Fler turer kring krånglande hårddiskar

Permalänk
Avstängd

Kan en 3 år gammal 250 gb med 8m cache vara drabbad? Vet att den heter 7200.någonting

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Kan en 3 år gammal 250 gb med 8m cache vara drabbad? Vet att den heter 7200.någonting

Seagate har kallat sina hårddiskar 7200.någonting hur länge som helst så svaret är knappast. Det är en viss serie de har problem med och knappast något ytterliggare.

Vidare, så anser jag att Seagate måste rädda sitt anseende genom att kalla tillbaka serien eller åtminstone erbjuda möjligheten att få pengarna tillbaka på hela såväl som trasiga hårddiskar. Missköter dom sin PR så kommer dom att förlora åtskilliga kunder.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Seagate har kallat sina hårddiskar 7200.någonting hur länge som helst så svaret är knappast. Det är en viss serie de har problem med och knappast något ytterliggare.

Vidare, så anser jag att Seagate måste rädda sitt anseende genom att kalla tillbaka serien eller åtminstone erbjuda möjligheten att få pengarna tillbaka på hela såväl som trasiga hårddiskar. Missköter dom sin PR så kommer dom att förlora åtskilliga kunder.

Va bra, den fungerar faktiskt fint :). Får jag välja köper jag ofta Seagate, dom är snabba, har stort förtroende för dom hehe

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Kan en 3 år gammal 250 gb med 8m cache vara drabbad? Vet att den heter 7200.någonting

Om din disk har levt i 3 år lär den leva 3 år till. Det här felet det talas om i tråden drabbar relativt nya diskar. Det drabbar inte alla seagatediskar heller, det verkar som om det (nästan) endast gäller diskar från Seagates fabrik i Thailand.

Permalänk
Medlem

Tur att man håller sig till WD då. Sedan jag ägde en 7200.10 som bullrade värre än en tio år gammal disk har jag aldrig ens funderat på att köpa en SeaGate och när jag nu ser detta så kommer jag nog ta ännu mer avstånd från dem.

Det värsta de gör i det här fallet är att tysta ner problemen i nVidia stil och att till och med radera inlägg.. Nej då finns det ingen respekt för det företaget längre.
Tror nog de flesta som sett detta inte funderar på att inhandla en SeaGate disk inom den närmsta tiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Tror nog de flesta som sett detta inte funderar på att inhandla en SeaGate disk inom den närmsta tiden.

Jag har alltid varit en trogen Seagate kund, men tar de sig inte i kragen och sköter det här snyggt så blir det ett annat märke nästa gång.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Ingen panik. Jag hittade denna tråd: http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=128092&st=380

där man lyckats göra något konstruktivt. Det verkar som om nästan alla diskar som går sönder har serienummer som börjar med 9Q och enstaka har serienummer som börjar med 5Q. Har man en 7200.11 som inte har ett sådant serienummer lär man inte ha mer problem än vanligt.

Det handlar då om hittas inte vid uppstart / 0 GB på disken problemet.

Model Number: ST3500320AS (500GB)
Serial Number: 5QM1CMSK
Frimware: SD15

Och jag upplever väldiga problem
FAN!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Fruktansvärt dåligt sätt att lösa problem på. Att göra fel är mänskligt, men sättet de löser det på, fruktansvärt lågt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Model Number: ST3500320AS (500GB)
Serial Number: 5QM1CMSK
Frimware: SD15

Och jag upplever väldiga problem
FAN!

Du har nog bara en dålig disk och inte det problem som beskrivs i tråden. Isåfall hade din disk varit helt död utan förvarning. Vad har du för problem med din disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock så är min andra nya hårddisk en Maxtor 500 gb .. vet inte hur kvaliteten på dom är, men jag backar ändå alla musikprojektsfiler (som jag har på den hårddisken) till min western digital disk.

Jag byggde en dator åt min bror i december och i den satt det en maxtor 500gb och den bara la av nu i dagarna. Bios hittar den inte eller nått. Har provat att hitta den i en annan dator också men den hittas inte där heller. Ringde dustin och sa att jag ville ha en ny fast annat märke men det gick tydligen inte så dom skickade en likadan.
Någon som vet vad det kan vara som har hänt med disken? Går den att rädda på nått sätt? Eller är den bara kass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rubby
Jag byggde en dator åt min bror i december och i den satt det en maxtor 500gb och den bara la av nu i dagarna. Bios hittar den inte eller nått. Har provat att hitta den i en annan dator också men den hittas inte där heller. Ringde dustin och sa att jag ville ha en ny fast annat märke men det gick tydligen inte så dom skickade en likadan.
Någon som vet vad det kan vara som har hänt med disken? Går den att rädda på nått sätt? Eller är den bara kass?

Alla Maxtordiskar är numera tillverkade av Seagate. Vad är det för serienummer på din Maxtordisk? Du kan nog få igen dina data om du skickar disken till en dataräddningsfirma men det kommer att kosta några tusenlappar minst.

Permalänk
Avstängd

Vänder döv örat till?... men då bojkottar vi dom helt enkelt, see you in hell maggot

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Situationen gör en verkligen sned.

Har vägrat köpa Seagate ett par år nu för jag tyckte inte de var bättre, lönsammare än andra märken. Men så började mina föräldra tjata om att köpa extern hårdisk. Gissa vad det var i de 2 Iomega diskarna jag köpte. Precis den modell de börjat varna för.

Påminner om när jag köpte Samsung och Westen Digital diskarna. Någon vecka senare läste man varningar här i forumet och jag tänkte nej. De funkar dock fortfarande men inte blir man glad åt att vänta på att diskar ska gå sönder oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta sitt ansvar och inte köpa Seagate. Jag tänker inte stödja ett företag som beter sig såhär mot sina egna kunder.

