Vad passar egentligen i SN25P?

Permalänk

Vad passar egentligen i SN25P?

Hallå på er

Riktar mig till er som äger eller har ägt en Shuttle SN25P. Vad för grafikkort passar egentligen i den - som är bättre än mitt nuvarande 7900 GT?
Den kortserien lider ju som bekant av en del problem med uppfuckad grafik när kortet väl sjunger på sista versen, vilket mitt har gjort rätt länge nu (får vara glad att det höll i typ 2 år åtminstone). Vissa spel ser ut som en tavla av Picasso om ni förstår vad jag menar, eller som taget ur ett kalejdoskop...

Tänkte därför uppgradera men bara för typ 500kr eller nånting i den stilen om det finns - för jag blir nöjd bara mitt framtida kort 1) passar i datorn, 2) inte presterar sämre än mitt nuvarande, och 3) att spelen faktiskt ser ut som de ska istället för att lida av mutation och personlighetsklyvning.

Mycket tacksam för alla svar

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Det billigaste du kommer undan med som forfarande är en uppgradering är ATI 4670 eller Geforce 9600gso

Permalänk
Medlem

Hade 7900GS men den började göra picasso av alla spel som ditt kort. Som tur var hade jag garanti kvar och skickade tillbaka kortet. Efter någon månad fick jag ett 8800GS (9600GSO) och är toknöjd, men det är nog inte värt pengarna om man köper det nytt idag. Under tiden kortet var inne hos verkstaden stoppade jag i ett 8600GT och det funkade också rätt hyggligt och gick på 400:-, mycket prisvärt kort. Kan inte riktigt mäta sig med 7900-korten i äldre spel, men ger liknande prestanda i nyare spel med mer shadereffekter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag säger som Birge, lägg på 200kr utöver de där 500 och ta ett ATI 4670, mycket bang for the buck så att säga.

Permalänk
Medlem

Här har du en jämförelse mellan korten (XFX 9600GSO 384mb vs Sapphire HD4670 512mb)

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/gpu_displays/xfx_9600...

XFX 9600 GSO:

The Good
- Amazing overclocking
- Copper cooling
- Great packaging
- Included game

The Mediocre
- 6-pin PCIe needed

The Bad
- Nothing to report

Sapphire HD4670:

The Good
- Small
- No external power needed
- Good at high res

The Mediocre
- Aluminium Heatsink

The Bad
- Noisy fan

Permalänk

Så 9600 GSO ska jag titta närmare på då Tackar för tipset, låter bra det. Föredrar nVidia framför ATI.

Om jag då inte hittar ett riktigt billigt 8600 GT, för det har jag också varit inne på tidigare.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Så 9600 GSO ska jag titta närmare på då Tackar för tipset, låter bra det. Föredrar nVidia framför ATI.

Om jag då inte hittar ett riktigt billigt 8600 GT, för det har jag också varit inne på tidigare.

8600gt är väl ok men 9600gso är cirka 20% bättre än det, samt strömsnålare.

Men om du hade tänkt köpa ett begagnat 8600gt så kan du lika gärna köpa ett begagnat 8800gt, kan hittas frå 600kr och uppåt, o dom presterar cirka 20% bättre än 9600gso

Permalänk

Javisst, så länge som ett 8800 passar i Shuttlen så ^^ Tack igen. Ska kolla Tradera lite nu och då, ser att det ligger ett uppe nu som dessutom har suttit i just en Shuttle.

Ska bevaka auktionen och se vart hän det bär. Annars blir det ett nytt 9600 GSO.

Edit: jag blev lite orolig nu efter att ha googlat på korten och är rädd för att korten inte ska få nog med ström? Det sitter ju ändå bara ett 350W nätagg i SN25P och såväl 8800 GT som 9600 GSO verkar ju må bäst av ett agg på minst 400W...

Och hur är det med PCI-E 2.0? Säkert att det fungerar med 1.0 som jag antar att min SN25P har?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG