UNDVIK webhotellet one.com!!
Hejsan!
Har precis haft en skön mailväxling med one.com ang. krav på betlaning för ett redan uppsagt konto, det hela slutade med att jag betalade och samtidigt beslutade mig för en lite kampanj och tillika
anmälningar till diverse instanser. Ska göra det som står i min (lilla) makt för att dessa puckon ska få så så liten kundtillströmmning jag kan... Därav detta tillägg.
Det hela började med en faktura för en årsbetalning på en domän som inte längre används, har inte använt den på 2 år. Fakturan inkom via mail 2008-09-25 Sade upp kotot 2008-09-27, allt verkade OK!
Efter ett par veckor kommer en påminnelse, jag svarar kort.
- Abbonemnget är uppsagt, kolla era noteringar.
Hör inget på ett par dagar så jag tänker, skönt det är ur världen. (trodde jag, igen..)
För en vecka sedan kom det en ny påminnelse, denna gång lite mer hotfull i sin ton, plus det vanliga påslaget på 100:-
Svarade igen...
- Abbonemanget uppsagt, sluta skicka påminnelser!
Får då till svar, ganska fort denna gång... (bara det är otroligt)
---------- 8< ----------
Hejsan! För att undvika förnyelse av kontot ska uppsägningen ha inkommit senast 35 dagar innan förnyelse som var 2008-10-19.
Med vänlig hälsning / Best Regards
------------------------
Vän av ordning börjar nu räkna baklänges...
2008-10-19 minus 35 dagar blir... 2008-09-14, ser ni felet?
Fakturan kom 2008-09-25, De vill att uppsägningen kommer in 35 dagar innan fakturan löper ut...
(Uppsägningen skulle ha kommit in 11 dagar FÖRE fakturan skickas ut!??)
Jag påpekar detta och får ett nytt svar...
---------- 8< ----------
Hejsan! Vi har mottagit din uppsägning. Den ankom dock för sent för att undgå en förlängning av abonnemanget, fakturan ska därför betalas. (se affärsvillkor 1.6) Länk till affärsvillkoren:
www.one.com/sv/affaersvillkor
-------------------------
mitt svar lyder...
---------- 8< ----------
Fakturan kommer den 2008-09-25 Uppsägningen enligt er skulle ha kommit in 2008-09-12 (om man räknar kalenderdagar)
Är det smidigt? Är det bra? Hur tänkte den som satte de reglerna?
Ja ja, vi sätter uppsägningsdatum innan vi skickar fakturan, då kan vi blåsa alla kunder på ett års betalning eftersom de inte kommer att kunna säga upp sina abbonemang i tid?
Glimmrande affärsmodell måste jag säga! Tänk er att man har fler domäner hos er, ska man ha en kalender där man har noterat var och ens uppsägningstid för att hinna med?
Är det inte bättre att ha en lucka på 7-14 dagar från det att man skickar fakturan? Elller rent av att ni skickar fakturan i tid???
Det här är så jävla dumt att att jag kommer att betala... (med ett stort leende faktiskt) MEN på köpet får ni ett brev till tv-programmet Plus, Insider på tv3, ARN,(konsumentombudsmannen) samt få ett gäng med uppsägningar av andra domäner.
EN hel hög med badwill och lika många icke-rekomendationer!
Hälsa de som skriver affärsvillkoren att koppla in hjärnan istället för
plånboken nästa gång, det brukar löna sig i längden.
I övrigt kan jag bara säga grattis!!
-------------------------
Deras svar blir...
---------- 8< ----------
Hejsan!
Vi har redan ändrat dessa rutiner även om det inte hjälper er i detta fallet eftersom detta gäller ett ärende som behandlades enligt den gamla moddellen.. Jag kan inte uttala mig hur den som skrivit de ursprungliga avtalen tänkt.
Med vänlig hälsning / Best Regards
-------------------------
Nu till det riktigt fina i kråksången!!
Avtalet är inte ändrat! Deras j*vla blåsakunder-affärs-modell kvarstår om man tittar i de sk. affärsvillkoren.
www.one.com/sv/affaersvillkor
Vill be om ursäkt för ett långt inlägg och samtidigt be Er (för ert eget bästa) att välja ett annat webhotell.
Nu ska jag sammanställa lite dokumentation för att skicka till andra intressenter. Wish me luck!
/M