Permalänk
Medlem

Saknar ljudkort?

Hej jag har precis uppgraderat min dator till windows vista 64-bit. Är nöjd med allt förutom att vista hittar inte mitt ljudkort, tror jag. Det enda jag kan hitta under Ljudenheter i enhetshanteraren är ASUSTeK Europa II Hybrid Capture Device, och efter att ha googlat lite så verkar det vara ngt slags TV-kort.

Jag undrar om det kanske är så att mitt ljudkort inte stödjer vista eller tvärtom?
Behöver jag köpa nytt ljudkort?

Värt att nämnas är att det står "Ingen ljuduppspelningsenhet är installerad" när jag håller över den lilla högtalaren i tray.

Tack för snabba svar!
MVH anders

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk

Fick du ingen skiva med drivrutiner med moderkortet?

Permalänk
Medlem

Nu hitta jag nånting som kanske kan vara ett spår av mitt ljudkort. Det står under "andra enheter" i enhetshanteraren och heter Ljudstyrenhet för multimedia. Den har även en liten triangel med ett "!" i.

Tyvärr hittar den ingen drivrutin. :S

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk

Du måste ta reda på vad du använder för ljudkort och ladda ner drivrutinerna för SoundsBlaster ex.

Permalänk
Medlem

Re: Saknar ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Hej jag har precis uppgraderat min dator till windows vista 64-bit. Är nöjd med allt förutom att vista hittar inte mitt ljudkort, tror jag. Det enda jag kan hitta under Ljudenheter i enhetshanteraren är ASUSTeK Europa II Hybrid Capture Device, och efter att ha googlat lite så verkar det vara ngt slags TV-kort.

Jag undrar om det kanske är så att mitt ljudkort inte stödjer vista eller tvärtom?
Behöver jag köpa nytt ljudkort?

Värt att nämnas är att det står "Ingen ljuduppspelningsenhet är installerad" när jag håller över den lilla högtalaren i tray.

Tack för snabba svar!
MVH anders

Är det ett integrerat ljudkort (sitter på mobot) eller ett löst? Är det integrerat, googla efter ditt mobo så får du fram vilket ljudkort du har och kan därefter leta reda på rätt drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har idag fått samma problem. försökte med nya drivisar, hittar fortfarande inte kortet.