Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reklamer, använder aldrig ordet "kronor"

Permalänk
Medlem

Reklamer, använder aldrig ordet "kronor"

Varför väljer så väldigt många företag att inte använda ordet kronor i sina reklamer?
Nästa gång en reklam från exempelvis El-giganten eller Elon går på tv, kan ni tänka på att de säger saker som "En ny tvättmaskin, endast 2995, spara 1000". Alltså utan att säga ordet kronor, vilket enligt mig känns väldigt onaturligt att säga.

Det är uppenbart ett medvetet val från deras sida, men varför? Finns det någon juridisk anledning?

Permalänk
Hedersmedlem

Att utelämna enheter när missförstånd inte kan uppstå är väl snarare regel än undantag, inte bara i reklamfilmer?

Permalänk
Inaktiv

Jag är en och sjuttiotvå lång :). Håller nog med Elgot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag är en och sjuttiotvå lång :). Håller nog med Elgot.

Oj, lika lång som en skosula alltså?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Oj, lika lång som en skosula alltså?

Nej, lika lång som en halv nanobil, förstås.

Jag är tror att enheten är underförstådd och inte behöver annonseras. Men vem vet, folk kanske blir skrämda av ordet kronor och därför kapar man det i reklam.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Hmm. Okej, jag kan köpa att man kan säga att man är 1,70 lång. Men att säga att något kostar tusen mindre än något annat låter väldigt egendomligt i mina öron.
Men det kanske är en dialektal grej?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Men att säga att något kostar tusen mindre än något annat låter väldigt egendomligt i mina öron.

Intressant, där måste jag faktiskt hålla med samtidigt som jag inte tycker att "nu endast 2995" klingar lika illa.

Permalänk
Medlem

Känns som det görs i allt, klockan t.ex.? Jag säger" 20 över 3", inte "20 minuter över 3". Tycker som många tidigare sagt att det är mest regel när enheten redan är underförstådd.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Handlar det inte en hel del om att tid är pengar, ju längre reklam desto mer får de betala för att reklamen ska spelas upp? Det tar ju trots allt några sekunder extra om man ska nämna ordet kronor flertalet gånger.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Handlar det inte en hel del om att tid är pengar, ju längre reklam desto mer får de betala för att reklamen ska spelas upp? Det tar ju trots allt några sekunder extra om man ska nämna ordet kronor flertalet gånger.

Fast man köper väl ändå reklamplatser med fast längd. Typ 30 sekunders slottar eller nåt i den stilen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har trott att det varit lite psykologi inblandat i det hela. Genom att ta bort ordet "kronor" görs det mindre verklighetsförankrat och köparen blir mer mottaglig eftersom de 2995 kronorna inte känns som riktiga pengar. Blev lite luddigt men...

Sen har jag märkt att i reklamer där man försöker sälja billiga grejer och pratar om små summor nämns valutan oftare. T.ex. "Få mobilen för endast en krona!". Kanske det är för att det verkligen ska kännas som att det bara kostar en enda krona - en riktig struntsumma.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

På tv så kombinerar man ju ljud och bild. Är det exempelvis en skärm för 2995 kronor så ser man ju ofta en Stor 2995:- och en röst som säger exempelvis "Tidigare 4280, nu Endast 2995".
Mine two cents!

Sandos idée är ju också lite intressant!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag har trott att det varit lite psykologi inblandat i det hela. Genom att ta bort ordet "kronor" görs det mindre verklighetsförankrat och köparen blir mer mottaglig eftersom de 2995 kronorna inte känns som riktiga pengar. Blev lite luddigt men...

Sen har jag märkt att i reklamer där man försöker sälja billiga grejer och pratar om små summor nämns valutan oftare. T.ex. "Få mobilen för endast en krona!". Kanske det är för att det verkligen ska kännas som att det bara kostar en enda krona - en riktig struntsumma.

När man ser reklam lägger man själv till "kronor". Säger de "endast 2500!" Så tänker man, "hm, endast 2500 kronor"

Så spelar mindre roll om de säger kronor eller inte.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Varje sekund är dyr om man köper reklamspottar. Man vill ha ut så mycket som möjligt av varje sekund och att då rabbla kronor på varje produkt kostar då en massa pengar.

Sen är det ganska uppenbart att det är kronor det handlar om.
Ett annat alternativ man kan köra är att man säger "2990" men visar 2990 kr ex, då får man med båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varje sekund är dyr om man köper reklamspottar. Man vill ha ut så mycket som möjligt av varje sekund och att då rabbla kronor på varje produkt kostar då en massa pengar.

Men jag tror inte att reklamen fungerat bättre om du hade fått med kronor efter priset. Det är nog inte någon som tänker "Fan, den vill jag ha! Men 2990 vad? Är det meter eller kilo det handlar om? Måste man vara 2990 millimeter lång för att få köpa den? Nä, jag fattar inte så jag köper inte!".

Kronor tar knappast mer än en halv sekund att uttala och jag tror inte en sekund är så pass dyrbar att ett företag överväger att skapa en sämre produkt för att tjäna in ett par tusenlappar.

Det jag vill få fram är att jag inte tror det har med "reklamtidskostnad" att göra, att man väljer att inte säga kronor.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men jag tror inte att reklamen fungerat bättre om du hade fått med kronor efter priset. Det är nog inte någon som tänker "Fan, den vill jag ha! Men 2990 vad? Är det meter eller kilo det handlar om? Måste man vara 2990 millimeter lång för att få köpa den? Nä, jag fattar inte så jag köper inte!".

Nej det håller jag med om

Jag har själv varit med och satt reklamspottar och vad som ska sägas, vi reflekterade aldrig över om det skulle sägas kronor eller inte, vi körde bara på priset, t.ex 4990.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men jag tror inte att reklamen fungerat bättre om du hade fått med kronor efter priset. Det är nog inte någon som tänker "Fan, den vill jag ha! Men 2990 vad? Är det meter eller kilo det handlar om? Måste man vara 2990 millimeter lång för att få köpa den? Nä, jag fattar inte så jag köper inte!".

Kronor tar knappast mer än en halv sekund att uttala och jag tror inte en sekund är så pass dyrbar att ett företag överväger att skapa en sämre produkt för att tjäna in ett par tusenlappar.

Det jag vill få fram är att jag inte tror det har med "reklamtidskostnad" att göra, att man väljer att inte säga kronor.

Nu kanske det mest är jag som stör mig på att de utelämnar ordet kronor. Men, det är inte så pass enkelt. Att sälja en produkt är en rejält avancerad vetenskap. En cirkel säljer otroligt mycket bättre än en triangel, inte för att vi direkt ser triangeln och tycker att den är ful, utan för att vi undermedvetet ser den som farlig, hård och oharmonisk, medan en cirkel är harmonisk, mjuk och naturlig. Samma sak gäller givetvis språket, om jag saknar ett flyt i både talat språk och/eller skrift, kommer jag att störa mig på att harmonin och flytet i det jag läser/hör. Detta kommer få mig att reagera negativt, och kanske agera annorlunda. Vem vet, nästa gång jag vill ha en ny kyl kanske jag inte väljer elon eller el-giganten, jag kanske går till siba utan att ens tänka på varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sen har jag märkt att i reklamer där man försöker sälja billiga grejer och pratar om små summor nämns valutan oftare. T.ex. "Få mobilen för endast en krona!".

Jag skulle också hävda att det känns mera naturligt att utelämna enheten när det handlar om stora belopp än om små. Jämför
"Det blir 2995"
och
"Det blir 19".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har jobbat lite som säljare förut och där blev vi tillsagda att aldrig använda ord som "kostnad/kostar/kronor/osv" eftersom folk i allmänhet upplever det som negativa ord. Helt enkelt lättare att sälja in en vara om man väljer att uttycka sig på ett annat sätt.

På samma sätt tror jag att om du går till siba eller liknande butik och frågar om priset på en tv så kommer nog säljaren inte att säga nått av dom orden.

Permalänk
Hedersmedlem

Entymen - Det som inte sägs men mottagaren (den som lyssnar) förväntas förstå.

Läste precis en kurs i kommunikation

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Såg en reklamsnutt från SIBA häromdan, då sa snubben faktiskt kronor. Det var lite läskigt, för jag hade läst den här tråden bara några timmar innan...

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

När jag står och säljer mina prylar så går gränsen för när jag säger "kronor" runt hundralappen, kanske två hundra. Lite beroende på i vilket skede man är i. Om jag ska kränga en lur för 1395 så säger jag "tretton nittiofem", ska jag sälja en 3,5mm-adapter så säger jag "nitton kronor". Men det är ingenting som jag fått lära mig, snarare nånting som kommer naturligt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att dom inte säger något om KRONOR för att man inte ska tänka på att det faktiskt är PENGAR som försvinner när man handlar deras produkter? Gärna i kombination med att det ENDAST/BARA kostar 999. Inte ens en tusenlapp!

Det är laddat att prata om reda pengar som säljare, och det är ju det reklamen är, en säljare. En säljare pratar sönder dig om fördelar med produkten han försöker sälja åt dig. Det sista som nämns i sälj snacket är priset.

När samtalet är slut så är vi övertygade om att produkten är så bra att vi egentligen inte klarar oss utan den, priset är överkomligt eftersom det inte ens kostar så mycket som den kunde kostat ( ? ) och att vi egentligen SPARAR(?) pengar på att köpa den.

Somliga kommer säkert tänka att, så dumma är inte människor. Men jo. Så dumma är dem flesta av oss. Annars hade ingen reklam fungerat, kolla på TV shop tex.

Rätta mig om jag har fel.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
När man ser reklam lägger man själv till "kronor". Säger de "endast 2500!" Så tänker man, "hm, endast 2500 kronor"

Så spelar mindre roll om de säger kronor eller inte.

Jag vet inte hur du tänker, men jag tänker inte i meningar på det sättet.

Tankeprocessen vore ganska långsam om det skulle gå till så jämt.

Nejdu, jag tänker isåfall "billigt" och inte "hm, endast 2500kronor".

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."