Vinn nätagg från Seasonic

Vart är sweclockers medlemmar på väg?

Permalänk

Vart är sweclockers medlemmar på väg?

Har varit medlemm här på sweclockers ett tag och tycker att det bara har gått neråt. Inte att själva sidan har blivit sämre, den håller hög klass som vanligt. Utan jag tänker mer på de medlemmar som inte verkar vara ett dugg seriösa nu för tiden.

Dels är jag trött på alla som skriver en massa svordommar här på swe. Även att man "förolämpar" en del som lägger ut sina gallerier, även om dem kanske inte är värda att få högre poäng eller kommentarer över huvudtaget.

Och på tal om det, varför alla dessa kassa gallerier? Tycker att det har kommit upp så mycket gallerier på en massa skräp. Kunskapen bland medlämmarna tycker jag också har minskat nåt fruktansvärt. Vart är alla "nördar" på väg egentligen?

Lixom, vad är meningen med att lägga ut en bild på en "chassie" som är uppbyggt av kartong? Visst, det är väll en sorts "mod", men hur intressant är den egentligen? Sen klagar dem som har lagt upp gallerierna på att de får dåliga och ibland kränkande kommentarer. Visst, det är varken sjyst eller tillåtet, men varför överhuvud taget då lägga upp nåt galleri? Själv tycker jag bara att det förstör stämningen. Det är inte ens roligt att kolla på alla nya gallerier nu för tiden, finns bara några som sticker ut från mängden.

Vad ska man göra åt det här egentligen? Åldersgräns? Ska man fylla i ett formulär med olika sorters frågor så att man kan kolla om man har en tillräcklig kunskapsnivå? Eller är det att kränka en som verkligen vill vara med?

Hur är det sen med stavningen? Jag är själv ingen expert på svenska, men när man inte ens kan stava till fläkt utan skriver flekt i stället, borde inte den personen plugga svenska i stället för att sitta uppe hela nätterna o sitta vid datorn eller spelkonsollen?

Jag är bara så ledsen och trött på att det har sjunkit så mycket nu. Ber om ursäkt om jag själv har stavat fel här eller om jag kränker någon. Men ni måste väll förstå att det måste bli en ändring på det här någon gång?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att forumet blivit för seriöst, såna som dig som klagar på stavelser och liknande, varför stör det dig? Du kan väll läsa?

Jag saknar dessa urspårningar, tokiga idéer etc, roliga kommentarer och finurliga mods (ja lådor, bygga in i en kruka etc) När en tråd börjar bli rolig så låses den alltid.

meh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

inte för att va den som ä den, men jag kan verkligen inte se på vilket sätt detta skulle höja upp nivån här på swec.

skapa en tråd som du tycker är intressant istället, bättre sätt att höja nivån på.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Re: Vart är sweclockers medlemmar på väg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Även att man "förolämpar" en del som lägger ut sina gallerier, även om dem kanske inte är värda att få högre poäng eller kommentarer över huvudtaget.

Citat:

Och på tal om det, varför alla dessa kassa gallerier? Tycker att det har kommit upp så mycket gallerier på en massa skräp. Kunskapen bland medlämmarna tycker jag också har minskat nåt fruktansvärt. Vart är alla "nördar" på väg egentligen?

Lixom, vad är meningen med att lägga ut en bild på en "chassie" som är uppbyggt av kartong? Visst, det är väll en sorts "mod", men hur intressant är den egentligen? Sen klagar dem som har lagt upp gallerierna på att de får dåliga och ibland kränkande kommentarer. Visst, det är varken sjyst eller tillåtet, men varför överhuvud taget då lägga upp nåt galleri?

:/

Permalänk
Avstängd

Mycket av de gamla rävarna försvann när SweClockers tog bort övriga ämnen sist. Finns ingen kunskap kvar känns det som. Få extrema kylningar eller något utöver det normala. Man stöter bara på fanboys som kör med icke-argument och trollar. Skyller det hela på att administrationen stelnade till. Bara diskussion och inget skoj förstör lätt stämningen. Och den trevliga känslan från en hemmagjord hårdvarusida för överklockare finns ju inte, nu är det ett företag med vinstintresse som vill rikta sig till en bred publik.

Kort och gott. Att låsa trådar för att folk roar sig, i stil med Da_bear -tråden dödar kreativiteten. Då är det bara gråseriösa diskuterande fakta-tomtar kvar, utöver lite troll som är ungefär samma sak fast de struntar i fakta.

