Permalänk
Medlem

Fastighetsnät i BRF

Har blivit utsedd av styrelsen i min BRF att vara ansvarig för våran bredbandsutbyggnad. Vi kommer att bli anslutna till Sthlms stadsnät, men STOKAB drar bara fibern till huset och mellan husen. Efter det måste vi ta över, så frågan är: vad ska vi satsa på? och vad kostar det?

Fiber vs koppar? kostnad?
45 lägenheter och några lokaler som ska anslutas.
Är det någon som har lite erfarenhet?

Permalänk
Medlem

du får väl ringa runt och be om offert...

kopparnät, sen fiber mellan fastigheterna om det finns flera.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Det där lät väldigt luddigt?
STOKAB drar viber ja, men "sthlms stadsnät"? Är det opennet i sthlm du syftar på då? I sollentuna kör väl sollentuna engergi, i hammarbysjöstad viaeuropa och så vidare..

Det brukar ju vara rätt vanligt att operatören som driver nätet ni ansluter till vill ha sin egen utrusning i källaren, så antar att dom har lite att tycka om angående fiber eller koppar ut till lägenheterna...

Det vettigaste borde vara att ta kontakt med "sthlms stadsnät" (jag känner då inte till att det ska finnas något "officiellt"?) och höra om vad dom har att säga / om dom har kontakt/avtal med några nätbyggare.

Permalänk
Medlem

Finns ingen operatör, om jag har fattat allt rätt....
Som ni säger så finns planer på att ta in offerter från olika ställen, men det intressanta var lösningen, ska man dra fiber upp i lägenheten? för/nackdelar
Och om någon hade ett höftpris på vad det ungefär kostar..

Permalänk
Medlem

finns ingen operatör?
Alltså, antingen måste ni ju skaffa er EN operatör, dvs ta kontakt med en ISP som ensam levererar en uppkoppling till hela huset.
ownit, bredbandsbolaget, bb2, bahhof,telia etc etc etc

Eller så ansluter ni er till vad som på svenska kallas för "kommunikationsoperatör", ofta (kanske lite felaktigt?) kallat för "stadsnät", dvs en mellanhand som tillhandahåller flera olika operatörers tjänster.
T.ex www.opennet.se

Och jag står fast vid att den smartaste approachen är att först komma fram till vilken leverantör ni vill använda, och sedan höra vad dom har att säga.

Om du ändå vill ha generella tankar så ser jag i dagsläget ingen anledning att dra fiber hela vägen fram till hushållen, då koppar idag klarar gbit utan problem och 10gbit även det fungerar över kortare avstånd.

Har ingen aning om vad fiber kostar i install.
Däremot fick jag 3 offerter senaste tillfället jag hjälpte en förening i valet av operatör, och där låg kostnaden mellan 2000-4000 SEK ink moms per uttag (koppar cat6) i ett hus med 24 stycken lägenheter.
Som kuriosa kan nämnas att installatören som offererade 4000 SEK per uttag egentligen inte verkade intresserad av så små installationer och vi misstänker att han saltade fakturan med tankegången "Om jag ska orka bry mig om ett sånt här litet hus ska det generera en fet vinst"

Permalänk
Medlem

Det burkar oftas vara mer fördelaktigt att gå direkt till en isp och begära offert, dessa kan oftas även erbjuda paket med att bygga lan i fastigheter(na), 2-4k per lgh är vanlig spann.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns ingen operatör, fastigheterna är ombildade från hyresrätter och IOM det så tog föreningen över hyresbolagets avtal med STOKAB. Finns inga andra papper som indikerar att det skall finnas en bestämd leverantör, dock så hade hyresbolaget planer på att använda OpenNet (som jag förstår det) .
Hyresbolaget ska dra fiber in i sina andra lägenheter och det tyckte jag va lite overkill, så därför tänkte jag om jag hade missat något.

Ang. operatörer så hade jag planerat att ta in offerter från olika ställen, för det är något som måste avgöras på föreningensmötet. Men för att kunna ha någon sorts budgetunderlag så var det intressant med att veta ungefär. Tack för det.