Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
MYCKET bra sagt!
gav mig en tanke: varför ska banker som lånat till db gå före oss konsumenter som lånat till db? för att dom är stora och har mkt pengar?

hur funkar det i danmark, betyder det att man inte kan förskottsbetala med kort eller att företaget inte får ta pengarna innan varan har levererats?

och om nu datorbutiken gjorde det omöjligt/försvårade avbeställningar nu i slutet så ska f*n de som tagit det beslutet straffas!

Jag skulle tro att en bank har med i sina låne villkår att de skall stå först i kön vid en evt konkurs? Men jag vet inte.

I Danmark får ett företag inte kräva förskottsbetalning på postorder, allt går på postförskott alternativt kortbetalning. vid kortbatalning får kortet inte belastas innan företaget har skickat iväg ordern. Dock är det tillåtet att kräva handpenning, det förekommer om det är något udda som företaget skall beställa hem.

När Alphaview(svindyra platskärmar) gick i konkurs, havde de tagit betalt utan att skicka någon vara. Folk kunna få pengar tillbaka genom brottsofferfonden, därsom de havde utsatts för ett brott mot lagen. Handpenninger däremot var forlorade.

Permalänk
Medlem

Men det finns ju metoder för att reservera pengar på kontot, är det inte meningen, redan idag, att affärer ska använda den metoden och dra pengarna först när de skickar varan?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men det finns ju metoder för att reservera pengar på kontot, är det inte meningen, redan idag, att affärer ska använda den metoden och dra pengarna först när de skickar varan?

Reservationen gäller bara en viss tid, och om kunden har beställt en vara som inte kan levereras inom den tiden så måste företaget spara informationen om kortnummer o.s.v. Nu är det så att bankerna har regler som reglerar hur sådan information får och inte får sparas, vilket gör att företagen inte ha möjlighet att dra pengar i efterhand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Jag skulle tro att en bank har med i sina låne villkår att de skall stå först i kön vid en evt konkurs?

Det finns lagar som reglerar i vilken ordning de som företaget är skyldigt pengar ska få tillbaks sina pengar, det nämndes litet tidigare i tråden. Därför hamnar konsumenterna i den här situationen. Att bankerna kommer tidigt i kön beror på att om de inte gjorde det så skulle det vara mycket osäkrare att låna ut pengar, vilket skulle leda till att det skulle vara svårare för företag att få lån och därmed skulle samhällsekonomin bli lidande. Så väldigt grovt sett så kan man se det som att det är att välja mellan att riskera att inte få tillbaks pengar från en konkursdrabbat företag eller att riskera att inte få ett jobb.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

@phod mm, du har förmodligen rätt där.
då är ju den danska modellen den rätta lösningen...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag köpte av db.com ett par veckor innan konkurs. Jag betalade i förskott. Det tog över 10 dagar, och jag försökte avbeställa ordern men som nån nyss sa så fanns inte den funktionen längre på datorbutikens sida. Jag skickade ett mail och frågade varför det inte skickas. Svaret var att de hade problem med lagret och arbetade på att "komma ikapp".

Jag mailade till dem igen och sa att jag ville avbeställa ordern och ha pengarna tillbaks. Då skickade dom istället mina grejer direkt.

Haha var i exakt samma situation som du, beställde och ringde dom i över en vecka innan jag kom fram till supporten å då sa jag att jag ville avbeställa min order men då sa han att ordern precis skulle skickas samma dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
onemountain: Är vi många som polisanmäler/går ihop och gör en civil process OM vi inte får pengarna tillbaka som rättmätigt är våra, så kan nog inte media och andra instanser blunda.

Det är bedrägeri och det är stöld. Detta är inte över för min del, och förhoppningsvis orkar flera ta tag i detta.

Och ja, de som gnäller ang hur dumt det är med förskottsbetalningar etc... Är det inte läge att hitta på nåt annat att göra, ni har ingenting med detta att göra eftersom ni inte är drabbade och var så smarta att ni inte förskottsbetalade. Grattis - ni är sjukt duktiga. Hurra för er.

Jag är så förbannad så det finns fan inga gränser.

Jag förstår att du är förbannad och besviken över att förmodligen
förlora så mycket pengar.
Tyvärr så fungerar det så i en konkurs att man hamnar sist
som en oprioriterad fodring.

Jag tror ända chansen för er som förlorat pengar är, vilket
du är inne på, att stämma VD, om det finns grund för detta.
D.v.s att man kan styrka att brotts begåtts.

Tror nog att de flesta som kör företag inser in i det sista att det
är kört, men ändå kör på för att med alla medel försöka rädda
företaget.

Problemet är nog att hitta och bevisa att VD har begått brott.
Men om det finns sannolika skäl kanske man kan via advokat föra
grupptalan mot VD.

I Sverige kan man polisanmäla i stort sett allt, sen om det kommer
nån vart eller inte är en annan sak.
Men sitter någon med konkreta bevis tycker jag så många som
möjligt polisanmäler så ökar chansen att åklagaren tittar på det.

datorbutiken har betett sig bedrövligt och ljugit till sina kunder i ett par månader att deras logistik håller på att flyttas, att lagerpersonalen håller på att jobba ikapp, vilket varit ren BS.
När sen dbmannen tystnade lade man ihop 1+1.
Men det måste vara ett brott, det räcker inte om det är oetiskt.

Det borde finnas någon av alla som är eller har någon inom familjen som är jurist och kan göra en bedömning.

Visst är PF en billig försäkring mot sånt här, men nu är det ingen mening att fortsätta tjata på dem som förskottsbetalat.
Nu har de gjort det, och nu gäller vad som räddas kan.

Personligen tycker jag inte säljaren skulle få dra pengar före leverans. En del gör det, men de flesta brukar bara reservera beloppet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
datorbutiken har betett sig bedrövligt och ljugit till sina kunder i ett par månader att deras logistik håller på att flyttas, att lagerpersonalen håller på att jobba ikapp, vilket varit ren BS.

Nu är det väl mycket möjligt att omorganiseringar i logistiksystem och liknande har varit en orsak, om än inte den enda, till problemen. De gick ju faktiskt till exempel från att ha egna lager till att spegla leverantörernas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Jag vet inte om tillgång till kreditrating havde hjälpt mycket i detta fallet, DB gick åt helvete inom en period på 4 mån. Inte säkert att rating instituterna är så snabba.
.

DB har haft problem med ekonomin betydligt längre än 4 månader. Hade du kört en UC för 1 år sen hade den garanterat inte visat nån positiv rating.

Kolla deras BR/RR, inga fina siffror där direkt.

Permalänk

Jag vet inte om dom har haft denna reklamen innan komplett. trygg E-handel på sin första sida och reklam på sweclockers. Skönt när företagen är snabba att nappa på våran kritik imot datorbutiken. Man vet ju hur facit kommer att bli imot datorbutiken. Först är man full av hat och vrede, men efter ca 6 månader är allt glömt och livet gå vidare. Så är den typiska svensken. Det man ser här på hemsidan så kan man nog glömma allt om pengar och datordelar man har beställt. Har mailat advokat byrån och när svaret kommer eller om det kommer har det gått ett halvår eller nått.Vinnaren är en person. Georg Thylen kommer nog att skratta hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem

Jag som betalat med e-kort (mastercard) kommer få tillbaka mina pengar ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChReeX
Jag som betalat med e-kort (mastercard) kommer få tillbaka mina pengar ?

Varför skulle någon här veta det?

1. Kontakta din bank.
2. Kontakta konkursförmedlaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChReeX
Jag som betalat med e-kort (mastercard) kommer få tillbaka mina pengar ?

Bara om du köpt på kredit annars kan du nog med stor sannolikhet säga adjö till dina pengar och varor om det inte var så att när du ingick avtalet att köpa från DB varorna fanns i deras lager och inte i leverantörens lager men som sagt ta kontakt med konkursförvaltaren men räkna med att det tar ett tag innan du får svar för du är inte ensam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onemountain
Har mailat advokat byrån och när svaret kommer eller om det kommer har det gått ett halvår eller nått.Vinnaren är en person. Georg Thylen kommer nog att skratta hela vägen till banken.

