Borttappade återställnings skivor till DELL dator. Licens förbrukad?

Permalänk
Medlem

Borttappade återställnings skivor till DELL dator. Licens förbrukad?

Måste höra lite här om det här ens kan stämma.
Jag har en kund som kommit in med en dell burk och enligt kunden fick han inte med några återställnings skivor. Alla andra skivor finns med utom dessa.

Tänkte att det skulle vara så enkelt att kontakta dell för att få nya återställningsskivor men det var det tydligen inte.

Ringer in på företags supporten och får prata med nån irriterande pojkspoling som säger att det skickades med skivor. Fine säger jag och drar hem o bränner en pro skiva eftersom licensen fanns på ms klistermärket på burken och bad kunden leta noooga.

Inga skivor hittades och jag kör igång min skiva.
Då märker jag att det är en home licens på burken.

Varpå jag ringer dell igen och tjaffsar med en ny pojk som börjar vara vänlig och förklarar att skivorna hade skickats med och han omöjligt kan skicka nya.
Detta tycker jag är jävligt konstigt och frågar honom hur en privatkund som inte skulle haft tillgång tilll någon hjälp skulle ha gjort om datorn krashade utan skivor. han har dock inget svar på det varpå jag undrar om jag kan skicka in datorn till dem eftersom den nu är "trasig".

Varpå han börjar bli otrevlig och frågar "Jaha? och vilken hårdvara ska vi byta ut i den tycker du då?"

Tjaffsar med killen om vems felet är att servicepack 3 har tryckt upp nåt trubbigt i datorns baksida och om jag ska kontakta ms eller nån annan på dell för att få skivor.

Han påstår då att licensen på datorn är FÖRBRUKAD när man tappat bort skivorna och han säger att vi blir tvungen att köpa en ny licens. Även fast vi har licens på datorn.

Då får jag vänta en lång stund, kopplas om till kundtjänst och får prata med 3 personer som säger att "nya skivor är inget dom har på lager" tills dom antagligen blir less på mig och säger "Men vi skickar väl nya skivor då! men säg till kunden att ta vara på dem den här gången!".

Ska det vara så här igentligen? ÄR en licens på windows förbrukad om man slarvar bort skivorna?

Klart jag kan bränna en home edition av xp och använda nyckeln när jag kommer hem men jag vill inte direkt skicka med en bränd skiva till kund när jobbet är klart.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

"Ska det vara så här igentligen? ÄR en licens på windows förbrukad om man slarvar bort skivorna?"

- Nej

Idioterna på supporten vet inte vad de pratar om. Ta namn, anställningsnummer samt namn på närmaste chef nästa gång du ringer och du anser dig bli dåligt bemött så brukar det bli annat ljud i skällan.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

jag tyckte väl att det inte kunde stämma. Helt skadade människor.

Frågade gång på gång hur en normal privatpersson utan kunskap och möjlighet till hjälp skulle göra och han bara envisades med att kunden skulle köpa ny licens.

Det kunde komma ringa nån och utvärdera min support upplevelse sa han innan bråkandet började. Hoppas de jävlarna ringer.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Återställningsskivorna ligger numer på hårddisken, dessa får man bränna ut själv.

Och licensen är inte förbrukat, det är ju det man köper vid köp av OS, windows kan man ladda ner gratis eller skicka efter skivor från MS för en hundring eller liknande, absolut inget olagligt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Återställningsskivorna ligger numer på hårddisken, dessa får man bränna ut själv.

Och licensen är inte förbrukat, det är ju det man köper vid köp av OS, windows kan man ladda ner gratis eller skicka efter skivor från MS för en hundring eller liknande, absolut inget olagligt.

Inte på den här datorn, enda som fanns här var en utility partition.
annars hade de inte varit några problem.

Som någolunda kunnig kan jag ju självklart fixa det men jag tänker på folk som inte har den blekaste i hur man gör.
Dom hade alltså fått sprungit ned o försökt köpa en ny xp skiva nånstans

Just ja, supportkillen sa att ms inte skickar ut nya skivor för OEM licenser heller.. låter bullcrap

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Dom är inte så pigga på det nej, köpte en dell hem-pc nånstans vid 2000 och då slarvade jag bort skivan, han i supporten sa "låna en väns skiva eller ladda hem en ifrån direct connect, jag kan inte skicka ut nya".

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vet att fujitsu siemens skickar ut skivor mot 250kr eller likn. och Dell är ju många gånger större. Dom borde ju få hundratals samtal varje dag om detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Vet att fujitsu siemens skickar ut skivor mot 250kr eller likn. och Dell är ju många gånger större. Dom borde ju få hundratals samtal varje dag om detta

Kanske är just därför de inte skickar ut skivor längre

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
När det gäller företag som bygger datorer med en licens på operativsystemet installerat så är de skyldiga (mot ett självkostnadspris) att tillhandahålla skivor för ominstallation av operativsystemet ifall kunden förlorar sina.

