UNDVIK webhotellet one.com!!

Permalänk
Medlem

UNDVIK webhotellet one.com!!

Hejsan!
Har precis haft en skön mailväxling med one.com ang. krav på betlaning för ett redan uppsagt konto, det hela slutade med att jag betalade och samtidigt beslutade mig för en lite kampanj och tillika
anmälningar till diverse instanser. Ska göra det som står i min (lilla) makt för att dessa puckon ska få så så liten kundtillströmmning jag kan... Därav detta tillägg.

Det hela började med en faktura för en årsbetalning på en domän som inte längre används, har inte använt den på 2 år. Fakturan inkom via mail 2008-09-25 Sade upp kotot 2008-09-27, allt verkade OK!

Efter ett par veckor kommer en påminnelse, jag svarar kort.
- Abbonemnget är uppsagt, kolla era noteringar.
Hör inget på ett par dagar så jag tänker, skönt det är ur världen. (trodde jag, igen..)

För en vecka sedan kom det en ny påminnelse, denna gång lite mer hotfull i sin ton, plus det vanliga påslaget på 100:-

Svarade igen...
- Abbonemanget uppsagt, sluta skicka påminnelser!
Får då till svar, ganska fort denna gång... (bara det är otroligt)

---------- 8< ----------
Hejsan! För att undvika förnyelse av kontot ska uppsägningen ha inkommit senast 35 dagar innan förnyelse som var 2008-10-19.

Med vänlig hälsning / Best Regards
------------------------

Vän av ordning börjar nu räkna baklänges...
2008-10-19 minus 35 dagar blir... 2008-09-14, ser ni felet?

Fakturan kom 2008-09-25, De vill att uppsägningen kommer in 35 dagar innan fakturan löper ut...
(Uppsägningen skulle ha kommit in 11 dagar FÖRE fakturan skickas ut!??)
Jag påpekar detta och får ett nytt svar...

---------- 8< ----------
Hejsan! Vi har mottagit din uppsägning. Den ankom dock för sent för att undgå en förlängning av abonnemanget, fakturan ska därför betalas. (se affärsvillkor 1.6) Länk till affärsvillkoren:

www.one.com/sv/affaersvillkor
-------------------------

mitt svar lyder...

---------- 8< ----------
Fakturan kommer den 2008-09-25 Uppsägningen enligt er skulle ha kommit in 2008-09-12 (om man räknar kalenderdagar)
Är det smidigt? Är det bra? Hur tänkte den som satte de reglerna?
Ja ja, vi sätter uppsägningsdatum innan vi skickar fakturan, då kan vi blåsa alla kunder på ett års betalning eftersom de inte kommer att kunna säga upp sina abbonemang i tid?

Glimmrande affärsmodell måste jag säga! Tänk er att man har fler domäner hos er, ska man ha en kalender där man har noterat var och ens uppsägningstid för att hinna med?

Är det inte bättre att ha en lucka på 7-14 dagar från det att man skickar fakturan? Elller rent av att ni skickar fakturan i tid???

Det här är så jävla dumt att att jag kommer att betala... (med ett stort leende faktiskt) MEN på köpet får ni ett brev till tv-programmet Plus, Insider på tv3, ARN,(konsumentombudsmannen) samt få ett gäng med uppsägningar av andra domäner.
EN hel hög med badwill och lika många icke-rekomendationer!

Hälsa de som skriver affärsvillkoren att koppla in hjärnan istället för
plånboken nästa gång, det brukar löna sig i längden.

I övrigt kan jag bara säga grattis!!
-------------------------

Deras svar blir...

---------- 8< ----------
Hejsan!
Vi har redan ändrat dessa rutiner även om det inte hjälper er i detta fallet eftersom detta gäller ett ärende som behandlades enligt den gamla moddellen.. Jag kan inte uttala mig hur den som skrivit de ursprungliga avtalen tänkt.

Med vänlig hälsning / Best Regards
-------------------------

Nu till det riktigt fina i kråksången!!
Avtalet är inte ändrat! Deras j*vla blåsakunder-affärs-modell kvarstår om man tittar i de sk. affärsvillkoren.
www.one.com/sv/affaersvillkor

Vill be om ursäkt för ett långt inlägg och samtidigt be Er (för ert eget bästa) att välja ett annat webhotell.

Nu ska jag sammanställa lite dokumentation för att skicka till andra intressenter. Wish me luck!

/M

Permalänk
Avstängd

Borde komma en lag imot dessa företag som håller på med detta skit..

Vi har sett många såna här idiot företag som pysslar med pengautsugning på plus insider m.m...

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med.

De har gjort mig irriterad, mycket irriterad...
De dem inte vet är att jag stundtals kan vara envis som en röd gris.

Tråkigt för dem

//M

Permalänk
Medlem

Står det inte i det ursprungliga avtalet att uppsägning måste ske minst 35 dagar innan?
I så fall är dom ju ute och cyklar, annars har du ju bara dig själv att skylla som inte har koll på dina abonnemang.

Permalänk
Medlem

Många företag använder denna modell, det är inte direkt ovanligt. Det gäller att läsa det finstilta på varje avtal men skriver på. Dock så brukar många seriösa företag upplysa kunden om att en förlängning är på väg att ske.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen direkt nyhet att One.com fungerar såhär, och som sagt, de är inte det enda webhostingföretag som gör så. Anledningen till att det gör det är att det fungerar för dem, och det beror ju på att folk är för lata för att sätta sig in i de avtal de ingår. Lycka till med ditt korståg.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Precis som Kristus säger kan företaget skicka vara smidiga o skicka ut en blänkare innan, eller ge en lite bättre tidsfrist vid fakturering.
Det är f*n det minsta man kan begära när det är årsfakturor.

Jag har svårt att klara tidsfrister på minus 12 dagar, och det trots att jag har en Core2Duo i burken

Eller så kunde man ha sagt det redan vid uppsägning, eller hur?
Ett företag kan vara smidigt (givetvis inom rimliga former) och seriöst,
Eller så kan det vara som en skattemyndighet och därtill osmidigt.

One.com är det senare i mina ögon.

/M

Edit: Tack Phod!

Permalänk
Medlem

Förtag finns för att de vill tjäna pengar, detta är ett sätt att tjäna pengar på folks lätja för du svarar själv på din fråga... ska du själv hålla koll på uppsägelsetider och bestämmelser i ett accepterat kontrakt? Svar ja.

Badwill kostar en hel del men företaget har säkerligen avvägt det och kommit fram till att de tjänar mer än de förlorar på detta.

Klart surt om man inte är uppmärksam men tycker inte där är något fel begått.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jojo, det är självklart att företag finns för att tjäna pengar, det tycker jag är helt OK!

Men när företagets sk. affärsvillkor har som uppsåt att ställa kunden i hörnet mår jag illa, eller jag menar, då blir jag irriterad.

Och visst, jag har mig själv att skylla.
Vill på detta sätt varna alla andra, det är meingen med just denna forumsdel.
Om inte annat bli en varningsklocka, så att folk (ni) "lär" er att läsa avtal och sk. affärsvilkor och inte klickar OK av ren lathet som jag gjorde...

//M

Permalänk
Medlem

One.com är idioter, inte första gången.
Har själv råkat ut för dem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Då kanske du skulle byta titel på tråden till "Läs alltid kontraktet när ni tecknar på webhotellet one.com"

Permalänk
Medlem

Ja det har väl hänt 2-3 gånger att man glömt säga upp abonemanget i tid hos one.com
Självklart vill dom tjäna pengar, men tyvär så kan man ju göra det på ett snyggare sätt.
Det kan ju inte va vidare svårt för dom att skriv ett litet script som skickar ut ett mail när det kanske är 2 månader kvar, så man har nån vecka på sig.

Någon fel har dom ju dock inte gjort då det står hur det går till i villkoren, men tyvär så utnyttjar dom det faktum att folk faktiskt inte läser egenom flera sidor villkor.
Körde alltid one.com förut, nu är jag en väldigt nöjd kund hos binero istället, å lär fortsätta med det ett bra tag framöver.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hehe även jag har blivit riktigt förbannad på dessa. betalade sista fakturan extra bara för jag inte orkade tjata vid uppsägningen.. vill man säga upp det har man oftast en anledning till det

Permalänk
Medlem

Den lille mot draken....

Äntligen en lika envis jä** som jag.
Stå på dig och kämpa allt vad du orkar!

LYCKA TILL!!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Företagen beter sig som svin men tyvärr är det rätt vanligt att företag, även inom andra branscher, skickar ut fakturan efter att uppsägningstiden gått ut. Man får tyvärr läsa det finstilta tills en lagändring sker.

Permalänk
Medlem

http://hotpot.se/b-one.htm

Du är inte precis ensam om att tycka att de är skit.

Permalänk
Medlem

Plus är det enda rätta.. vilka svin alltså hade garanterat fått fart i dom vafan dom håller på med.

Permalänk
Sötast

Jag gick på samma tabbe, glömde säga upp abbonemanget i tid, men jag blev faktiskt inte arg.

Då jag köpte webhotell+domän via One så stod det klart och tydligt att man skulle säga upp abonnemanget x dagar innan det gick, och det glömde jag. Så jag betalade ett år till.

Ful metod? Ja... jo det är det väl.
Accepterade jag deras metod då jag köpte deras tjänst? Ja.
Kan jag då gnälla i efterhand då jag faktiskt accepterat att det är upp till mig själv att säga upp tjänsten i tid? Nä. Det tycker jag inte.

SJÄLVKLART är det bättre om deras tillvägagångssätt hade varit bättre.
Men det gör inte det till deras fel att jag glömde.

Permalänk
Medlem

Hur är det med bara domän?

Brukar inte webbhotellen har regler som säger att om du inte betalar nästa års fraktura så stänger dom ner tjänsten och på så vis avslutas tjänsten också.

Permalänk
Medlem
Citat:

En fil tar alltid mer plats på disken än vad själva storleken är. Storleken på dina filer var 75MB, men i och med att det var så många så upptog dem 360MB.

Vad menar de egentligen med det? :S (Från sidan Jonke länkade)

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Vad menar de egentligen med det? :S (Från sidan Jonke länkade)

Ska inte påstå att jag är expert på detta men vill mena att följande råder: Filer sparas på block, är blocket använt av en annan fil men inte fullt kan andra filer inte spara ytterligare information på detta block.

Tänk ett block på 4096Byte men en fil kanske bara fyller 200Byte, ja då är filen 200B stor men fyller 4096Byte på disken.

Eller om filen är 5000Byte stor, ja det får inte plats på ett block utan 2 tas i användning, andra blocket fylls 904Byte men som innan, rästen som är tomt används inte så filen tar upp 8192Byte på disken.

Lättast att se detta är att kolla storleken på en folder med en massa filer i... då får du 2 värden... Storlek samt Storlek på disk. Om man har extremt många små filer kan de med andra ord fylla mycket lite som filer men på disken tar de upp mycket plats.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massivf

---------- 8< ----------
Hejsan! Vi har mottagit din uppsägning. Den ankom dock för sent för att undgå en förlängning av abonnemanget, fakturan ska därför betalas. (se affärsvillkor 1.6) Länk till affärsvillkoren:

www.one.com/sv/affaersvillkor
-------------------------

Fyyyy vad fult. Länka till ett affärsvillkor som inte ens gäller.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag varit med om ganska identiskt fall med Crystone.se

Jag har varit i kontakt med Crystone MÅNGA gånger. Deras support är ett jävla skämt, dom skapar ärende efter ärende, som dom ALDRIG NÅNSIN följer upp!!

Alla våra konton är uppsagda hos dom, ENDÅ fortsätter dom skicka fakturor, påminnelser, inkasso och fan vet allt.

Jag förstår inte hur fan man kan driva en firma och totalt skita i kunden.

Vi har fortfarande inte blivit av med dom, vår VPS sades upp den 12 maj, och nu den 28 november har dom skickat inkasso på oss - för en faktura vi aldrig nånsin skulle betalat, långt efter kontot är uppsagt. Deras support säger istorsett bara "Jag skapar ett ärende så får ekonomi titta på det. dom återkommer!"

... hör dom nånsin av sig? I helvete heller, inte ett ljud.

Dom får fan minuspoäng, -10/10

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

one.com är i mina ögon ett seriöst och kompetent företag, att de på något sätt skulle vara "ökända" kan jag inte hålla med om då jag vet flertalet nöjda privatpersoner och företag som använder sig av deras tjänster.

Med risk att låta som någon skönmålande anställd på one.com så måste jag ändå säga att det "problem" som du gnäller över verkar vara att du glömt att säga upp en tjänst och nu inte vill betala. Bara för att du är lat eller glömsk eller vad det nu sitter i så ger det inte dig rätt att försöka svartmåla one.com.

Visst, du kan lägga dig i fosterställning och skrika att du tycker att det är one.com's ansvar att leka vårdare och se till så att deras mindre begåvade kunder håller koll på vad fan det är för tjänster de faktiskt har avtalat, men det ändrar inte det faktum att det är din oförmåga att hålla koll på dina affärer som orsakat problemet. Det är därmed DITT FEL.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem

One är inte seriöst.

Jag har försökt hålla en konversation med deras kundtjänst vilket är omöjligt. De bryr sig inte om något annat än pengar och kör med fula metoder.

Konton stängs av godtyckligt och deras villkor är luddiga och under all kritik.

Ett tips är att söka lite här på forumet. Bör finnas en del trådar, fast då hette de b-one.

Permalänk
Medlem

Rosensparven... Har jag någonstans bett one.com att leka min vårdare?

Det enda jag efterlyser är avtal som inte ställer kunden i hörnet, lat eller icke.

Du är anställd av one.com.

//M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
one.com är i mina ögon ett seriöst och kompetent företag, att de på något sätt skulle vara "ökända" kan jag inte hålla med om då jag vet flertalet nöjda privatpersoner och företag som använder sig av deras tjänster.

Med risk att låta som någon skönmålande anställd på one.com så måste jag ändå säga att det "problem" som du gnäller över verkar vara att du glömt att säga upp en tjänst och nu inte vill betala. Bara för att du är lat eller glömsk eller vad det nu sitter i så ger det inte dig rätt att försöka svartmåla one.com.

Visst, du kan lägga dig i fosterställning och skrika att du tycker att det är one.com's ansvar att leka vårdare och se till så att deras mindre begåvade kunder håller koll på vad fan det är för tjänster de faktiskt har avtalat, men det ändrar inte det faktum att det är din oförmåga att hålla koll på dina affärer som orsakat problemet. Det är därmed DITT FEL.

Det finns en del mytomaner på denna forum

Läs och begrunda = http://hotpot.se/b-one.htm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det finns en del mytomaner på denna forum

Läs och begrunda = http://hotpot.se/b-one.htm

Det där hade jag ingen aning om och det får mig faktiskt att ändra ståndpunkt lite gällande min åsikt om one.com. Mytoman skulle jag dock inte kalla mig.

Jag anser dock fortfarande att trådskaparen försöker skjuta över ansvar på företaget trots att det är denne som har haft dålig koll på vilka tjänster som denne "prenumererar" på.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Det där hade jag ingen aning om och det får mig faktiskt att ändra ståndpunkt lite gällande min åsikt om one.com. Mytoman skulle jag dock inte kalla mig.

Jag anser dock fortfarande att trådskaparen försöker skjuta över ansvar på företaget trots att det är denne som har haft dålig koll på vilka tjänster som denne "prenumererar" på.

Jag tar tillbaka med mytoman, inte snällt skrivet

Men man har en viss ansvar att kolla avtal mm. dock något dumt av one att inte meddela om ändringarna..

Nu när jag tänker efter så hade jag något fast telefoni tjänst genom One, kan det vara samma personer/företag bakom?
Det var runt 2002, enligt deras "reklam" så skulle dom vara billigare än Telia bla bla men slutade med att dom var dyrare.. säkert jag som minns fel.

EDIT: PGOne(PG1) var det visst

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Rosensparven...
Det enda trådskaparen efterlyser är att man ska kunna säga upp det årslånga avtalen då fakturan kommer, det är sunt förnuft om det inte innestår bindningstid.

I detta fall ska man säga upp abbonemnaget flera dagar INNAN fakturan kommer.
Det är väldigt svårt om man inte har en speciell almanacka där man varje år markerar dagarna då man ev. vill måste säga upp avtalen. Speciellt jobbigt om man har fler domäner.

Som exempel kan jag dra uppsägning av en tiding som gjordes t.o.m lite för sent av mig, en påminnelse hann komma (jag vet, fy skäms på mig!)
Detta mail är resultatet av uppsägningen. Ser du den föredömliga skillnaden?

----- klipp -----
Hej och tack för ditt e-mail!
Bekräftar att prenumerationen är uppsagd.

Vi tackar för din tid som prenumerant och önskar dig
välkommen tillbaka!

Med vänlig hälsning,
PressData Kundtjänst
SSY

www.kundservice.net
PressData AB
Box 3263
103 65 Stockholm
---- klipp -----

*applåder* Så ska kundbemötande se ut!

//M