Per definition ingen konflikt mellan kommersiell mjukvara och open-source

Permalänk
Avstängd

Film/mediaindustrin använder nVidias Quadro kort samt kör ofta Linux....

(att nVidia tjänar pengar på detta gör att det betalar en bra drivare för Linuxcommunityn.)

Oj en riktig marknad

-------------------------------------------------------------------------------------------------

En liten diskussion från den riktiga **"högadeln"** diskuterande det här...

"Real men don't attack straw men"
http://kerneltrap.org/mailarchive/openbsd-misc/2007/12/10/486...

Theo the Raadt gjorde sedan "Theos song" angående RMS syn..

http://www.openbsd.org/lyrics.html#43

(intressant läsning om man har tid)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
En liten diskussion från den riktiga **"högadeln"** diskuterande det här...

"Real men don't attack straw men"
http://kerneltrap.org/mailarchive/openbsd-misc/2007/12/10/486...

Theo the Raadt gjorde sedan "Theos song" angående RMS syn..

http://www.openbsd.org/lyrics.html#43

(intressant läsning om man har tid)

Ganska festlig kombination: högadeln + yttrandefrihet!

Richard gjorde ett intressant uttalande för en tid sedan där han konstaterade att hans drivkraft egentligen är yttrandefrihet och valfrihet i stort, men att det sorgligt nog visat sig att situationen för mjukvara förbättrats, men att världen i stort radikalt försämrats. För att förstå Richard måste man ta med i ekvationen hans totala syn på människans rätt i samhället.

Han såg faktiskt både ledsen och glad ut, kanske ambivalent huruvida det finns skäl att glädjas eller gråta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag motsäger dig inte, eftersom det skulle krävas stora resurser att verifiera uppgiften. Överlag bör vi dock vara lite försiktiga vad gäller Info-Tech. Deras rapporter är beställningsarbeten och ett flertal har varit starkt kritiserade. Deras primära uppgift är inte att vara opartiska, den saken beror helt och hållet på uppdragsgivarens önskemål.

Det är lite svårt att reda ut de verkliga andelarna av IIS och Apache, lite grand beroende på att miljöerna där de används är av lite olika dignitet. Gapet mellan Apache och IIS tycks dock generellt ha minskat. Nackdelen med IIS vägen för större miljöer är att det tenderar att låsa in dig i ett beroendeförhållande till just Microsoft, vilket kanske också är förklaringen till att stora "kolosser" gärna väljer den mer flexibla kombinationen Apache och Java. Om jag får tid ska jag gräva lite mer i frågan.

Och vart har du läst att Info-Techs rapporter varit starkt kritiserade, samt från vem kommer kritiken? Och har du uppgifter på vem som beställde just denna rapport, eller bygger argumentet på att om en rapport är kritiserad så är alla deras analyser tveksamma?

Det här handlar inte om IIS och Apache. Det ger kanske en lite fingervisning, men om vi ska snacka servrar istället för webbtekniker... det är liksom en helt annan värld. Du måste ta hänsyn till hur stora serverhallarna är (räknas antalet webbplatser eller antalet servrar?), det går att köra i princip alla webbtekniker på IIS och i princip alla webbtekniker på Apache så servrar hör inte hemma i diskussionen tycker jag.

Om du nu tycker att man kan jämföra servrar med webbtekniker så borde du åtminstone skrivit att det var ett antagande du gjorde, för SÅ självklart vet jag att du själv inte heller tycker det är. Dessutom finns det ju faktiskt lättillgänglig statistik på detta: http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Renderingsarbetet är nog det som drar mest uppmärksamhet till sig, kanske speciellt vad gäller animerade filmer där DreamWorks skapat lite rubriker. Däremot vet jag inte om DreamWorks har ändrat sitt upplägg, eftersom det för några år sedan även bestod av ett stort antal PC arbetsstationer med Linux på den artistiska avdelningen. Har du uppgifter om huruvida de t ex övergått till Mac?

Det var mer än jag visste. Allt jag hade läst om området var det jag beskrev men det var tydligen felaktigt då, eller i alla fall bristfälligt. Det är inte mitt område heller så jag hade väl helt enkelt missat det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Och vart har du läst att Info-Techs rapporter varit starkt kritiserade, samt från vem kommer kritiken? Och har du uppgifter på vem som beställde just denna rapport, eller bygger argumentet på att om en rapport är kritiserad så är alla deras analyser tveksamma?

