Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Såg detta på ett annat (ö)känt forum...

https://www.flashback.info/showpost.php?p=13806637&postcount=...

Citat:

Ang. konkursutförsäljning...

"Hej,

Egendomen kommer att säljas genom anbudsförfarande. Se Sydsvenskan på söndag.

Med vänlig hälsning

Nina Niemi
________________________________________
HAMILTON ADVOKATBYRÅ
Nordenskiöldsgatan 8, Box 226
201 22 Malmö
Tel: +46 (40) 664 26 00
Fax: +46 (40) 664 26 10
www.hamilton.se"

/Molby

Permalänk
Medlem

och vad menar dom med konkursutförsäljning?

Om det är utförsäljning av varor som är kvar i datorbutiken, så ska det ju först gå till dom som har beställt och väntar på varor.

Sedan blir det väl utförsäljning, annars är det ju bedrägeri!

Visa signatur

Asus P6T DELUXE V2, INTEL CORE I7 920, CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 1333mhz, CORSAIR TX 750W NÄTDEL, BENQ FP241W 24#, Thermalright Ultra-120 Extreme, Thermalright tillbehörLGA 1366 bracket Corei7, LG GGC-H20L, Asus Radeon EAH4870X2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robotach
och vad menar dom med konkursutförsäljning?

Om det är utförsäljning av varor som är kvar i datorbutiken, så ska det ju först gå till dom som har beställt och väntar på varor.

Sedan blir det väl utförsäljning, annars är det ju bedrägeri!

Precis vad jag tänkte också. Skulle gissa att det är övriga attiraljer som deras kontorsmaterial (skrivbord, stolar, osv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Har man betalt i förskott är det väl bara att åka ut personligen till DB o kräva pengarna tillbaka annars är det ju bedrägeri och ska polisanmälas.att dom har kursat tycker inte jag har med saken att göra.

Konkursen har ju allt med saken att göra. Bedrägeri? Tvivelaktigt, då jag inte tror att någon person över huvud taget dragit vinning av detta.

Konkursutförsäljningen sker för att införskaffa så stor mängd likvida medel som möjligt. Dessa medel används sedan för att betala tillbaka de skulder företaget har gentemot leverantörer och kunder.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt mail.

I första hand får du vända dig till företagets konkursförvaltare, och i andra hand är det en kortreklamation inne på ditt lokala bankkontor som gäller. Där ska det framgå när du har försökt kontakta konkursförvaltaren, och hur det gick.

Med vänlig hälsning

Swedbank, Kort

Så det finns hopp om det iaf

Permalänk

Denna tråd är rakt igenom kvalificerat s k i t s n a c k. S k i t s n a c k och intet annat än s k i t s n a c k.

Att så många superkorkade individer kan samlas under ett tak är mer eller mindre fantastiskt. Otroligt!

Vore jag moderator hade jag blåst för tvärstopp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Denna tråd är rakt igenom kvalificerat s k i t s n a c k. S k i t s n a c k och intet annat än s k i t s n a c k.

Att så många superkorkade individer kan samlas under ett tak är mer eller mindre fantastiskt. Otroligt!

Vore jag moderator hade jag blåst för tvärstopp.

Med det inlägget så har du ju också kvalificerat dig som superkorkad.
MvH albanen.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Denna tråd är rakt igenom kvalificerat s k i t s n a c k. S k i t s n a c k och intet annat än s k i t s n a c k.

Att så många superkorkade individer kan samlas under ett tak är mer eller mindre fantastiskt. Otroligt!

Vore jag moderator hade jag blåst för tvärstopp.

Men tala om vad som är fel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Skapa pengar ur tomma intet? Jag tror du missat en viktig detalj i det hela.

Pengarna som kunden betalat med är "dom" pengarna, kundens egna pengar.

Hur företagen gör med pengarna har jag ingen aning om, men det är väl olika på alla företag. Vet du hur datorbutiken gjorde med sina?

Kundens pengar är fortfarande kundens pengar, tycker inte du att sveriges lagar är skeva när det gäller att gå i konkurs och när kunder betalat i förskott?

Nej det tycker jag inte, det är såhär det fungerar. Varför? Annars skulle det bli längre leveranstider, högre priser och ineffektivt. Jag har hellre nuvarande system än andra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Denna tråd är rakt igenom kvalificerat s k i t s n a c k. S k i t s n a c k och intet annat än s k i t s n a c k.

Att så många superkorkade individer kan samlas under ett tak är mer eller mindre fantastiskt. Otroligt!

Vore jag moderator hade jag blåst för tvärstopp.

Om wilburt99 skall behöva förklara vad han menar, bevisar det ju hur rätt
han har. FÖR MÅNGA I DENNA TRÅD ÖVERSKATTAR SIG SJÄLV.

