determinism ur filosofisk synpunkt

Permalänk
Medlem

Det är ganska intressant hur man förenar begreppet fri vilja (eller avsaknad av den) med moderna teorier som kvantmekaniken.

Enligt kvantmekaniken går det som sagt inte att bestämma hur saker och ting beter sig när man kommer ner på mycket små skalor. Det går bara att säga att detta kommer ske med en viss sannolikhet.

Kvantmekaniken är väldigt klurig och svår att förstå, det är inte så att människan inte kan bestämma en exakt position hos en elektron i en atom exempelvis. I själva verket är det så att elektronen inte har en position. Det är först när man utför en mätning som elektronen antar sin partikelnatur och den har en bestämd position. Men då vet man istället inte något om hastigheten.

Däremot finns det en alternativ teori som fått oskäligt lite utrymme i litteraturen. Det är möjligt att den idag är motbevisad men fram till 1990 var så ej fallet iaf. Den Bohmska mekaniken hävdar att allting kan beräknas så länge alla begynnelsevillkor är kända. Detta liknar den Newtonska synen på universum där allt kan beräknas om alla indata är kända. I realiteten kan vi dock aldrig känna alla begynnelsevillkor och därför får Bohmska mekaniken samma förutsägelser som kvantmekaniken.

Men i grunden är det en enorm ideologisk skillnad på kvantmekanik och bohmsk mekanik eftersom enligt den första existerar inte determinism.

För att nämna något om den fria viljan väljer jag tro att hjärnan är så otroligt komplicerad vilket tillsammans med avsaknad av determinism på kvantskalan bidrar till en extremt god illusion av fri vilja (kanske så god att det ej går att skilja från sann fri vilja).

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Kvantmekaniken är väldigt klurig och svår att förstå, det är inte så att människan inte kan bestämma en exakt position hos en elektron i en atom exempelvis. I själva verket är det så att elektronen inte har en position. Det är först när man utför en mätning som elektronen antar sin partikelnatur och den har en bestämd position. Men då vet man istället inte något om hastigheten.

Det där är som sagt en tolkning av kvantmekaniken. Hurvida det faktsikt är så vet vi ju inte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där är som sagt en tolkning av kvantmekaniken. Hurvida det faktsikt är så vet vi ju inte.

Jo precis, den bohmska mekaniken ser det ju på ett annat sätt.

Det som gäller är att vi från experiment vet att vissa saker sker, och kvantmekaniken är den teori som lyckats att bäst förklara dessa skeenden. Men det hindrar ju såklart inte att en ny teori uppstår som bättre passar in i det vi vet. Som sagt så finns/fanns bohmsk mekanik som gav samma förutsägelser men utan att blanda in slumpen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag tillhör också dem som tror att "slav under naturlagarna" och "fri vilja" inte nödvändigtvis är inkompatibla med varandra.

Innan vi kan svara på frågan om vi HAR en fri vilja eller inte, så måste vi ju veta vad fri vilja ÄR. Om man anser att universum är helt och hållet materialistiskt, så består ju hjärnan enbart av en massa proteiner och aminosyror och andra kemiska beståndsdelar, som på något sätt bygger upp ett fungerande medvetande. Det finns inget i hjärnan som inte också finns på andra ställen i naturen, det är bara den speciella ordningen som gör att vi kan tänka.

Jag är övertygad om att bara för att hjärnans beståndsdelar lyder under naturlagarna, så innebär inte det att den fria viljan gått förlorad. För om man med hjälp av naturliga beståndsdelar kan bygga upp ett medvetande, så varför skulle man inte kunna bygga upp en fri vilja? Viljan är ju en del av medvetandet.

Egentligen tror jag man kan jämföra hjärnan med en dator som är så komplex och så dåligt kartlagd att ingen vet vad man skulle få ut om man matade in instruktioner till den. Trots att den kanske följer digital logik slaviskt på lägsta nivån så uppstår illusionen av ett medvetande i mjukvaran.

Lite flummigt, jag vet, jag sitter och hittar på medan jag skriver.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Innan vi kan svara på frågan om vi HAR en fri vilja eller inte, så måste vi ju veta vad fri vilja ÄR.

Trots att det andra flummet du skrev har du inte definierad vad fri vilja är. Vad skiljer fri vilja från annan vilja? Jag har svårt att se nån meningsfull definition på fri vilja som inte bryter mot naturlagarna men som fortfarande i stort innebär det man brukar tala om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Givetvis är det vår vilja som styr våra handlingar, men det innebär ju inte att de är fri. Jag såg inte nånstans i ditt inlägg en definition av fri vilja, så jag har svårt att se vad du menar. Lust att förtydliga?

Jag tycker att vi tar den lätta vägen ut och litar på wikipedias definition.

"The question of free will is whether, and in what sense, rational agents exercise control over their actions and decisions."
Här menar jag att det absolut är så att agenten under normala omständigheter är den som påverkar handlingarna, trots att systemet följer enkla regler. Detta genom att agenten är en del av systemet.
Den definition ni verkar gå efter har ju definierat frågan på ett sådant sätt så att den aldrig någonsin skulle ha kunnat stämma, inte i något tänkbart universum.

Citat:

Anser du att det är nån skillnad på vår vilja och en dators "vilja", förutom komplexiteten?

Det är ju upp till mjukvaran.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det finns inget i hjärnan som inte också finns på andra ställen i naturen, det är bara den speciella ordningen som gör att vi kan tänka.

Jodå, det finns massvis med gener/proteiner som bara finns i nervsystem.

Men det är ju vad hjärnan gör som gör den annorlunda än andra organ, inte dess beståndsdelar (även om de nu naturligtvis har en roll i att låta hjärnan göra vad den gör)

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots att det andra flummet du skrev har du inte definierad vad fri vilja är. Vad skiljer fri vilja från annan vilja? Jag har svårt att se nån meningsfull definition på fri vilja som inte bryter mot naturlagarna men som fortfarande i stort innebär det man brukar tala om.

Bra poäng.

Vi kan ju se lite filosofiskt på det. Varje handling man gör gör man ju i någon mån för att man vil det. Om jag åt en glass, var det för att jag hade lust. Om jag lät bli glassen, var det för att det fick mig att känna mig bättre av någon anledning (det alternativet var nyttigare, kostade mindre pengar etc). På så vis kan man ju säga att man är slav under sin egen vilja.

Nu undrar jag vad det gör för skillnad om viljan egentligen består av ett intrikat nätverk av nerver och signalsubstanser eller om det finns någon sorts magisk ande som gör valen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Bara för att man har en fri vilja, så kan ju tankarna styras. Som om universum bestämde vad som vi ska tänka, och sedan utför vi tanken som en handling... Vi må tro att vi kommer på tanken, men det egentligen är förutbestämt.

Lite flum från mig.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Bara för att man har en fri vilja, så kan ju tankarna styras. Som om universum bestämde vad som vi ska tänka, och sedan utför vi tanken som en handling... Vi må tro att vi kommer på tanken, men det egentligen är förutbestämt.

Lite flum från mig.

Fast nu delar du ju upp det på ett konstigt sätt. Vad menar du egentligen med "utföra tanken som en handling"? Det är ingen skillnad på att flytta handen och att skicka runt electriciteten i hjärnan som sedan ger "ordern" att flytta på handen. Det är inte "universum styr oss" som om vi bestod av något annat än universum. Vi är en del av universum.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast nu delar du ju upp det på ett konstigt sätt. Vad menar du egentligen med "utföra tanken som en handling"? Det är ingen skillnad på att flytta handen och att skicka runt electriciteten i hjärnan som sedan ger "ordern" att flytta på handen. Det är inte "universum styr oss" som om vi bestod av något annat än universum. Vi är en del av universum.

Det jag skrev var inte så genomtänkt, ska komma tillbaka om jag har något vettigt svar till dina frågor/responsen jag fick :P*

*Obligatorisk smiley för att ni inte ska missuppfatta mitt inlägg.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag tycker att vi tar den lätta vägen ut och litar på wikipedias definition.

"The question of free will is whether, and in what sense, rational agents exercise control over their actions and decisions."
Här menar jag att det absolut är så att agenten under normala omständigheter är den som påverkar handlingarna, trots att systemet följer enkla regler. Detta genom att agenten är en del av systemet.
Den definition ni verkar gå efter har ju definierat frågan på ett sådant sätt så att den aldrig någonsin skulle ha kunnat stämma, inte i något tänkbart universum.

Wikipedias definition drar upp ytterligare frågor. Vad räknas som en rationell agent?

Oavsett vad rationell innebär så har vi två tolkningar om vi ska använda wikipedias defintion. Den ena innebär att ALLA rationella agenter har fri vilja, och det andra innebär att INGEN rationell agent har fri vilja och jag håller på att det sista är en bättre tolkning, eftersom den första gör begreppet "fri vilja" meningslöst. Anledningen till att jag ser det såhär är för att antingen ser vi att ett system där utsignalerna är en deterministisk reaktion, eller deterministisk reaktion med vissa slumpelement (kvantfysik), på insignalerna har kontroll över sina handlingar och då kommer alla system att ha fri vilja, för alla system faller under de ramarna. En bil eller en sten har lika mycket fri vilja som vi har och därmed blir begreppet fri vilja meningslöst.
Enligt den andra tolkningen krävs det nått mer än att utsignalerna är en deterministisk reaktion, eller deterministisk reaktion med vissa slumpelement, på insignalerna för att systemet ska anses ha kontroll över sina handlingar, vilket innebär att inga system klarar kriteriet att ha fri vilja.

Citat:

Det är ju upp till mjukvaran.

Jasså? Jag tycker att mjukvaran är totalt ovidkommande eftersom det bara är en bestämning av nivån på komplexiteten. Så frågan återstår fortfarande, anser du att det är nån skillnad på vår vilja och en dators "vilja", förutom komplexiteten?

Citat:

Jodå, det finns massvis med gener/proteiner som bara finns i nervsystem.

Men det är ju vad hjärnan gör som gör den annorlunda än andra organ, inte dess beståndsdelar (även om de nu naturligtvis har en roll i att låta hjärnan göra vad den gör)

Nu var det här inte ett svar på mitt inlägg, men jag tar mig friheten att svara ändå. Jag tolkar det som om ett protein eller en gen är just en sådan speciell ordning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Wikipedias definition drar upp ytterligare frågor. Vad räknas som en rationell agent?

Jag skulle säga att en rationell agent här är någon som agerar efter sin egna vilja och vet varför de vill vad de vill (med varierande djup förståelse).
Men helt klart att det är ett luddigt begrepp.

Citat:

Oavsett vad rationell innebär så har vi två tolkningar om vi ska använda wikipedias defintion. Den ena innebär att ALLA rationella agenter har fri vilja, och det andra innebär att INGEN rationell agent har fri vilja och jag håller på att det sista är en bättre tolkning, eftersom den första gör begreppet "fri vilja" meningslöst. Anledningen till att jag ser det såhär är för att antingen ser vi att ett system där utsignalerna är en deterministisk reaktion, eller deterministisk reaktion med vissa slumpelement (kvantfysik), på insignalerna har kontroll över sina handlingar och då kommer alla system att ha fri vilja, för alla system faller under de ramarna.

Alla system har inte viljor.

Citat:

En bil eller en sten har lika mycket fri vilja som vi har och därmed blir begreppet fri vilja meningslöst.

De har ingen vilja alls.

Citat:

Jasså? Jag tycker att mjukvaran är totalt ovidkommande eftersom det bara är en bestämning av nivån på komplexiteten.

Nej, program kan vara oerhört komplexa utan att uppvisa den minsta vilja.

Citat:

Så frågan återstår fortfarande, anser du att det är nån skillnad på vår vilja och en dators "vilja", förutom komplexiteten?

Återigen, det har bara med vilket program som körs att göra.
Liknar programmets funktion vår hjärnfunktion så visst, då har de fri vilja.

Hur komplex datorn är är ju irrelevant, då alla program går att köra på alla (turingkompatibla) datorer. Om inte lagringskapacitet begränsar.

Citat:

Nu var det här inte ett svar på mitt inlägg, men jag tar mig friheten att svara ändå. Jag tolkar det som om ett protein eller en gen är just en sådan speciell ordning.

Vilken nivå menar du behöver överensstämma för att man ska kalla det för samma men omordnat?
Viruspartiklar har proteiner och nukleinsyror. Räcker det för att vi ska säga att en människa är som virus men omorganiserade? Om inte, stämmer det när vi går upp till bakterier? Måste vi gå till eukaryoter?

Nä, jag tycker att proteiner är en lämplig nivå att betrakta beståndsdelar i biologi. Det är de som utför "arbetet".

Men visst, de proteiner som är unika för hjärnan är ju naturligtvis väldigt lika proteiner som finns i andra delar av kroppen. Men hjärnans celler gör en hel del saker som är unika för hjärnan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla system har inte viljor.

Då är vi framme vid nästa problem. Vad är "vilja"? Som jag ser det är det antingen en upplevelse av vilja eller när vi ser det hos andra agenter en strävan som är mer komplex än att det är trivialt att förstå där det sista är lite godtyckligt och "virtuellt" och inte riktigt passar i en strikt definition.

Vad anser du att vilja är? Vad är skillnaden mellan ett program i en dator som vill något och ett som inte vill något?

Citat:

Vilken nivå menar du behöver överensstämma för att man ska kalla det för samma men omordnat?
Viruspartiklar har proteiner och nukleinsyror. Räcker det för att vi ska säga att en människa är som virus men omorganiserade? Om inte, stämmer det när vi går upp till bakterier? Måste vi gå till eukaryoter?

Nä, jag tycker att proteiner är en lämplig nivå att betrakta beståndsdelar i biologi. Det är de som utför "arbetet".

Men visst, de proteiner som är unika för hjärnan är ju naturligtvis väldigt lika proteiner som finns i andra delar av kroppen. Men hjärnans celler gör en hel del saker som är unika för hjärnan.

Öh?

Olika ordning av elementarpartiklar. En vattenmolekyl är en ordning, ett protein är en annan ordning. Allt det hjärnan består av, elementarpartiklar, finns på andra ställen i naturen, bara ordnade annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då är vi framme vid nästa problem. Vad är "vilja"? Som jag ser det är det antingen en upplevelse av vilja eller när vi ser det hos andra agenter en strävan som är mer komplex än att det är trivialt att förstå där det sista är lite godtyckligt och "virtuellt" och inte riktigt passar i en strikt definition.

Vad anser du att vilja är? Vad är skillnaden mellan ett program i en dator som vill något och ett som inte vill något?

Jag tycker inte att jag behöver en vattentät definition av vilja. Jag känner igen vilja när jag ser den. Det är helt klart ett område där inga klara gränser kan finnas, men det är uppenbart att vi har viljor och att stenar saknar det.

Citat:

Olika ordning av elementarpartiklar.

Va?!

Nu är du verkligen ute och virrar.
När någon säger "Det finns inget i hjärnan som inte också finns på andra ställen i naturen" så åsyftas inte att hjärnan precis som allt annat består av elementarpartiklar.

Saker på nivån av celler är ju det som har en stark benägenhet att hänga ihop.
Som vattenmolekyler, hemaglobin, nukleinsyror, membran, etc.
Gör man en jämförelse på mycket lägre nivå än det här så håller man sig inte innanför biologi (naturen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att jag behöver en vattentät definition av vilja. Jag känner igen vilja när jag ser den. Det är helt klart ett område där inga klara gränser kan finnas, men det är uppenbart att vi har viljor och att stenar saknar det.

Det är uppenbart att en sten saknar det, men är det lika uppenbart när vi pratar om mjukvara? Om vi inte har en klar bild av vad vilja är kan vi omöjligt bestämma vad fri vilja är.

Citat:

Va?!

Nu är du verkligen ute och virrar.
När någon säger "Det finns inget i hjärnan som inte också finns på andra ställen i naturen" så åsyftas inte att hjärnan precis som allt annat består av elementarpartiklar.

Så uppfattade jag det och jag ser inte varför det skulle vara fel. Ett tecken på att det är en korrekt tolkning är ju att påståendet stämmer då.

Citat:

Saker på nivån av celler är ju det som har en stark benägenhet att hänga ihop.
Som vattenmolekyler, hemaglobin, nukleinsyror, membran, etc.
Gör man en jämförelse på mycket lägre nivå än det här så håller man sig inte innanför biologi (naturen).

Vem har sagt något om att hålla sig innanför biologin? Fri vilja har väl inte exklusivt med biologi att göra?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är uppenbart att en sten saknar det, men är det lika uppenbart när vi pratar om mjukvara? Om vi inte har en klar bild av vad vilja är kan vi omöjligt bestämma vad fri vilja är.

Det beror på vilken mjukvara du menar.
Det finns säkert mjukvara jag måste erkänna har en viss vilja. Inte i närheten av vår. De har inte samma fria spann av valmöjligheter och reflektionsmöjligheter.

Citat:

Vem har sagt något om att hålla sig innanför biologin? Fri vilja har väl inte exklusivt med biologi att göra?

Han skrev natur. Det finns saker i hjärnan som inte finns annars i biologi, att jämföra likheter i olika former av biologi på nivån elementarpartiklar är totalt lönlöst.
Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter, jag tycker bara du svamlar här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror på vilken mjukvara du menar.
Det finns säkert mjukvara jag måste erkänna har en viss vilja. Inte i närheten av vår. De har inte samma fria spann av valmöjligheter och reflektionsmöjligheter.

Men om du kan erkänna att de har viss vilja måste du veta vad det är du erkänner att de har något visst utav. Att säga att du känner igen den när du ser den innebär att du lägger diskussionen runt ditt godtycke av vad begreppet betyder. Hur ska jag då kunna diskutera utan att det är stor riks för missförstånd? Jag tycker en klar definition av vilja behövs för en fortsatt diskussion.

Citat:

Han skrev natur. Det finns saker i hjärnan som inte finns annars i biologi, att jämföra likheter i olika former av biologi på nivån elementarpartiklar är totalt lönlöst.
Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter, jag tycker bara du svamlar här.

Ja, han skrev natur. Och? Kemi och fysik är också en del av naturen. Natur är inte synonymt med biologi. Med naturen innefattar jag allt som inte är explicit tillverkat av människan. Jag tror du har halkat in lite för mycket på den biologiska aspekten av diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att universum är deterministiskt behöver ju inte nödvändigtvis betyda att en individ inte upplever det som att denne har en fri vilja inom ramen för sin egen existens. Är mina tankar och mitt agerande förutbestämda, så är ju även min eventuella känsla av valfrihet, eller avsaknad därav, också det.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.