Fylla på olja i chassifläktar, värt besväret?

Permalänk

Fylla på olja i chassifläktar, värt besväret?

Hej, är det värt besväret att smörja upp lagren i chassifläktar lite då och då?

Har 2st 120mm scythe slipstream som är horisontellt monterade och lättillgängliga, är 1-2minuters arbete att fylla på lite olja.
Mvh Raven6666

Permalänk

Njaaaa, tror inte dom är gjorda för sånt. Men testa du...

Permalänk
Medlem

Fläkt.. som snurrar... olja... ett chassi spraymålat med oljedroppar.

Det skull jag undvika.
Köp nya fläktar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Absolut, glidlagrade fläktar bör få ett tillskott av olja för att hålla sig i form längre.
Däremot tror jag inte du behöver göra det "då och då", utan det räcker lätt om det är nåt år mellan varven. Haha, omedvetet skämt där.
Sen ska det räcka med ett par droppar, men det är du nog med på.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Njaaaa, tror inte dom är gjorda för sånt. Men testa du...

Gjort det med utslitna småfläktar och som mest fått ut 4 tysta månader innan fläkten började väsnas igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Fläkt.. som snurrar... olja... ett chassi spraymålat med oljedroppar.

Skvätter inte mer än oljan som finns i fläktarna från fabrik om det görs rätt.

Citat:

Köp nya fläktar.

Fläktarna är nya men oljan som finns i de försvinner sakta när man använder de och när oljan är slut så börjar fläkten väsnas och ha sig.
Fläktarna är dessutom monterade med o-ringen nedåt vilket jag tror snabbar på läckaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Sen ska det räcka med ett par droppar, men det är du nog med på.

En droppe av en seg olja tror jag blir bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit om detta många gånger och oftast blivit ifrågasatt.

Använder du en BRA helsyntetisk motorolja som tex Castrol SLX, 2-3 droppar, på rätt sätt, fixar den i princip alla glidlagrade fläktar. Kullagrade är en annan historia, när de börjar låta är kulorna oftast förstörda och då hjälper ingen olja i världen.

Jag har smort massor av glidlagrade fläktar som börjat låta och de är fortfarande tysta efter mer än 3-4 år. Rekordet är nog en skrikande 80mm fläkt i en AOpen-låda som var den första fläkten jag testade SLX på och den snurrar fortfarande ljudlöst efter mer än 5 år.

EDIT: ALLA glidlagrade fläktar jag smort med SLX, oavsett märke, snurra fortfarande ljudlöst i alla datorer som jag vet om. Ingen har behövt köpa nytt. Synd för mig egentligen, men en gratis service jag ger till kunder när jag ändå fixar andra saker. Nöjda kunder är glada kunder och återkommer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag åller med MultiMan.

Zalman är fläktar som i bland är lite för torra för sitt eget bästa. en bra olja där så går dom 4-5 år utan problem. har flera sådana som jag mörjat upp för 6-7 år sedan och dom är välanvända och dom nvänds ibland än och väsnas inte. Märks när dom blir torra för dom orkar inte spinna upp ricktigt så man serdet om på varvtalet från sensorn.

Gulagrade kan fixas med. jag har fixat flera specialfläktar. Oftabruar jag ta lager från trasigam ed matchadne diameter och flytta över annars fins det lager att köpa för ca 9-11kr/st på välsorterade butiker som ahr kullager. Så fläktar går att fixa bara man gört i tid innan det går åt helvete.

Permalänk
Medlem

Brukar spraya WD40 på spetsen av en tändsticka eller tandpetare och den mängden räcker till ett lager. Har kört fläktarna flera år efter den behandlingen och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk
Hedersmedlem

Filmstyrkan hos en modern helsyntetisk motorolja som tex SLX är otroligt mycket bättre än WD40, som mest är lösningsmedel. Finns ingen anledning att rekommendera något mycket sämre.
Jag hade testat det mesta inkl WD40, 5.56, speciella teflonsprayer osv, innan jag kom till motoroljorna. Som natt och dag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Låter gott, då är de värt besväret ändå
wd40 är för tunnflytande för min smak, kommer nog köra med atf dexronIII eller delsyntetisk 2t-olja som jag har hemma.

Permalänk
Hedersmedlem

ATF-olja är fullständigt värdelöst, likaså 2-takt! SUCK, varför inte lyssna till goda råd. Jag har provat allt, tro mig.

Det skall väl fungera längre än 3 månader och inte angripa plast, gummi, kretskort mm?

Edit: Testade ATF för första gången på rullbandare för dryga 25 år sedan, var värdelöst redan då! Samma lagring där: stålaxel, oljebrons. Filmstyrkan är inte i närheten, går inte att jämföra. Ren skit i jämförelse.

Edit2: Samma gagg varje gång om detta, trött på dettta nu. Använd deuterium med ett stänk citron, oslagbart! Ta helt enkelt vad som helst UTOM det som andra rekommenderar. Det är vägen till framgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder gripen smörjolja. Finns nog i varsomhälst och funkar skitbra.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Edit2: Samma gagg varje gång om detta, trött på dettta nu. Använd deuterium med ett stänk citron, oslagbart! Ta helt enkelt vad som helst UTOM det som andra rekommenderar. Det är vägen till framgång.

Tja, det här är ju swec så bra argument hjälper ju inte alltid direkt.........

Man kan ju alltid hoppas att de som varit med ett tag vet vem de ska lyssna på iallafall, personligen tänker jag testa helsyntetisk som du förselog nästa gång, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Jag har hört att symaskinsolja ska göra susen, dock inte provat själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Matolja ftw

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

kronans läppbalsam eller vad det nu hette .. smörjer allt

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag har hört att symaskinsolja ska göra susen, dock inte provat själv.

Tror det fungerar utmärkt. Ofta är en fläkt att par år gammal när det är dags att smörja den. Så då håller den nog ett par år till och efter det har man kanske bytt chassi eller så finns det nya mycket bättre fläktar på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

ATF-olja är fullständigt värdelöst...

Vill se en bra oberoende väldokumenterad källa på det.

Citat:

Edit: Testade ATF för första gången på rullbandare för dryga 25 år sedan, var värdelöst redan då! Samma lagring där: stålaxel, oljebrons. Filmstyrkan är inte i närheten, går inte att jämföra. Ren skit i jämförelse.

För lite fakta för att ha något värde.

Citat:

...inte angripa plast, gummi, kretskort mm?

Inte märkt att atf skulle angripa varken plast eller gummi, kretskort är ointressant då det inte kommer i kontakt med olja om man vet vad man sysslar med.

Citat:

Säg mig, hade de inte då varit bättre om du hade lämnat tråden istället för att börja bete dig som en dryg **?

Sen kan man börja ifrågasätta hur du tänker, köpa olja för 200kr litern för att smörja ett par datorfläktar känns inte vidare intelligent när det finns en uppsjö andra oljor som är minst lika bra.

Permalänk

Noobig fråga, hur kommer ni åt lagret? Har försökt för något år sedan, och antingen slet jag sönder fläkten, eller droppa symaskinsoljan rakt ner i motorn (hjälpte ett tag).

Permalänk
Permalänk

TY Raven, känns nästan pinsamt att man inte tänkt på att det lilla är lagret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Vill se en bra oberoende väldokumenterad källa på det.

För lite fakta för att ha något värde.

Lugna sig, de flesta som har hållt på med bilar, då växellådor, automatlådor, stryservo mm vet att man inte ska använda ATF olja till så mycket annat för att det käkar packboxar, gummipackningar mm.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk

Börjar kännas lite som en myt, har gummi och plastdetaljer som varit nedsänkta i atf i mer än 4år och är lika fina idag som när de var nya.

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi mattor i gummi som tål olja, enligt leverantören är det nitrilgummi i mattorna som är det enda gummi som klarar oljor.

Jag tror dock inte att det på något vis skulle vara liknande påkostat material i en chassifläkt för runt 100:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min stora fråga varför hålla på med att olja in ett par fläktar som inte kostar mer nya än oljan ni köper in + ev mer arbete detta ger iom att flertalet förmodligen kommer ha olja i halva chassit om jag gissar rätt.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Sen kan man börja ifrågasätta hur du tänker, köpa olja för 200kr litern för att smörja ett par datorfläktar känns inte vidare intelligent när det finns en uppsjö andra oljor som är minst lika bra.

Hmm... många känner väl nån som har lite motorolja hemma ?

När det gäller minst lika bra, så är jag inte så säker på det heller, jag är ingen expert på ämnet precis men det finns väl en del fördelar med just syntetiska motorljor, bla mindre friktion och lägre avdunstning som borde vara relevant i det här fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Min stora fråga varför hålla på med att olja in ett par fläktar som inte kostar mer nya än oljan ni köper in + ev mer arbete detta ger iom att flertalet förmodligen kommer ha olja i halva chassit om jag gissar rätt.

För att det är kul att meka lite med datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten

En fläkt kan ju börja skrika en kväll eller helg då affären är stängd. Att låna en droppe av mamma symaskinsolja kan ju göra susen och det är alltid roligt att komma på något själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

håller man på med anndra hobbys som jag gör så har man en uppskö med olika oljor för RC bilar och annat som man kan testa. Desutom ksotar dom ofta bara 50-70Kr för säg 50-100cc och det räcker fan lviet ut till fläktar.

Permalänk
Citat:

ATF-olja är fullständigt värdelöst, likaså 2-takt! SUCK, varför inte lyssna till goda råd. Jag har provat allt, tro mig.

Det skall väl fungera längre än 3 månader och inte angripa plast, gummi, kretskort mm?

ATF-olja angriper gummi och plast? Du vet att det är ATF olja man har i "servostyrningen" på bilar? Vad är behållaren gjord av? Vad är slangarna gjorda av?

Just precis... plast och gummi. Dessutom så finns både ATF och 2-taktsoljor som syntetiska idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom en av mina huvudsakliga sysselsättningar är att sköta servicesystemen på bilverkstäder, så vet jag en hel del om oljor. Mitt intresse för smörjoljor började på "moppe-tiden" :p, dvs för över 30 år sedan.

Redan då började jag läsa på detta med basoljor, additiv, detergenter osv. När syntetoljorna (tex esteroljor som är en speciell, MYCKET dyr grupp som få använder, bla Motul), blev det väldigt upprörda känslor hos många. Nyheter som man inte förstår för eller nackdelar av är ju alldeles hemskt farligt. Motorerna slaggade igen osv pga den nya oljetypen, den var för hal och en massa annat strunt. Ni som varit med minns. Enfrågemänniskor göre sig icke besvär i de frågorna.;) Ibland finns det flera, helt olika orsaker till ett händelseförlopp, hemska, jobbiga tanke!

Jag har kört MC i många år där oljorna är extremt viktiga. Ett område där bla Bel-Ray visade att vanliga min mineraloljor kan piska skiten ur syntetoljor när det gäller filmstyrka. Om man har rätt additivpaket och kunskap dvs.

Numera är HELsyntetiska oljor helt överlägsna.
Mobil stämde Castrol för deras falska marknadsföring gällande oljor och tyvärr förlorade de delvis. Castrol (bl andra) kallar många oljor för helsyntetiska idag, men YTTERST få är det egentligen, bla då SLX och TWS.
En hel del av det Mekonomen säljer av Castrol är bara helsyntetiska i lagens mening idag, inte i verkligheten.

Det är synd om Sweclockers bara ska bli ett tonårsforum, där många, helt utan egen praktisk erfarenhet, kan slänga ur sig vad som helst.

Självförtroende är bra, men utan självinsikt, rent destruktivt. För individen själv och för omgivningen.

Tack för mig. Jag visste att detta skulle hända. Tro vad ni vill, det är upp till var och en att bedöma vad som är sant.

Mig kvittar det lika...

Visa signatur