Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk

Nu börjar jag tröttna på 5800! Sönder för andra gången på 2 månader

Denna gång är det dessa saker som havererat:

- Skärmen fungerar 20% av gångerna man behöver den.
- Microfonen fungerar inte bra utan hackar då man har på högtalaren vid samtal.
- Högtalaren (den vid örat) fungerar dåligt och får ibland så låg volym att man knappt hör den man pratar med
- Många buggar i softwaren...

Har lämnat in den till nokia nu för reparation/eventuellt byte... skulle ta ungefär en vecka så skulle de höra av sig, annars lär det i värsta fall ta upp emot 3 veckor före jag får tillbaks den

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Har nu också en röd 5800, har dock bara provat den en liten stund, har även en Iphone och det är skillnad. Iphonen känns mycket bättre. generellt sett.

Dock fungerar väl flash i 5800 någon som saknas i iphone. Som sagt har inte hunnit prova den så mycket, blir mer under dagen då man e hemma och sjuk.

Kändes extremt plastig, utan batteri känns den som en dummy typ.

EDIT
Någon som vill köpa en 5800?? Var inte riktigt så bra som jag förväntade mig.

Gämfört lite med iphone nu och behåller nog den.

Surfning fungerar enligt mig mycket bättre på Iphone att visa sidor och förflytta sig på sidorna, var inte så smidigt på 5800.

Provade även lite youtube och gämförde även där, Iphone mycket bättre kvalite på videorna och utan problem. 5800 så hackade det till en hel del, och då över trådlöst.

Bilder inomhus blir bättre på iphone. 5800 blir dom gryniga även då man använder blixt. Tyckte inte iphone hade så bra kamera i början och var en av anledningarna till att byta/prova 5800.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Fick min lur idag, och jag måste säga att jag är jäkligt nöjd än så länge, men jag har å andra sidan bara betalt 500 kr självrisk för att få den...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Ska den inte gå ladda med USB-kabeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
tror ni Phone House i stan kommer ha 5800 (gärna blå) på hyllan under dagen imorgon? Tänkte köpa min vid lunchtid.

Varför skippade dom FM sändare i denna mobil? De har det ju i t.ex N85 (haft den innan, sjukt plastig och buggig firmware därav att ja gjorde av mig med den)

kanske för att N85 är en "finare" o dyrare mobil, alltså avsedd för ett högre pris segment

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

[Phunky Fred] Undrar detsamma, har själv inte lyckats med det i alla fall.

EDIT

Hittade just nu på ett annat forum att det ej går att ladda den via USB, riktigt dåligt.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Avstängd

Hej!

Jag kikade på telefonen idag lite flyktigt i en butik som var up and running. Den kändes ok helt klart, dock lite tjock tyckte jag (svårt när man är van vid iPhone)

En sak jag reagerade på är vid smsandet när man skriver så kändes full qwerty tangentbordet väldigt distinkt. Inte lika lätt "touch" som iPhone som jag tycker sms går bra på när man skriver då man bara touchar till medans på 5800 var det mer tryckande.

Kan man ställa in känsligheten på displayen ni som haft telefonen ett tag?

Permalänk
Medlem

köpte 5800 idag, är riktigt nöjd, för det priset får man fan inte en vassare lur. Det jag dock saknar är: Xvid spelare, laddbar via USB, vanlig mini-usb, flashigare menyer, fm sändare. Men man kan ju inte få allt i denna prisklass häller. Den har många bra saker som t.ex: grymt batteri, bra upplösning, bra touch, snabba menyer, inte alls så plastig som vissa säger, wlan!

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen!

Tjena,

Köpte mig en 5800 igår som jag hittills är väldigt nöjd med! Dock är jag besviken på att inte 20.0.012 uppdateringen finns till de skandinaviska produktkoderna ännu!?!? Köpte min helt obrandad och olåst så den ska ju vara "vanilla". Någon som köpt sin som lyckats få den nyaste uppdateringen? Man vill ju ha bästa prestandan på sin lilla leksak

/Str0Be.

Permalänk
Avstängd

Haha, iPhone-dödaren som suger?! Otippat att något plast-skit för 3000:- inte skulle hålla måttet.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Haha, iPhone-dödaren som suger?! Otippat att något plast-skit för 3000:- inte skulle hålla måttet.

[Note to self] Mata inte trollet, mata inte trollet, mata inte trollet, mata inte trollet..... [/Note to self]

Jag hoppas mina lokala förmågor för in telefonen i lager i veckan. De vet dock inte vad priset landade på, fick två svar där en sa 3900-4300 kr och en annan sa 4300 kr och 4000 kr för Telia-låst.

EDIT: Tog bort oklarheter, Siba har inte alls den i varken webblager eller butikslager. Dock verkar OnOff ha på webb och på väg ut i butiker också.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Re: Uppdateringen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Tjena,

Köpte mig en 5800 igår som jag hittills är väldigt nöjd med! Dock är jag besviken på att inte 20.0.012 uppdateringen finns till de skandinaviska produktkoderna ännu!?!? Köpte min helt obrandad och olåst så den ska ju vara "vanilla". Någon som köpt sin som lyckats få den nyaste uppdateringen? Man vill ju ha bästa prestandan på sin lilla leksak

/Str0Be.

Jag fick in den på min "finska" via datorn. Fanns inte via FOTA dock. Testa att stänga av mobilen o ta ur batteriet om det fortfarande inte funkar.

Har haft en crash med v20, precis när jag tog en bild. Behövde ta ur o sätta i batteriet för o få den o starta igen. Flash apps har dpad som inte går att ta bort tyvärr.
Annars trevlig.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Väntar också ivrigt på v20.x!
Har nu haft mobilen 2 dagar och kan säga att den e riktig bra
Tycker inte alls den är plastig.
Använder den mest till musik, mail, kalender och surf. Men snart ska jag göra lite roliga program till mobilen!! Har installerat python
Är nöjd med batteriet, den håller faktiskt!
Enda problem jag har haft usb masslagringsbuggen men men jag överlever. Hoppas dock på någon fix

Om någon vill ha gratis im (msn) så finns fring beta till 5800.
Har ni några tips på bra program som är gratis?

Finns det någon gratis PDF läsare?
Arcrobat Reader LE verkar kosta :S

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Tycker bara det är lite konstigt att min kom med den allra första versionen, v10.0.010 fastän v11 funnits ute ett tag redan... så här sitter man med en helt ny 5800 som har en gammal och seg mjukvara. Tom v11 ska ju snabba upp den rejält?

FOTA säger också att det inte finns någon nyare. Åtminstonde v11 ska man väl kunna uppgradera till?

Permalänk
Medlem

uppgraderar till nyaste (20.0.012) i skrivande stund får se om det blir någon skillnad!

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk

Brandad?

Jag tillhör skaran som upptäckte att Katshing hade 2 blå Nokia 5800 kvar i måndagsmorse. Skyndade mig att "Köpa". Tjenare. Hamnade i en kö på plats 101. Leverans 3 mars.

Nåja. Det spelar mindre roll. Den kommer ju när den kommer

Jag köpte den med 18 månaders Förlängning av Telias "Mobil till vänner"-abb. 29 kr blev det att betala

Nu min fråga: Kommer min mobil att vara brandad? Jag inser ju att Telia kommer att låsa den mot mitt Telia-abb, men brukar dom även använda egna ikoner och egna genvägar osv?

Finns det någon här som köpt (och fått) denna mobil med abb (gärna Telia) som kan berätta?

Om dom nu har tryckt den full med egna grejjer: Kan man unbranda den själv eller måste man skicka iväg den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
uppgraderar till nyaste (20.0.012) i skrivande stund får se om det blir någon skillnad!

Hade du ändrat produktkod?
Får man då med svenskaspråket ?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan

Produktkoden för den svenska modellen har då inte uppdateringen till v20. Inte ens till v11. Jag har en helt obrandad / olåst / svensk-köpt 5800. Lite irriterande att inte få ta del av den uppsnabbade menyn osv

Jag tror inte det går att ändra produktkod på 5800'an ännu eftersom att NSS inte stöder 5800 XM. Vet dock inte om det går med Phoenix...

Permalänk
Medlem

Hej!

Hämtade ut min 5800 idag. Pysslade 30 min med ett tappert men lönlöst försök att applicera en skydds-film på skärmen... slutade nog i tid innan jag pressat sönder telefonen medans jag tryckte ut luftbubblor.

1300:- kostar byte av display enligt den butik jag handlade av, finns det billigare alternativ?

Annars verkar telefonen välbyggd, logisk och enkel att navigera (men inte utan pennan dock).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s-flow
Hej!

Hämtade ut min 5800 idag. Pysslade 30 min med ett tappert men lönlöst försök att applicera en skydds-film på skärmen... slutade nog i tid innan jag pressat sönder telefonen medans jag tryckte ut luftbubblor.

1300:- kostar byte av display enligt den butik jag handlade av, finns det billigare alternativ?

Annars verkar telefonen välbyggd, logisk och enkel att navigera (men inte utan pennan dock).

S-Flow... vilken version av mjukvaran fick du? Du kan kolla detta genom att trycka *#0000# i standby menyn. Köpte du den obrandad?

Jag försökte också att lägga på en skyddsfilm men det blev inte heller så bra. Den får sitta där provisoriskt tills jag hittar en bättre. Dock är det ju märkligt, för att den skyddsfilmen som sitter på från fabrik är helt perfekt ditsatt, men ändå envisas Nokia med att lägga på en massa mönster osv på den. Hade den varit ren från loggor och dylikt hade den ju varit perfekt!

Permalänk
Medlem

V 10.0.010 .. har jag, den är "obunden"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s-flow
V 10.0.010 .. har jag, den är "obunden"

Har du provat att uppdatera den via Nokia Software Updater eller FOTA?

Permalänk
Medlem

ehm *host*.. nej, nu ligger den på "stor-laddning" men jag ska göra detta i morgon. (tycker allt funkar bra ändå (utom skydds-filmen då.. och även web-browsern känns lite begränsad, rekommendation på alternativ? .. men jag ska uppdatera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan

Ändrat produktkod? Nä inte vad jag vet iaf
Hade svenska i telen redan innan på V11, och nu på V20, köpte min olåst och svensk på prispress.se eller om det är .com jag är inte säker.

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att ändra produktkod till Skandinavisk (har den svenska) och flasha upp till v.20. Detta är ju orättvist!!! Sen kan man ju ändra tillbaks produktkod igen om man vill. Tydligen ska det gå att ändra P-kod nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag funderar starkt på att ändra produktkod till Skandinavisk (har den svenska) och flasha upp till v.20. Detta är ju orättvist!!! Sen kan man ju ändra tillbaks produktkod igen om man vill. Tydligen ska det gå att ändra P-kod nu...

Vad vinner man på att ändra produktkod? Hur gör man det? Varför gör man det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vinner man på att ändra produktkod? Hur gör man det? Varför gör man det?

Att byta produktkod betyder att du byter "variant" på din mobil. För vissa varianter tar det evigheter innan Nokia släpper uppdateringar och det verkar som att den svenska varianten av 5800 inte fått nån större "attention" eftersom att den kommer med den allra första mjukvaran "out of the box" och att det inte ens finns en uppdatering till v11 tex...

Så därför funderar jag att byta till skandinavisk produktkod, då jag antar att svenska finns med där också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att byta produktkod betyder att du byter "variant" på din mobil. För vissa varianter tar det evigheter innan Nokia släpper uppdateringar och det verkar som att den svenska varianten av 5800 inte fått nån större "attention" eftersom att den kommer med den allra första mjukvaran "out of the box" och att det inte ens finns en uppdatering till v11 tex...

Så därför funderar jag att byta till skandinavisk produktkod, då jag antar att svenska finns med där också.

Hur vet man om man har svensk eller skandinavisk? Kan man se de i luren på något sett?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet man om man har svensk eller skandinavisk? Kan man se de i luren på något sett?

Det kan du se på produktkoden under batteriet.

Svensk = 0578086
Skandinavisk = 0559110

VARNING. Tänk på att byta produktkod officiellt gör så att din garanti försvinner på mobilen... dock är det nog omöjligt för Nokia att se att du bytt produktkod om du byter tillbaks efter uppdateringen.

Jag har nu bytt produktkod till skandinavisk och ska flasha snart... väntar bara på att telefonen måste laddas lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan du se på produktkoden under batteriet.

Svensk = 0578086
Skandinavisk = 0559110

Jag har produktkod 0570196, är min typ jättedålig från kina då eller? Jag har iaf svenskt språk i mobilen, det är jag glad för

Visa signatur