Tysta ner en 3 år gammal Antecburk

Permalänk
Medlem

Tysta ner en 3 år gammal Antecburk

Hej, jag såg precis att det fanns en liknande tråd här om att tysta ner en äldre pc med Antec-chassi, men min situation är en smula annorlunda så jag gör mig en egen.

Jag har alltså en 3 år gammal pc med ett Antec Sonata 2chassi och jag skulle vilja få den lite tystare, jag gjorde ett ingrepp för några månader sen och bytte ut nätagget till ett Corsair 450W och det hjälpte en hel del, men jag tycker fortfarande att det låter för mycket.

Mitt problem är väl egentligen att jag inte riktigt vet vilken/vilka fläktar som för mest oväsen av sig. Om det t.ex. är proccesorfläkten eller den som sitter i lufttrumman (det är inte moderkortsfläkten iaf, den är död...). Hursom, om ni har bättre koll än jag så kanske jag kan få reda på vad som kan bytas

Specs ser ut såhär:

Asus A8N5X socket 939
ATI X1800XT
AMD Athlon 64 3700+
Corsair 450W

Utöver det så kör jag med externt ljudkort och jag har även 3 hårddiskar i datorn...

Fokus är helt på att få den tystare då jag inte spelar så mycket, så extrem kylning är inget nödvändigt

Hade en bild från nätaggsbytet så här har ni besten.

Besten:

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

köp en arctic cooling freezer 7 pro den är billig och gör det tystare...

så byter du ut fläkten i chassit till en NOctua S12 800rpm eller en Nexus 1200rpm eller en slipstream 800rpm

och om det passar på ditt graffe så kan du sätta dit en accelero S1 v2...

allt detta går på 500.- typ... men då blir det verkligen tyst också... speciellt med s12 800rpm fläkten som är kungen på ljud /luft ratio...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

En sånhär http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308282 alltså?

Säker på att den passar på min processor o med lufttrumman där? Behöver det inte vara samma socket som på moderkortet o processorn? Jag är lite dålig på det där...

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308282 ser ju lovande ut, Noctua fanns inte i lager, men slipstreamen ser ju ut o vara både billigare o tystare.

Vad innebär förresten antalet pins?

EDIT: Den här http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308641 länken menade jag förstås i det andra stycket där..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phritz
En sånhär http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308282 alltså?

Säker på att den passar på min processor o med lufttrumman där? Behöver det inte vara samma socket som på moderkortet o processorn? Jag är lite dålig på det där...

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6308282 ser ju lovande ut, Noctua fanns inte i lager, men slipstreamen ser ju ut o vara både billigare o tystare.

Vad innebär förresten antalet pins?

ojj! märkte att den inte passar ditt moderkort :S.... det finns nog kylare som gör men jag orkar inte söka nu.

kör med slipstream 800rpm om du vill ah riktigt tyst.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Sätt på datorn och sätt fingret på en av fläktarna i taget, då hör du vilken/vilka som låter mest

Permalänk
Medlem

Ska testa det. Skulle dock gissa på att det är processorfläkten. Om det skulle vara fläkten i lufftrumman/röret som låter mest, kan man byta eller ta bort den tror ni? Det är ju ingen standardkonstruktion o ha en fläkt där menar jag...

Någon som känner till en riktigt tyst fläkt som passar till en AMD Athlon 64 3700+ 939 socket? Vore verkligen uppskattat.

Permalänk

SuperSilent Freezer 64 PRO , samma som xlex länkade fast för din socket

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Typ en sånhär då http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=... ?

Den verkar ju riktigt bra på alla sätt o vis

Dock måste jag säga att jag är skeptisk till att den får plats i min bruk över huvud taget, återigen tänker jag på lufttrumman som tar rätt mkt plats, skulle vilja slita ut den om det går...

Såhär verkar den se ut monterad, känns som det kan bli tight om man tittar på hur min låda ser ut i huvudinlägget?

Permalänk
Medlem

Ursäkta bumpen, vill bara se om man kunde få en kommentar på mitt sista inlägg innan jag beställer något, skulle kännas lite bättre, hehe.

Får bli en liten chansning annars

Permalänk
Medlem

Tror den får plats, men 1800XT låter nog mest i din burk så köp en Accelero S1, kommer ge grymt mycket tystare burk.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Såå, nu är en beställning gjord, en Arctic Cooling Freezer 64 pro och en Accelero S1 blev det. Är de två som låter absolut mest i datorn, gick på drygt en 500ing från Inet, får förhoppningsvis grejerna imorn o då är det bara byggandet som återstår. Ska väl iofs inte vara några konstigheter, men jag har inte gjort det själv förut så lite intressant kan det säkert bli...

Hursom, tack så väldigt mycket för alla svar

Permalänk
Medlem

Blir nog bra.
Bara tricool'en kvar att byta då?

