Dansk internetleverantör tvingas blockera The Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

Dansk internetleverantör tvingas blockera The Pirate Bay

I början av året blev den danska internetleverantören Sonofon, som bland annat äger Tele2 Danmark, skyldig att blockera tillgång till The Pirate Bay. Domslutet kvarstår och fler leverantörer förväntas nu följa efter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jobbigt värre

Fan det är ju snart samma krig mot pirater som det är emot Cannabisanvändare. Hoppas på något sätt att man kunde komma upp med en mellan lösning istället för att förbjuda och förbjuda!

Permalänk
Medlem

Stackars Danskar. Snart är det väll dags för oss också.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Suck.. går ju kringå.. beror lite på vad de gör för block.. men iaf finns undersidor till TPB finns ju servrar man kan gå igenom för att sudda ut sin ipadress till någon annan. trafiken mellan programmen är fortfarande inte låst som sagt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

1 av 123423435215 torrentsidor borta i danmark, hur ska dom klara sig nu?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

Hackers , virus och sjukdomar kommer alltid ligga före Myndigheterna

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara spegla thepiratebay med en annan adress typ thepiratebay2, thepiratebay3, thepiratebay4 etc.
Skulle tro att internetleverantören kräver ett domstolsbeslut för varje ny sida.

Det jag inte riktigt förstår är hur pirate bay kan göra sig skyldig till brott i och med att dom inte lagrar filmer, musik mm på några servrar och vad skiljer i sådana fall pirate bay mot till exempel google?

Permalänk
Medlem

LoL, TPB är åxå det ända torrenttracker? finns ju flera st duh!

Visa signatur

5820K @ 4GHz || GTX 980 || 4x8GB Minne

Permalänk

Dom gör detta på helt fel sätt. Istället för att göra en stor del av befolkningen kriminella får de mötas halvvägs. För detta leder ingen vart och kostar bara onödigt med pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dartius
LoL, TPB är åxå det ända torrenttracker? finns ju flera st duh!

Det är väll mer att de flesta mindre datorkunniga använder sidan och kanske har svårt att hitta en ny pålitlig sida, det är ju bara en tids fråga men iaf, sedan är det väll mycket vad den och dom som står bakom symboliserar som gör detta en så pass stor fråga. Skulle någon stänga ner nån annan random torrent sida så skulle vi säkert inte läsa om det på Aftonbladet.

Permalänk

Ja, tack gud! Tpb är verkligen den värsta trackern av de alla. Tar flera dagar att få hem en DVD ffs (nu snackar jag förstås indiefilmer och dylikt)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Ja, tack gud! Tpb är verkligen den värsta trackern av de alla. Tar flera dagar att få hem en DVD ffs (nu snackar jag förstås indiefilmer och dylikt)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Ja, tack gud! Tpb är verkligen den värsta trackern av de alla. Tar flera dagar att få hem en DVD ffs (nu snackar jag förstås indiefilmer och dylikt)

Kanske är en anledning därför att många laddar hem och sedans tänger av?
Det är ju inte precis 50pers på varje torrent utan några hundratusentals kanske.. inte konstigt om det tar tid om folk bara stänger av ju.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

TPB suger som tracker. inge seeders, total inkompetens både bland seeders och lechers.
Många av dom som tankar därifrån är vanlgia svenssons, vet själv då sådana tex där jag jobbar som är i 35-40 års åldern ofta har sambo som tankar därifrån osv berättar dom så man märker ju villka målgrupper TPB ricktar sig åt. Men TPB är ju mer än bara en tracker då den symboliserar olika saker för olika grupper, Frihet att dela filer obehindrat och för anndra ett hot mot copyrigth.

men för dom mer inbitna piraterna så är TPB bara ett skämt. Privet trackers är det som gäller om na värkligen vill ha tag i kvalitativa reliser och inte vätna i evigheter.

Men censur är alltid dåligt så detta är ett slag mot demokratin även om sidan suger i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doctor Pepper
Dom gör detta på helt fel sätt. Istället för att göra en stor del av befolkningen kriminella får de mötas halvvägs. För detta leder ingen vart och kostar bara onödigt med pengar.

Word.
Det enda IFPI medverkar till är att göra folk ännu mer förbannade på skivbolagen. Jag tror att den stora massan vill ha artisternas musik, filmteamens filmer och författarnas böcker och jag tror dessutom att de är beredda att betala för sig! Men, de är inte beredda att bistå med ex. 80% av skivans kostnad till skivbolagen och framför allt definitivt inte med deras föråldrade distributionstjänster! Ge oss den media vi vill ha, till priser som motsvarar produkten (och där åtminstone merparten av pengarna går till artisterna) och på ett modernt sätt! Ett exempel på hur detta skulle kunna göras är någonting liknande iTunes, men utan allt som kommer i närheten av DRM och med minst FLAC-kvalité. Priserna på iTunes är varierande, men 9kr per låt anser jag vara rimligt, självklart med mängdrabbat om man köper si och så många låtar per månad osv.
NÄR ska de fatta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dartius
LoL, TPB är åxå det ända torrenttracker? finns ju flera st duh!

Det är själva principen det gäller, detta är ett precedencefall som bådar mycket illa. När de väl börjat, så vet ingen vart det väl kommer att sluta.

Det här är illa, mycket illa. Betänk att danskarna normalt sett är mycket mer ovilliga att skapa begränsande lagar än våra politiker.

Remarkabelt att samhället skall valsa efter nöjesindustrin och skapa dessa potentiellt för yttrandefrihet osv farliga lagar.
Liksom, vad blir nästa steg efter de stängt ner alla trackers de hittar ? Folks hemsidor ? Politiska sidor som inte går efter "normen" Nyhetsidor som inte följer mainstream och rapporterar om saker som är obekväma för "staten" ? osv osv...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det kan ju knappast vara någon större kris för skivbolagen etc med tanke på de enorma summor dom måste lägga ner på domstolskostnader. Det kanske är orsaken till deras minskade vinstmarginal?

Blockare Google med, gjorde en sökning nyss och fick upp massvis med länkar till olika torrents och torrentssidor.

OBS!!! Detta inlägg är ironiskt menat.

Permalänk
Medlem

Om TPB ska cencuras så varför inte Youtube som tillomed HAR filmerna?! När ni ändå är på gång så kan ni fortsätta på Google Video och google bilder där man kan hitta screenshots från filmer.
Eller varför inte gå ännu längre och stänga ner googlesökning?! För dom länkar ju till TPB och Googles material.

Jag säger att de borde ägna sig åt att göra ett bättre alternativ. Istället för att sätta ditt dem som fildelar så utveckla något som klår det. Det bästa alternativet vinner ju så klart, så enkelt är det.

Annars står utvecklingen still och trampar vatten och förlusterna forsätter. Tekniken finns, möjligheterna lika så, vad väntar ni på?

Permalänk

Tar de bort den offentliga fildelningen så lær det bara gå tillbaks till gamla tidens FTP:er som dessutom har en tendens att vara rætt øverlægsen ændå.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver man betala för att blockera en sida egentligen?
Tänk när microsoft börjar kräva att internetleverantörer blockerar vissa sidor, tex mozilla. Snart så kan man bara surfa på webbplatser som har väldigt rika ägare.

Tittar man på Steam, så fungerar det väldigt bra för att köpa spel, dags för musik och filmbolagen att vakna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Tittar man på Steam, så fungerar det väldigt bra för att köpa spel, dags för musik och filmbolagen att vakna.

Jo, det är bra. Men dyrt också Ska jag ha ett spel för 500kr så är det bara för att jag vill ha skivan. Då känns det ju som att man "äger" spelet...

Köpte nyligen L4D (4-pack) för 180$ (400kr per skalle). Tycker jag var riktigt dyrt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kanske är en anledning därför att många laddar hem och sedans tänger av?
Det är ju inte precis 50pers på varje torrent utan några hundratusentals kanske.. inte konstigt om det tar tid om folk bara stänger av ju.

Njä folk sätter upload på 1kB/s Sen när de är klara stänger de ner. Själv har jag aldrig stängt ner något där kvoten är lägre än 1 oftast över 5.

Steam har ju dock hutlösa priser.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

ThePirateBay är väl den STÖRSTA av alla? Och sen så är det inte trackern det beror på ifall det går långsamt att ladda. Det är de anslutna som bestämmer det.

Men det är ju inte så många som har en aning om hur bittorrent-nätverket fungerar ens.

Permalänk
Medlem

Det känns lite diktatoriskt att staten ska få bestämma vilka sidor som är tillåtna för invånarna att titta på eller ej, lite Kina över hela situationen liksom. Men vad händer om någon försöker tvinga en sida att blockas pga barnporr? Känns som att staten skulle skita i det då det inte finns en finansiell verksamhet bakom. Allt handlar ju om pengar i slutändan för de applicerar ju inte detta på andra olagliga sidor.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Pirate Bay må tillhöra dödliga Svenssons, men det är trots allt de som utgör massan.
Jag vet att många skulle betala om de visste att pengarna gick till musikerna/film-teamet/whatever. Pratade med en professionell musiker i helgen (varit med i Melodifestivalen, spelat med stora artister, etc) och han var så jävla förbannad och bitter på skivbolagen att man nästan gråter när man tänker på det.
Det är bara skivbolagen som tjänar på detta.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Pirate Bay må tillhöra dödliga Svenssons, men det är trots allt de som utgör massan.
Jag vet att många skulle betala om de visste att pengarna gick till musikerna/film-teamet/whatever. Pratade med en professionell musiker i helgen (varit med i Melodifestivalen, spelat med stora artister, etc) och han var så jävla förbannad och bitter på skivbolagen att man nästan gråter när man tänker på det.
Det är bara skivbolagen som tjänar på detta.

Som amatör musiker själv så förstår jag det.. det är aaaaaningen lättare att bli känd och få uppmärksamhet snabbare om folk hittar en på nätet och åker på spelningar efter det..

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk

The Dark Knight har väl slagit nått sort rekord för intäkter på biograferna? Samtidigt så ska det, enligt en artikel på UT vara den mest nerladdade filmen detta år, det visar ju bara hur lite nerladdningen påverkar deras intäkter.

När ska dom ta upp det?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Otippat att snorungarna inte skulle få hålla på och leka i lövhögen HUR länge som helst? Bara bra, bort med alla torrents. Jaga bort helt skiten, ta sedan DC, eMule och vad nu allt annat skiten heter. Tillför man inget, ska man inget ha. Releaserna är för att mäta kunskap mellan jämnlikar, inte för att snorungar ska köpa dyra datorer och köra "fräna apps" och "tuffa spel" gratis.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Nog för att pirate bay är typ den sämsta torrent-sidan som finns med mest antal hit n run, men de är principen att blockera den, de är riktigt svinigt gjort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Otippat att snorungarna inte skulle få hålla på och leka i lövhögen HUR länge som helst? Bara bra, bort med alla torrents. Jaga bort helt skiten, ta sedan DC, eMule och vad nu allt annat skiten heter. Tillför man inget, ska man inget ha. Releaserna är för att mäta kunskap mellan jämnlikar, inte för att snorungar ska köpa dyra datorer och köra "fräna apps" och "tuffa spel" gratis.

Tuffa spel, okej. (Don't care) Fräna apps... Lögn, Adobe (m.fl.) har i princip gått ut och sagt att de inte tänker jaga nerladdare. Folk som gör avancerad mjukvara tjänar inte på det. Om inte vem som helst skulle ladda ner Photoshop, hur många skulle bli bra på det? (Få som betalar 10 000 för ett program de bara kan testa i en månad eller tre och som tar år att lära sig) De tjänar på att folk laddar ner, för när de väl kan och kommer ut i arbetslivet och kan tjäna pengar på att de kan Photoshop (eller After Effects, eller 3ds Max, eller vad som helst) köper de Photoshop. De är gratis publicitet för tillverkarna, företagen slipper skicka sina anställda på Photoshop-kurser flera gånger om året för att de ska lära sig och de anställda kan hålla på med det de tycker är kul. Win-win-win.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)