accelero s1, onödig utgift ?

Permalänk

accelero s1, onödig utgift ?

Hallå, ska investera i lite prylar för att få datorn något tystare.

Delar som då ingår i detta är fläktkontroller resten är redan införskaffat dock har jag funderat lite runt att investera i en accelero s1 rev 2 till mitt hd 4830.
Men jag är ganska medveten om att pengar inte växer på träd har fortfarande sommarjobbs pengar kvar och vill helst inte lägga ut på något onödigt, så vad anser ni är det vettigt att lägga ut 265 kr plus en fläkt till ett kort som ja håller sig mellan 50 - 70 grader under spelande.

Dock ska jag inte utelämna att min memio blir runt 90 grader i furmark och övrigt ligger runt 70 - 80 grader, visst furmark är extremt men som sagt vad anser ni ?

Snabbt svar önskas

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

mellan 50 och 70 grader så behöver du ingen ny kylare. Skulle isåfall vara om du inte är nöjd med ljudnivån från kortet.

Och vad är memio??

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att den är absolut värd varenda krona

Mina temps ligger på 33 idle och runt 45 load och då har jag överklockat till 700 på GPU:n och 1160 på minnena

Tempsen på minnena brukar ligga på ingeför 3-5 garder över core men jag har dålig kylning till dom så man kan säkert få ner tempraturerna mer

Sen har jag två 120mm fläktar på med fläktkontroller så ljudnivon ligger på max 22 db (nexus real silent) men jag kan säga att det räcker gott med en fläkt

Permalänk

Visst den är värd pengarna men om du ligger mellan 50 och 70 grader så är det ingen idé. Håller med om att det är superkylaren nummer ett, men om du är nöjd med ljudnivån på ditt kort så strunta i att köpa acceleron. Men minneskylare kanske skulle sitta fint

Permalänk
Medlem

Kör accellero s1 passivt till mitt 4850 (i ett ninehundred) och kan inte annat än rekommendera det. Kör rätt högt klockat (i sign) och har inga problem med temps. Det högsta jag kommer är 65 grader på memio.

EDIT: Rätta mig om jag har fel men memio är inte minnena. memio sitter i GPU:n och blir därför kallare med en bättre GPU-kylare.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Visst den är värd pengarna men om du ligger mellan 50 och 70 grader så är det ingen idé. Håller med om att det är superkylaren nummer ett, men om du är nöjd med ljudnivån på ditt kort så strunta i att köpa acceleron. Men minneskylare kanske skulle sitta fint

Okej. Jo, jag vet att en minneskylare inte skulle vara fel men dock är det ett bekymmer och det är att minnena sitter precis under flänsarna på kylaren...

Typiskt nog , hehe:P

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PJBu
Kör accellero s1 passivt till mitt 4850 (i ett ninehundred) och kan inte annat än rekommendera det. Kör rätt högt klockat (i sign) och har inga problem med temps. Det högsta jag kommer är 65 grader på memio.

EDIT: Rätta mig om jag har fel men memio är inte minnena. memio sitter i GPU:n och blir därför kallare med en bättre GPU-kylare.

Det stämmer, det stämmer memio är inte minnena utan sitter i gpu:n

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Ok om du har 90-100 grader nånstans i grafikkortet så är det nog bäst att byta kylare. Satsa på en accelero s1 men köp bara en fläkt om du måste eller har dålig luftgenomströmning är själv student så jag vet hur det är att försöka spara pengar: svårt =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ok om du har 90-100 grader nånstans i grafikkortet så är det nog bäst att byta kylare. Satsa på en accelero s1 men köp bara en fläkt om du måste eller har dålig luftgenomströmning är själv student så jag vet hur det är att försöka spara pengar: svårt =P

Hahah, säg någon som tycker det är "lätt" att spara pengar i dagens samhälle :).

Jo, men det knepiga är ju att när jag spelar blir det inte speciellt varmt utan det är när jag kör furmark, det blir riktigt riktigt varmt.

Men får se, om jag överväger att inhandla ett accelero

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Idlar ca 35 grader med min Accelero S1, med en 120mm fläkt på.
Och har aldrig vart över 50 i load.
En härlig skillnad!
Jag tycker det var ett bra köp då jag redan hade en 120mm fläkt liggandes hemma och fick tag på en Accelero S1 för 200 kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Idlar ca 35 grader med min Accelero S1, med en 120mm fläkt på.
Och har aldrig vart över 50 i load.
En redigt bra skillnad!
Jag tycker det var ett bra köp då jag redan hade en 120mm fläkt liggandes hemma och fick tag på en Accelero S1 för 200 kr.

Ja då är det ju inga större problem hehe, men jag har ju ingen fläkt liggandes hemma förutom en am2+ stockkylar fläkt och en 80mm revoltec med neon (hatar nämligen neon).

Så inhandlar jag en accelero blir det antagligen att köpa till en fläkt och då åker pengasumman upp ytterliggare ett steg, ett plus är att jag hört att en viss scythe fläkt ska vara riktigt bra o tyst men samtidigt till ett rimligt pris kommer dock inte på namnet

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Ja då är det ju inga större problem hehe, men jag har ju ingen fläkt liggandes hemma förutom en am2+ stockkylar fläkt och en 80mm revoltec med neon (hatar nämligen neon).

Så inhandlar jag en accelero blir det antagligen att köpa till en fläkt, dock har jag hört att en viss scythe fläkt ska vara riktigt bra, kommer dock inte på namnet

Neon är väldigt irriterande, det kan jag hålla med om
Tror du syftar på denna https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...
Annars är Nexus eller Noctua kanonbra också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Neon är väldigt irriterande, det kan jag hålla med om
Tror du syftar på denna https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...
Annars är Nexus eller Noctua kanonbra också.

Nja, det var nog inte riktigt dom utan slip stream hette dom tror jag, 1200 rpm eller så, tyvärr var de slut i princip överallt och söker efter ett tyst och billigt alternativ, blir ju så mycket pengar annars

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Den är riktigt mysig, men det krävs dock att man har ett välkylt chassi.
Jag köpte en nyss, och den har relativt höga temperaturer(ca 70grader, vart runt 60 med original-kylare på mitt HD2800XT), p.g.a. dåligt luftflöde.
Ska dock montera in en 120mm-fläkt i bottnen på chassit, så ska vi se på grejor!

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk

Ingen som kan tipsa med lite billiga och bra fläktar ?
Och är det någon som vet om zalman ZM-MFC1 Plus lyser som indikation på låg eller hög hastighet ?

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Men om det bara är höga temps i furmark så strunta i att köra furmark då xD spela istället vetja.

Men om du ska ha en fläkt så kan jag tipsa om en nexus 120mm real silent. Jättetysta (superjättetysta) och så räcker luftflödet till det ändamålet klart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men om det bara är höga temps i furmark så strunta i att köra furmark då xD spela istället vetja.

Men om du ska ha en fläkt så kan jag tipsa om en nexus 120mm real silent. Jättetysta (superjättetysta) och så räcker luftflödet till det ändamålet klart.

Jo jag vet nexus är helt klart bäst men det är som alltid smakar det så kostar det och det känns sisodär att lägga ut cirka 700 kr på fläktkontroller + grafikkorts kylning

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Man ska ju egentligen inte köra furmark på ett vanligt grafikkort. Det är ju ett bra test för att se hur den absoluta maxtempen på ett kort är, men sanningen är ju att ingen applikation kan åstakomma lika mycket belastning på grafikkortet som just furmark gör. Jag läste en disclaimer när jag skulle ladda ner det som var rätt kul. Där rekommenderade programmerarna själva att man inte borde använda furmark eftersom inga kort var designade för att klara det...

Permalänk
Medlem

danneman91:

köp det! lätt värt pengarna. Montera ett på min 4830 häromdagen, ligger på 50-65 grader UTAN fläkt!

Du får även till små kylflänsar som är till för minnena 6st, bara klistra på är tejp på dom. Själva kylaren sitter högre upp så dom får plats undertill.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

Du kan knappt ha fläktkontroller till den fläkten. maxvarv på den är 1000rpm och det låter typ inget så hoppa fläktkontroller. S1=260kr Nexus-fläkt=100kr (ungefär då) summa 360kr.

Permalänk
Medlem

Det är ingen dålig utgift!
Min kompis satte en accelero S1 rev2 på sitt 4870 1gb och det sänkte idle tempen med 15 grader och load från 72 grader till 55.
Jag också skulle behöva en accelero också för mitt 8800gts 512mb (bra överklockat) börjar artifraktera när det kommer över ca 60grader så jag måste he fläkten på 50%+ hela tiden, annars är idle tempen bra, ca 40-45grader.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med att få minneskylflänsarna att fästa. Försökte med tejpbitarna som hängde med först, funkade inte. Tog bort dem och försökte fästa med Zalmans tvåkomponentslim, och det fungerar till min stora förvåning inte heller. Någon som har ett vattentätt tips på hur man får fast dom?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Jag har stora problem med att få minneskylflänsarna att fästa. Försökte med tejpbitarna som hängde med först, funkade inte. Tog bort dem och försökte fästa med Zalmans tvåkomponentslim, och det fungerar till min stora förvåning inte heller. Någon som har ett vattentätt tips på hur man får fast dom?

Dom fäste för mig på en gång, suddade du på ytorna där dom ska sitta innan?
Satte bara på mina och "tryckte ner" dom i 30 sek var. Mina sitter som fan nu.
Så mitt tips är att sudda ordentligt och tryck ner dom i ca 30 sek var.

Permalänk
Medlem

Jag suddade och tryckte som en galning, gjorde om två ggr - många ramlade av i alla fall. Tejpen är borta nu, so get creative!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Mina minneskylare fastnade inte heller (två av dom iaf) så jag tog loss dom och skrapade bort limmet och körde på lite vanlig MX-2 kylpasta. Har inte orkat kolla om dom sitter fast bra men hoppas det =P

Men vadå sudda?

Och sen danneman91 så är det nog den bästa VGA-kylaren som finns, mitt HD4850 med originalkylning som jag ställde in på samma ljudnivå som en nexus120mm-fläkt blev 103grader innan jag fick panik och stängde ner crysis, och nu blir samma kort med en accelero s1 rev2 med en nexus 120mm typ 45 grader vid total-load. Så det är en sjukt bra kylare, inget dåligt köp alls. Ville bara inte att du skulle köpa den i onödan om du redan hade hyfsade temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Men vadå sudda?

Man ska sudda på minnes- och voltkretsarna så att flänsarna fäster.

Permalänk

Med suddgummi? Cool, funkar det om man har vanlig kylpasta också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Med suddgummi? Cool, funkar det om man har vanlig kylpasta också?

Var nog lite otydlig. Man suddar för att klistret på flänsarna ska fastna. Är nog antagligen därför som dina har åkt av.

EDIT: BTW har också en Nexus Real Silent 120mm på och mitt går aldrig över 45 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Ingen som kan tipsa med lite billiga och bra fläktar ?
Och är det någon som vet om zalman ZM-MFC1 Plus lyser som indikation på låg eller hög hastighet ?

Nexus och noctua tycker jag är bra.

zalman lyser blått vid låg och rött vid hög så svaret är ja på andra frågan.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är Scythe SlipStream de bästa på flänsar och liknande, de är ju inte speciellt dyra heller. De flesta verkar ju inte va i lager men du kan ju köpa https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth... och sedan använda https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst... eller köpa en fläktkontroller.