Licensen sitter inte i skivorna utan på COA'n

Sant, licensen sitter i COA-etiketten, ingen annanstans. Däremot är det lustigt att du inte hade en återställningspartition som kunde brännas ut på datorn... Det brukar vara standard, tillsammans med irriterande OEM-popups om att detta måste göras pronto när man startar burken första gången

Grejen är ju att MS faktiskt inte skickar ut nya skivor för OEM-licenser, det är ju inte deras licenser utan OEM:ens... därav ska OEM:en stå för en återställningslösning, hur dom väljer att göra är upp till dom. Det kan vara skiva, partition eller liknande.

Till sak hör dock att som reggad system builder, så kan system builders få tillgång till nya skivor, detta är dock en process som har en tendens att dra ut på tid och väldigt få privatpersoner är reggade systembuilders...

Hoppas det blev något klarare...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

den här burken var tydligen redan färdig installerad när han fick den.

ahaaa så om det är en OEM licens så är det alltså tillverkarens skylldighet att fixa de där.

aja jag tog med mig en home skiva ieftermiddags o drog en install på burken men ska bli intressant att se hur lång tid det tar att få fram skivrona för dem.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

blaze har in dell en återställnings knapp typ ctrl + f11 ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

jora den mosade vi på hyfsat många ggr jag och underbara supportkillen, funkade ej. Enda vi fick fram var utility partitionen.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Återställningspartitionen kom i början av -05 typ. Men som nämndes längre upp i tråden så skickas inte skivorna ut längre, utan kan köpas för en 250-300kr (inte 100 på priset). Låter fair för mig om kunden är slarvig nog att slarva bort skivan? Jag hade inte gnällt om det iaf. Om man haft en bil och tappat bort nycklarna, kontaktar man då biltillverkaren och kräver en ny nyckel kostnadsfritt? Kanske inte exakt samma sak, men ni förstår poängen.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

grejen är att vi hade gärna betalat för skivorna. Men supportkillarna påstod att det var heeelt omöjligt att ens få tag på nya.

Skivorna dök upp för en vecka sen föresten

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Halloj! Har lite kontakter på Dell-supporten och kan upplysa herrskapet om lite saker.

Alla företagsdatorer får med en OS-skiva, resource-skivan med drivrutiner är ett tillval.
Nästan alla privat-kundsdatorer får med OS- och resource-skiva.

Kunden ansvarar själv för sina skivor. Slarvar man bort dem så är det inte Dells fel, men det finns en lösning.

Det finns en period då Dell inte skickade ut skivor. Om jag inte missminner mig är det ett visst datum Q1 2006 till och med någon gång under 2007. Anledning: besparing på miljön.

Ringer man supporten och säger att man inte har några skivor så kan de ge en lite olika alternativ:
*Är man privatkund och innanför den period då Dell inte skickade ut skivor, lägger supportteknikern en beställning via bud eller post direkt och så får man sina skivor. Denna period har även en säkerhetszon på X antal veckor för eventuella fel vid ändrande i system (från att inga skivor ska skickas med till att det ska).
*Är man privatkund och utanför perioden Dell inte skickade skivor så är det inget Dell tar ansvar för. Man kan då kopplas vidare till en annan avdelning där man kan köpa nya för mellan 200-300 kr (exakta priset vet jag ej). Resource-skivan är inte säker att man får med om man har en äldre dator då de uppgraderat sina olika resource-skivor rakt på varandra och därför finns inte många äldre kvar. De nödvändiga drivrutinerna hittas ändå lätt på dell.se. OS-skivan ska dock inte vara några problem att få tag på.
*Är man företagskund får man helt enkelt köpa nya precis som på föregående punkt. Alla företagsdatorer får med OS-skiva medan resource-skiva är ett tillval som jag nämnde tidigare.

*** Licensen är inte förbrukad för att man slarvat bort sin OS-skiva. Man ska utan problem kunna installera OS:et igen från en skiva med exakt samma OS, service pack och språk som den man fick med från början ***

Det lär dock finnas väldigt ovanliga fall där paketeringen gått fel och OS-skivan kanske trillat ur lådan i fabrik.
Det är kundens ansvar att kontrollera så att allt finns med när man packar upp lådan. Skulle man märka att något fattas kontaktar man kundtjänst.
Perioden man har på sig att upptäcka avsaknad av något som ska ha funnits med är 2 veckor.
Allt detta står i villkoren man godkänner när man köper datorn.

Att brusa upp sig för att ett företag inte skickar ut delar till produkt som köpare själva har slarvat bort tycker jag är mycket besynnerligt. Tänk efter nu här!

Permalänk
Medlem

Grejen är den att man MER än gärna hade betalat för ett utskick av nya skivor, om det var från MS eller från DELL skulle inte spelat någon roll.