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Avstängd

Jävligt illa att dom försöker tysta ner det! men det kostar väl mycket! nej nu köper jag nog ingen seagate disk igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Alla Maxtordiskar är numera tillverkade av Seagate. Vad är det för serienummer på din Maxtordisk? Du kan nog få igen dina data om du skickar disken till en dataräddningsfirma men det kommer att kosta några tusenlappar minst.

Det var ingen fara med det som försvann men man blir ju så förbannad. Det kunde ju lika gärna ha vart viktiga saker som låg på den. Borde inte maxtor betala för att rädda datan i ett sådant här läge?

Skall kolla serienummer när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rubby
Det var ingen fara med det som försvann men man blir ju så förbannad. Det kunde ju lika gärna ha vart viktiga saker som låg på den. Borde inte maxtor betala för att rädda datan i ett sådant här läge?

Skall kolla serienummer när jag kommer hem.

Ens egna data är ens eget ansvar, det enda ansvaret tillverkarna har är att ge dig en ny "tom" fungerande ersättningsdisk eller pengarna tillbaka.

Tänk efter så sålde de dig en tom disk, alla ettor och nollor har du lagt dit själv, de kan inte ansvara för det du har skapat och backup är alltid viktigt även om det är en sproilans disk, men visst så borde tillverkarna hålla bättre kvalitet vid det här laget.

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk

Sitter på en 7200.11 500GB med ett serienummer som börjar på Q9 och med beteckningen SD15. Nog för att den rullat på i snart 12 månader utan problem, men det känns som om det är en bra idé att intensifiera backuperna :/

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Min 1tb disk med serienr 9Q dog för någon vecka sen...tråkigt om man ska få en disk på garantin med samma serienr. Då känns returen ganska meningslös eftersom det finns risk att den dör omgående igen.

Är det någon som returnerat sin på dustinhome.se som vet hur dom gör?

Edit: Man får en disk av samma modell Hoppas det inte blir en till 9Q eller en 5Q

Permalänk
Medlem

Ni som har diskar som pajat med hittas inte i bios / 0 GB storlek på disken felet, hur länge hade ni dem innan de gav upp?

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi 3 stycken diskar av denna modell som gett upp. Som tur var är har dom suttit i en Raid konfig. Alla diskarna köptes i sommras och har gått sönder inom 4 månader med 24/7 användande.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig av Seagate att inte erkänna problemet, har under en längre tid använt deras diskar, säkert 15 st utan problem men man blir ju tveksam till nya inköp.
Har f.ö. 2 st 500GB 7200.11 med SD15 firmware i en RAID5 array tillsamman med 4 st 7200.10 diskar, 7200.11 diskarna har >8000 power on hours (~1 år 24/7) och > 100 powercykles utan att ha gett upp ännu. Om dom går sönder får man hoppas att det blir 1 åt gången så RAIDen klarar sig.

Permalänk
Medlem

Ja då vet man rätt så säkert vilket märke man inte ska köpa nästa vecka, blir nog en Samsung eller Western Digital, att bete sig som Seagate gör är totalt oacceptabelt, hoppas de gör rejäl förlust på detta en lång tid framöver, så kanske de lär sig något om företagande och goodwill jämtemot sina kunder.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Ni som har diskar som pajat med hittas inte i bios / 0 GB storlek på disken felet, hur länge hade ni dem innan de gav upp?

Min höll ~3mån normalt användande...får hoppas min returdisk har ett annat serienr och den håller längre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Ni som har diskar som pajat med hittas inte i bios / 0 GB storlek på disken felet, hur länge hade ni dem innan de gav upp?

Brorsans höll i 1 månad.
Nu har jag satt in den nya och instalerat om allt... Hoppas att denna håller bättre...

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats rasa en 750GB ännu? Min lever fortfarande.:)

Q3:a har jag, kanske inte är drabbad kan man ju hoppas.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Även jag sitter med en seagate 500GB 7200.11 9Q.. Som la av förra veckan.
Har problemet med att den inte hittas alls i bios.

Ngn som hittat ngn lösning på problemet som man kan fixa själv?

Om man ska returnera sin hårddisk, vad bör man tänka på?
Får man stå för alla frakter själv? Både fram o tillbaka?
Kan man skicka hddn ngnstans här i Sverige?
Får man i retur en likadan ny hdd eller lagas den?
Hur lång tid tar detta?

Kan tyvärr inte skicka tillbaka till stället där den köptes.. Då detta var hos datorbutiken för ca. 4-5 månader sedan.
För nya firman kan väl inte ta ansvar för detta?

Permalänk

Du fyller ut blanketten på Seagate's hemsida sedan skickar du disken till UPS i Stockholm. En vecka eller så senare får du en "ny" disk leverad. Kostar dig en femtiolapp max att skicka.

Vi diskuterade detta tidigare i tråden vill jag minnas?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Du fyller ut blanketten på Seagate's hemsida sedan skickar du disken till UPS i Stockholm. En vecka eller så senare får du en "ny" disk leverad. Kostar dig en femtiolapp max att skicka.

Vi diskuterade detta tidigare i tråden vill jag minnas?

Ah okej.. Ngn länk till sida man får tag i denna blankett?
Jag orkade faktiskt inte läsa igenom alla sidor.. Ber om ursäkt om detta redan tagits upp

Permalänk

Tycker det minsta du kunde göra, när du blev upplyst om att det redan var diskuterat, är att kolla resten av tråden...

Men nevermind.

Tryck här, fyll i din information och skicka iväg den.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]