Permalänk
Melding Plague

Qimonda i konkurs

Minnestillverkaren Qimonda har lämnat in en konkursansökan till tyska myndigheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta kommer att påverka grafikkort priserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Någon som vet om detta kommer att påverka grafikkort priserna?

"Om priserna kommer att påverkas är dock ännu oklart."

Permalänk

har aldrig hört talas om dem

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Lite synd faktiskt

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
har aldrig hört talas om dem

De gör väl större delen av alla GDDR5-minnen till AMDs grafikkort?

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
De gör väl större delen av alla GDDR5-minnen till AMDs grafikkort?

Läs texten kanske?
"Qimonda är en av tillverkarna som säljer GDDR5-minne till grafikkort, och tillverkarens produkter används därför på flera Radeon HD 4870-modeller. Sedan den ursprungliga lanseringen av grafikkorten har flera andra minnestillverkare lanserat kretsar, vilket säkrar tillgången för AMD:s partnertillverkare."

Permalänk
Medlem

Jag trodde knappast att de skulle gå i konkurs. Att få majoriteten, och framför allt början på HD4870 torde ju ha givit något, men det är sant. Priserna för minne är mycket lågt nu, så det är svårt att hålla vinsten tillräcklig.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Snyft, gråter alkohol tårar för Qimonda som borde härda ut lågkonjunkturen

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jag kan inte avgöra om detta är negativt eller inte.
de va väl inte ensamma om att tillverka ddr5?
sen trodde jag att amerika hade företag som pysslade med detta också. typ corsair. men de kanske inte tillverkar minne för grafikkort

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Låter inte som de kommer försvinna, konkursen skulle ju bara göra det lättare för dom att omstrukturera företaget enligt tysk lag. Det är i alla fall vad jag får ut ur texten.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Medlem

Denna jävla finanskris är orsaken!
fan har varit på dåligt humör runt hela finanskrisen.

dumma bankers fel! hoppas det ordnas snart annars kommer de bli katastrof. ni kom väl "ihåg" katastrofen i USA på 30-talet? o som vanligt är det dem som är orsaken till detta elände dock har de gett oss mycket bra också. Ni kan gärna ifrånga sätta denna punkt, men krig är bra o jag är stolt både över Bush o Hitler(inte direkt massmorden på judar). Men ang krig så ger det väldigt mycket. Även fast det ger väldigt dåliga saker en kort stund så är det väldigt bra långsiktigt, tex vad tror ni vi hade suttit på för datorer om det inte var pga av militära saker? knappast 100mbit fiber som idag kan jag säga direkt.

Detta vart offtopic men det får ni tåla, måste jämt diskutera så mkt när jag är onykter o jag hoppas att ni inte tror att jag inte är någon typ av rasist eller nått hahaha. Men aja qiomonda tråkigt för er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Denna jävla finanskris är orsaken!
fan har varit på dåligt humör runt hela finanskrisen.

dumma bankers fel! hoppas det ordnas snart annars kommer de bli katastrof. ni kom väl "ihåg" katastrofen i USA på 30-talet? o som vanligt är det dem som är orsaken till detta elände dock har de gett oss mycket bra också. Ni kan gärna ifrånga sätta denna punkt, men krig är bra o jag är stolt både över Bush o Hitler(inte direkt massmorden på judar). Men ang krig så ger det väldigt mycket. Även fast det ger väldigt dåliga saker en kort stund så är det väldigt bra långsiktigt, tex vad tror ni vi hade suttit på för datorer om det inte var pga av militära saker? knappast 100mbit fiber som idag kan jag säga direkt.

Detta vart offtopic men det får ni tåla, måste jämt diskutera så mkt när jag är onykter o jag hoppas att ni inte tror att jag inte är någon typ av rasist eller nått hahaha. Men aja qiomonda tråkigt för er

Sorry guys om jag snor tråden lite. Men finns det nån bra information på svenska där man kan läsa om orsaken till denna finanskris och hur allt hänger ihop?

Känns lite dumt att starta en tråd om min fråga därav stölden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Sorry guys om jag snor tråden lite. Men finns det nån bra information på svenska där man kan läsa om orsaken till denna finanskris och hur allt hänger ihop?