Har du inte stöd för PWM (4pin) på moderkortet så kommer din Freezer låta väldigt mkt.
Men då får du ta och antingen löda om till typ 5v eller köpa något att reglera spänningen med. (resistor, fläktkontroller eldyl)

Permalänk
Medlem

Ok, nu sitter Freezern iaf, men nej, mitt moderkort har inte stöd för PWM (tydligen) så det låter nästan mer nu, vad kan man göra åt saken? Några konkreta förslag skulle verkligen uppskattas, kan inte direkt nåt om resistorer, fläktkontroller etc.

Löda är inget jag gärna gör heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phritz
Ok, nu sitter Freezern iaf, men nej, mitt moderkort har inte stöd för PWM (tydligen) så det låter nästan mer nu, vad kan man göra åt saken? Några konkreta förslag skulle verkligen uppskattas, kan inte direkt nåt om resistorer, fläktkontroller etc.

Löda är inget jag gärna gör heller

Zalman fanmate är enklast.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kollade precis på en sån http://www.directron.com/mate2.html , får nog bli en beställning. Spelar ingen roll att fläkten är 4pins eller? Tänkte eftersom det står

"Directions for Use:
1. Connect FAN MATE 2 (adjustable fan speed connector) to the 3-pin connector of a fan as shown in Figure 1. "

Har inte installerat Acceleron än heller så finns det några tips/saker man bör göra/saker man MÅSTE göra när man installerar den? Är inte riktigt klar på hur man gör med de små kylflänsarna och om man ska putsa kortet innan o så.

Bör man kanske passa på att köpa lite extra kylpasta när jag ändå beställer en Fan Mate ifall det skulle skita sig när jag ska installera Acceleron också?

Överöser er visst med frågor nu, men jag vill gärna lära mig så mkt som möjligt i processen o är tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phritz
Kollade precis på en sån http://www.directron.com/mate2.html , får nog bli en beställning. Spelar ingen roll att fläkten är 4pins eller? Tänkte eftersom det står

"Directions for Use:
1. Connect FAN MATE 2 (adjustable fan speed connector) to the 3-pin connector of a fan as shown in Figure 1. "

Har inte installerat Acceleron än heller så finns det några tips/saker man bör göra/saker man MÅSTE göra när man installerar den? Är inte riktigt klar på hur man gör med de små kylflänsarna och om man ska putsa kortet innan o så.

Bör man kanske passa på att köpa lite extra kylpasta när jag ändå beställer en Fan Mate ifall det skulle skita sig när jag ska installera Acceleron också?

Överöser er visst med frågor nu, men jag vill gärna lära mig så mkt som möjligt i processen o är tacksam för alla svar

Du ska rengöra gpun från gammal kylpasta först, enklast med kemiskt ren bensin eller isopopanol. Använd inte bomull då det kan lämna rester, kaffefilter är utmärkt. Läser du monteringsanvisningarna noga så har jag svårt att tro att du skulle misslyckas med monteringen.

Enligt va jag läst i http://forums.legitreviews.com/about11585.html så kan det fungera men vill du vara på säkra sidan så stödjer ZM-MFC2 en 4 pins pwm fläkt dock så kostar det lite. Bör finnas en adapter någonstans med men har ej hittat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Så, nu är allt på plats och Wow vad tyst det är

Gick ganska så smärtfritt med Acceleron faktiskt, däremot kanske jag gjorde nåt dumt, jag satte aldrig voltage regulatorkylflänsarna eftersom 1. Jag visste inte var de skulle sitta. 2. Det ställe där de antagligen skulle sitta fanns redan en kylfläns som var ungefär likadan så jag orkade inte böka med den...

Har inte hittat nån riktigt bra lösning för att ändra motståndet till cpu-fläkten än dock så jag testade att aktivera Q-fan, vilket gjorde att fläkten droppade till runt 600rpm, kanske är lite mer nu i Windows. (speedfan visar 0 rpm på den nu :S) Det är väl kanske alldeles för lågt, men min idle cpu-temp ligger på 36-40C (enligt speedfan, BIOS säger lite högre) så det är väl helt ok iaf. Ska se om jag kan hitta nåt bättre sätt o justera det på ändå.

Löjligt tyst är det nu iaf tack igen så mkt för hjälpen alla som skrivit nåt i tråden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phritz
Ska se om jag kan hitta nåt bättre sätt o justera det på ändå.

Funkar det med Q-fan så är det ju kanon.
Fläkten kommer varva upp när processorn blir varm(are).

Vet inte om spänningsregulatorerna blir varmare på x18xxx-serien.
Men mitt x1950xt-kort klarade sig fint med den där lilla röda flänsen, trots att det blev lite sämre luftflöde över den efter kylarbyte.

Detta är bara början, om någon månad så kommer du sitta och muttra över att hårddiskarna låter

Permalänk
Medlem

btw slipstream på datorbutiken var äckeldyrt, Mycket mycket billigare på inet + att det inte är någon frakt.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Permalänk
Medlem

Ja, kör du fortfarande tricool-fläkten så är det verkligen dags att byta nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

Detta är bara början, om någon månad så kommer du sitta och muttra över att hårddiskarna låter

Haha, precis det jag redan gör

Är Tricoolern den stora chassifläkten där bak förresten? Vet inte om jag känner nåt behov av o byta den då jag i princip bara kör den på lägsta varvtal, vet inte riktigt vad varvtalet är då, men den är iaf mycket tyst.

