Kameraexperten.se var en bluff

Permalänk
Medlem

Kameraexperten.se var en bluff

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Permalänk

Re: Kameraexperten.se var en bluff

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1407258/blasta-pa-sina-julk...

Vad mer finns att säga?

Tja, vad kan man säga? Inte mycket.

Permalänk
Medlem

Ringer aldrig varningsklockorna hos folk?

Ploppar upp ett nytt företag som direkt är
billigast i skandinavien och endast
erbjuder förskottsbetalning.

Ändå skickar folk gladeligen in 20 papp.

Permalänk
Medlem

Dom har ju inte bara hoppat upp! Om du läser i den andra tråden som skapades till nyheten här på swecl. så ser du ju folk som har beställt av kamera... för många månader sedan och fått sina grejer. Företaget har bedrivit "seriös" verksamhet ett tag för att sedan kunna slå till i julhandeln och sno pengar ifrån folk.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ringer aldrig varningsklockorna hos folk?

Ploppar upp ett nytt företag som direkt är
billigast i skandinavien och endast
erbjuder förskottsbetalning.

Ändå skickar folk gladeligen in 20 papp.

-----------------
Ja, ärligt talat så _är_ nog många väldigt lättlurade...eller ska man kalla det vid sitt rätta ord kanske istället? -dumma

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Funderade själv på att köpa en förstärkare för 5 papp hos dem, men tvekade efter att ha gått in på deras sida... Glad att omdömet är något som när fungerande iaf.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att dessa bluffbolagen dyker upp med jämna mellanrum (blew.se?). Folk lär sig ju aldrig.
Det är som om hjärnan slår av fullständigt efter att man sett ett lågt pris.

På prisjakt/minhembio så finns det ett par användare som anser att det är prisjakt/pricerunners fel att de blivit lurade - För de har ju haft kameraexperten högst upp på sina listor.
Måste vara skönt att inte lägga ansvaret på sig själv, det finns alltid någon annan att skylla på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Inte så konstigt att dessa bluffbolagen dyker upp med jämna mellanrum (blew.se?). Folk lär sig ju aldrig.
Det är som om hjärnan slår av fullständigt efter att man sett ett lågt pris.

På prisjakt/minhembio så finns det ett par användare som anser att det är prisjakt/pricerunners fel att de blivit lurade - För de har ju haft kameraexperten högst upp på sina listor.
Måste vara skönt att inte lägga ansvaret på sig själv, det finns alltid någon annan att skylla på.

Ja det är klart, det är ju aldrig vi själva som borde tänkt om innan handling

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-----------------
Ja, ärligt talat så _är_ nog många väldigt lättlurade...eller ska man kalla det vid sitt rätta ord kanske istället? -dumma

Som sagt.. en longscam är i princip helt omöjligt att upptäcka innan det är för sent. Att man sedan inte borde betala med betalkort/förskott är en helt annan sak.

När man lämnar tonåren bakom sig så brukar också ett visst mått av medkännande för andra människor i tråkiga situationer infinna sig. Undrar just i vilken ovan nämnd grupp du platsar i...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Som sagt.. en longscam är i princip helt omöjligt att upptäcka innan det är för sent. Att man sedan inte borde betala med betalkort/förskott är en helt annan sak.

När man lämnar tonåren bakom sig så brukar också ett visst mått av medkännande för andra människor i tråkiga situationer infinna sig. Undrar just i vilken ovan nämnd grupp du platsar i...

Varför ha medkännande med människor som satt sig i den sitsen själva? Det var ju UPPENBART att det var fuffens, så de får ju skylla sig själva.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför ha medkännande med människor som satt sig i den sitsen själva? Det var ju UPPENBART att det var fuffens, så de får ju skylla sig själva.

Nej, det var inte helt uppenbart att det var fuffens. Folk fick som sagt varor i början och senare även pengarna tillbaka, lägg till att de hade bra omdöme på prisjakt så blir det helt plötsligt inte lika svart eller vitt som många vill få det att framstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför ha medkännande med människor som satt sig i den sitsen själva? Det var ju UPPENBART att det var fuffens, så de får ju skylla sig själva.

När var det uppenbart? Förra månaden för ett år sedan? Eller för 10-15 dagar sedan för dem som var insatta och hänger på swec?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Företaget har, som jag förstår det, bedrivit en seriös verksamhet i några år. Att sedan göra en helomvändning och blåsa kunderna tyder på något som gått väldigt snett. Ägaren kanske blivit hotad, utpressad, utnyttjad eller helt enkelt insett att det går att lura kunderna för att sedan bosätta sig utomlands. Ännu vet ingen hur stora summor det handlar om eftersom det bara verkar vara en bråkdel som anmält.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
När var det uppenbart? Förra månaden för ett år sedan? Eller för 10-15 dagar sedan för dem som var insatta och hänger på swec?

När priserna är "för bra för att vara sanna" är det dags att fundera en stund extra.
Svårare är det faktiskt inte.

Det finns inte 1000-lappar att spara på populära TV-apparater. Och när en liten firma utan egentlig historia säger sig köpa stora partier från utlandet, då borde man fundera ännu en gång.
Sunt förnuft kallar jag det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, det var inte helt uppenbart att det var fuffens. Folk fick som sagt varor i början och senare även pengarna tillbaka, lägg till att de hade bra omdöme på prisjakt så blir det helt plötsligt inte lika svart eller vitt som många vill få det att framstå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
När var det uppenbart? Förra månaden för ett år sedan? Eller för 10-15 dagar sedan för dem som var insatta och hänger på swec?

När man går in på en ful sida men avsevärt lägre priser än alla konkurrenter där du endast kan förskottsbetala, då är det uppenbart. Jag kollade dem när de först listades på prisjakt och jag skulle beställa prylar, skulle sammanlagt tjänat 1500 kr på att beställa från dem, tror ni jag gjorde det? Nej, för jag insåg att det var för bra för att va sant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
När priserna är "för bra för att vara sanna" är det dags att fundera en stund extra.
Svårare är det faktiskt inte.

Det finns inte 1000-lappar att spara på populära TV-apparater. Och när en liten firma utan egentlig historia säger sig köpa stora partier från utlandet, då borde man fundera ännu en gång.
Sunt förnuft kallar jag det.

Nej, att vara efterklok kallar jag det.

Finns gott om exempel där företag, stora som små, får tag på utgående sotriment som de säljer väldigt billigt, tex laptopen i min sign köptes på det sättet. Stort lass med utgående modell som såldes för 3 lakan när priset låg på 4-4,5 på andra ställen.

Edit: @Derox: återigen, folk fick varorna, till bättre priser, i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, att vara efterklok kallar jag det.

Finns gott om exempel där företag, stora som små, får tag på utgående sotriment som de säljer väldigt billigt, tex laptopen i min sign köptes på det sättet. Stort lass med utgående modell som såldes för 3 lakan när priset låg på 4-4,5 på andra ställen.

Utgående sortiment ja, men det handlade inte bara om enstaka modeller i detta fallet.
Det handlade om de populäraste produkterna just nu, allt från Plasma-TVs till Mobiltelefoner, till betydligt mycket lägre priser än de mer etablerade butikerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, att vara efterklok kallar jag det.

Finns gott om exempel där företag, stora som små, får tag på utgående sotriment som de säljer väldigt billigt, tex laptopen i min sign köptes på det sättet. Stort lass med utgående modell som såldes för 3 lakan när priset låg på 4-4,5 på andra ställen.

Edit: @Derox: återigen, folk fick varorna, till bättre priser, i början.

Ja? Det ändrar ju ingenting, om företaget säljer till det priset så vill de antingen luras eller så konkar det, varken eller vill man ju vara med om, därav uteblev min beställning. Sen om de har levererat lite spelar ju ingen roll, slutresultatet blir ju detsamma.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

@Keyser

Jag ber om ursäkt, laptopen i min sign var inte alls utgående, den säljs än idag.

Alltså, jag säger inte att det inte fanns varningsflaggor, det fanns det, däremot inte så stora som vissa här vill få det att verka som.

@Derox

Nej, det var verkligen inte så enkelt du vill framställad et. vet om personer som fick pengarna tillbaka för mindre än två veckor sen efter att de hade beställt saker från företaget och sedan ringt och avbeställt.

Låter dte vettigt?

Inget är enkelt, svart eller vitt, inkluderat detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

@Derox

Nej, det var verkligen inte så enkelt du vill framställad et. vet om personer som fick pengarna tillbaka för mindre än två veckor sen efter att de hade beställt saker från företaget och sedan ringt och avbeställt.

Låter dte vettigt?

Inget är enkelt, svart eller vitt, inkluderat detta.

Jag hade ju rätt? De bluffade ju. Sen är det klart att de kan lura fler om de levererar 10%, ger tillbaka 10% osv. Men det ändrar inte slutdestinationen. Alla varningar för bluff fanns, jag avstod, och de bluffades ju tydligen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag hade ju rätt? De bluffade ju. Sen är det klart att de kan lura fler om de levererar 10%, ger tillbaka 10% osv. Men det ändrar inte slutdestinationen. Alla varningar för bluff fanns, jag avstod, och de bluffades ju tydligen.

Vadå levererar 10%? De levererade ju i princip allt fram till en kort tid sen.

Så nej, du kan inte få mig att tro att det är så enkelt som du påstår, hade det varit enkelt så hade ingen handlat där, eller rättare sagt, folk från forum som detta, minhembio och dylikt (där folk är mer insatta än medelsvensson, och således även mer försiktiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vadå levererar 10%? De levererade ju i princip allt fram till en kort tid sen.

Så nej, du kan inte få mig att tro att det är så enkelt som du påstår, hade det varit enkelt så hade ingen handlat där, eller rättare sagt, folk från forum som detta, minhembio och dylikt (där folk är mer insatta än medelsvensson, och således även mer försiktiga.

Aja, jag tyckte det var så enkelt, och hade rätt. På samma vis som jag ratat många tidigare som bluff, blew t.ex.

Alla inser ju att de kan inte ha mycket lägre priser PÅ ALLT. Visst om de har 10 datorer de säljer ut, men när allt ligger under alla konkurrenter? Alla inser ju att detta kommer leda till att de antingen inte kan leverera, att de blåser dig eller att de konkar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
När man går in på en ful sida men avsevärt lägre priser än alla konkurrenter där du endast kan förskottsbetala, då är det uppenbart. Jag kollade dem när de först listades på prisjakt och jag skulle beställa prylar, skulle sammanlagt tjänat 1500 kr på att beställa från dem, tror ni jag gjorde det? Nej, för jag insåg att det var för bra för att va sant.

Den gången förlorade du ju på det.

Nej det är få företag som jag förskottsbetalar till. Okända mindre företag gör jag det inte.

Men ful sida och enbart förskottsbetalning är ju sätt att kunna hållla nere priser också. Men frågan är ju om detta var planen från början eller om de kom på den lite senare och insåg att det var en riktigt smart idé.

Åker de fast? förhoppningsvis.

För människor som inte är helt insatta så är det inte så lätt. Man kan ju kalla alla för dumma som köper på internet och köper billigt. Speciellt i efterhand.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Den gången förlorade du ju på det.

Nej det är få företag som jag förskottsbetalar till. Okända mindre företag gör jag det inte.

Men ful sida och enbart förskottsbetalning är ju sätt att kunna hållla nere priser också. Men frågan är ju om detta var planen från början eller om de kom på den lite senare och insåg att det var en riktigt smart idé.

Åker de fast? förhoppningsvis.

För människor som inte är helt insatta så är det inte så lätt. Man kan ju kalla alla för dumma som köper på internet och köper billigt. Speciellt i efterhand.

Och jag förlorade ingenting, skulle jag köpt av dem skulle jag blitt av med garantin bland annat, har inte tid att strula med tillverkare.

Jag kallade folk dumma redan då, en kompis snackade om den sidan, jag sa ordagrant "man måste ju vara blåst om man litar på den butiken".

Det som är det stora är väll att om det gick att sälja saker för 20% mindre än vad nuvarande butiker gör skulle ju fler kända redan göra det, för då får de alla kunder. Nu är ju marginalerna så små så att det inte går.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och jag förlorade ingenting, skulle jag köpt av dem skulle jag blitt av med garantin bland annat, har inte tid att strula med tillverkare.

Jag kallade folk dumma redan då, en kompis snackade om den sidan, jag sa ordagrant "man måste ju vara blåst om man litar på den butiken".

Det som är det stora är väll att om det gick att sälja saker för 20% mindre än vad nuvarande butiker gör skulle ju fler kända redan göra det, för då får de alla kunder. Nu är ju marginalerna så små så att det inte går.

ja. jag vet detta. Många andra vanliga kunder vet det inte. Själv tycker jag att det är nästan lika smidigt att fixa rma med tillverkaren som med butiken man köper det från. Ofta går det ju snabbare också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
ja. jag vet detta. Många andra vanliga kunder vet det inte. Själv tycker jag att det är nästan lika smidigt att fixa rma med tillverkaren som med butiken man köper det från. Ofta går det ju snabbare också.

Ja? Att de inte förstår det betyder ju att de är dumma? Okunskap är inget att skylla på, man får se till att skaffa sig kunskapen innan man handlar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Som alltid - det är lätt att vara efterklok....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja? Att de inte förstår det betyder ju att de är dumma? Okunskap är inget att skylla på, man får se till att skaffa sig kunskapen innan man handlar.

Man får hoppas att du aldrig ger dig in i nånting du inte har 100% koll på. För med ditt resonemang så kommer du ju med all rätt att bli kallad för dum?
I vilka andra fall kan man använda detta?
Om du är ny på ett jobb är du då dum? Om du kör sakta genom Visby för att det är första gången du är där och du inte känner till vägarna riktigt, är du då dum?

Hur ska folk som INTE sitter på sweC eller minhembio dagligen kunna listat ut att detta var en bluff? När butiken dessutom hade ganska gott betyg på prisjakt och många hade fått sina varor och tom pengar tillbaka på makulerade ordrar?

Det finns massor av folk i Sverige som aldrig har hört talas om blew.se, medion eller alla dem andra fulingarna som dyker upp med jämna mellanrum. Det finns även massor av folk som inte vet vad dagspriset på en Viera TH-42PZ8 är, att kalla alla dessa för dumma kanske är korrekt då. Men det känns aningen trångsynt om du frågar mig.

Som föregående talare sa så är det lätt att vara efterklok och i detta fallet var inte allt svart på vitt. Man lär sig av sina misstag och alla dessa "idioter" eller "dumma" människor som handlade hos denna butik har ju nu fått utbildning i hur man INTE väljer butik och betalar för sina varor.
Läxan för folk att lära sig är att aldrig betala nånting i förskott.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!