Jo... alla är nog lyckliga och glada efter att ha förlorat några miljoner kroner.

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur alla tror att konkursen är ett sätt att lura folk på pengar. Inser ni inte att ägarna blir av med alla de pengarna de satt in i bolaget?
Om man läser artiklen på IDG (alla orden) så går det att läsa att de fyra ägarna nyligen sköt till sju miljoner kronor till bolaget. Om alla sköt till lika mycket så betyder det 1,75 Miljoner var. Som nu är borta.

Årets sämsta kupp skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag gillar hur alla tror att konkursen är ett sätt att lura folk på pengar. Inser ni inte att ägarna blir av med alla de pengarna de satt in i bolaget?
Om man läser artiklen på IDG (alla orden) så går det att läsa att de fyra ägarna nyligen sköt till sju miljoner kronor till bolaget. Om alla sköt till lika mycket så betyder det 1,75 Miljoner var. Som nu är borta.

Årets sämsta kupp skulle jag vilja säga.

Kanske lite väl mkt begärt att folk skulle läsa innan de skriver och spyr galla över folk till höger och vänster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag gillar hur alla tror att konkursen är ett sätt att lura folk på pengar. Inser ni inte att ägarna blir av med alla de pengarna de satt in i bolaget?
Om man läser artiklen på IDG (alla orden) så går det att läsa att de fyra ägarna nyligen sköt till sju miljoner kronor till bolaget. Om alla sköt till lika mycket så betyder det 1,75 Miljoner var. Som nu är borta.

Årets sämsta kupp skulle jag vilja säga.

Har du själv läst om varför folk tror det är så då?

Sen är det ju inte alla som vet om VD'n har tillgång till datorbutikens konto hur som helst att föra över pengar som han själv vill till något annat konto. Är väl så folk tänker.

Konkurs i sverige är hur som helst inte som den borde vara, kunder som betalat med förskott borde få dom tillbaka oavsett, det är deras pengar, inte bolaget som dom vill köpa så snällt ifrån. Sen att sverige så snällt har en lag för ett bolag som går i konkurs, som ser till att kunderna blir av med pengarna i första hand, är ju så att alla tycker att sverige är fantastiskt? Det är inte logiskt att det är så det är uppbyggt tydligen, annars skulle inte dessa reaktionerna flöda.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Har du själv läst om varför folk tror det är så då?

Sen är det ju inte alla som vet om VD'n har tillgång till datorbutikens konto hur som helst att föra över pengar som han själv vill till något annat konto. Är väl så folk tänker.

Konkurs i sverige är hur som helst inte som den borde vara, kunder som betalat med förskott borde få dom tillbaka oavsett, det är deras pengar, inte bolaget som dom vill köpa så snällt ifrån. Sen att sverige så snällt har en lag för ett bolag som går i konkurs, som ser till att kunderna blir av med pengarna i första hand, är ju så att alla tycker att sverige är fantastiskt? Det är inte logiskt att det är så det är uppbyggt tydligen, annars skulle inte dessa reaktionerna flöda.

Ja! vi skapar pengar ur tomma intet!!! Om pengarna fanns skulle ju privatpersonerna få tillbaka dem. Är ju inte direkt så att företagen sätter pengarna på enskilt konto och inte spenderar dem föräns de levererat varan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja! vi skapar pengar ur tomma intet!!! Om pengarna fanns skulle ju privatpersonerna få tillbaka dem. Är ju inte direkt så att företagen sätter pengarna på enskilt konto och inte spenderar dem föräns de levererat varan.

Skapa pengar ur tomma intet? Jag tror du missat en viktig detalj i det hela.

Pengarna som kunden betalat med är "dom" pengarna, kundens egna pengar.

Hur företagen gör med pengarna har jag ingen aning om, men det är väl olika på alla företag. Vet du hur datorbutiken gjorde med sina?

Kundens pengar är fortfarande kundens pengar, tycker inte du att sveriges lagar är skeva när det gäller att gå i konkurs och när kunder betalat i förskott?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Har du själv läst om varför folk tror det är så då?

Sen är det ju inte alla som vet om VD'n har tillgång till datorbutikens konto hur som helst att föra över pengar som han själv vill till något annat konto. Är väl så folk tänker.

Konkurs i sverige är hur som helst inte som den borde vara, kunder som betalat med förskott borde få dom tillbaka oavsett, det är deras pengar, inte bolaget som dom vill köpa så snällt ifrån. Sen att sverige så snällt har en lag för ett bolag som går i konkurs, som ser till att kunderna blir av med pengarna i första hand, är ju så att alla tycker att sverige är fantastiskt? Det är inte logiskt att det är så det är uppbyggt tydligen, annars skulle inte dessa reaktionerna flöda.

Tyvärr men privatpersoners fodran är oprioriterad och hamnar längst ner i kravlistan hos konkursförvaltaren och så har det varit länge och detta är oberoende på färg hos regeringen.

Sen att jag inte personligen gillar det spelar ingen roll utan det är hur riksdagen stiftar lagar som berör dig som privatperson som du ska påverka så mycket du kan genom att t.ex tala om för dom folkvalda vad du tycker om saker som berör dig.

Sen får man ta kontakt med konursförvaltaren och lämna in sin fodran men som sagt räkna inte med några pengar men däremot vara om DB på sin webbsida sagt att den fanns i lager och du inte fått veta att det är deras leverantörers lager för iom det är du i s k god tro och ska ha det du har beställts för annars är det bedrägligt förfarande ifrån ledningen på DB och då ska du polisanmäla dom för detta!

edit: Förtydligande av text

Permalänk

Så vad betalar vi världens högsta skatt för? (eller är det näst högsta nu?)
-För att staten ska stödja de medborgare som bl.a. hamnat i knipa eller är i en taskig situation.
Vill i allra högsta grad påstå att vi som förlorar våra hårdförtjänta pengar förtjänar för ett sånt bidrag!

Det finns inte nog med pengar i konkursboet att ge till alla. Och staten har typ första prioritet. Men de mest drabbade är privatpersoner (även anställda!), därför borde staten ge någon sorts bidrag. Eller sluta dra in världens högsta skatt.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tyvärr men privatpersoners fodran är oprioriterad och hamnar längst ner i kravlistan hos konkursförvaltaren och så har det varit länge och detta är oberoende på färg hos regeringen.

Sen att jag inte personligen gillar det spelar ingen roll utan det är hur riksdagen stiftar lagar som berör dig som privatperson som du ska påverka så mycket du kan genom att t.ex tala om för dom folkvalda vad du tycker om saker som berör dig.

Sen får man ta kontakt med konursförvaltaren och lämna in sin fodran men som sagt räkna inte med några pengar men däremot vara om DB på sin webbsida sagt att den fanns i lager och du inte fått veta att det är deras leverantörers lager för iom det är du i s k god tro och ska ha det du har beställts för annars är det bedrägligt förfarande ifrån ledningen på DB och då ska du polisanmäla dom för detta!

edit: Förtydligande av text

Jag tror inte du förstod poängen i mitt inlägg!

Det jag konstaterar är att många tycker det är fullt normalt att riksdagen har skapat dessa lagar i brist på annat, folk verkar acceptera att det är så istället för att göra något åt det.
Och sen finns det dom som känner sig blåsta, för dom har förstått att den lagen inte är rimlig att ha med tanke på skatterna vi har i detta landet t.ex.

Det är inte rimligt att ha en sådan lag som ser till att pengarna tas från oss vanligt folk och ges till staten som första prio. Det är bara inte rimligt oavsett vad någon säger och den som säger det har inte förstått att staten är äckliga och snor onödigt mycket pengar av oss alla svenska medborgare. Vi blir bokstavligt talat röv*****de och där sitter dom högt uppe med sina pengar och skrattar åt oss för vi inte orkar göra något åt det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag tror inte du förstod poängen i mitt inlägg!