Kan även verkligen rekommendera Inet.se, mycket bra priser, stort utbud (tror det var enda stället som hade båda prylarna jag ville ha i lager) och jag fick grejerna dagen efter (beställning innan 16.00)

EDIT: Men fan jävla helvete, jag missade Sweclockerserbjudandet Ajja, var så pass bra pris ändå, men det var ju verkligen grädden på moset

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

Detta är bara början, om någon månad så kommer du sitta och muttra över att hårddiskarna låter

Den dagen den sorgen, än så länge kan han glädjas över den upplevda tystnaden. Det är verkligen ett helvete att bygga tysta datorer för man blir ALDRIG nöjd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Den dagen den sorgen, än så länge kan han glädjas över den upplevda tystnaden. Det är verkligen ett helvete att bygga tysta datorer för man blir ALDRIG nöjd.

OLJA IS THE SHIAT

tänk om man kunde bygga en super central dator och så har man bara skräm tangentbord och mus i alla rum...(alla data rum då)

den datorn skulle då vara 8 kärning typ och sånt...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
OLJA IS THE SHIAT

tänk om man kunde bygga en super central dator och så har man bara skräm tangentbord och mus i alla rum...(alla data rum då)

den datorn skulle då vara 8 kärning typ och sånt...

Går ju alltid bygga in den i ett separat rum eller garderoben men kylningen blir ett problem om man ska spela mycket. Sen måste man ju ha kablar dragna överallt och det blir för mycket jobb för mig. Själv ser jag fram mot dagen då SSD håller hyggliga priser, så kommer jag själv investera i en dator med enbart en 500 RPM Scythe Slipstream som kylning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Går ju alltid bygga in den i ett separat rum eller garderoben men kylningen blir ett problem om man ska spela mycket. Sen måste man ju ha kablar dragna överallt och det blir för mycket jobb för mig. Själv ser jag fram mot dagen då SSD håller hyggliga priser, så kommer jag själv investera i en dator med enbart en 500 RPM Scythe Slipstream som kylning.

Jo... jag tänkte främst på trådlöst tangentbort och mus samt Skärm då... det finns ju redan trådlösström som räcker rätt bra... om bordet man använder skulle vara kopplad till väggen och ha trådlös ström skulle skärmen få sitt och musen samt tangentbordet skulle laddas upp så länge dem är på bordet... så kan man ju ha dem längre ifrån bordet då också som "laddade"

men kör me den ide du kom på bara ... verkar bra

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Hej igen, har ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag har Q-fan aktiverat nu och det gör att processorfläkten går vääldigt långsamt, ibland kan den t.o.m. stå still o då kan jag behöva peta till den för att den ska starta igång.

Jag vet inte om det beror på detta, men datorn håller på och startar om sig efter ett tag, det brukar inträffa kanske 15-30 min efter jag startat datorn, men när den väl startat om sig en gång så går den stabilt efter det, så den startar om sig ungefär en gång om dagen.

Nån som har en tanke om vad som kan vara problemet, datorn blir inte för varm iaf, det är jag ganska säker på, kan datorn automatiskt starta om sig om processorfläkten står still kanske?

Permalänk
Medlem

datorn startar oftast om om den överhettas tror jag... ladda ner Core temp och kolla att den inte överstiger 72GRADER... det får den inte göra!

köp ett motstånd eller fancontroller om inte programmet levererar tillräckligt med ström eller krånglar...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Fast om inte SpeedFan säger helt fel så har tempen aldrig varit över 47 grader ungefär så det känns ju inte som det är i riskzonen.

Och det lustiga är just att det alltid händer första gången jag startar datorn, jag kan sitta och småsurfa lite och tempen kanske ligger på 37-40 o den startar om ändå, sen kan jag sitta och spela spel i flera timmar efter att den startat om och det fungerar hur bra som helst.

Funderade på att köpa några vanlig motstånd på typ 5,5 och 7V, men är inte helt säker på om det passar, har 4pin på fläkten o 3pin på moderkortet.

Dessa alltså https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phritz
Fast om inte SpeedFan säger helt fel så har tempen aldrig varit över 47 grader ungefär så det känns ju inte som det är i riskzonen.

Och det lustiga är just att det alltid händer första gången jag startar datorn, jag kan sitta och småsurfa lite och tempen kanske ligger på 37-40 o den startar om ändå, sen kan jag sitta och spela spel i flera timmar efter att den startat om och det fungerar hur bra som helst.

Funderade på att köpa några vanlig motstånd på typ 5,5 och 7V, men är inte helt säker på om det passar, har 4pin på fläkten o 3pin på moderkortet.

Dessa alltså https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst...

dom kan du ta joo...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s