Permalänk
Medlem

Cisco router emulering?

Hajj

Fick hora for ett tag sedan att det finns en applikation som emulerade ciscos IOS. Tror det skulle ga att kora utan nagot Gui alls och fungera precis pa samma vis som IOS'et i sig. Kommer dock inte ihag vad det heter och har provat soka men far inte fram nagot vettigt.

Sa min fraga ar alltsa om nagon har har koll pa vilket program det kan vara och aven om det funkar pa en linux maskin utan Gui.

Skulle vara bra och ha da jag ar i behov av att gora lite tester och ovningar som forberedelse for att skriva certifikat.

Far ursakta att det svenska tangentbords layouten inte funker da jag ar pa ett hotell och anvander en public dator.

MVH

Permalänk

MIMIC Virtual Lab Kan vara produkten du söker.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

tror det är GNS 3 du snackar om..
Jag läser själv Cisco är inne på CCNP 4 vilket är sista
www.gns3.net dem har kommit med en ny version idag tror jag till och med..
Det där funkar riktigt bra, kan vara lite pilligt i början men det lär man sig snabbt..
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Sök på google efter dynamips så hittar du kanske något du kan använda.

Permalänk
Medlem

annars om man ska ha en hel labbmiljö finns ju packettracer. fett najs program

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunz0r
annars om man ska ha en hel labbmiljö finns ju packettracer. fett najs program

Hehe om man ska fixa CCNA kanske det funkar bra men inte annars.. gns3 kan du i princip få igång allting på.

Permalänk
Medlem

GNS kräver väl IOS firmwares vilka inte finns att tillgå publikt ifrån Cisco om du inte har en registrerad produkt på ditt konto.

Enbart switch IOS firmwares är publika.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

dynamips är grejer de desvärre så kräver de att du har riktiga cisco IOS, men de går att få tag på dvs ställen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
dynamips är grejer de desvärre så kräver de att du har riktiga cisco IOS, men de går att få tag på dvs ställen.

GNS-3 som nämns längre upp i tråden är ett frontend för dynamips ifall jag inte missminner mig totalt.

Permalänk
Medlem

japp tror att du slipper skriva i notepad för att göra dina nät och har ett grafiksgränssnitt istället, hade stora problem med de grafiska att de drog massvis extra prestanda samt hängde sig.

Visa signatur