Det jag konstaterar är att många tycker det är fullt normalt att riksdagen har skapat dessa lagar i brist på annat, folk verkar acceptera att det är så istället för att göra något åt det.
Och sen finns det dom som känner sig blåsta, för dom har förstått att den lagen inte är rimlig att ha med tanke på skatterna vi har i detta landet t.ex.

Det är inte rimligt att ha en sådan lag som ser till att pengarna tas från oss vanligt folk och ges till staten som första prio. Det är bara inte rimligt oavsett vad någon säger och den som säger det har inte förstått att staten är äckliga och snor onödigt mycket pengar av oss alla svenska medborgare. Vi blir bokstavligt talat röv*****de och där sitter dom högt uppe med sina pengar och skrattar åt oss för vi inte orkar göra något åt det.

Jodå förstod poängen och gillar man inte lagstiftningen så ta kontakt med personer som sitter i regerande ställning vilket jag också skrev i mitt inlägg så det blir nån ändring men räkna inte med att din röst hörs då lobbyister springer i maktens korridorer dagarna i ända men har du inte försökt så vet du inte hur högt du kan spänna bågen så klaga,klaga,klaga hos din riksdagsledamot ändå för tjat kan leda till resultat.

Men ska du klaga till en riksdagsledamot så gör det inte via epost för i strid mot gällande förvaltningslag så väljer man att radera detta om protesterna blir för massiva utan att ha läst det så värst demokratiska mot småfolket är dom inte våra ledamöter i riksdagen när dom t o m bryter mot gällande lagstiftining pga lathet och brist på respekt för folkviljan!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kundens pengar är fortfarande kundens pengar, tycker inte du att sveriges lagar är skeva när det gäller att gå i konkurs och när kunder betalat i förskott?

Läs till exempel Phods inlägg långt upp på den här sidan, det finns förmodligen anledningar till att lagarna ser ut som de gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jodå förstod poängen och gillar man inte lagstiftningen så ta kontakt med personer som sitter i regerande ställning vilket jag också skrev i mitt inlägg så det blir nån ändring men räkna inte med att din röst hörs då lobbyister springer i maktens korridorer dagarna i ända men har du inte försökt så vet du inte hur högt du kan spänna bågen så klaga,klaga,klaga hos din riksdagsledamot ändå för tjat kan leda till resultat.

Men ska du klaga till en riksdagsledamot så gör det inte via epost för i strid mot gällande förvaltningslag så väljer man att radera detta om protesterna blir för massiva utan att ha läst det så värst demokratiska mot småfolket är dom inte våra ledamöter i riksdagen när dom t o m bryter mot gällande lagstiftining pga lathet och brist på respekt för folkviljan!

Håller med dig fullt ut!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läs till exempel Phods inlägg långt upp på den här sidan, det finns förmodligen anledningar till att lagarna ser ut som de gör.

Jag tycker inte Phod har något nyttigt att tillföra ämnet om jag ska vara ärlig och ja, det är nog därför lagarna ser ut som dom gör, för det finns sånt folk som inte förstår vart folket blir blåst. Utan bara följer strömmen och stirrar sig blind på fel saker, tyvärr.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Varför skulle någon här veta det?

1. Kontakta din bank.
2. Kontakta konkursförmedlaren.

Då jag faktiskt väntar på svar ifrån banken tänkte jag att det kanske var ngn annan i samma scenario som redan fått svar. Och jag avvaktar med att kontakta konkursförmedlaren tills dess att jag fått svar ifrån banken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bara om du köpt på kredit annars kan du nog med stor sannolikhet säga adjö till dina pengar och varor om det inte var så att när du ingick avtalet att köpa från DB varorna fanns i deras lager och inte i leverantörens lager men som sagt ta kontakt med konkursförvaltaren men räkna med att det tar ett tag innan du får svar för du är inte ensam.

