Små begagnade datorer till en vårdcentral utomlands, tips?

Permalänk

Små begagnade datorer till en vårdcentral utomlands, tips?

Hej!

Jag ska köpa 3 små begagnade datorer till en liten vårdcentral i ett fattigt U-land.

Tänkte ta med mig själv med flyg. Har fått tillåtelse, så tullen är inga problem.

Vad skulle ni rekommendera?

Önskemål:
Budget ca 1.000kr/st.
3 stycken till att börja med.
Liten i formatet
Låg vikt
Gärna att jag kan byta ut hårddisken mot en ny.
Endast dator, ingen skärm eller liknande.

Tack för tips!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Ja, precis det blir toppen! Köper från refurbed. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hur är tankarna runt support osv? Vet inte hur länge till Microsoft kommer vara "snälla" och förlänga livstiden för Windows 10 längre än oktober nästa år, då dessa datorer inte har CPU:er som stöds officiellt av Microsoft för Windows 11.

Finns givetvis knep att komma runt detta, men som sagt så lär det finnas någon sorts support från antingen någon på plats som är någorlunda kunnig eller från tredje part, då Microsoft kan tänkas att inte vilja hjälpa om något strular. Inte minst så vill man nog inte krångla allt för mycket med datorerna som ska vara till något viktigt såsom en vårdcentral, saker som bara ska funka helt enkelt.

Äldsta Intel-generationen är 8 och dessa datorer (lite över budget med 300 kr) ska nog fungera ypperligt (NVMe-lagring är enkla att byta ut),
https://billigadatorer.se/shop/77-lenovo-thinkcentre-m920q-ti...
Jag har själv köpt en annan dator härifrån tidigare, jag fann absolut inga problem med min beställning åtminstone (utöver lite damm inuti som jag hade hoppats de hade tagit bort kanske )

Kanske går att få tag på ännu billigare Intel 8+ gen (eller AMD Ryzen Zen+ och uppåt) datorer någon annanstans, inte minst så duger den andra datorn ovan utan problem också om man är helt redo på det jag har nämnt.

Fint initiativ för övrigt!

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av aleves:

Hur är tankarna runt support osv? Vet inte hur länge till Microsoft kommer vara "snälla" och förlänga livstiden för Windows 10 längre än oktober nästa år, då dessa datorer inte har CPU:er som stöds officiellt av Microsoft för Windows 11...

Hej!

Aha, jag kör ju själv Apple så har väldigt dålig koll på Windows sedan Windows XP.

Jag kanske i så fall ska fokusera på datorer som stödjer Windows 11?

Vet du om någon billigare liten dator stödjer Windows 11?
Kanske stöds inte ens något annat språk än Svenska?

Tack för hjälpen! <3

Permalänk
Medlem

hp elitedesk 705 g5, borde passa behovet. När jag googlade product numret på den i länken, så har den en Ryzen 3400
https://www.tradera.com/item/1202/680981759/hp-elitedesk-705-...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Aha, jag kör ju själv Apple så har väldigt dålig koll på Windows sedan Windows XP.

Jag kanske i så fall ska fokusera på datorer som stödjer Windows 11?

Vet du om någon billigare liten dator stödjer Windows 11?
Kanske stöds inte ens något annat språk än Svenska?

Tack för hjälpen! <3

Kan vara idealiskt att ha den senaste Windows-versionen från start så det slipps uppgraderas i framtiden (även om processen inte är avancerad, kanske bara lite av en chansning att allt funkar 100% efteråt däremot).

Dessa datorer är vad jag visste om på rak arm som är ganska bra prissatta, men jag kan kika vidare. Kan vara svårt att hitta mycket billigare däremot.

Språket kan ändras i efterhand, men jag kan finna det mer konsekvent om man installerar Windows med rätt språk från början, då språkpaket man installerar efteråt kan antingen bli ignorerade eller inte appliceras om programmen är hårdkodade på något vis.

Är inte helt superinsatt i just detta, kanske går att få till på ett bra sätt utan ominstallation? Tror inte licensen sätter stopp för att byta språk vid ominstallation annars, men sådana licenser finns som är "enkelspråkiga", även om jag inte tror att dessa är vanliga i Sverige/Norden. Gäller också att Windows-utgåvan har språken som behövs, vilket det finns att få tag på (alltså rena ISO-filer, inte modifierade. Jag kan hjälpa med detta om det behövs).

Inga problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

hp elitedesk 705 g5, borde passa behovet. När jag googlade product numret på den i länken, så har den en Ryzen 3400
https://www.tradera.com/item/1202/680981759/hp-elitedesk-705-...

En bra dator, men det behövs minst 3 st datorer och inte minst så är detta en budgivning som kan gå mycket högre än 1000 kr (vilket jag tror kommer att hända).

Sedan kom jag också på att vi inte riktigt vet vilket land det rör sig om (alltså landet TS har tänkt leverera till). Hur ser det ut med eluttag och nätspänning exempelvis? En annan fråga är också om datorerna kommer vara kopplade till internet antingen trådat eller trådlöst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ska köpa 3 små begagnade datorer till en liten vårdcentral i ett fattigt U-land.

Tänkte ta med mig själv med flyg. Har fått tillåtelse, så tullen är inga problem.

Vad skulle ni rekommendera?

Önskemål:
Budget ca 1.000kr/st.
3 stycken till att börja med.
Liten i formatet
Låg vikt
Gärna att jag kan byta ut hårddisken mot en ny.
Endast dator, ingen skärm eller liknande.

Tack för tips!

Om dom inte måste ha windows, så kanske en Linux-installation passar bättre? T.ex Linux Mint ( https://linuxmint.com/download.php ) har ett lättnavigerat GUI och många program som kommer med installationen, som mail, webläsare, office-verktyg mm.
En Linuxmaskin ställer mindre krav på hårdvaran och är mindre sårbar för virus osv..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

En bra dator, men det behövs minst 3 st datorer och inte minst så är detta en budgivning som kan gå mycket högre än 1000 kr (vilket jag tror kommer att hända).

Sedan kom jag också på att vi inte riktigt vet vilket land det rör sig om. Hur ser det ut med eluttag och nätspänning exempelvis? En annan fråga är också om datorerna kommer vara kopplade till internet antingen trådat eller trådlöst?

Det finns nog en risk att den drar iväg, men amerikanska ambassaden verkar ha en 5-6 stycken ute på Tradera.

Permalänk

Jag kör på denna, det blir bra! Tack för all hjälp!! Ni är bäst.
M920q Tiny

Permalänk
Medlem

Jag kör på denna, det blir bra! Tack för all hjälp!! Ni är bäst.
M920q Tiny

Så pass! Bara så länge ni själva är helt hundra med detta beslut så blir det nog bra

Nätdelarna som följer med dessa ser ut att omfatta alla regioner (100-240V, 50/60Hz), vilket egentligen hör till vanligheten idag, men ändå bra att ha koll på utifall man stöter på någon utstickare. EU-plug däremot om landet ni ska till har annat, men går att konvertera eller köpa C5-apparatkabel med rätt kontakt i andra änden.

Önskar er lycka till med allt!

Visa signatur