Tyst dator för grafik o musikproduktion

Permalänk
Medlem

Tyst dator för grafik o musikproduktion

Ska bygga mig en stationär dator att ha till musik o grafikproduktion.

Va ett tag sedan jag byggde då jag kört med laptops den senaste tiden, så behöver lite hjälp med delar.

Moderkort: ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX

Minne: CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB)

Grafik: ASUS GEFORCE 9600GT 512MB DDR3 PCI-E DVI SILENT

Nätagg: CORSAIR HX 520W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

Låda: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX

Hårddiskar: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 640GB 7200RPM

Dämpning: BE QUIET LJUDDÄMPNINGS-KIT FÖR MIDITOWER

CPU-fläkt: NOCTUA NH-U12P CPU-FLÄKT 120MM

Vad för fläktar i lådan?

Processorn är tanken att ha en av de nya strömsnålare quad-processorerna, bra ide?
Är kylaren overklill till en sån? eller kan man skruva ner varvtalet på cpu-kylaren?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar så hade jag valt:
ett Antec Solo chassi med en Nexus Real Silent
Corsairs 400W nätagg,
P35 moderkort (Gigabyte om du använder firewireljudkort),
Q9300,
4 GB DDR2 6400,
HD3450,
en WD 3200AAKS till system och en 640GB för samplingar och lagring
samt en valfri DVD-brännare.

Köp till en Scythe, Noctua, Xigmatek eller Thermalrightkylare för tyst kylning av processor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Antec solo känns lite väl litet och trångt, tanken är att stoppa i fler diskar med tiden för backup och data.

Firewireljudkort är det som ska i ja, så TI-krets är bra, köper till annars som pci-kort!

Frågade runt lite och fick ihop detta paketet... Uppdaterade första inlägget... vad tror ni?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Antec solo känns lite väl litet och trångt, tanken är att stoppa i fler diskar med tiden för backup och data.

Firewireljudkort är det som ska i ja, så TI-krets är bra, köper till annars som pci-kort!

Frågade runt lite och fick ihop detta paketet... Uppdaterade första inlägget... vad tror ni?

Fläktarna i alla antec chassin är värdelösa, låter mycket och går inte få tysta så räkna med att byta dem. Värt att notera är att Solo har bättre hårddiskkylning än P182 men ska du ha fler än 4 diskar så passar den inte såklart. P182 är inte särskilt stor heller, även med inbyggd grafik och inga pcikort så känns lådan väldigt liten (du har tur om du inte skär dig på kylflänsen från noctuan), och andra sidan monterar du bara en gång. Solo har även lika bra möjligheter till kabeldragningar som P182 och alla CPU-kylare passar. Båda är bra chassin men P182 blir minst 500 dyrare pga alla fläktar som måste bytas.

WD black är inte så tyst, finns recension på spcr. Dessutom vill du definitivt ha två diskar så jag hade valt en 3200AAKS och en GP.

Ska du spela så är 9600GT ok för en mindre skärm men annars hade jag valt ett strömsnålare och billigare kort som inte blir så varmt, tror dessutom att 9600GT är för gammalt för att kunna stödja eventuella framtida accelererade beräkningar ifall det är det du har i åtanke. Ska du spela nyare spel vid sidan om så pallar inte 9600GT trycket utan ett GTX260 eller HD4870 vore ett smartare val.

Tycker inte att noctuas kylare är prisvärda då de är svindyra och inte presterar något extra ordinärt, en Thermalright, Scythe eller Xigmatek är lika bra eller bättre för en billigare peng.

Hade du tänkt klara dig utan cpu, då blir det inte mycket gjort =P.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hade du tänkt klara dig utan cpu, då blir det inte mycket gjort =P.

Tack för kommentarerna, men du läste inte hela mitt inlägg va

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk

Moderkort: ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX

Minne: CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB)

Grafik: Gigabyte Radeon HD4550 HDMI 512MB ( behöver inte mer om du inte ska spela spel )

Nätagg: Corsair CMPSU-450VXEU 450W ( behöver inte mer )

Låda: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX

Hårddiskar: Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB ( tystare än black )

Dämpning: Ingen, gör inte nån större skillnad i det chassit

CPU-fläkt: OCZ Vendetta 2 / Xigmatek HDT-S1283

Chassifläktar: Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm 4st

Fläktkontroll: Zalman ZM-MFC1

CPU: Q9300 kanske ? borde relativt lätt kunna överklockas till 3 ghz, OBS att Intel enligt rykte kommer att sänka priset på sina processorer den 18:e med mellan 10 och 40 % , kan alltså va smart att vänta nån vecka med köp.

www.silentpcreview.com är väl värd ett besök för nån som är intresserad av en tyst dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Tack för kommentarerna, men du läste inte hela mitt inlägg va

Jo det har jag men förstod inte vilka du menar. Om det är de nya Core2quads du syftar på så kommer de bli dyra och inte särskilt prisvärda (kommer börja på 3000+), en Q9300 är sval nog.

Vet inte vilken sequencer du kommer köra med, du ska tänka på att processesorer skalar väldigt dåligt i cubase 4 och sonar så det kan vara en dålig ide att köpa en processor som är handikappad från fabrik. Kör du med Reaper eller liknande så är det däremot fritt fram för alla processorer.

Visa signatur