Känns lite dumt att starta en tråd om min fråga därav stölden.

hahahah ska du va dryg nu din allan ballan, ge dig.

Men jag var bara tvungen då min hjärna ville skriva annat, jag är ledsen om jag förstörde din dag.

Permalänk
Medlem

Trist att ett så stort företag ska gå i konkurs, men de återuppstår säkert snart igen, när trycket lättat.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
hahahah ska du va dryg nu din allan ballan, ge dig.

Men jag var bara tvungen då min hjärna ville skriva annat, jag är ledsen om jag förstörde din dag.

Va nu hängde jag inte med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
sen trodde jag att amerika hade företag som pysslade med detta också. typ corsair. men de kanske inte tillverkar minne för grafikkort

Corsair tillverkar inga minnen.

De största: Qimonda/Infineon är tyskt. Samsung är sydkoreanskt. Hynix är sydkoreanskt. Micron är Taiwanesiskt men har även nån slags verksamhet i USA. Elpida är Japanskt/Taiwanesiskt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Frågan är om det är en teknisk konkurs eller inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
hahahah ska du va dryg nu din allan ballan, ge dig.

Men jag var bara tvungen då min hjärna ville skriva annat, jag är ledsen om jag förstörde din dag.

Läs hans inlägg istället för att anta vad han skrivit.

Annars till huvudsaken, det är synd att Qimonda går i konkurs om det nu kan påverka priserna.

Permalänk
Medlem

pfq är inte bra

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Sorry guys om jag snor tråden lite. Men finns det nån bra information på svenska där man kan läsa om orsaken till denna finanskris och hur allt hänger ihop?

Känns lite dumt att starta en tråd om min fråga därav stölden.

http://rickfalkvinge.se/2008/10/14/finanskrisen-forklarat-til...
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\10\26\30...

Permalänk

Man kan ju undra om de blir uppköpta eller kommer under nyttnamn.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fan också. Jag som funderade på att söka jobb där.

Det verkar som om utsikterna blir allt dystrare för halvledarindustrin i Europa. Snart tillverkas allt i Östasien. Man får hoppas att vi kan behålla forskningen här i alla fall.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Det är BRA med konkurs.
Genom fenomenet försvinner företag som inte klarar sig, obviously.

Vi behöver utrensning av företag som inte hänger med. Det är ju trots allt korkade företag/affärsmän som lyckats med finanskrisen. Jag tycker det är läskigt att så många stater "hjälper" dessa... de har ju varit med och orsakat situationen - dessutom kommer inte nya och stabila företag komma fram utan att hållas nere av staterna, på grund av missriktad sentimentalitet. Marknaden måste få ha sin gång.

Däremot har jag inga problem med att man hjälper _människorna_ som blir av med jobben och måste gå utan ett par veckor eller månader. Människor har ett värde i sig, till skillnad från företag - de skapar värden. Ett företag som inte skapar värden ska dö ut.

EDIT1 - ett ord för mycket

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, detta hade jag inte väntat mig. Hoppas inte det driver upp priserna nu.

Permalänk
Avstängd

Konkurs verkar bara vara ett sätt att bli av med skulder och komma tillbaka starkare än innan. Hur fungerar det där egentligen?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Konkurs verkar bara vara ett sätt att bli av med skulder och komma tillbaka starkare än innan. Hur fungerar det där egentligen?

när man söker konkurs måste alla skulder betalas tillbaka om företaget inehåller tillräckligt med pengar, så dom lär inte käna på det i rena pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Konkurs verkar bara vara ett sätt att bli av med skulder och komma tillbaka starkare än innan. Hur fungerar det där egentligen?

Det är det enda sättet att bli av med skulder. Överstiger kostnaderna inkomsterna så har man inget val. Antingen sätter man sig själv i konkurs eller så blir man satt i konkurs.

Ligger det rent kriminella handligar bakom så kan man ändå hållas som ersättningsskyldig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta var lite av en överraskning. Att qimonda haft det kämpigt visste jag men trodde aldrig de skulle kursa.

Får väll hoppas att de kan strukturera om.