Angående gallerierna så ser jag hellre datorer byggda i kartong än folk som lägger upp byggloggs på helt vanliga datorer i helt vanliga chassin.

Permalänk
Medlem

Ah, en gammal klassisk "det var bättre förr"-tråd. De dyker upp lite då och då med jämna mellanrum.

En del saker förändras aldrig!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv

Tänk vilken trevlig plats förr måste ha varit då den alltid varit bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Jag tycker att forumet blivit för seriöst, såna som dig som klagar på stavelser och liknande, varför stör det dig? Du kan väll läsa?

Jag saknar dessa urspårningar, tokiga idéer etc, roliga kommentarer och finurliga mods (ja lådor, bygga in i en kruka etc) När en tråd börjar bli rolig så låses den alltid.

meh

Du kanske inte förstod riktigt vad jag ville få fram. Det jag menade var att alla medlemmar som är eller uppför sig som om dem vore 8 år eller mindre borde ta sig i kragen lite så blir det trevligare för alla.

Sen sa jag väll inte att alla tråkiga och annorlunda mods ska skippas? Det jag menade var att jag är trött på dem gallerier som inte är ett dugg seriösa. Äver ett kartongbygga kan vara trevligt o se och läsa om, om det bara är serisöt gjort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
inte för att va den som ä den, men jag kan verkligen inte se på vilket sätt detta skulle höja upp nivån här på swec.

skapa en tråd som du tycker är intressant istället, bättre sätt att höja nivån på.

Är inte detta en sak som man kan diskutera ganska så vilt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Medlemmar heter det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Medlemmar heter det.

Tack, ska ändra direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kanske inte förstod riktigt vad jag ville få fram. Det jag menade var att alla medlemmar som är eller uppför sig som om dem vore 8 år eller mindre borde ta sig i kragen lite så blir det trevligare för alla.

Sen sa jag väll inte att alla tråkiga och annorlunda mods ska skippas? Det jag menade var att jag är trött på dem gallerier som inte är ett dugg seriösa. Äver ett kartongbygga kan vara trevligt o se och läsa om, om det bara är serisöt gjort

Är inte detta en sak som man kan diskutera ganska så vilt?

Javisst, kan väl diskuteras om så folk vill men sådana här trådar dyker det upp med jämna mellanrum och har gjort det sedan jag blev medlem här på Swec. Oftast är det någon som varit medlem i ca ett år som tycker att det blivit sämre.
Gallerian kan jag inte uttrycka mig om då jag besöker det väldigt sällan, knappt en gång per år skulle jag tippa på. Men forumet tycker jag fortfarande är detsamma som det var för 6 år sedan.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Enda som har förändrats är väl att det inte är lika stor aktivitet här som förut....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Alla kassa gallerier på folk som lägger upp mobilbilder på sin nya dator med en E8400 med en TRUE, HD4870 och 1000W nätagg i ett Antec Three Hundred är det ingen människa som vill se. Kanske är dags för en ny regel i galleriet för att få upp nivån lite? Det finns fortfarande snygga byggen och mods men de drunknar i alla tråkiga gallerier.

Sen kanske det är dags att lära ut netiquett i skolan?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Kanske är dags för en ny regel i galleriet för att få upp nivån lite?

Vore det inte roligt om galleriet delades upp i två avdelningar: en för dåliga/tråkiga byggen och en för sådana som andra kan vara intresserade av att se?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att de som lägger ut bilder i galleri betecknar sina bilder som dåliga/tråkiga, så det hade nog tyvärr inte fungerat..

Precis som någon skrev så har det alltid klagats över att nivån varit för låg (det fanns ju en anledning till att ÖÄ stängdes ner en gång...) Inte så mycket att göra åt det, att låsa trådarna för att de är oseriösa är ju bara ett försök att inte drunkna i oseriösa trådar.. Även om man tycker att de borde släppa igenom en och annan som går åt det kreativa hållet som Da_Bear-tråden en gång. Eller den med fåglar och kvinnlig onani....

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har varit här sedan urminnes tider och det har alltid "varit bättre förr". Alltså kan man dra slutsatsen att det förmodligen är mitt fel att Sweclockers har blivit sämre. Gnälltrådar har dock aldrig hjälpt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag tror inte att de som lägger ut bilder i galleri betecknar sina bilder som dåliga/tråkiga, så det hade nog tyvärr inte fungerat..

Egentligen har jag svårt att tänka mig att folk inte inser att deras byggen håller låg klass, men jag får nog hålla med om att det förmodligen inte skulle fungera rent praktiskt. Dock skulle det vara lite lagom förödmjukande när en moderator flyttar någon från det bra galleriet till det dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vore det inte roligt om galleriet delades upp i två avdelningar: en för dåliga/tråkiga byggen och en för sådana som andra kan vara intresserade av att se?

+1

Seriösa och oseriösa/ghetto mods.

Permalänk

Ett galleri för bra mods och ett för dåligt skulle knappast fungera... men att ha ett galleri för extra bra mods hade varit fint.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Tycker faktiskt inte det har blivit sämre alls.
Visst var det lite mer livat på chassi/mod-forumet när CCFL's och Chieftec Dragon ansågs som helt nyskapande från de tidigare grå datorlådorna, men det krävs nog rätt mycket för att en chassimod ska kännas verkligen nyskapande i dagsläget. Övriga forum har enligt mig hållt samma standard sedan jag blev medlem.

Det känns väl lite nostalgiskt att tänka tillbaka på "gamla SweC", men så tycker man väl om det mesta. Hade en polare som brukade snacka om hur jävla mycket bättre TV var förr, och refererade hela tiden till 24 karat med harald treutiger som det bästa programmet någonsin. när vi väl kom över ett "avsnitt" så visade det sig vara värsta smörjan han vi sett.

Men men, som det ser ut nu så lär åt minstånde jag stanna kvar här ytterligare 7 år, och det tror jag inte jag är ensam om

EDIT: 7 års-firande för mig på SweC om en timme o en kvart såg jag nyss
fast fanns det inte ett swec-forum innan också? :S

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle

Jo, det kallas den blå tiden.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jo, det kallas den blå tiden.

mjo, kikade nyss med wayback machine, klarnade minnet för mig en aning
http://web.archive.org/web/*/http://www.sweclockers.com
om någon annan är intresserad.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ett galleri för bra mods och ett för dåligt skulle knappast fungera... men att ha ett galleri för extra bra mods hade varit fint.

Nej, men ett för seriösa byggen á la wolverine och ett för oss som vet om att det inte är seriölsa byggen och som bygger med glitet i ögat hade väl kunnat funka?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
+1

Seriösa och oseriösa/ghetto mods.

Eller varför inte mod/standarddator. Alltså ett galleri för folk som faktiskt ändrar något och ett för folk som bara skruvar ihop ett paket från komplett.
Sen finns det ju olika nivå på mod också. Man tröttnar ju på att se folk som monterar plexi i sidan men de lägger i alla fall ner lite tid och energi och det krävs ändå viss kreativ förmåga att genomför ett sådan projekt till skillnad från att skruva ihop en standard speldator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Har varit medlemm här på sweclockers ett tag och tycker att det bara har gått neråt. Inte att själva sidan har blivit sämre, den håller hög klass som vanligt. Utan jag tänker mer på de medlemmar som inte verkar vara ett dugg seriösa nu för tiden.

Det har väl alltid "varit bättre förr"?

Ju större forumet blir, desto fler mindre seriösa personer söker sig hit (helt logiskt). Detta tillsammans med några kanske mindre lämpliga förändringar antar jag var en av de anledningar som ledde till att många av de gamla rävarna nu "flyttat". Å andra sidan, gamla flamewars har bytts ut mot nya... tiderna förändras.

Citat:

Tycker faktiskt inte det har blivit sämre alls.
Visst var det lite mer livat på chassi/mod-forumet när CCFL's och Chieftec Dragon ansågs som helt nyskapande från de tidigare grå datorlådorna, men det krävs nog rätt mycket för att en chassimod ska kännas verkligen nyskapande i dagsläget.

Haha... jag hade ett Chieftec Dragon fulltower med CCFL i fronten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Även om man tycker att de borde släppa igenom en och annan som går åt det kreativa hållet som Da_Bear-tråden en gång. Eller den med fåglar och kvinnlig onani....

Seriestripparna, castor-photoshoppningen och curry(?)-räkgrytan som exploderade är saker som också dyker upp i minnet :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

EDIT: 7 års-firande för mig på SweC om en timme o en kvart såg jag nyss

Schysst slump. Grattis.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att för 5-6år sen var det mer dom som verkligen var intresserade av datorer som frågade mycket. Nuförtiden sitter det bra många fler som bara lirar spel och ska uppgradera sin dator. Kan väl även vara så att det är dom som svarar på folks frågor, dvs dom som inte är så jättebra insatt

Men huvudanledning iaf för mig är intresset. När man var yngre och inte hade jobbpengar att slösa varje månad satt man och drömde sig bort och höll sig up to date med varje datorpryl som fanns. Nu när man är lite äldre och man kan köpa allt är det inte lika roligt längre, visst i början var det skoj, men när man börjar byta ut delar som knappt är nån månad gammal märker man att det inte är värt pengarna eller mödan. Sen kom nog mognaden smygandes lite också.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på här på SweClockers är att det i de flesta delforum alltid är åtskilliga trådar som handlar om nästan precis samma sak på första-sidan. Folk orkar helt enkelt inte, eller kanske är det så illa att de helt enkelt inte klarar av, att söka efter information själva. Jag förstår inte hur det kan kännas enklare att skapa en ny tråd och vänta på svar i den än att skumma igenom första sidan i delforumet, googla och söka i forumet innan man skapar en ny tråd och på så sätt ofta få svaret nästan direkt.

Lite mer satsning på samlingstrådar kanske skulle hjälpa, men med den nya användarbas som ökar kraftigt här på SweClockers så tvivlar jag på att det skulle vara någon lösning. De flesta trådar känns inte alls genomtänkta och liknar mest ett snabbmeddelande på MSN Förmodligen läggs det ner ungefär lika mycket tid på en ny tråd som ett sånt iaf av många.

Funderar själv på att försöka hitta nåt lite mer "seriöst" datorforum. Kanske är det jag som börjar bli gammal eller mer kunnig men tycker nivån på swec sjunker för varje dag :> Antalet intressanta trådar är ju numera rätt få IMO, de allra flesta trådar nu är raka frågor som man kan få svar på med en googling. Ännu enklare borde det vara att få svar på produktfrågor nu när SweClockers samarbetar med prisjakt, vilket jag iaf tycker funkar rätt så bra

Självklart ska ju mindre kunniga personer få hänga på forumet också, men många av de borde lära sig att leta information själva

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vart flyttar alla gamla rävar då? Eller har dom kanske tappat intresset? Finns det ens något vettigt svenskt forum idag. Jag känner mig tveksam.
Personligen har jag inte samma intresse längre som när jag börja mecka med datorer. Idag orkar jag inte ens överklocka min dator, den ska ska bara fungera.. Tror inte jag är ensam om att ha "växt upp". Intresset ligger dock kvar men inte lika starkt.
Jag tror man får söka sig till mycket mindre forum, swec är alldeles för publik/breda massan inriktad idag.
Och ja, det var bättre förr när de enda som kände till swec var hardcore hårdvaru entusiaster. Då höll i allmänhet trådarna mycket högre klass i mitt tycke.
Vilka svenska hårdvarusidor finns det ens?
64bits - Dött ut helt idag, off topic är väl den enda forumsdelen som det skrivs på i princip.
NH - En mindre variant av sweclockers, samma nivå typ.
TS - Orkar inte basha på ts men jag gillar inte sidan alls.
Engelska forum är det som gäller tycker jag, alla vettiga reviews är endast från engelska sidor ändå som anand, techreport osv. Finns mer specialinriktade sidor på engelska t ex bara nätagg, vattenkylning eller vad man nu helst vill diskutera och läsa om.

EDIT: Ja nu när denna tråd är flyttad till feedback är mitt inlägg rätt irrelevant då detta inte är feedback till sweclockers utan mer allmän diskussion om sweclockers.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Problemet ligger i att när ÖÄ stängdes så försvann många.

Bla Elitemodd fick mycket skit som han verkligen inte förtjänade och sedan fick han en unge till och han gick över till att leka med ljud i bilar istället.
Det är väl sleepstreamer, wolverrine (stavning), sweogge kvar som gör något då och då.. gotall syns ju tex inte till längre. de flesta har flytt till andra forum tex bit-tech. för att synas måste man gå högre upp och tyvärr så är nog swec för platt för det. kom mycket folk som har sänkt standarden lite. även delningen av forumet har kansek gett lite biverkningar.

tråkigt men sant. galleriet är ju ett skämt! vi vill ha tillbaka våra projektloggar vi gjorde i modd forumet. man visste vad man skulle kolla på och inte. alla dagens stora forum har det ju så .. varför inte omvandla galleriet till typ Hall of Fame istället? det är ju typ 2-30 som är fina resten är faktiskt bara skit med ett chassi med 'high end produkter p13's far har köpt in genom sitt företag'

tråkigt.

Visa signatur

I am Extrazz.