Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Hdmi > Dvi > Vga

Fick hem en HDMI > DVI adapter idag som jag hade hoppas på att kunna koppla till min VGA skäm som redan använder en VGA > DVI koppling till mitt grafikkort. Till min förvåning så tar fyra pins emot på VGA > DVI kopplingen när jag försökte kopla den till HDMI adatorn. Nu undrar jag om det finns någon VGA > DVI adaptor som kommer funka till min HDMI > DVI adaptor eller är man helt körd för jag måste verkligen få en fungerande HDMI > DVI > VGA koppling.

Jag hitta även en kort tråd på forumet med en som har/hade samma problem som mig ( har också en zepto A15 med bara hdmi utag...) men jag hitta en VGA > DVI koppling på tradera utan de fyra pins som tar emot på min nuvarande koppling så väldigt nyfiken om det är nått eller om det är bara ännu ett sätt att blås någon på pengar.

här är adaptorn:
http://www.tradera.com/DVI_I_hane_VGA_hona_adapter-auktion-75...

Permalänk

jag vet vilka du menar ^^ är inte de för Ljud? är osäker.
frågan är om det går att ta signalen så många steg utan någon aktiv omvandlare.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jag vet vilka du menar ^^ är inte de för Ljud? är osäker.

nope de är för bild.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
frågan är om det går att ta signalen så många steg utan någon aktiv omvandlare.

och det är därför jag frågar här på forumet för själv så vet ja inte ^^

Permalänk
Medlem

DVI till VGA adapter som i länken är inga problem då tex en DVI utgång på ett grafikkort innehåller både analog såväl som Digital signal

Vad som däremot INTE går på NÅGOT sätt är att omvandla HDMI till VGA inte med mellanadaprar tex HDMI > DVI > VGA, HDMI är endast digitalt och VGA är endast analogt, för detta ska fungera behövs en aktiv D/A omvandlare, har dock ingen aning om det finns någon sådan att köpa.
Bästa recepet är nog att skaffa en ny skärm med DVI ingång (eller HDMI)

EDIT: hitta lite passande omvandlare här
http://www.digitaltvexperten.se/switch_vaxel_och_splitters/co...
Men..... en ny skärm blir nog billigare..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
DVI till VGA adapter som i länken är inga problem då tex en DVI utgång på ett grafikkort innehåller både analog såväl som Digital signal

Vad som däremot INTE går på NÅGOT sätt är att omvandla HDMI till VGA inte med mellanadaprar tex HDMI > DVI > VGA, HDMI är endast digitalt och VGA är endast analogt, för detta ska fungera behövs en aktiv D/A omvandlare, har dock ingen aning om det finns någon sådan att köpa.
Bästa recepet är nog att skaffa en ny skärm med DVI ingång (eller HDMI)

EDIT: hitta lite passande omvandlare här
http://www.digitaltvexperten.se/switch_vaxel_och_splitters/co...
Men..... en ny skärm blir nog billigare..

Problemet är inte att det ska passa min skärm utan att den måste passa till projectorerna i skolan som använder enbart VGA av nån anledning...

Permalänk
Hedersmedlem

* tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zendor
Problemet är inte att det ska passa min skärm utan att den måste passa till projectorerna i skolan som använder enbart VGA av nån anledning...

Då kanske det blir billigast att köpa ett grafikkort med VGA-utgång?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz