Datorbutiken.com återuppstår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förstår inte hur man kan jubla över ett varumärke.
Det är ett nytt företag med andra ägare.
Ingen hade hurrat om det heter Nisses istället.

Ledtråd : Vad tror du är medelåldern här på SweC ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

ja fcik en sån jävla glädje chock när ja fick syn på denna, SÅ IN I HELVETE GÖTT ASSÅ!!!! fyyy fan, älskar verkligen DB , så gött att dagarna ännu inte e räknade!

Permalänk

-= FAQ om datorbutiken.com =-

Q: Vilka drev ett bolag via hemsidan datorbutiken.com innan konkursen?

A: Shoppingsajterna svenska AB

Q: Är det samma företag som tar över efter konkursen?

A: Nej. Det är ett annat företag.

Q: Vad kommer då skillnaden bli?

A: Allting. Det enda som förblir är varumärket, webbutiken, affärssystemet och kundregistret. Med andra ord kan man säga att det nya företaget har köpt de gamla servrarna utan att formatera om. Utsidan kommer se likadan ut, men det är ett nytt företag UTAN bakgrund som tar över.

Q: Vad händer med mina gamla olevererade ordrar, bonuspåäng och garantier?

A: Detta var bundet till Shoppingsajterna Svenska AB, som har gått i konkurs.

Q: Men det är ju fortfarande datorbutiken.com?!

A: Det nya företaget har bara köpt domänen, det är ungefär som att flytta in i det gamla företagets lokaler. Att kräva något bara för att man har samma adress som ett gammalt företag ger dig inte rätten att kräva något av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ledtråd : Vad tror du är medelåldern här på SweC ?

14-15?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro

Om man inte är insatt i hur det faktiskt funkar i när den här typen av saker händer kanske man borde läsa lite juridik eller inte yttra sig hur det funkar. Vill inte bli ovän med någon här eller verka provocerande men jag blir bara så trött när man inte har någon koll men tror man har.

Jag har närstående vänner som driver datorbutikkedja och jag har revisorer i släkten. Kan ju påstå att jag vet en del om affärer. Vill inte bli ovän heller men var läste du juridik?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Tycker det är för jääävligt att dom gör så där!!
Först går dom på som vanligt och TAR folks pengar. Sen går dom helt plötsligt i konkurs och vipps har dom tjänat in en stor slant.

Och nu ÅTERUPPSTÅR dom!! Va i helvete! Och pengarna man betalade in.... BORTA! Jag betalade in över 15,000 för en ny dator. En vecka senare, går dom i konkurs. Jag har läst om personer som betalat in ännu mera.

Min pappa har pratat med en person hos Lunds Tingsrätt och tydligen har väldigt många föräldrar hört av sig med klagomål om att deras barn betalade in stora pengar. Och nu får vi ingenting. Konkursförvaltaren hade tydligen fått in över 1500 mail, från personer som vill få sina pengar tillbaka.

Och då undrar jag.. Om det nu var så jävla många som faktiskt betalde in i förskott och överhuvudtaget handlade hos Datorbutiken.com... Hur kunde det då gå så dåligt för dom?

Men det som stör mig mest... är att dom nu återuppstår! I mina ögon kan dom fan ruttan i helvetet! För det finns fan ingen av er som förstår vilket helvete det har varit för oss som betalat in pengar och sen får man fan inget tillbaka.

Och jag tror knappast att han som köpte upp datorbutiken, köpte det för någon stor summa pengar. Han var ju till och med en tidigare anställd? WTF!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hade varit trevlig om dom kunde sälja lite riktiga vattenkylningsprylar, inga "kit" med skitprylar utan rejäla block med rejäla slangar och rejäla radiatorer.

Som t.ex:
http://www.chilledpc.co.uk/

http://www.aquatuning.de/

http://www.over-clock.co.uk/acatalog/watercooling.html

http://www.vcore.dk/

jag håller med till 100% jag saknar verkligen det här i swe.
jag tycker ni kan starta en butik i göteborg också jag skulle i all fall handla där se på inet dom har blivit ricktigt stora på sistone

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Inaktiv

Snajsigt!

Permalänk
Medlem

DjHyperTrance, läs nyheten en gång till. Visst inget kul för er. Men det är inte samma företag som förut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har närstående vänner som driver datorbutikkedja och jag har revisorer i släkten. Kan ju påstå att jag vet en del om affärer. Vill inte bli ovän heller men var läste du juridik?

Kristianstad och i Australien, dock inte speciellt mycket. I detta fallet räcker det dock med att ha ett normal affärssinne. Spelar inte så stor roll vad man har för folk i släkten för att man ska veta hur saker funkar själv.
Det står klart och tydligt i både press meddelandena från Shoppingsajterna, på Hamiltons hemsida och i de två pressmeddelande på IDG och här på Swec hur det hela har gått till.

De nya ägarna har inget, juridisk, koppling med de gamla företaget. Jacob sålde JME till Shoppingsajterna och Niklas var en anställd. Det är inte samma företag någonstans.

Hade jag förlorat pengar så hade jag också varit jätte arg och besviken så jag har full förståelse för det. Men det rätta är att göra är att vända sina till Hamilton som är konkursförvaltare och om man har betalat med kort vända sig till sin kortleverantör, precis som det står på shoppingsajternas hemsida (dit du kommer om du surfar till datorbutiken.com).

Tänk på andra hållet, om hamilton inte hade sålt konkursboet så ingen haft möjlighet att få tillbaka sina pengar. Att köpa upp konkursbo är något som folk gör för att sen sälja vidare. Låt säga att någon annan mer lokal datorbutik hade köpt upp varulagret istället, hade det blivit samma ramaskri?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHyperTrance
Tycker det är för jääävligt att dom gör så där!!
Först går dom på som vanligt och TAR folks pengar. Sen går dom helt plötsligt i konkurs och vipps har dom tjänat in en stor slant.

Och nu ÅTERUPPSTÅR dom!!

Har du överhuvudtaget läst något mer än nyhetsrubriken?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ledtråd : Vad tror du är medelåldern här på SweC ?

Jo jag vet, gratis godis, block och pennor så har man halva kundkretsen klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har närstående vänner som driver datorbutikkedja och jag har revisorer i släkten. Kan ju påstå att jag vet en del om affärer. Vill inte bli ovän heller men var läste du juridik?

Här är ännu en som inte vill bli ovän. Dock blir jag lite förbryllad av ditt tidigare bidrag i debatten, med tanke på att du "vet en del om affärer".

"Jag hoppas som f*n att alla som beställt grejor före konkursen har fått ersättning eller sina beställningar."

Om du antyder att ansvaret ligger hos Datorbutiken undrar jag om du känner till att; När ett företag går i konkurs så tillfaller ALLT konkursförvaltaren?

"Så äcklad av att man kan köpa upp konkursföretag och slippa ansvara för de fordringar som finns."

Konkursförvaltarens uppgift är att sälja ut konkursbon är för att täcka de fodringar som finns.
Dessutom är det generellt en väldigt dålig affärside att även överta ANDRAS skulder. Vari ligger den ekomiska bärigheten?

"Nä, det finns andra butiker som sköter sina åtaganden och finanser bättre så tack och hej Datorbutiken....."

Inte för att ta Datorbutiken i försvar, men nu handlar det i praktiken om ett helt nytt ägarförhållande.

Väl mött

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hoppas ni skickar med lite godis i förpackningarna som DB-mannen gjorde (Jag tror det var han iaf )

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk

Q: Vad kommer då skillnaden bli?

A: Allting. Det enda som förblir är varumärket, webbutiken, affärssystemet och kundregistret. Med andra ord kan man säga att det nya företaget har köpt de gamla servrarna utan att formatera om. Utsidan kommer se likadan ut, men det är ett nytt företag UTAN bakgrund som tar över.

Det är väl en person som har jobbat för DB tidigare så han har ju erfarenheter om hur det har gått till innan och han tänker gå tillbaka till den "gamla" goda tiden enligt intervjun?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Läste på IDG att de ska sälja ut lagrena, vem är det som får köpa???

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Köp bara på postförskott säger jag bara...till att börja med.

Eller så handlar du med ditt VISA/Mastercard (och alla andra kort)? Då är du ju säkrad i alla fall. Finns ingen anledning att betala postförskottsavgiften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Fan va roligt.. Gött med lite konkurrens för att sänka priserna på komponenter. Tyckte nämligen att kompletts priser är i högsta laget sedan datorbutiken slog igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
håller med. vart förvånad då jag kollade in på deras sida för 2dagar sen. Lycka till Nicklas! kmr garanterat att vara en kund

Distributionskedja: Tillverkare i Asien -> (ibland pga export/importavtal) företagets distributionscentral, tex. ASUS som kanske ligger i Europa; eller global distributör -> Distributör i Sverige/Norden/Norra Europa -> Datorbutik tex Komplett.

När datorbutiken slog igen hade komplett fortfarande lager på produkter de köpt in när dollarn var låg från starten av distributionskedjan. Nu köper de in produkter till ca 20% högre pris pga dollarns uppgång gentemot euron, och eurons uppgång gentemot svenska kronan (eller om de använt dollar genom hela kedjan). Tror med stor sannolikhet inte att komplett höjt sina marginaler med mer än någon procentenhet, om ens alls. När datorbutiken fyller på sina lager kommer priset ligga nära samma nivå.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
DjHyperTrance, läs nyheten en gång till. Visst inget kul för er. Men det är inte samma företag som förut.

Naiviteten går på högvarv här inne ser jag. Blåögda som bara svenskar kan vara.

En förre detta anställd på datorbutiken köper tillbaka rättigheterna, site, kundregister etc.
VD:n för JMEData köper tillbaka JME.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Jag vet vad det ser ut som, ett enkelt sätt att komma ur en ekonomisk knipa, för att sen fortsätta som vanligt, dock med ett annat namn, men med i stort samma personer bakom.

Prove me wrong!

Tycker otroligt synd om de personer som betalt i förskott.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1and2
gamla ägarna/butiken tog 5k av "mina" pengar som jag aldrig kommer återse, stor chans att jag som gammal kund någonsin handlar av datorbutiken igen, skulle inte tro det...

Läste du ens artikeln eller är du dum på riktigt?

D E T Ä R I N T E S A M M A B U T I K L Ä N G R E.
Skulle det kännas bättre för dig om dom bytte namn till "SuperDatorButiken.com"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Naiviteten går på högvarv här inne ser jag. Blåögda som bara svenskar kan vara.

En förre detta anställd på datorbutiken köper tillbaka rättigheterna, site, kundregister etc.
VD:n för JMEData köper tillbaka JME.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Jag vet vad det ser ut som, ett enkelt sätt att komma ur en ekonomisk knipa, för att sen fortsätta som vanligt, dock med ett annat namn, men med i stort samma personer bakom.

Prove me wrong!

Tycker otroligt synd om de personer som betalt i förskott.

Att JME's "förra" VD köper tillbaka håller jag med om att det är suspekt, speciellt eftersom han överlämnade sin del av ägarskapet så sent som i augusti... Det är väl antingen eller här; han såg vad som var på väg att hända och sålde sin del till mindre begåvade ägare, att det blev en dispyt, alternativt att han är i cahoots med tidigare ägarna.

Att en anställd utan tidigare ägarskap tar över ett konkursat företag är varken något nytt eller suspekt.

Visa signatur

/Bob

Permalänk

Haha! Jag gillar vissa kommentarer och deras svar och motsvar här verkligen. Riktigt underhållande läsning. Tycker dock synd om DJHyperTrance Trist att det gått så illa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är väl en person som har jobbat för DB tidigare så han har ju erfarenheter om hur det har gått till innan och han tänker gå tillbaka till den "gamla" goda tiden enligt intervjun?

Jag tycker man borde förstå att "tillbaka till den gamla goda tiden" bara är ordbajs han använder för att "behålla" kunderna som Shoppingsajterna Svenska AB hade. Varje person är en egen individ, så vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Inga förutfattade meningar, det är trots allt ett annat företag.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHyperTrance
Tycker det är för jääävligt att dom gör så där!!
Först går dom på som vanligt och TAR folks pengar. Sen går dom helt plötsligt i konkurs och vipps har dom tjänat in en stor slant.

Och nu ÅTERUPPSTÅR dom!! Va i helvete! Och pengarna man betalade in.... BORTA! Jag betalade in över 15,000 för en ny dator. En vecka senare, går dom i konkurs. Jag har läst om personer som betalat in ännu mera.

Min pappa har pratat med en person hos Lunds Tingsrätt och tydligen har väldigt många föräldrar hört av sig med klagomål om att deras barn betalade in stora pengar. Och nu får vi ingenting. Konkursförvaltaren hade tydligen fått in över 1500 mail, från personer som vill få sina pengar tillbaka.

Och då undrar jag.. Om det nu var så jävla många som faktiskt betalde in i förskott och överhuvudtaget handlade hos Datorbutiken.com... Hur kunde det då gå så dåligt för dom?

Men det som stör mig mest... är att dom nu återuppstår! I mina ögon kan dom fan ruttan i helvetet! För det finns fan ingen av er som förstår vilket helvete det har varit för oss som betalat in pengar och sen får man fan inget tillbaka.

Och jag tror knappast att han som köpte upp datorbutiken, köpte det för någon stor summa pengar. Han var ju till och med en tidigare anställd? WTF!?

ofyyfan.. dom borde definitivt betala tillbaka ALLA såna här fall annars är det ju skandal att dom får starta upp igen!

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Läste du ens artikeln eller är du dum på riktigt?

D E T Ä R I N T E S A M M A B U T I K L Ä N G R E.
Skulle det kännas bättre för dig om dom bytte namn till "SuperDatorButiken.com"?

nej, men det är samma namn, därav förknippas det till denna butik.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hett tips,

Håller er till PF om ni ska beställa från nya DB.

Permalänk

Jag är överraskad över att så många tycks veta vem jag är och vad jag står för. Detta är både en stor risk och en möjlighet och det stöd ni ger mig är mer än jag vågat hoppas på efter vad som varit.

Jag har läst allt som skrivits och förstår att frågorna är många. Jag vill verkligen svara er alla men kan inte riktigt än.

Till fadiy vill jag säga att jag varken hunnit tala med Trygg e-handel eller hunnit sätta mig in i villkoren för märkningen och vill veta vad den innebär innan jag betalar.

Till Sgt. Stinger och Chievo vill jag säga att jag inte tänker anställa fler än jag behöver och att de jag anställer kommer att få sin prestation bedömd av kunderna och inte av mig.

Det är många som skriver om reklamationer. Jag och mitt företag har inga skyldigheter att hantera reklamationer men skall hjälpa till att ta fram uppgifter om var olika saker kommer ifrån om jag kan. Jag kommer från början att starta upp webbshoppen som den såg ut när den stängde och får ändra på saker efter hand.

Många har också kommenterat bonusen. Jag kommer att få ta bort alla gamla beställningar innan jag startar om webbshoppen och då försvinner allt inklusive gammal bonus. Jag skall försöka hitta en bra lösning för bonusen så att inga kunder väljer bort mig för detta och tror det går att lösa på något sätt. Jag vill sätta mig in i hur detta funkar innan jag säger mer.

Detta är väldigt nytt för mig också. Jag har 1000 saker att fixa innan jag startar upp och massa nya saker att sätta mig in i. Det som är viktigt för mig är att inte upprepa de fel som skett tidigare och därför kommer jag vara försiktig i början.

Att så många är beredda att ge mig chansen är mer än jag vågat räkna med och jag förstår att förväntningarna på mig är stora. Jag vill ändå ta det lugnt i början och göra rätt saker som jag har kontroll över och inte göra någon besviken.

Tack till alla på SweClockers för stödet. Har ni frågor eller synpunkter får ni gärna posta dem här eller PMa mig dem så svarar jag så fort jag hinner.

Permalänk
Medlem

Bara tanken är att det ska bli som "förut" känns tilltalande, DB var ju klockrena för ett par år sen, och före det, inte ens hotade av något annat företag. Men dom gick i fällan och gjorde stora misstag i den mest kritiska delen i ett bolags levnadscykel, expansionsfasen. Större företag som gått åt på detta sätt. Men ack så ledsamt när ett sånt inpräntat namn man själv har kontakt med går ner sig. Känns förhoppningsfullt att namnet kommer leva vidare, bra initativ! Och lycka till med nygamla datorbutiken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Har du överhuvudtaget läst något mer än nyhetsrubriken?

Jag har läst hela nyheten här på Sweclockers. Var det nått mer specifikt du menade eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklas Sandgren
Jag är överraskad över att så många tycks veta vem jag är och vad jag står för. (...)

Hej Niklas, kul att du skriver här.

Tre snabba frågor bara, om du har lust att svara:

1) Datorbutiken gick med miljonförluster. Har du någon mirakelmedicin som gör att trenden kan vändas? Konkurrensen är ju som bekant ganska hård. Om man inte visste bättre kunde man ju tro att nya Datorbutiken skulle stå inför ungefär samma problem som den gamla.

2) Konkursförvaltaren har fått ta emot fordringar från hundratals arga kunder som blivit blåsta på varor för tusentals kronor var. Känns det inte en smula smaklöst att återlansera varumärket efter en sådan skandal? Datorbutiken är ju trots allt ett företag som riktar sig mot slutkunder och det var de som drabbades hårdast av konkursen.

3) Kommer ni fortsätta erbjuda förskottsbetalning?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?