra för AMD. på grafikkortsdelen har dom pwnat Nvidia men detta kommer nog inte holla i sig.

sen står i7 runt hörnet vilket kanske kommer få coreprollarna att sjunka i pris

och lågkonjuktur på det, ja jag tycker i alla fall inte läget ser ljust ut

Permalänk
Medlem

Bra för AMD. HD4870 tackar jag gladeligen för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Verkar inte gå så specielt bra för AMD. på grafikkortsdelen har dom pwnat Nvidia men detta kommer nog inte holla i sig.

Nu är jag nog inte riktigt med. Om AMD nu "pwnat" NVIDIA som du säger, hur kan detta då innebära något dåligt för AMD?

Intels Core i7 har i flera tester visat sig prestera mindre bra i spel i jämförelse med andra applikationer. Om den kommer bli det självklara valet för spelentusiaster återstår att se. Personligen tror jag mer på AMD Deneb i det fallet.

Sist men inte minst, när det gäller lågkonjunkturen så drabbar det ALLA, inte bara AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Nu är jag nog inte riktigt med. Om AMD nu "pwnat" NVIDIA som du säger, hur kan detta då innebära något dåligt för AMD?

Intels Core i7 har i flera tester visat sig prestera mindre bra i spel i jämförelse med andra applikationer. Om den kommer bli det självklara valet för spelentusiaster återstår att se. Personligen tror jag mer på AMD Deneb i det fallet.

Sist men inte minst, när det gäller lågkonjunkturen så drabbar det ALLA, inte bara AMD.

Han säger ju att det antagligen inte kommer att hålla i sig, vilket är vad han menar med "dåligt för amd".

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Han säger ju att det antagligen inte kommer att hålla i sig, vilket är vad han menar med "dåligt för amd".

Det är väl inget konstigt med det? Inget företag har väl en monopolliknande situation i all evighet? Så frågan är fortfarande hur det kan vara dåligt för AMD att det går bättre för dem än NVIDIA just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

på dedikerade grafikkortsmarknaden har AMD tagit mycket från Nvidia
dock är ju det bara en del av många för AMD

Citat:

jo men i vilket fall lär nog priset på core sjunka

Citat:

men dom måste ju snart vända på sina resultat eller hur, och det lär ju bli svårare att göra det när konjukturen är nere, eller hur

Intel och nvidia påverkas ju naturligtvis också men dom eju inte i samma kris

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Jag fattar inte vad denna finanskris kommer sig av... är det amerikanerna som skitit i det blå skåpet nu igen?
Hade alla länder gått med i EU med en gång hade amerikanska dollarn inte varit världsledande valuta, utan euro tagit den platsen i stället... så nu är vi här i skiten.

Trotts att det börjar gå bra för AMD nu igen så kommer en finanskris... Starkt jobbat världen

Amerikanska banker lånade ut mer pengar än säkerheten kunden gav på huset kunde erhålla. Alltså, lånade de $100.000 så räckte det med säkerhet på säg... 90.000. När bankerna ville ha tillbaka pengarna så fick de bara tillbaka 90.000 på huset, och förlorade 10.000.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Väldigt glad att höra det.
Det har ju varit tråkigt att det har gått lite dåligt för AMD. Bra att det börjar att bättra sig.
Hoppas att AMD går med vinst nu.

Jag har haft AMD förrut, kör Intel nu. AMD var först med 64-bit och dual-core.
Helt underbart att vi har AMD. Hoppas VIA kan bli lite bättre också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Väldigt glad att höra det.
Det har ju varit tråkigt att det har gått lite dåligt för AMD. Bra att det börjar att bättra sig.
Hoppas att AMD går med vinst nu.

Jag har haft AMD förrut, kör Intel nu. AMD var först med 64-bit och dual-core.
Helt underbart att vi har AMD. Hoppas VIA kan bli lite bättre också.

Det låter bra för AMD. Hoppas att AMDs Deneb blir mer prisvärd än intels motsvarande Quad.

Och precis som leksak hoppas jag att Vias lågenergi produkter sjunker i pris.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går åt rätt håll, men det är ju inte vinst ännu! =/

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Du verkar säga vettiga saker, men jag hänger inte riktigt med, så du får gärna förklara för mig/oss som inte är så smart/insatta i ekonomi.

AMD är ett företag som skall livnära sig på att sälja cpu, chipset och gpu... detta är de ständiga inkomsterna
men "ibland" säljer de även av den fabriksutrustning som tidigare använt, minnes-tillverknings-avdelning osv - engångsinkomster

AMD redovisar dock inte alltid engångsinkomster separat från den ständiga inkomsterna.

När de sålde gammal utrustning under föregående kvartalet (Q2) så var det inte ens nämnt i den officiella pdf-raporten utan endast i pressreleasen!
I raporten bokförs denna engångsförsäljning som vinst av "computing solutions"-avdelningen och den som läser kvartalsraporten leds därmed att tro att AMDs "vanliga"/ständiga inkomster är större med hela försäljningssumman!

I detta kvartal (Q3) bokfördes "Process technology license revenue" för 191m$ på exakt samma sätt - dessa pengar är inte ens särskilt kopplade till detta kvartal!

Citat:

Bob Rivet
Sure. One of the phenomena’s on the 191 is actually we collected the majority of the 191 in prior quarters. They were all, I will call it prepaid. It was until we completed the revenue process in the quarter that we could actually record it. So, the 191 did not show up just in the third quarter. It actually showed up throughout this year, which is how we manage our cash balance throughout the year. So, that is one of the phenomenas of why cash went down even though I had this nice pop in revenue particularly from a process technology license.

källa
och än en gång syns inte faktumet att det är en engångsinkomst i raporten utan bara i pressreleasen

Kort: kan man verkligen anse att AMD har kommit närmare lönsamhet när de egentligen maskerar/minskar sina förluster genom försäljning av annat än sina produkter?

Edit: dessa engångsinkomster bokfördes väldigt "kreativt" och medför att påståendet i nyheten att
"tillverkningen numera ger 131 miljoner dollar i vinst"
och Bob Rivets uttalande
"We are pleased to have reached our goal of operational profitability this quarter."
INTE STÄMMER i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta gillar vi! Även om det bara är en "ytlig" svart siffra så gynnar det AMD positivt endå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Detta gillar vi! Även om det bara är en "ytlig" svart siffra så gynnar det AMD positivt endå.

slutsiffran är fortfarande röd :-/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

Intel sänkte priserna igår.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intel sänkte priserna igår.

Finns det mer information?