Surt värre, satt och väntade på en återbetalning som aldrig kom i ca 2 veckor. sen när man ska in och tjata på dem en andra gång så får man se att de kursat. Blir ett tunt lager av julklappar under granen i år...

edit:stava

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChReeX
Då jag faktiskt väntar på svar ifrån banken tänkte jag att det kanske var ngn annan i samma scenario som redan fått svar. Och jag avvaktar med att kontakta konkursförmedlaren tills dess att jag fått svar ifrån banken

Surt värre, satt och väntade på en återbetalning som aldrig kom i ca 2 veckor. sen när man ska in och tjata på dem en andra gång så får man se att de kursat. Blir ett tunt lager av julklappar under granen i år...

edit:stava

Ring banken!

Jag ringde min bank, SEB. Förklarade exakt vad som hade skett och de hävdade att jag skulle få mina pengar tillbaks. Det skulle bara vara att skicka in en reklamation vilket jag också gjorde.

Tveka inte heller att kontakta konkursförvaltaren, jag har mailat dem och bifogat mina krav samt bevis i form av order- och leveransbekräftelser från datorbutiken.

Permalänk
Inaktiv

olirc: Kan inte du hålla käften en stund?

Skillz: Du fattar i alla fall nånting.

I morgon ska min redogörelse ut till prick varenda tidning i hela Sverige. Om det hjälper? Ingen aning, men detta är icke över än.

Permalänk

Den 15/11 skrev Sabeltand i SC forum Konsumenträtt/Datorbutiken i konkurs:
"Jag beställde en dator den 3 nov. hos Datorbutiken och betalade via Visa. Man kunde vid påstötning den 4 inte ange leveransdag; jag avbeställde den 5. Den 14 fanns pengarna i retur på mitt konto.
Med tvekan acceptabelt. Pengaflödet från kundens konto går sekundsnabbt medan flödet den andra vägen är betydligt segare. En viss tid lär fordras av tekniska skäl; en bankkille höll 2-3 dagar som rimligt."

Konkursen var ett faktum den 17/11.
Hade Sabeltand en fantastisk tur?
Eller ljuger/fantiserar skribenterna i de olika DB-trådarna för att göra sig intressanta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läs till exempel Phods inlägg långt upp på den här sidan, det finns förmodligen anledningar till att lagarna ser ut som de gör.

Phods argument byggar på att bankerna måste skyddas, annars kommer de inte att låna ut pengar och vi får inga jobb.
Mitt argument är att konsumenten måste skyddas, om konsumenterna blir rädda och inte shoppar kommer det definitivt inte att bli några jobb alls!
Tyvärr är vårt kapitalistiska samhälle drivit av shopping, riksdagen bör se till att trygga konsumenterna. Bankerna kommer att trygga sig själv skall du se, de behöver inget skydd från riksdagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
olirc: Kan inte du hålla käften en stund?

Skillz: Du fattar i alla fall nånting.

I morgon ska min redogörelse ut till prick varenda tidning i hela Sverige. Om det hjälper? Ingen aning, men detta är icke över än.

Om du syftar på att du inte håller med mig helt för att jag håller med olirc fullt ut på hans senaste inlägg så är det ju för att det är också det bästa sättet att uppmärksamma något på.

Jag förstår dig fullt ut om någon, jag funderar nästan på att göra samma sak som du även fast jag inte har drabbats, jag tycker inte det är rätt att det är så som det är idag. Vi måste stå upp för oss själva och visa att vi inte tolererar allt.

Behöver du hjälp så säg till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Phods argument byggar på att bankerna måste skyddas, annars kommer de inte att låna ut pengar och vi får inga jobb.
Mitt argument är att konsumenten måste skyddas, om konsumenterna blir rädda och inte shoppar kommer det definitivt inte att bli några jobb alls!
Tyvärr är vårt kapitalistiska samhälle drivit av shopping, riksdagen bör se till att trygga konsumenterna. Bankerna kommer att trygga sig själv skall du se, de behöver inget skydd från riksdagen.

Jag har förstått hans tankesätt, men det är skevt att tänka så, vi, kunderna och majoriteten av "vanliga" människor är dom som ser till att allt går runt, eftersom vi är konsumenterna som ser till att bankerna går runt.

Så ja, konsumenten måste skyddas för att skapa ett bra samhälle! Dessutom skulle jag tro att bankerna har det nog bättre ställt än medelsvensken.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini