Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Och nu har SSD-disken kommit (från MyDigitalDiscount). Xp installerat och klart. Med alla drivrutiner så är det uppstartat och inloggat på 17 sekunder från det jag slår på maskinen. SSD:n är formaterad NTFS och beter sig lika snabbt eller snabbare än den vanliga 1,8" hårddisken jag har i min AspireOne. Inget av segheten från den gamla SSD:n är kvar.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Grymt! Hur fungerade leverans, betalning mm från MDD? Skulle vilja uppgradera min ssd också.

Permalänk
Medlem

Beställde också mig en Runcore 32GB.
Synd man inte hinner få den till helgen.

Gauntman: Kör du på 1MB RAM eller har du 2MB?
Gör inte så stor skllnad enligt vissa, men det borde märkas med XP?

Permalänk

Skall oxå beställa en, vad gick frakten på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Gauntman: Kör du på 1MB RAM eller har du 2MB?
Gör inte så stor skllnad enligt vissa, men det borde märkas med XP?

2GB och det märks med XP även om jag kör en nLite-version för att strippa bort allt onödigt. Jag har även fixat en ram-disk på 256mb dit jag dirigerat alla temp-bibliotek så det inte ska ta plats och gå snabbt. (SSD:s sämsta förmåga är många småfiler som det lätt blir i temoprärfilerna).

Citat:

Skall oxå beställa en, vad gick frakten på?

$18 FedEx international express. Med frakt och allt gick det hela på 1020kr och den fastnade inte i tullen så det slapp jag. Den risken finns väl antar jag.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Tjena, undrar bara hur ni som fått 720p att rulla har lyckats med det? video flyter perfekt men ljudet är osynkat. Jag använder en nlite:ad version av Xp, har stängt av page-filen, gjort en ram-disk som jag flyttat över temp filerna till, formaterat till fat32 (xp blev grymt mkt snabbare) samt klockat upp till 945 mhz med hjälp av eeectl. Nu är det ju inte direkt så att min värld står och faller med 720p uppspelning men ändå nyfiken på hur folk som säger att dom lyckats gått tillväga.

Jag kör på en 900 med den slöa 16gb SSD:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena, undrar bara hur ni som fått 720p att rulla har lyckats med det?

Jag har samma typ av installtion som du men har inte överklockat cpu:n något utan den går på 900Mhz. Jag kör med MediaPlayerClassic och CoreAVC som codec och det klarar av 720p. Core AVC är dock inte gratis men $15 tyckte jag det kunde vara värt. Den kan bli nåt hack om man har otur och det verkar hända när bitraten går upp för högt men det har bara hänt någon enstaka gång. En sak som kan sabba detta är om man råkar ha satt nåt annat än "Max performance" i energiinställningarna.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Hur är ljudet på EEE 900? Är volymen hög eller låg?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är ljudet på EEE 900? Är volymen hög eller låg?

Ganska låg skulle jag säga. För min del precis som väntat.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Har kört Xandros nu igen efter ett antal försök med diverse olika typer av XP. Men orginal funkar bästa i mitt fall. Har en EEE 900.
Men en polare berättade att det ska finnas ett boost program som ska ge EEE pc:n mer kraft om man kör XP. Återkommer mer om det.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Har kört Xandros nu igen efter ett antal försök med diverse olika typer av XP. Men orginal funkar bästa i mitt fall. Har en EEE 900.
Men en polare berättade att det ska finnas ett boost program som ska ge EEE pc:n mer kraft om man kör XP. Återkommer mer om det.

Som dom skriver uppåt i tråden, har du testat XP med fat32 formatering? det tycker jag själv funkar helt ok.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Jag kör easy peasy just nu, nya namnet på eeeubuntu om jag fattat rätt.
Funkar fin fint tycker jag. http://www.geteasypeasy.com/

Med lite trixandet har jag fått ljudet ganska högt. Med volymen på en plupp är det lagom när man sitter i ett tyst rum och surfar. Är lite beroende på vilket program man lyssnar genom också.

Har en 900 med slöa 16 GB.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Jag kör easy peasy just nu, nya namnet på eeeubuntu om jag fattat rätt.
Funkar fin fint tycker jag. http://www.geteasypeasy.com/

Med lite trixandet har jag fått ljudet ganska högt. Med volymen på en plupp är det lagom när man sitter i ett tyst rum och surfar. Är lite beroende på vilket program man lyssnar genom också.

Har en 900 med slöa 16 GB.

hur funkar msn messenger, limewire etc i detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
hur funkar msn messenger, limewire etc i detta?

Har inte testat varken msn eller limewire.
Skype, firefox, webkameran, spotify via wine, funkar bra dock.
Några småfixar behövs för att allt ska funka bra, finns på deras forum.
Mycket support på forumet nu eftersom det precis är släppt. Kommer lite uppdateringar då och då.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk

Nån som har testat med windows 7 ?

Permalänk
Inaktiv

Tänkte jag frågar här innan jag gör en ny tråd.
Jag har en EEE 901 med 2gb ram och Xp.
Köpte den direkt när den släpptes i usa.
Eftersom jag var missnöjd med min 900 version och batteriet.

Problemet är nu att 901 med sin SSD disk, att hela datorn fryser upp då och då, tex när man startar den, eller när man surfar.
Där Xp är installerat har jag alltid minst 700 mb ledigt, och 3gb ledigt på andra hårddisken.

Finns det någon update eller drivrutin som fixar detta problemet ?
Läste i någon tidning att även deras test panel märkte av det, men det ej fanns på 1000H versionen...

Tacksam för svar

MVH
André

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Nån som har testat med windows 7 ?

Du kan ju kolla på eeeuser.com/forums. Där finns många som har installerat windows 7 där. Jag ska försöka installera det på min 701.

När det kommer till filmspelning har jag lyckats spela upp 720p filmer dock anime då var det med 900 eller 1000mhz klockning. Då var det fullinstall med xp på min 701.

Permalänk
Medlem

Jag kör och testar just nu Windows 7 (beta build 7000) på min EEE PC 900 (med orginal-disken) och jag tycker det funkar ganska bra än så länge. Någon annan som har erfarenhet av det? Har inte testat någon annan version av Windows, så jag har inget att jämföra med.

Har kört Ubuntu ett tag nu och varit nöjd med det, men blev sugen på att testa Windows.

Är det enkelt att byta hårddisken om man beställer en ny? Jag är inte van vid bärbara datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört eeeubuntu ett långt tag på min 900 med den slöa 16 gb ssd,n och var riktigt nöjd med det, men efter ett tag saknade jag windows. Första gången jag installerade XP gick det skitsegt. Allt frös hela tiden och det gick inte att ha det så, men efter att jag läste guiden med Windows Nlite så funkar windows XP bättre än aldrig förr. Flyter på riktigt bra och känner inte av segheten.

Dock har jag funderat på att köpa mig den snabbare SSD disken och köpa ett nytt, större batteri som räcker längre. Dock är frågan, är det värt det?

Hela paketet kommer gå på ungefär 2000 kr och det är vad 900 kostar idag =/
Hur skulle ni göra, är det värt det eller ska man vänta på nya modeller av eee,na istället?

Permalänk
Medlem

Har idag en Eee 900 med den lååångsamma SSD disken. Funderar på att köpa en 901Go, främst för att få inbyggt 3G modem samt bättre batteritid men undrar också om den har 901Go har snabbare SSD än 900 ?
Någon som vet?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

jag får upp installations programmet varje gång jag startar ubuntu på min asus eee 900, hur gör jag för att få bort det?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med touchpaden på en eee 900, dels reagerar den ca en halv sekund senare när man rör den, väldigt störande, jag kan inte heller få scrollen eller multitouch att fungera, har testat massor av olika drivrutiner, någon som haft liknande problem? Kör xp nu men har funderingar på att byta till någon form av linuxvariant, vilket system ska jag välja, det bör gå så snabbt som möjligt men det viktigaste är att det är enkelt, finns det färdiga versioner som får ljud, video, nätverk och allt annat att fungera direkt utan att man måste fixa alla drivrutiner? Har inte använt linux tidigare alls så jag är lite nervös så att säga, hehe.

Permalänk
Medlem

Tangentbordsproblem

Igår skulle jag installera XP istället för original Linux och efter många om och men så har jag nu XP på Eee900.
Problemet jag har är att en del tangenter inte är rätt, t ex så kan jag inte skriva bokstaven P, det blir istället en *.
Någon som råkat ut för detta?
Jag har sökt överallt på nätet men hittar inte något om mitt problem.
Väldigt tacksam för snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: Tangentbordsproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A-wire
Igår skulle jag installera XP istället för original Linux och efter många om och men så har jag nu XP på Eee900.
Problemet jag har är att en del tangenter inte är rätt, t ex så kan jag inte skriva bokstaven P, det blir istället en *.
Någon som råkat ut för detta?
Jag har sökt överallt på nätet men hittar inte något om mitt problem.
Väldigt tacksam för snabb hjälp!

Du råkar inte ha Numlock på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Har idag en Eee 900 med den lååångsamma SSD disken. Funderar på att köpa en 901Go, främst för att få inbyggt 3G modem samt bättre batteritid men undrar också om den har 901Go har snabbare SSD än 900 ?
Någon som vet?

Jag tror 900GO har samma SSD som S101, dvs ungefär i nivå med den Runcore av "Parallell ATA"-typ som jag visar näst längst ner i min lista här. Så den kan räknas som tämligen ok.

Jag är innehavare av två st olika 16Gb Runcore-SSD för 900/900A.

Den ena (första generationen) med parallell ATA
och den senare med SATA-gränssnitt (båda sorterna stöds av
900:ans anslutningskontakt för SSD-kort).

Redan den första transformerar en 900 till en mer användbar
dator. Men den senare är ett snäpp vassare.

Jag använder här benchmark-verktyget Atto Disk Benchmark för
att illustrera skillnaderna. Då ser man ganska enkelt hur de skiljer
sig åt.

Först för jämförelse, så här ser det ut med original-SSD för 900A,
en drive som är känd för att vara ovanligt långsam när man vill
skriva data till den:

Sedan kom det i höstas en SSD som kallades "MyDigitalSSD", den
var intressant i kampen att bekämpa slöheten :

Sedan hände det påtagliga saker.
Den Runcore-variant som nyligen (i December/Januari)
tog "marknaden med storm":

Och nu senast i "Pro SATA"-varianten har de fått in SATA-signaler
i gränssnittet och fått upp hastigheten ytterligare:

Skrivhastighet jag uppnår i XP Home SP3 med denna SSD:ernas
Ferrari (ca 50 Mbyte/s) är inte alls i närheten av utlovad spec (90
Mbyte/s), ev kan detta orsakas av att driverprogramvaran i XP är
en flaskhals, det har rapporterats snabbare skrivhastighet med
denna SSD i Linux på 900.

Men ändå, nu är 900:an verkligt användbar och problemfri !

Programmet eeectl fungerar bra för att hantera fläkten så att
900:an går tyst för det mesta. När den blivit varm efter någon
halvtimme börjar det dock behövas fläkt och sedan blir det aldrig
riktigt tyst sedan den fått upp värmen.
Bäst är alltså att aldrig jobba mer än en halvtimme åt gången
med sin 900, stänga locket så den går i standby
och fortsätta senare. Då får man alltid uppleva en tyst dator
och håller den egna kroppen i form genom att röra på sig
Bra dator när man är på resande fot eftersom man sällan kör så
långa pass då. Standby/resume är smidigt och snabbt.

En sådan här SSD kostar ca 1100:- inkl frakt och 25% moms
från "MyDigitalDiscount" i USA. Det var det värt i mitt fall för
fördröjningarna man tidigare upplevde i XP är verkligen borta nu.
Speciellt start av applikationer går mkt snabbt pga den höga
läshastigheten.

Sedan har ju en SSD knappt någon accesstid (lika snabb åtkomst
till alla block på driven) medan en konventionell drive med
roterande media behöver flytta sitt läshuvud då och då och
främst är man beroende av att den roterande disken skall snurra
fram till där det önskade blocket ligger. Nu kompenseras det en
del av cacheminne i driven men inte helt.

Här ser vi en mätning gjort på en S101, jag avbröt halvvägs men man ser ändå ungefär var den "maxar ut" och det liknar väl den första Runcore-varianten rätt bra:

Som sagt tror det är samma SSD i 900GO som i denna.

Permalänk
Medlem

Hur ska man göra om man vill installera om Windows på en sån här maskin? Jag har licenskoden men finns installationen gömd någonstans???

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hur ska man göra om man vill installera om Windows på en sån här maskin? Jag har licenskoden men finns installationen gömd någonstans???

du bootar windowsinstallationen med hjälp av ett usb-minne

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
du bootar windowsinstallationen med hjälp av ett usb-minne

Jo men var finns windowsinstallationen?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Hej

Jag kör eee 900 med det slöa batteriet och hårddisken. Nån som vet vart man kan köpa ett kraftfullare batteri? Och vad heter batteriet jag är ute efter?

Tack!

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.