Hur tolkar du "lite försiktig"? Jag skrev lite försiktig och menar därför varken mer eller mindre, så det finns ingen anledning överreagera som om jag påstod att "alla deras analyser [är] tveksamma". Just den här sfären är närmare mitt arbete och jag är fullt medveten om hur slipstenen dras. Info-Tech är ett vinstgivande företag och inte en statlig organisation. Politiska partier, företag och andra organisationer beställer undersökningar av Info-Tech, ibland för att få en objektiv bild av t ex sin marknad, i andra fall för att söka information som kan användas för att ge sin produkt reklam. Jag har kommit i kontakt med några av deras undersökning beställda av Microsoft där syftet varit att påvisa sin produkts överlägsenhet i förhållande till Linux - jag har dock inte kollat vem som är beställaren av den undersökning du hänvisar till - och hur dessa har presenterats. Några av dessa hamnar tyvärr i FUD kategorin oavsett hur starka antipatier någon har för Linux.

På ett sätt har jag svårt att förstå hur detta kan väcka starka känslor. Tror vi på allt som vi hör, ser och läser i massmedia? Tror vi på all reklam? Svaret är givet, och eftersom Info-Tech verksamhet är kopplat till marknadsföring är samma förhållningssätt tillämpligt. Det betyder alltså inte att jag anser att Info-Tech är oseriösa, utan endast att jag är medveten om deras affärsidé.

Citat:

Det här handlar inte om IIS och Apache. Det ger kanske en lite fingervisning, men om vi ska snacka servrar istället för webbtekniker... det är liksom en helt annan värld. Du måste ta hänsyn till hur stora serverhallarna är (räknas antalet webbplatser eller antalet servrar?), det går att köra i princip alla webbtekniker på IIS och i princip alla webbtekniker på Apache så servrar hör inte hemma i diskussionen tycker jag.

Om du nu tycker att man kan jämföra servrar med webbtekniker så borde du åtminstone skrivit att det var ett antagande du gjorde, för SÅ självklart vet jag att du själv inte heller tycker det är. Dessutom finns det ju faktiskt lättillgänglig statistik på detta: http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html

Första stycket upprepar egentligen vad jag försökte uttrycka: vi har en fingervisning i likhet med den statistik som du själv länkar till, men den visar å andra sidan endast en sida av saken. Däremot kan jag inte förstå varför det inte skulle höra "hemma i diskussionen". Kanske är jag trög men vad är din tanke bakom att differentiera servrar ifrån webbteknik?

Du är om jag kommer ihåg rätt den som tog upp frågan om .NET och Java. På vilken plattform körs .NET? Den körs och är utvecklat primärt för det som nu är IIS, eller hur? Det går ju liksom inte att köra .NET fritt hängande i luften utan vare sig plattform eller hårdvara. Beslut om tekniska lösningar bildar en sammanhängande kedja, där vissa länkar är utan återvändo och andra kan länkas vidare i olika riktningar. Varför då plötsligt göra en abstrakt avstickare om generell webbteknik när du ursprungligen tog upp de fördelar du ser i .NET? Inte som en personlig kritik, men du får inte känslan av att diskussionen i just det här ämnet har smetats ut åt alla håll och kanter och blivit aningen för diffus? Det är nästan så att Sendmails konfigurationsfil känns enkel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hur tolkar du "lite försiktig"? Jag skrev lite försiktig och menar därför varken mer eller mindre, så det finns ingen anledning överreagera som om jag påstod att "alla deras analyser [är] tveksamma". Just den här sfären är närmare mitt arbete och jag är fullt medveten om hur slipstenen dras. Info-Tech är ett vinstgivande företag och inte en statlig organisation. Politiska partier, företag och andra organisationer beställer undersökningar av Info-Tech, ibland för att få en objektiv bild av t ex sin marknad, i andra fall för att söka information som kan användas för att ge sin produkt reklam.
/.../