Men när supportteknikerna som jag pratade med gång på gång sa åt mig att kunden får gå och köpa ett nytt windows om dom slarvat bort skivan är lite udda.

Resorce skivan skiter jag fullständigt i då det finns att tanka på nätet.

Och kunden som jag även känner privat är hundra på att han bara fick en dell skiva med och det var just resorce skivan. Men men, kanske låg kvar i paketet eller vad som helst. Fanns iallfall inte.

Antagligen var det nyanställda som jobbade den här dagen som inte hade koll på hur man hanterar ett sånt här ärende. Tror jag pratade med 3-4 olika personer.
Har även arbetat på ett callcenter så vet hur det brukar gå till

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Vilken modell handlar det om? Är den köpt av företag eller privat och vid vilken tidpunkt ungefär är den inköpt? Vilket support ringde du?

Permalänk
Medlem

Har trådskaparn en egen firma? Varför lämnar man inte in en trasig Dell-dator till Dell? Eller varför lämnade han in den till dig? Du skrev aldrig vad som var felet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Ummm fan ingen aning vilken modell det var nu, Var en XS?? nåt sånt, stor jävla monster låda med leddar o grejer här o där.. inköpt privat för ett halvår sen tror jag. Och ringde vanliga dell supporten o blev runt kopplad så vet fan inte vart jag hamnade tillslut.

Och nej har ingen egen firma utan jobbar som service tekniker åt ett kontorsservice företag. och kunden lämnade den till mig eftersom han jobbar 50 meter ifrån vårt kontor.
Brukar gå lite snabbare att fixa den lokalt än skicka in den till tillverkaren o vänta några veckor.

Felet var att han installerat service pack 3 och sen dog burken mitt i så Windows kapsejsade. Men det är inte det det här handlade om.

Och problemet är ju löst nu, no worries
Tråden skapades för att jag ville ha reda på om mr support guy ljög för mig eller inte.

Tycker de e skitkonstigt att dom inte nämde att vi kunde KÖPA skivor, det enda dom gjorde var att ta servicetaggen och kika när datorn var köpt och medela att jag inte kunde få några skivor eftersom dom skickats med från start.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Procedurerna hos Dell ändras konstant. Som det är nu så får man köpa skivorna hos en intern avdelning hos Dell som man blir vidarekopplad till. Datorn kunden hade var förmodligen en XPS. Lämnar denna diskussionen nu då:) Trevligt att det löste sig iaf!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Så går det la när man köper en dator från skitföretag nummero uno? Ringde för att få lite info om en av deras produkter en gång för jag faktiskt övervägde att köpa den, inte ens då kunde de vara trevliga och proffsiga.

Sen att de håller skitkvalité på hårdvaran är ju en annan aspekt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så går det la när man köper en dator från skitföretag nummero uno? Ringde för att få lite info om en av deras produkter en gång för jag faktiskt övervägde att köpa den, inte ens då kunde de vara trevliga och proffsiga.

Sen att de håller skitkvalité på hårdvaran är ju en annan aspekt.

Dåligt mycket offtopic.
Ut ur min tråd! skapa egen om du vill gnälla på dells hårdvara

Annars stoppar jag en katt i dina kalsonger

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
...

Grejen är ju att MS faktiskt inte skickar ut nya skivor för OEM-licenser, det är ju inte deras licenser utan OEM:ens... därav ska OEM:en stå för en återställningslösning, hur dom väljer att göra är upp till dom. Det kan vara skiva, partition eller liknande.

"Microsoft will replace one version of originally purchased software with one genuine OEM version of the same* software, PROVIDED that: "

http://download.microsoft.com/download/3/7/b/37b3b0ed-a2b2-4e...

Touché!

Roliga var att ringde man microsoft supporten visste det inget om det först...
utan när man hänvisade till dokumentet så då var det helt plötsligt okej.

Är visst inte alltid högerhanden vet vad västerhanden gör på stora företag.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

min halvbrorsa beställde en dell dator för nåra år sen, stog att den hade ett gf 6700 7600gt 512mb lr va de va men de satt ett 7300le i? då börja ja fundera, ringde support o datorn var felmärkt? wtf sen skulle ja lägga undan alla skivor? fanns de nåra? nee inte en ända förutom lite drivers till skärm o nero :/ ush o fy för dell kommer aldrig köpa nått från dom så länge ja lever. sen är dom fan dyra som satan om man inte köper genom företag

Permalänk
Medlem

Inget fel på dells burkar, de fungerar i generellt sett riktigt bra.
Supporten är dock 99/100 fall ett inhyrt callcenter med en jävla massa nybörjare som går efter ett flödesschema.
Så supporten är en grej, företaget en annan.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Köpte en HP 550 laptop på Inet för ett par veckor sedan o snubben i butiken sa att man skulle bli uppmanad vid första gången man startade datorn att bränna ut 2st dvd skivor som backup. Men detta såg jag aldrig skymten av. Gick in och letade själv men där man skall gå in för att kunna bränna backup skivor startar aldrig upp. Har juh en D-partion som hela vista osv ligger på men det är juh den jag skulle vilja ha ut på skivor ifall hårdisken pajar. Någon som vet hur man löser detta. Såg något om att Nero 8 o 9 skulla kunna klara o bränna ut en bootbar backup?

Har använt Acronis True image home 11 för att klona hårdiskar med hela os på. Vet ej om detta program klarar att spara backupen på skiva.

p.s på laptopen har jag Vista home basic 32-bit.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem...

Hej dudeblaze, jag hade samma problem för någon vecka sen. tänkte formatera om min dell dator och märkte att jag inte hade någon installations skiva, så jag ringde dells support och dem skickade en ny skiva till mig. men inte från sverige utan från irland. det dröjde då två veckor men jag fick den iallafall och det var inget strul med att få den heller.

det är jätte konstigt att dem är så otrevliga, tycker att du borde ha åkt dit och skallat dem!=)

Visa signatur

Cherish your life...

Permalänk
Medlem

Såhär funkar det rent generellt, att Dell har en återställningspartion, du använder ctrl+f11 för att starta det hela, du var tyvärr "oinsatt nog att inte läsa deras manual eller procedur för återställningen och hade sedan kunnat (förmodligen, det brukar vara så hos Dell, Hp o s v) att man själv kan bränna ut sitt backupmedium.
Så du hade inte ens behövt ha en skiva alls, om du inte hade kört en format/del partion så hade det funkat utmärkt, eller iofs, kunden kunde ju ha pippat den partionen själv på egen hand, men struntsamma, Dell är inte skyldiga dig alls en skiva, hos de flesta får man pröjsa för en skiva, allra helst en uppsättning originalskivor, hos Hp kostar det ofta runt 4-500kr t e x.
Själv (jobbar också på en firma) så tar vi betalt för originaluppsättningar eftersom det kostar oss en slant att fixa fram dem också åt kunderna i form av adminstration, tid och så vidare, sen kan man tycka att man kan ha goodwill o fixa det men tja, tid är pengar i den här världen.
Själv har jag varit listig nog att göra backuper på kunders medium sedan tidigare, dvs bränt av deras originalskivor och sedan gjort deras ominstallationer och ej lämnat ut skivorna, vill kunderna ha egna originalskivor, varsegod att betala och såhär går proceduren till o s v.

Dessutom, varför skulle kunden prompt ha skivorna?
Jag menar, om han ville ha skivorna kunde han ju snällt ha ringt in till Dell och beställt dem och sen som en annan snubbe sa helt korrekt här, väntat två veckor och sedan ominstallerat datorn.
Skivorna som skickas gratis till er beror på att datorn ofta är inom garanti och förmodligen varit en sådan som skeppats utan skiva och bara med återställningspartion och norton ghost för att återställa rasket med hjälp av en knapptryckning, Hp har t e x F10 för detta eller F11 också för den delen beroende på modeller.

Summa summarum, Dell supporten gjorde helt rätt, förmodligen förklarade du dig på ett bryskt sätt då de nekade dig, och om du blev än mer otrevlig så är de väl inte mer än människor att de fräser tillbaka även om det knappast är korrekt, men som sagt, vi pratar om mänskliga aspekter här också.

Själv har jag nog aldrig upplevt problem med supportpersonal annat än om man själv är bråkig och har en dålig ton, (räcker ju med att man gick upp med arslet före en morgon, haha) är man ödmjuk och förklarar på ett lugnt men sakligt sätt och att man också är villig att betala för sig så kommer de flesta företags support att hjälpa till med glädje.

Men att licensen är förbrukad pga mediumet är försvunnet är helt fel, det är bara att köra med en OEM skiva och installera drivers och OEMvendorspatchning så ser de flesta kunder inte skillnad på maskinen, och om de saknar programvaror så får man upplysa kunden på ett snällt och informativt sätt om att vill de ha den originalinstallerad på fabriksvis så får de snällt pröjsa för skivorna om inte respektive tillverkare vill ge bort dem gratis.

För ingen vill ju faktiskt jobba gratis, inte du heller antar jag?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Håller med dig på flera punkter där godspeed, Men som sagt. hade gärna betalat för skivorna. Och jag var mer än trevlig mot dem där tills dom började "ljuga".

Vet inte varför kunden ville ha dem, kanske slippa lämna burken hos mig i ett par dagar nästa gång.

Återställnings partitionen funkade ej på denna burk. Vet inte hur många ggr jag startade om burkrackarn och matade på ctrl+f11 tillsammans med första support grabben.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf