Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja det skulle nog vara fullt möjligt om det fanns äganderätt på luft. Ett annat problem skulle nog vara om man kunde äga luft är att ens egendom (luften) skulle kunna inskränka andras egendomar. Jag skulle inte acceptera att ha apspektakel brandad luft på min tomt, utan jag vill ha en annan leverantör

Men just nu så har jag monopol på luftverksamheten i Sverige, väljer du att inte betala så stänger jag helt enkelt av din luftförsörjning!

Permalänk
Hedersmedlem

skulle säkert säljas luft om det var möjligt att kontrollera försörjningen av den. skulle inte alls förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
skulle säkert säljas luft om det var möjligt att kontrollera försörjningen av den. skulle inte alls förvåna mig.

Det går att köpa luft på tub

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det går att köpa luft på tub

Precis, det är ungefär så nära man kan komma.

Fast det finns ju ett antal saker som man har tagit patent på, så egentligen är det inte alls så chockerande om även mindre komplexa kemiska sammanslutningar blir patentskyddade. Om upphovsrätslobbyn får som de vill så är det nog inte länge innan någon tar patent på olja

(ur en seriös synvinkel är det här extremt allvarligt. Vad händer när ett företag får patent på en hundras exempelvis? Eftersom retroaktiv lagstiftning är helt okej i våra demokratier så kanske det innebär att alla som inte betalar en avgift måste välja någon annan hund (kanske någon av de open source-raser som lär komma). Fast det är en annan diskussion).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det går att köpa luft på tub

Exakt. Skulle det vara möjligt i större skala så skulle det också bli en marknad. Precis som vi behöver en enkel resurs som vatten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
patent och upphovsrätt är det mest korkade människan någonsin hittat på

Hur skulle annars låt oss säga läkemedesindustrin finansieras?
Det är väldigt lätt att kopiera ett läkemedel när det väl är framtaget, och oerhört dyrt att ta fram dem. Så vi skulle nog inte ens ha en bråkdel av de läkemedel vi har idag om det inte vore för läkemedelspatent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur skulle annars låt oss säga läkemedesindustrin finansieras?
Det är väldigt lätt att kopiera ett läkemedel när det väl är framtaget, och oerhört dyrt att ta fram dem. Så vi skulle nog inte ens ha en bråkdel av de läkemedel vi har idag om det inte vore för läkemedelspatent.

Ja iofs, men jag tänker på det sättet det missbrukas på. Borde finnas bättre och smidigare regleringar för det där.

Permalänk
Medlem

det var väl uppe på plus nån gång och bevisades vara bluff.

Sen finns det ju nån tjänst där man kan namnge stjärnor som en gåva.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Angående luftdiskussionen.
För det första, så levereras komprimerade gaser i flaskor (inte tuber). Och för det andra, så är det inte luften man betalar för. Man betalar för fyllningen, där luften avtorkas och filtreras noga.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Detta hade ju varit som klippt och skuret för Ted Gärdestad på den tiden han ville ha en egen måne ....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.