Permalänk
Medlem

har nocta i mitt chassi.. dom som var i var bättre kylning i men MYCKET MYCKET högre i ljudet.. fån 30 - 38 till 38 - 41 "med nocta" men nu låter inte datorn ett smack!

och det är 182 jag andvänder.. mycket stor skillnad i ljudet

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Vilken beslutsångest man kan få då. Tänkte byta ut orginal fläktarna i mitt P180b.
Och står i valet och kvalet mellan följande.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316478

Eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325742

Då jag har den sistnämda på min cpukylare vet jag att den är mkt tyst men man kan spara en slant igenom att välja Nexus fläkten som även vann idg´s test över Noctua fläkten.

Ussh vad jobbigt det kan vara.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Ja ser de som en fet anledning dåja hatar ljudet från fläktar men ja vill ha så mycke luftflöde som möjligt. Ja har inte hittat någon fläkt som har bättre flöde tillsammans med ljudnivån.

Skillnaden är fortfarande så liten att du inte kan märka den. Ditt resonemang är som att säga att en bil som går i 317 kmh är fetmycket bättre än en som går i 315 kmh. Ja det finns skillnader men bara på pappret för ingen människa känner om det går i 317 eller 315. Hur kan något vara en fet anledning när du inte kan märka den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Skillnaden är fortfarande så liten att du inte kan märka den. Ditt resonemang är som att säga att en bil som går i 317 kmh är fetmycket bättre än en som går i 315 kmh. Ja det finns skillnader men bara på pappret för ingen människa känner om det går i 317 eller 315. Hur kan något vara en fet anledning när du inte kan märka den?

Hmm, varför låter då mina Papst, Coolink, Cooler Master, Silverstone, Schyte, och även Nexus fläktar lite lite mer när dom snurrar i samma rpm i mina lådor än mina Noctua? Ja hör även skillnaden när ja sänker original fläkten på mitt 8800GTS från 60% till 40%, 35% eller lägre. Ja har testa så mycka olika fläktar att dom enda som verkligen är tystare än Noctua fläktarna är min ADDA men dom blåser inte tillräckligt. Sedan den andra punkten som är viktig för mig. Hur mycke luft flyttar fläkten på. Nexus ligger i lä jämfört med Noctua när båda går i 1200rpm. Ännu mer nytta gjorde Noctua för både ljudnivå och luftflöde innan ja tog bort kylaren från både grafikkortet och processorn. Båda kyldes passivt. Hur ni än dividerar så hör ja skillnad på alla fläktar ja har när dom väl är monterade i en låda. Ja väljer den som ja tycker är tystast med mest luftflöde och till eran irritation så vart de Noctua. Vad är poängen med att trycka ner Noctua? Då kan vi lika gärna börja tracka folk för att dom har valt en kylare ni inte gillar!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Nej du har valt helt rätt om du hör skillnaden. Enligt mätningarna som jag sett ligger skillnaden mellan de bästa fläktarna vid samma rpm en bra bit under under 1 db. Dvs inget man egentligen hör. Däremot kan fläktar låta lite olika och man kan tycka om olika ljud. Det är tex inte alls alltid att den enligt dbmätaren tystaste bilen uppfattas som tystas.

Hörselminnet är vårt sämsta minne och man kommer inte ihåg ljudskillnader mer än några sekunder. Dessutom har man olika hörsel på båda öronen och det är verkligen svårt att rättvist kunna bedömma så här små skillnader.

Men har man provat och hör (inbillat eller ej) skillnader som man tycker motiverar priset så gör man helt rätt i att köpa den dyrare. Du har oxå en bra poäng i ditt resonemang när du påpekar att du lyssnar med fläkten i ditt chassi. Då kan fläktarnas olika vibrationer samt hur de sprider luften göra skillnad. Tex kan två olika galler få lite olika effekt på olika fläktar.

Det enda jag vänder mig mot är att det blir lite vanskligare när man ska rekomendera fläkt till andra utan egen erfarenhet. I det här fallet skulle jag vilja säga så här till den som aldrig lyssnat själv. Ja Noctua är bättre än Nexus men bara pytte pytte lite. Så lite att de flesta inte märker någon skillnad.

Att du sedan tycker att Noctuan blåser bättre på 1200 rpb beror på att Nexusen bara snurrar med 1000 rpm. Men det visste du nog egentligen så det var nog bara ett syftningsfel.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med i hyllningskören för Noctua-fläktarna. Jag har totalt fyra såna i min P180 (ena på CPU-kylaren) och de är verkligen huuuur tysta som helst.

Jag har en Zalman fläktkontroll-historia i en 5,25"-plats så jag kan köra dem individuellt, och det går knappt att höra skillnad i volym på minsta och högsta hastighet på den i fronten och på CPU:n. Fläktarna i bakkant och i locket susar en del när man vrider på, antagligen pga gallret. Dock är de avsevärt tystare än originalfläktarna.

Det som låter i min burk nu är diskarna i huvudsak, och nätdelen till viss del.

Visa signatur

| Antec P180 (3 x Noctua NF-S12) | Asus P5N32E-SLI | Core2Duo E8400 Thermalright Ultra-120 + Noctua NF-S12 | 8GB DDR2 | ATI 4750 | Zalman 600w | Massa GB disk | Samsung 2443 | MS Sidewinder-mus |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Att du sedan tycker att Noctuan blåser bättre på 1200 rpb beror på att Nexusen bara snurrar med 1000 rpm. Men det visste du nog egentligen så det var nog bara ett syftningsfel.

Precis. Ja glömde även nämna att skillnaden även finns när man reglerar vartalet manuelt och även där i samma förhållanden finns och hörs skillnaden. Ja är tyvär väldigt, väldigt kräsen med ljudnivån. Ja har ljuddämpat förut i mina lådor och ja skall även göra de i den nuvarande.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag röstar helt klart på Noctua 120mm. Jag har ett Antec Ninehundred chassi. Har 2x120mm 1200rpm Noctua på framsidan och 1x120mm Noctua 800rpm på baksidan. Sen har jag en fläktkontroller också, kopplat fläktarna på framsidan till den och dragit ner varvtalet lite. De är hur tysta som helst och jag har ett riktigt svalt chassi.

Visst, Noctua 120mm 800rpm/1200rpm kostar rätt mycket, 198:-. Jag gav liksom ~600:- för mina 3 fläktar. Sen så köpte jag nyligen en ny till min Thermalright Ultra 120 Extreme. Så jag har fläktar för 800:- i mitt chassi. Det är rätt mycket tycker jag personligen. Men det är helt klart bra, tysta, snygga fläktar. Så det är de värda

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

Nexus 75:-/st hos inwarehouse medans Noctua kostar nära 200:-/st och enligt testet var nexusen bättre. Och då blir det kortslutningen i skallen på mig när jag vill ha Noctua men Nexusen kanske är det bättre köpet.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Nexus 75:-/st hos inwarehouse medans Noctua kostar nära 200:-/st och enligt testet var nexusen bättre. Och då blir det kortslutningen i skallen på mig när jag vill ha Noctua men Nexusen kanske är det bättre köpet.

Det var 800 rpm varianten som var med i den testen. Den fläkt som är något bättre än Nexusen är 1200 rpm varianten, strypt till samma rpm givetvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Nexus 75:-/st hos inwarehouse medans Noctua kostar nära 200:-/st och enligt testet var nexusen bättre. Och då blir det kortslutningen i skallen på mig när jag vill ha Noctua men Nexusen kanske är det bättre köpet.

Hadde du varit lite tidigare ute så hadde du sett att inwarehouse sålde Noctua NF-S12-1200 för 159kr innan, nu hittar jag inte 1200rpm modellen på deras sida längre (om jag inte går genom mina gamla ordrar såklart men det e ju fusk ) så jag vet inte om dom har slutat sälja den helt nu eller om dom bara tagit bort den tillfälligt för att dom e slut eller något.

Men det kunde man ju egentligen räknat ut med arslet att dom inte skulle sälja dom fläktarna för 159kr i all evighet när alla andra tar 200kr, och jag har tom tipsat om detta här i forumet när jag köpte mina fläktar därifrån.

EDIT: Här är produktlänken:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1216259

Lägg märke till att både priset och köp-knappen är borttagna samt att det inte går att komma till sidan genom att bläddra i sortimentet, jag kom till sidan eftersom jag redan har köpt 4st för 635kr och dom då ligger länkade i ordern hos inwarehouse.

Köpte en NH-U9F samtidigt förresten så att totalpriset skulle gå över 1000kr = fraktfritt, älskar inwarehouse

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Kan tipsa om att Scythe 120mm fläktar finns hos GH data och funkar väldigt bra i ljudnivå. Helt tysta om man kör på 7 volt. Har 3 stycken just nu.

Bra alternativ till dyrare fläktar då i alla fall jag tycker att dem är bättre än min papst 120mm för 229 kr.

Det fina är att de kostar bara 50 kr per styck.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur Noctua låter vs Nexus när dom snurrat 24/7 i 3 år? Jag har själv aldrig provat nexus (kommer dock göra inom en överskådlig framtid då jag ska bygga en billigare maskin), men har använt Noctua i ca 1/2 år tillsammans med en T-balancer (vilken jag verkligen rekomenderar till dom som vill bygga en tyst burk och har bra ekonomi) och upplever ingen förändrig i lager/motorljudet, dvs det låter fortfarande i princip ingenting.

Har upplevt att lager snabbt blir dåliga i somliga fläktar. Antecs tri-cool är ett exempel, dröjde bara någon vecka innan en av mina 3 första började "knacka" en aning. Likaså Scythefläkten som medföljde min Infinitykylare, används än idag och dess knackande är det som låter mest i min dator.

Permalänk
Avstängd

har några frågor. (ja jag bortser från noctua då jag läst för mycket på nätet om att dom inte flytar utlåvad mängd luft plus att jag inte vill ha dom på grund av den grisrosa färgen ; )

anywho. om jag sitter med den skyte katana 2 cpu-kylare. skulle det blir bättre eller sämre om jag bytte fläckten till en http://prisjakt.nu/produkt.php?p=199411 eller en http://prisjakt.nu/produkt.php?p=217351 enligt ljud och kylning.

aerocool turbine sitter med trepinnars och rpmsignal. betyder detta att den kommer justera sitt rpm som min nuvarande fläkt? har nexusen detta?

får jag dit en 120mm fläkt på en skyte katana 2? det sitter en 92mm nu men den är bara ditklämd på ena sidan inte skruvad i några hål.

och om jag skall byta ut mina fläktar som sitter i mitt chassi (antec ninehundred) vilka skulle då vara bäst? kylning är viktigast sen ljudnivå (får dock inte vara sämre ur någon aspect än nuvarande)

någon som orkar hjälpa ^^? skall hur som helst ha iaf två 120mm till då det är vad jag kan få in i chassit just nu XD

fläst fläktar när han dör vinner XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Har själv 5st nexus chassifläktar och 1st noctua fläkt till kylaren. Jag hör Nexus ganska tydligt på 1000RPM men en sak är säker. Noctuan på 1250RPM låter då mycket mer än så ^^. Har nyligen beställt en fläktkontroller så vi får väll se hur mycket dem låter efteråt.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

För er som läser tråden, och vill ha inspiration. Så kan jag tillägga att ljud och decibel inte riktigt hänger ihop som ni tror. 2 decibels skillnad kan klart höras skillnad på. Decibel ökar kvadratisk mot ljudet. Och inte att 30 decibell är dubbelt så starkt/högt som 15, utan 4 gånger högre.

Som exempel, är du på en fest som har 110 decibell dunk på, och ökar 10 decibell, så uppfattas det som dubbelt så högt, fast det inte är i närheten av ökningen av decibellen, för att ljudet fyra dubblar mot decibellen.

Så, min poäng, har du 2 olika fläktar och decibellen "bara" skiljer 1-4 decibell så kan det höras stor skillnad i när du väl jämför dom i verkligenheten, och inte bara på pappret.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344753

74cfm
9dB

slå det : o

SilenX : )

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344753

74cfm
9dB

slå det : o

SilenX : )

http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=179091&h...
http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=170497&h...
Silenx = crap

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ni som säger att era Noctuafläktar är tysta, ni har troligen rätt. Men blir trött när folk hittar på att Nexus ska vara högljuddare.. för det är den inte, den är i praktiken lika tyst, och i teorin tystare. Och den förflyttar mer luft än noctua - P12, vilket bör betyda att den även förflyttar mer luft än S12. Nexus är bättre helt enkelt, mellan dom två.
Men jag rekommenderar Slipstream M till allihop, ni får en fläkt som är rejält mycket bättre än båda två, inte allt för dyr (100kr+gratis frakt på Inet) och ni blir inte inblandade i kriget.
P12 testas hos spcr; http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Har testat både Nexus och Noctua (800rpm).

Med hjälp av en Fanmate ställde jag båda på 700 rpm, och jag måste säga att jag gillar Nexus-fläkten bättre. Den är något tystare. Ingen jätteskillnad kanske men än dock. För att inte tala om prisskillnaden... Noctua-fläkten ligger i sin originalkartong nu...

...På 12V låter båda för tok för mycket. 7V är optimalt ur ljud/luftmängd synpunkt. Har dock ingen värstingdator, utan bryr mig mer om tystnad.

Har dock ändå bra temps... 40C (CPU överklockad 63%) med Mine utan fläkt.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett några vita led chassifläktar? Har försökt hitta ett par länge nu. Det fanns Scythe Kaze White LED, men de verkar inte gå att få tag på i Sverige..

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som har sett några vita led chassifläktar? Har försökt hitta ett par länge nu. Det fanns Scythe Kaze White LED, men de verkar inte gå att få tag på i Sverige..

"Nya" nexusarna lär ju vara ett alternativ iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Har testat både Nexus och Noctua (800rpm).

Med hjälp av en Fanmate ställde jag båda på 700 rpm, och jag måste säga att jag gillar Nexus-fläkten bättre. Den är något tystare. Ingen jätteskillnad kanske men än dock. För att inte tala om prisskillnaden... Noctua-fläkten ligger i sin originalkartong nu...

...På 12V låter båda för tok för mycket. 7V är optimalt ur ljud/luftmängd synpunkt. Har dock ingen värstingdator, utan bryr mig mer om tystnad.

Har dock ändå bra temps... 40C (CPU överklockad 63%) med Mine utan fläkt.

http://img01.picoodle.com/img/img01/3/10/4/f_1m_75a767b.jpg
http://img37.picoodle.com/data/img37/3/9/4/f_f1mca1fa5cm_ec6a...

Jäkligt snygg kabeldragning;)

får man fråga vad det är för grafikkort samt chassi du har?
Fronten samt hårddiskburarna skriker det Antec om, eller är det kanske så att du byggt om ett p182 / p183?
anledningen till varför jag undrar är att jag såg att du körde accelero s1, själv är jag missnöjd med min då den inte klarar av att kyla ett 4850 passivt, utan kräver en 120mm fläkt ~500rpm för att hålla sig 50grader utan belastning. den kyler inte mer än originalkylare från asus.

Ontopic:
själv valde jag Slipstream 1200rpm som fläktar, dom är väldigt tysta på ~500 rpm, då är dom inte hörbara,

Permalänk
Medlem

Jag har Noctua S12 och Scythe Slipstream (1200rpm) i min dator, båda med zalman fanmate. Måste säga att jag inte ser någon mening i att köpa Noctua S12. Visst, den låter mindre på lägsta på fanmaten men den blåser också betydligt mindre.

Behöver jag några fler blir det Slipstream för mig.

Permalänk
Medlem

Nanoxia är också en väldigt intressant fläkt då den är supertyst, flyttar bra mängd samt Backplate-fläktkontroller till!

Dock verkar inte kontrollern ha någon betydelse då jag inte hör den ens med max! Men man kan ju ta kontrollern till någon annan fläkt etc.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/nanox...

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Zalmans är väldigt bra tycker jag, ligger på 1093 rpm. Jag köpte 2 st till mitt antec three hundred och dom låter ingenting och kyler helt okej !

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma...

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB