Permalänk
Medlem

fick blaster -> nu inget internet

Tjopp!
Igår när jag starta upp datorn fick ja upp sån nedräkning till omstart. Tror att det är blaster och jag har använt fixblast och scannat datorn med norton, men inget har hittats.

Nu startar inte datorn om sig, men internet fungerar inte på den datorn, men det funkar på min andra dator. Har startat om modemet, resetat routhern och konfiguerat om nätverket. Inget av dett har hjälpt!

Plx lite help

Permalänk
Medlem

DÅ har du antingen valt att inte installera uppdateringar någonsin på din dator eller så installerade du nyligen om den med en jättegammal xp skiva, för blaster kan inte påverka datorn om man har åtminstone servicepack 1 till xp.

Om du nyss installerade xp så föreslår jag att du installerar om igen utan att ha nätverkskabel ansluten och sedan lägger in servicepack 3 direkt när den är klar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
[...]Om du nyss installerade xp så föreslår jag att du installerar om igen utan att ha nätverkskabel ansluten och sedan lägger in servicepack 3 direkt när den är klar.

Fel. Först måste SP1 eller SP2 installeras.

http://technet.microsoft.com/en-us/windows/cc164204.aspx#1

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fel. Först måste SP1 eller SP2 installeras.

http://technet.microsoft.com/en-us/windows/cc164204.aspx#1

ok då, men hela poängen är att han bör ha något sp innan nätverkskabel pluggas in. Inte bara för blaster, men för att det är allmänt bra att ha det installerat som säkerhet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har installerat service pack 2, för ett tag sen när jag installera windows(november). Förstår inte hur jag fick viruset, har antivirus skydd, men dock ingen brandvägg igång! Tror jag fått bort viruset, men fattar inte varför mitt internet drabbas. Nätverkskortet lyser (orange/röd färg och grönt)

Permalänk
Hedersmedlem

Antiviruset hjälper inte när blaster funkar på så vis att det kraschar en windowstjänst som default är inställd att starta om datorn om det sker. Felet är att du inte hade någon brandvägg igång. Kan nämnas att inbyggda brandväggen i grundversionen av windows XP (SP0 alltså) är riktigt dålig. Har för mig jag läste att den aktiverades först efter uppkopplingen (nätverksanslutningen) varit igång ett tag, så datorn var oskyddad ett tag i början.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ta och ladda ner nån gratis brandvägg, xp:s egna är inge vidare..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!