abstract klass / icke abstract klass?

Permalänk
Medlem

abstract klass / icke abstract klass?

hejsan, skulle behöva lite hjälp med vilka av nedanstående passar mest in som en abstrakt klass, icke abstrakt klass och interface?

bestick
uppblåsbar
roddbåt
fordon
behållare
matsked

Permalänk
Medlem

Ytterligare en skoluppgift? Vad gör du om du får liknande frågor på ett prov sen? Varför söker du till en utbildning om du ändå inte tänker ta till dig kunskapen som erbjuds? Det finns nog många personer som skulle vilja ha din plats på din skola. Om det inte är en skoluppgift så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Ytterligare en skoluppgift? Vad gör du om du får liknande frågor på ett prov sen? Varför söker du till en utbildning om du ändå inte tänker ta till dig kunskapen som erbjuds? Det finns nog många personer som skulle vilja ha din plats på din skola. Om det inte är en skoluppgift så ber jag om ursäkt.

neej det är verkligen inte en uppgift...

Permalänk
Medlem

Bestick - Abstrakt klass
Uppblåsbar - Interface
Roddbåt - Ej abstrakt klass
Fordon - Abstrakt klass
Behållare - Abstrakt klass
Matsked - Ej abstrakt klass

Möjligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Bestick - Abstrakt klass
Uppblåsbar - Interface
Roddbåt - Ej abstrakt klass
Fordon - Abstrakt klass
Behållare - Abstrakt klass
Matsked - Ej abstrakt klass

Möjligen.

Så skulle jag också gjort.

Du kan tänka dig att ett interface beskriver hur en speciellt funktionallitet ska implementeras. Uppblåsbar till exempel är någonting som något är, den har funktionalliteten att kunna blåsas upp. En abstrakt klass är som en beskrivning för hur en annan klass ska se ut. Ofta skapar man en abstrakt klass för den grundläggande funktionalliteten hos ett objekt, och sedan specificerar man hur denna funktionallitet ska fungerara i en viss typ av det objektet.
Ett fordon har grundläggade funktionallitet som till exempel att kunna accelerera och bromsa, medans ett flygplan, som är en typ av fordon, accelererar och bromas på ett annorlunda sätt än till exempel en cyckel, som också är ett fordon.

Permalänk
Medlem

Skulle inte 'Behållare' kunna tänkas vara ett interface också? Det är ju en egenskap som skulle kunna tillföras ett objekt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Skulle inte 'Behållare' kunna tänkas vara ett interface också? Det är ju en egenskap som skulle kunna tillföras ett objekt.

Jag skulle nog ändå säga att en abstrakt klass är bättre för 'behållare' eftersom en behållare har grundläggande funktionallitet som är gemensamt hos alla typer av behållare. Utifrån den abstrakta klassen kan man sedan skapa en eller flera icke abstrakta klasser som ärver den grundläggande funktonalliteten av den abstrakta klassen. Skulle man använda ett interface istället för den abstrakta klassen så är det bättre att skapa ett interface som heter 'påfyllningsbar' eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Jag skulle nog ändå säga att en abstrakt klass är bättre för 'behållare' eftersom en behållare har grundläggande funktionallitet som är gemensamt hos alla typer av behållare. Utifrån den abstrakta klassen kan man sedan skapa en eller flera icke abstrakta klasser som ärver den grundläggande funktonalliteten av den abstrakta klassen. Skulle man använda ett interface istället för den abstrakta klassen så är det bättre att skapa ett interface som heter 'påfyllningsbar' eller liknande.

Instämmer, tänkte mest att det beror på implementationen. Säg, om du vill tilldela 'behållare' till någon som inte sedvanligt skulle kallas för behållare, t.ex. barnvagn, en behållare för barn. Vet att det låter skumt men det var det bästa exemplet jag kom på. För övrigt så håller jag med dig, bara funderar lite löst.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Instämmer, tänkte mest att det beror på implementationen. Säg, om du vill tilldela 'behållare' till någon som inte sedvanligt skulle kallas för behållare, t.ex. barnvagn, en behållare för barn. Vet att det låter skumt men det var det bästa exemplet jag kom på. För övrigt så håller jag med dig, bara funderar lite löst.

Dock så bör ju den i så fall ärva från behållare? men om du då argumenterar för att en barnvagn är ett fordon, så bör fordon ärva från behållare då den är en behållare för en eller flera personer. dock så börjar det bli vädligt luddigt nu

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG