Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Jag velar fram och tillbaka vilken färg jag ska ha, för telefonen har jag bestämt mig för i varje fall! Röd eller blå? Hur blir det med framtiden om de kanske släpper någon sexig vit eller så, är skalen svårbytta?

Den röda dekorlisten tycker jag är snyggare, men den brunaktiga baksidan och kanten runt skärmen ser så fult ut på fotona jag sett så jag valde den blåa istället

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Är det både vanlig gps och a-gps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apollo
Är det både vanlig gps och a-gps?

A-GPS inkluderar alltid vanlig GPS.
A-GPS innebär att man gör en grov uppskattning om telefonens position genom att kommunicera med de närmaste basstationerna. Denna uppskattning används sedan för att veta vilka satelliter som borde vara i närheten, så att det går fortare att hitta satelliter (då telefonen inte behöver leta efter satelliter som ändå inte går att nå).

http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_Phone

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt min Nokia 5800 Xm!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
A-GPS inkluderar alltid vanlig GPS.
A-GPS innebär att man gör en grov uppskattning om telefonens position genom att kommunicera med de närmaste basstationerna. Denna uppskattning används sedan för att veta vilka satelliter som borde vara i närheten, så att det går fortare att hitta satelliter (då telefonen inte behöver leta efter satelliter som ändå inte går att nå).

http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_Phone

Kan man stänga av a-gps och använda den vanliga så det inte kostar något?

Permalänk
Medlem

Skulle en symbianlur döda Apples OSX som finns i iPhonen? Nej! Dumheter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apollo
Kan man stänga av a-gps och använda den vanliga så det inte kostar något?

Varför skulle man öht köpa en 5800 utan att fixa ett riktigt abonnemang med datatrafikavtal? Halva poängen med telefonen försvinner ju då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Varför skulle man öht köpa en 5800 utan att fixa ett riktigt abonnemang med datatrafikavtal? Halva poängen med telefonen försvinner ju då.

Öhm, knappast? Om du bara ska ha den för GPS:en så kan du ju lika gärna köpa en vanlig GPS. Och vill man surfa går det lika bra(eller bättre) med wlan ;). Visst, det finns ju inte överallt, men ändå ^^. Finns ju så sjukt mycket mer att göra med den också.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Gud förbannat!

Jag hade precis bestämt mig att det fick bli en röd, skulle glatt in och förhandsboka på Katshing som en födelsedagspresent till mig själv och allt. Så var leveransdatumet framskjutet!

Är det likadant för alla eller är det att första batcharna på de flesta ställen är förbokade redan?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Hade tidigare förhandsbokat (början av feb) 5800 (katshing). Har hela leveransen flyttats eller gäller fortfarande det datumet som jag hade när jag bokade? :S

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Hade tidigare förhandsbokat (början av feb) 5800 (katshing). Har hela leveransen flyttats gäller fortfarande det datumet som jag hade när jag bokade? :S

Maila dem och fråga!

Jag funderar samma sak, om jag ska förhandsboka på Katshing för att det blir snabbaste man får tag på en eller om det helt enkelt är så att det är slut från första leveransen vilket gör att de sätter nybeställningar till senare datum.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Maila dem och fråga!

Jag funderar samma sak, om jag ska förhandsboka på Katshing för att det blir snabbaste man får tag på en eller om det helt enkelt är så att det är slut från första leveransen vilket gör att de sätter nybeställningar till senare datum.

Jag är på plats 51 hos Katshing, men beställde från Prispress förra vecka och fick telefonen igår! 4064Sek med frakt och postförskottsavgift, åäö, 24h klocka mm, klockrent!

Det jag väntade mig var att kameran skulle vara värdelös, och den är som väntat, en medel 3,2mp, dock bättre än den jag hade på Samsung 720 3,2mp. Sen plastskalet var väl det andra...men det tycker jag om...inte så kallt på vintern, greppvänligt.

Touchskärmen är bättre än väntat, ringa siffror med en hand/tumme är lättare än en vanlig telefon, full qwerty tangentbordet är super, skriva för fri hand med pekfingret blir dock svårare...det går...men många misstag. Jag ser inget behov att använda penna, t.om små websidor går bra...får väl zooma annars...

Kolla omdömmen hos prisjakt, lite roligt...visst jag kan säga "dålig kamera" mm..men sänka betyget från en 10a i denna prisklass känns konstigt, visst jag vill ha 1900*1200 upplösning, 3tb utrymme, 10mp kamera med optisk zoom och väga under 100gr med 3,5" platt telefon.

Kort...nööööööööööööööjd

har inte hunnit läsa och sätta mig in än...kartor för att slippa gprs?

ps. när alarmet ringer så vänder man telefonen med displayen neråt, så snoozar man/stänger av... coolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beachboy72
ps. när alarmet ringer så vänder man telefonen med displayen neråt, så snoozar man/stänger av... coolt

Nice att dom gjort det till en standard-funktion ^^. Det har ju dock gått att göra så hur länge som helst på S60-mobiler med program ;P

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Nice att dom gjort det till en standard-funktion ^^. Det har ju dock gått att göra så hur länge som helst på S60-mobiler med program ;P

vilket program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Öhm, knappast? Om du bara ska ha den för GPS:en så kan du ju lika gärna köpa en vanlig GPS. Och vill man surfa går det lika bra(eller bättre) med wlan ;). Visst, det finns ju inte överallt, men ändå ^^. Finns ju så sjukt mycket mer att göra med den också.

Det finns iofs surfzoner lite överallt men poängen med en mobiltelefon är ju att du ska kunna använda den var som helst, inte bara när du är nära ett känt wlan.

Permalänk
Medlem

Bläää vill ha mobilen nu! Vill inte vänta mer

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv

Permalänk
Citat:

Det tror jag knappast... isåfall har det fungerat med ljussensorn eller nåt sånt... 5800 och alla S60v5 mobiler innehåller ett gyroskop så telefonen vet vart som är vart... finns bl.a. ett bilspel som man kör och har telefonen som ratt, lite nintendo wii feeling den svänger också skärmen automatiskt om man svänger telefonen, samt om någon ringer och man vill ha tyst så svänger man den uppochner så tystnar den men det ringer fortfarande...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Det tror jag knappast... isåfall har det fungerat med ljussensorn eller nåt sånt... 5800 och alla S60v5 mobiler innehåller ett gyroskop så telefonen vet vart som är vart... finns bl.a. ett bilspel som man kör och har telefonen som ratt, lite nintendo wii feeling den svänger också skärmen automatiskt om man svänger telefonen, samt om någon ringer och man vill ha tyst så svänger man den uppochner så tystnar den men det ringer fortfarande...

Här har vi inte så stor koll på smartphones hör jag ^^. N82, N95, N95 8GB och N96 har alla gyron i sig. Det där med allt bilden vänder sig när man lägger mobilen på sidan har ju varit standard från och med N82 och har senare även tillkommit i nyare firmware på N95 och finns även självklart på N96.
Och programmet som jag syftade på tidigare heter "FlipSilent".
Finns även massa andra coola gyro-program till S60v3, t.ex ShakeLock som gör att man kan sätta på och stänga av knapplåset genom att skaka på mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick följande svar från katshing:

"Vi kommer få en första leverans idag som går ut till de som har bokat. Sedan kommer det fler leveranser under nästa vecka som fyller på."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Weeee, fick precis mail från katshing, så fort jag betalat skickas min 5800

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Här har vi inte så stor koll på smartphones hör jag ^^. N82, N95, N95 8GB och N96 har alla gyron i sig. Det där med allt bilden vänder sig när man lägger mobilen på sidan har ju varit standard från och med N82 och har senare även tillkommit i nyare firmware på N95 och finns även självklart på N96.
Och programmet som jag syftade på tidigare heter "FlipSilent".
Finns även massa andra coola gyro-program till S60v3, t.ex ShakeLock som gör att man kan sätta på och stänga av knapplåset genom att skaka på mobilen.

Har själv haft en N95 och känner flera som har både N95, N95 8 GB och N96 och ingen av de telefonerna har gyroskop vad jag vet eller har sett... Då vet jag inte om det är skillnad på mobiler från finland och sverige...

N95 vet jag att beroende på hur man skjuter "luckan" så svänger skärmen olika men att skärmen skulle svänga utan att röra telefonen annat än att vända på den har jag inte upptäckt...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Har själv haft en N95 och känner flera som har både N95, N95 8 GB och N96 och ingen av de telefonerna har gyroskop vad jag vet eller har sett... Då vet jag inte om det är skillnad på mobiler från finland och sverige...

N95 vet jag att beroende på hur man skjuter "luckan" så svänger skärmen olika men att skärmen skulle svänga utan att röra telefonen annat än att vända på den har jag inte upptäckt...

Då kan ingen av er ha speciellt stor koll på smartphones ^^.
Iofs så hade ju Nokia hemlighållt gyrot i N95 ett långt tag. Och nej, det är ingen skillnad på dom i sverige och finland.
Och anledningen till att du inte upptäckt det på din N95 kan bero på att du har en tidigare firmware där den funktionen ej fanns.
Du kan ju söka på internet eller fråga andra här på forumet om du inte tror mig.
N82, N95, N95 8GB och N96 HAR GYRON.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en 5800 nu som väntar på mig på jobbet, får dock inte hämta ut den förrens på måndag

Permalänk
Medlem
Citat:

N82, N95, N95 8GB och N96 HAR GYRON.

Inte undra på att dom är stora och dyra då...
< http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyroskop >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Bara några dagar kvar nu tills man får sin 5800, detta blir min första smartphone och första symbian kontakt. Var hittar jag lättast användbara och roliga apps till den?

Vänlige(n)
/Cop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copmuter
Bara några dagar kvar nu tills man får sin 5800, detta blir min första smartphone och första symbian kontakt. Var hittar jag lättast användbara och roliga apps till den?

Vänlige(n)
/Cop

Symbian-freak
Daily Mobile
S60.com

Där har du några bra sidor för S60-apps.

Och till para[Z]ite:
Ytterliggare lite bevis på att jag har rätt: Om du går in på t.ex Symbian-freak och kollar apps så ser du att dom har gyro-program till S60v3. Gå in under Downloads>Symbian S60 3rd edition och därunder finns en kategori som heter "Accelerometer". Accelerometer = gyro. Där hittar du massa gyro-program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Inte undra på att dom är stora och dyra då...
< http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyroskop >

5800 är inte så stor och den är jävligt billig? ^^. Gyron i mobiler är otroligt små och inte speciellt dyra så det är nog inte anledningen till att dom kostar så mycket ^^.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var ska jag lyckas få tag på en röd under nästa vecka? Jag vill ha en och ska eventuellt dra en sista minuten-charter med vännerna till utlandet nästa helg. Då vill jag ha ny telefon bara för att (men främst kolla film och musik under bättre förhållanden än min N95).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Ohh yes, nu har dom skickat min Då får man den på måndag då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och till para[Z]ite:
Ytterliggare lite bevis på att jag har rätt: Om du går in på t.ex Symbian-freak och kollar apps så ser du att dom har gyro-program till S60v3. Gå in under Downloads>Symbian S60 3rd edition och därunder finns en kategori som heter "Accelerometer". Accelerometer = gyro. Där hittar du massa gyro-program.

Är faktiskt bara en accelerometer, inget gyro. Även om funktionen är liknande i den här applikationen.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]