Quite simple my dear Watson!

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Om man har betalt med kort, dom har tagit pengarna, det har stått att de hade sakerna i lager och det hade packats. Tisdagen den 11 stod det att det hade packats o skulle skickas, men inget hände. Vad kan man göra? Förlåt om jag formulerar mig konstigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nattzor
Om man har betalt med kort, dom har tagit pengarna, det har stått att de hade sakerna i lager och det hade packats. Tisdagen den 11 stod det att det hade packats o skulle skickas, men inget hände. Vad kan man göra? Förlåt om jag formulerar mig konstigt

1. Kontakta konkursförvaltaren.
2. Vänta på svar från konkursförvaltaren.
3. Agera.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K. Philipson
olirc: Kan inte du hålla käften en stund?

Skillz: Du fattar i alla fall nånting.

I morgon ska min redogörelse ut till prick varenda tidning i hela Sverige. Om det hjälper? Ingen aning, men detta är icke över än.

Skärpning nu tack!

Håll diskussionen i tråden på en vettig nivå så den inte behöver låsas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är bara att kontakta banken så får man tillbaka pengarna,det är banken som ansvarar för överföringen.
Dom som hade betalt med kort till sterling fick ju tillbaka sina pengar när dom hade kursat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Förstår inte varför alla är så arga och säger att de är banditer/olagligt etc.
Bristande soliditet och de gick i konkurs, Alltså bolaget dör och de har inga rättigheter/skyldigheter längre.

Så att säga att datorbutiken är skyldig dig 10k är helt fel, då de har gått i konkurs.

Och de som förskottsbetalar borde inse att pengarna dras och det är osäkert om du får hem dina varor. Alltså det är väldigt dålig säkerhet med förskottsbetalning. Och jag förstår inte varför någon vill betala för prylar de inte har ?

Nu har vi alla lärt oss att inte förskottsbetala.

Mvh
Jeppson Ltd

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Det är bara att kontakta banken så får man tillbaka pengarna,det är banken som ansvarar för överföringen.
Dom som hade betalt med kort till sterling fick ju tillbaka sina pengar när dom hade kursat.

Det var VISA och Mastercard som visade sin goda vilja. Enligt lag har de ingen skyldighet. Det är endast köp på kreditkort (att du verkligen har utnyttjat krediten på ditt VISA/Mastercard) som du skyddas av konsumentkreditlagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppson08
Förstår inte varför alla är så arga och säger att de är banditer/olagligt etc.
Bristande soliditet och de gick i konkurs, Alltså bolaget dör och de har inga rättigheter/skyldigheter längre.

Så att säga att datorbutiken är skyldig dig 10k är helt fel, då de har gått i konkurs.

Och de som förskottsbetalar borde inse att pengarna dras och det är osäkert om du får hem dina varor. Alltså det är väldigt dålig säkerhet med förskottsbetalning. Och jag förstår inte varför någon vill betala för prylar de inte har ?

Nu har vi alla lärt oss att inte förskottsbetala.

Det är lätt att vara efterklok osv. Jag lider tillsammans med de som blev av med sina surt förvärvade pengar. Om folk vill förskottsbetala, gör det med ett kreditkor. Kör annars postförskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Det var VISA och Mastercard som visade sin goda vilja. Enligt lag har de ingen skyldighet. Det är endast köp på kreditkort (att du verkligen har utnyttjat krediten på ditt VISA/Mastercard) som du skyddas av konsumentkreditlagen.

VISA och MasterCard har inget med det att göra, det är inlösaren som har valt att ersätta sina kunder. Dvs banken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
VISA och MasterCard har inget med det att göra, det är inlösaren som har valt att ersätta sina kunder. Dvs banken.

Har banker frivilligt ersatt sina kunder?
Kan du berätta mer om detta, verkar jag ha missat.

Sen fick jag lite fler funderingar:
de db ägare som gick in med 7milj, vilken prioritet har dom? (om dom har någon dvs)

och det är helt klart att det är konsumenterna som ska skyddas, det är ju VI som är rötterna till allt!
vi ger bankerna pengar.
vi ger företagen pengar. som dom sedan ger bankerna.
vi ger staten pengar.
men vi hamnar sist i prioritet.

och alla ni som försvarar den nuvarande situationen, jag gissar att ni inte har förlorat något...

edit:
btw, var i kontakt med hamilton och dom sade att det inte fanns några som helst produkter på datorbutikens lager.
Min hårddisk hade statusen (minns ej exakt) "reserverad, i lager",
jag antar att detta var hos leverantören (dvs den hade inte skickats till db).

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

btw, var i kontakt med hamilton och dom sade att det inte fanns några som helst produkter på datorbutikens lager.

Precis vad jag sa. Bedrägeri.

Och sen skiter jag i om nån forumledare på denna sidan ber om skärpning, jag säger prick vafan jag vill och om det inte passar så kan du blockera mig/radera kontot/börja steppa. Jag överlever det med. Du kan vara lugn för att jag fortfarande tycker folk kan hålla käften ang hur dumt det är med förskottsbetalning, bla bla... Vi vet det. Jävligt väl.

Permalänk

@K. Philipson dude, du har rätt i sak, och många delar samma åsikt
men håll det civilicerat!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Har dom inget i lager så blir det en solklar bedrägeri anmälan för min del. Ni som lyckats fått svar ifrån Hamilton, hur har ni kontaktat dom?

Permalänk
Medlem

Om det är olagligt att spegla leverantörens lager kan ni polisanmäla
säkert hälften av alla webb-butiker.

Permalänk
Medlem

Okej, lugn och fin kanin..
Det är tyvärr bara att inse att ni som förlorat pengar tyvärr inte är värda mer än en begagnad kondom i denna affären. Lagarna är skrivna just för att detta ska inträffa vid en konkurs; om det fattas pengar så är det "småfolket" som får stå för notan medan banker klarar sig. Precis som det ska vara, och om ni nu kan räkna till tio och lugna ner er lite så ska jag förklara varför det är, och skall vara, på det sättet.

Föreställ er vad som skulle hända om kreditgivare hade förlorat pengar på konkursen. Tror ni att de skulle låna ut pengar till liknande företag igen? Med all sannolikhet inte. Och vad skulle hända då? Jo, inga nystartade företag och inga expansioner för de redan etablerade företagen. Inga nya företag innebär inga nya jobb, inga nya jobb innebär minskad köpraft osv osv. Det går åt helvete, för att yttrycka sig frankt. I slutändan betyder det mycket lite att ett tusental medborgare förlorar lite pengar, det påverkar inte ekonomin i någon större utsträckning, medan alternativet är många gånger värre.

Jag kan bara beklaga och tycka synd om er som råkat ut för detta, nästa gång kanske det är jag som blir av med pengar. Visst kommer jag bli förbannad om det händer, men att tjuta och yla om anmälan och bedrägeri och sånt är bara fjantigt. Ring din riksdagsledamot istället och be om en lagändring i så fall, för som jag har fattat det har detta gått till helt inom lagens ramar.

Ni som tänker anmäla om bedrägeri, har db någonstans skrivit att det som anges är deras eget lager? Och med den retoriska frågan överlämnar jag ordet.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Ni som tänker anmäla om bedrägeri, har db någonstans skrivit att det som anges är deras eget lager? Och med den retoriska frågan överlämnar jag ordet.

Inkommet den 28'e Oktober.

Leveransbekräftelse från datorbutiken.com /home

Ditt kundnummer är "xxx" och ditt ordernummer är "xxx"

Din order enligt ovan har nu gått till packning på vårt lager

Leverans sker med av oss utvald speditör, vanligtvis Posten

Vårt lager tolkar jag som Datorbutiken.com's lager, så ja.

Permalänk
Medlem

Scanian: Tack!

Permalänk

Den 15/11 skrev Sabeltand i SC forum Konsumenträtt/Datorbutiken i konkurs:
"Jag beställde en dator den 3 nov. hos Datorbutiken och betalade via Visa. Man kunde vid påstötning den 4 inte ange leveransdag; jag avbeställde den 5. Den 14 fanns pengarna i retur på mitt konto.
Med tvekan acceptabelt. Pengaflödet från kundens konto går sekundsnabbt medan flödet den andra vägen är betydligt segare. En viss tid lär fordras av tekniska skäl; en bankkille höll 2-3 dagar som rimligt."

Konkursen var ett faktum den 17/11.
Hade Sabeltand en fantastisk tur?
Eller ljuger/fantiserar skribenterna i de olika DB-trådarna för att göra sig intressanta?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

jag ber med dom drabbade

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
Har banker frivilligt ersatt sina kunder?
Kan du berätta mer om detta, verkar jag ha missat.

Svårt att förklara mer :). Banken har helt enkelt valt att inte låta kunden bli drabbad. Se det som goodwill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Svårt att förklara mer :). Banken har helt enkelt valt att inte låta kunden bli drabbad. Se det som goodwill.

vilken/vilka banker?
vilka betalmetoder var i fråga?
finns det något pressmeddelande eller liknande?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
[B] Konkursen har ju allt med saken att göra. Bedrägeri? Tvivelaktigt, då jag inte tror att någon person över huvud taget dragit vinning av detta.

Är du på riktigt? Om ingen dragit vinning av detta, var i hela helvetet är mina 16541 jävla kronor då för på mitt konto är de inte.

Suck.