finns ingen operatör?
Alltså, antingen måste ni ju skaffa er EN operatör, dvs ta kontakt med en ISP som ensam levererar en uppkoppling till hela huset.
ownit, bredbandsbolaget, bb2, bahhof,telia etc etc etc
Eller så ansluter ni er till vad som på svenska kallas för "kommunikationsoperatör", ofta (kanske lite felaktigt?) kallat för "stadsnät", dvs en mellanhand som tillhandahåller flera olika operatörers tjänster.
T.ex www.opennet.se
Och jag står fast vid att den smartaste approachen är att först komma fram till vilken leverantör ni vill använda, och sedan höra vad dom har att säga.
Om du ändå vill ha generella tankar så ser jag i dagsläget ingen anledning att dra fiber hela vägen fram till hushållen, då koppar idag klarar gbit utan problem och 10gbit även det fungerar över kortare avstånd.
Har ingen aning om vad fiber kostar i install.
Däremot fick jag 3 offerter senaste tillfället jag hjälpte en förening i valet av operatör, och där låg kostnaden mellan 2000-4000 SEK ink moms per uttag (koppar cat6) i ett hus med 24 stycken lägenheter.
Som kuriosa kan nämnas att installatören som offererade 4000 SEK per uttag egentligen inte verkade intresserad av så små installationer och vi misstänker att han saltade fakturan med tankegången "Om jag ska orka bry mig om ett sånt här litet hus ska det generera en fet vinst"