Nej du övertolkar min reaktion. Jag frågade om du hade källor. Svaret du ger är alltså nej? Om så är fallet påpekade jag att även om du haft källor på att en rapport inte var tillräckligt objektiv, så betyder inte det att man inte kan lita på deras andra alster. Jag betvivlar starkt att de inte skulle göra sitt bästa för att vara objektiva, allt annat skulle ju bara göra att ingen ville anställa dem. Det skulle vara att motverka sig själva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
/.../ Däremot kan jag inte förstå varför det inte skulle höra "hemma i diskussionen". Du är om jag kommer ihåg rätt den som tog upp frågan om .NET och Java. På vilken plattform körs .NET? Den körs och är utvecklat primärt för det som nu är IIS, eller hur? Det går ju liksom inte att köra .NET fritt hängande i luften utan vare sig plattform eller hårdvara. Beslut om tekniska lösningar bildar en sammanhängande kedja, där vissa länkar är utan återvändo och andra kan länkas vidare i olika riktningar. Varför då plötsligt göra en abstrakt avstickare om generell webbteknik när du ursprungligen tog upp de fördelar du ser i .NET? Inte som en personlig kritik, men du får inte känslan av att diskussionen i just det här ämnet har smetats ut åt alla håll och kanter och blivit aningen för diffus? /.../

För att sammanfatta ursprunget till den diskussionen kan man säga att jag för "en bit upp sedan" påstod att .NET var den kraftfullaste webbplattformen som finns, en plattform som jsut nu är störst inom enterprise development. Därav diskussionen. Och jag sade aldrig att IIS var störst, därför hör det inte hemma här. Det går fint att köra PHP, Perl, Python, Classic ASP, Java etc. på IIS och jag är säker på att detsamma gäller för Apache. Att anta att det jämnar ut sig om man antar att alla med Apache använder PHP, alla med IIS använder .NET och så vidare ger ingen bild av verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Nej du övertolkar min reaktion. Jag frågade om du hade källor. Svaret du ger är alltså nej? Om så är fallet påpekade jag att även om du haft källor på att en rapport inte var tillräckligt objektiv, så betyder inte det att man inte kan lita på deras andra alster. Jag betvivlar starkt att de inte skulle göra sitt bästa för att vara objektiva, allt annat skulle ju bara göra att ingen ville anställa dem. Det skulle vara att motverka sig själva.

?

Vad det inte just det jag skrev? I övrigt, med den begränsade insyn som du och jag har är frågan om deras objektivitet utlämnat till vår subjektivitet och våra antaganden, och just därför skrev jag: "jag motsäger dig inte...". Om du verkligen vill kan jag försöka återfinna kritik som Info.Tech fått gällande vissa rapporter om Linux, där slutsatser gjorts som inte egentligen inte stöds av insamlad information.

Citat:

För att sammanfatta ursprunget till den diskussionen kan man säga att jag för "en bit upp sedan" påstod att .NET var den kraftfullaste webbplattformen som finns, en plattform som jsut nu är störst inom enterprise development. Därav diskussionen. Och jag sade aldrig att IIS var störst, därför hör det inte hemma här. Det går fint att köra PHP, Perl, Python, Classic ASP, Java etc. på IIS och jag är säker på att detsamma gäller för Apache. Att anta att det jämnar ut sig om man antar att alla med Apache använder PHP, alla med IIS använder .NET och så vidare ger ingen bild av verkligheten.

Jag tror inte vi kommer längre här för i viss mening parafraserar du nu om vad jag skrev som om jag skrivit något annat. Jag har inte heller påstått att IIS är störst, utan använde det endast som en parameter i att försöka få en bild av i vilken skala .NET som beroende av IIS används, inte för att alla IIS kör .NET, men för att det är där man kan hitta .NET. Just därför är jag intresserad av vad störst inom "enterprise development" i praktiken betyder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad det inte just det jag skrev?

Du får nog börja skriva det du menar så att man inte misstolkar dig. När du skriver: "Deras (Info-Tech) primära uppgift är inte att vara opartiska, den saken beror helt och hållet på uppdragsgivarens önskemål", så menar du egentligen, eller håller samtidigt med om att; "Jag betvivlar starkt att de inte skulle göra sitt bästa för att vara objektiva, allt annat skulle ju bara göra att ingen ville anställa dem", är det en konsekvent ståndpunkt tycker du? Du verkar bra på att resonera, men inte på att få fram någon poäng eller vad du egentligen tycker.

När folk går in på diskussionsteknik istället för att diskutera poänger, ser jag inte längre någon mening med att fortsätta ordgemänget i sakfrågan (så länge det inte är en oacceptabel diskussionsteknik som t.ex. bara handlar om diskussionsteknik och inte sakfrågan).

Permalänk
Hedersmedlem

En rapport som Info-Tech tycks ha flyttat eller tagit bort, ja de få delar som de officiellt publicerar, går att läsa om här:

- så som rapporten presenterades av Info-Tech: http://www.informationweek.com/news/software/operatingsystems...
- två reaktioner: http://blogs.zdnet.com/open-source/index.php?p=230 och http://www.linux.com/articles/44316

Nu har detta tyvärr med Windows och Linux att göra, vilket av någon anledning tycks orsaka starka känslor, och det vore bättre om jag haft något neutralt ämne att på rak arm länka till. Eftersom det är kopplat till mitt yrke är jag ganska fascinerad av hur spinn kan skapas.

För att du bättre ska förstå hur ett företags etik, objektivitet ändå kan fungera tveeggat, alltså med syftning på att du inte tycker att min ståndpunkt är konsekvent: http://www.infotech.com/VendorRelations/UsageRights.aspx

Ta dig tid och analysera konsekvenserna av det som å ena sidan representerar oantastliga krav, men som samtidigt innebär att tredje part inte har någon som helst möjlighet att verifiera uppgifterna. Även om du skulle få tillgång till någon del av rapporten kan du inte publicera den utan Info-Techs godkännande. Med tanke på ovan exempel på hur statistik spinns kraftigt åt ena hållet, trots att båda alternativen är öppna, vore det intressant att vete hur Info-Tech tillämpar följande: "Info-Tech research may not be used to negatively portray another company and/or its products".

Den största delen av Info-Techs arbete hamnar inte i närheten av några tryckpressar. Framför allt ger Info-Tech företag möjligheten att evaluera riktigheten av en strategi, eller att överhuvudtaget finna en lämplig strategi. Eftersom detta angränsar till mitt eget yrke är jag ganska luttrad och ser inget anmärkningsvärt i arbetssättet.

Nu vet jag inte om du redan räknat ut mig som "ovärdig" (jag är alltför upptagen för att tillåta mig bli personligt uppeldad av några diskussioner här, så när jag engagerar mig är det ärligt menat, än om tiden är begränsad till små kaffepauser; tur nog skriver jag ruskigt snabbt! ), men jag släpper det här med Info-Tech eftersom min kommentar om att "vara lite försiktiga vad gäller Info-Tech" varken var ett omdöme om företaget som sådant eller ett intresse i att föra över diskussionen till Info-Tech. Känn dig fri att besvara vad jag skriver än om jag inte fortsätter på ämnet.
...

En av sakfrågorna jag redan ställt och som intresserar mig är: vad avses med att .NET är störst på "enterprise development"? Termen som sådan skulle i sin vanligaste betydelse innebära att ".NET är störst inom personalutvecklande utbildning för företag". Du kanske missförstod min fråga som om jag slogs med ord, men det är en ärligt menad fråga eftersom jag inte vet vad det syftar på. Det skulle kunna tolkas som att denna dominans inom personalutveckling antyder en starkt tilltagande implementation av .NET.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En rapport som Info-Tech tycks ha flyttat eller tagit bort, ja de få delar som de officiellt publicerar, går att läsa om här:

- så som rapporten presenterades av Info-Tech: http://www.informationweek.com/news/software/operatingsystems...
- två reaktioner: http://blogs.zdnet.com/open-source/index.php?p=230 och http://www.linux.com/articles/44316

Nu har detta tyvärr med Windows och Linux att göra, vilket av någon anledning tycks orsaka starka känslor, och det vore bättre om jag haft något neutralt ämne att på rak arm länka till. Eftersom det är kopplat till mitt yrke är jag ganska fascinerad av hur spinn kan skapas.

För att du bättre ska förstå hur ett företags etik, objektivitet ändå kan fungera tveeggat, alltså med syftning på att du inte tycker att min ståndpunkt är konsekvent: http://www.infotech.com/VendorRelations/UsageRights.aspx
/.../
En av sakfrågorna jag redan ställt och som intresserar mig är: vad avses med att .NET är störst på "enterprise development"?

Den första länken till "reaktion" handlade bara om rubriksättningen... inte innehållet. Läser man hela artikeln och inte bara rubriken påverkar det inget. Det står klart och tydligt att de stora företagen gärna använder Linux.

Den andra reaktionen kan man sammanfatta som att han upptäckt att svaren kom från företag som var tidigare kunder till Info-Tech, och att det då skulle påverka urvalet till att inte ge en korrekt bild av företagsvärlden, grundat på att de som är kunder till Info-Tech är speciella på något sätt (hur skriver han inte). Jag håller med om att det var en klumpig selektering, kan bara hoppas att Info-Tech inte gör såna misstag när det handlar om betalda analyser.

Dessutom att 48 % markeras som "Inte intresserade" av att implementera Linux men det i rapporten står att dessa 48 % är en majoritet... att han tar två procent ifrån gruppen som är osäkra på om de kommer att implementera Linux eller inte tycker jag är rätt okej, det är långt bättre än hur mycket kvällstidningarna överdriver och hymlar med ord. Men det är väl en smaksak, siffrorna står ju trots allt där och att tycka att ordet "most" i texten förstör allt annat är ju ganska trångsynt. Alla vet att slutsatser i en analytisk rapport är lite subjektiva, man läser siffrorna och inte orden.

Jag förstår inte alls vad du menar med länken till Info-Tech, där står ju bara vilka regler som gäller om man ska citera deras arbete? Du får nog citera det du menade.

Jag vet inte om du missade det, men längst ned står klart och tydligt:

Citat:

Its research was done independently, and not paid for by any vendor, Koelsch said.

Även Joe påpekar detta:

Citat:

I learned that the study and the report had not been funded by Microsoft

Så denna rapport är iaf inte betald av något företag.

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga ang. enterprise solutions, jag kan bara citera sammanställningen Info-Tech, som tydligen var världens främsta IT-analysföretag 2007, gjorde:

Citat:

Despite commonly held assumptions in the developer community, Microsoft's .NET platform is more popular than Java among enterprises of all sizes and industries

Permalänk
Avstängd

Eric von Hippel pratar om FOSS och innovation.
http://www.linux.com/feature/149403

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga ang. enterprise solutions, jag kan bara citera sammanställningen Info-Tech, som tydligen var världens främsta IT-analysföretag 2007, gjorde:

.net är utan tvekan betydligt vanligare bland små företag medan de stora verkar föredra unix och javaplattformen som är betydligt mer beprövad och inte utsatt för attacker i samma utsträckning.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
.net är utan tvekan betydligt vanligare bland små företag medan de stora verkar föredra unix och javaplattformen som är betydligt mer beprövad och inte utsatt för attacker i samma utsträckning.

Jag skulle gissa att PHP är vanligast bland de minsta företagen, men allt beror på hur man definierar små, medelstora och stora. Har du källa som styrker ditt påstående? Eftersom du skriver "utan tvekan" tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Det var ju definitionen på enterprise-lösningar vi ville ha. Med tanke på att väldigt många, stora, affärslösningar körs på plattformar som inte är MS-kompatibla (m.a.o. inte Windows), kan jag inte se hur dessa skulle kunna ha utvecklats i .NET. Microsoft har ju från början satt ut kursen för .NET, med open source och cross platform, men fortfarande efter 7 år har det inte hänt något. .NET är inne på version 3, t.o.m.

Om man kan få källor och definitionsramar till artikeln du hänvisar till skulle det vara mycket intressantare läsning, nu kan jag inte ta den allvarligt i och med att jag inte vet vad enterprise-lösningar innebär för artikelskaparna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag skulle gissa att PHP är vanligast bland de minsta företagen, men allt beror på hur man definierar små, medelstora och stora. Har du källa som styrker ditt påstående? Eftersom du skriver "utan tvekan" tänkte jag.

i mitt inlägg syftade jag på .net vs java. jag håller fortfarande fast vid att .net är vanligare än php dock. php har ett litet rykte över sig som säger att det är ett hobbyprogrammeringsspråk och även om det inte är det saknar det mycket jämfört med java och .net. ser man till utannonserade jobb är andelen lediga positioner inom php försvinnande liten jämfört med java och .net. det behöver inte tala för hur verkligheten ser ut men nog är det en indikation alltid.

bjornie,
enligt undersökningen verkar alla typer av registrerade företag ingå. man gör således inte skillnad på enskilda företag eller börsnoterade bolag.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
i mitt inlägg syftade jag på .net vs java. jag håller fortfarande fast vid att .net är vanligare än php dock.

Som sagt, det beror på hur man definierar "de minsta företagen". Jag syftade på webbdesignbyråer och liknande med upp till ungefär 5 anställda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
bjornie,
enligt undersökningen verkar alla typer av registrerade företag ingå. man gör således inte skillnad på enskilda företag eller börsnoterade bolag.

Men frågan är ju hur de definierar just enterprise-lösningar. Menar de vilken liten webapplikation som helst, som t.ex. enbart en företagssida som visar information? Eller är den webplatsen integrerad mot deras applikationsserver som hanterar transaktioner mellan inköp och leveranser, och man kan se flödet live på webplatsen, t.ex.? Är det enbart en informationssida för företaget är det ju knappast en enterprise-lösning, även om man har en databas i bakgrunden och använder DA-, logik- och presentationslager t.ex. Man kan separera sin kod på hur många olika sätt som helst, och ändå är det i mina ögon inte en enterprise-lösning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Men frågan är ju hur de definierar just enterprise-lösningar. Menar de vilken liten webapplikation som helst, som t.ex. enbart en företagssida som visar information? Eller är den webplatsen integrerad mot deras applikationsserver som hanterar transaktioner mellan inköp och leveranser, och man kan se flödet live på webplatsen, t.ex.? Är det enbart en informationssida för företaget är det ju knappast en enterprise-lösning, även om man har en databas i bakgrunden och använder DA-, logik- och presentationslager t.ex. Man kan separera sin kod på hur många olika sätt som helst, och ändå är det i mina ögon inte en enterprise-lösning...

Jaha, du vet alltså inte vad en Enterprise solution är? Vi har innan diskuterat att vi inte kunde veta hur Info-Tech definierat begreppet, man fastnar lite i tankebanorna Men om du vill veta vad det i stora drag är, är det bara att googla: http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_software

Om du läser under "Criticisms" ser du varför vi inte kan veta vad Info-Tech anser vara Enterprise development.

Permalänk
Medlem

Det är ju precis det jag har menat hela tiden? Att enterprise för vissa innebär annat, än vad enterprise betyder för mig. Info-Tech måste sätta upp definitionsramar för vad de menar med enterprise och för vilka typer av system undersökningen bygger på. Jag vet vad jag menar med enterprise, men det är ju som du noterat ett ganska vagt begrepp många gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin sett så mycket text i en tråd förut, en del inlägg är gigantiska Keep up the good work

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Jag har aldrig någonsin sett så mycket text i en tråd förut, en del inlägg är gigantiska Keep up the good work

Inlägget från phz på förstasidan; ca 8 323 tecken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Det är ju precis det jag har menat hela tiden? Att enterprise för vissa innebär annat, än vad enterprise betyder för mig. Info-Tech måste sätta upp definitionsramar för vad de menar med enterprise och för vilka typer av system undersökningen bygger på. Jag vet vad jag menar med enterprise, men det är ju som du noterat ett ganska vagt begrepp många gånger.

mina tankar går i samma bana. räknas min enskilda firma som gör webbsidor åt andra mindre aktörer som enterprise? jag ställer mig frågande till resultatet av undersöknigen av denna anlednig.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
räknas min enskilda firma som gör webbsidor åt andra mindre aktörer som enterprise?

Nej...

Citat:

Enterprise software is software intended to solve an enterprise problem (rather than a departmental problem)
/.../
In addition, a great deal of enterprise software is now available through the free software movement, notably operating systems, web servers and databases. Many other types of enterprise software are also being introduced, such as application servers, portal servers, and even productivity software that is well suited for large-scale adoption by organizations.
/.../
Often the term is used only to refer to very large organizations.

Visst, vi kan inte veta vart gränsen går för vad Info-Tech anser vara stort, vi vet inte heller om de tagit hänsyn till företagsstorleken eller bara satt krav på företagens alster, men vi vet att det inte handlar om litet.