Permalänk
Medlem

Problem med hastigheten på router

Jag har köpt en ny trådlös router, en zyxel nbg460-n.
Problemet är att när jag kopplar in den sjunker min internet hastighet frunktansvärt mycket.
Jag har en 10mbit lina och när jag sitter uppkopplad utan router ligger jag på en hastiget på ca 8mbit- men så fort jag kopplar in den sjunker den till 0.28mbit!

Jag undrar om de är nån inställning nånstanns? kan inte komma på vad de kan vara.

Jag har en router i dag, en gammal neatgear som hastigheten inte alls sjuker lika mycket på, men den börjar krongla på andra sätt nu så därför tänkte jag byta.

Något tips nån?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat om det finns nåt nyare firmware att ladda ner till routern? Det skulle kunna vara någon bugg i mjukvaran. Annars är det väl helt enkelt nån inställning som inte står rätt till. Tyvärr har jag inga specifika förslag på inställningar som kan vara fel, jag är inte så erfaren på att felsöka hastighetsproblem med routers, min har alltid funkat bra hastighetsmässigt...

Permalänk
Medlem

hum.. nej har inte kollat om de finns nå nyare firmware till den. tänkte att de inte skulle behövas eftersom den är så pass ny. Men kanske skulle testa de då.. vet du vart man lättast laddar ner sådant? på zyxel.se eller? mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixi
hum.. nej har inte kollat om de finns nå nyare firmware till den. tänkte att de inte skulle behövas eftersom den är så pass ny. Men kanske skulle testa de då.. vet du vart man lättast laddar ner sådant? på zyxel.se eller? mvh

I D-Links och Netgears routers finns det en "check for new firmware version" nånstans inne i konfigureringssidorna för routern.

Permalänk
Medlem

Bättre att kolla på tillverkarens supportsida för produkten en via autoupdate funktionen i routerns egna inställningssida.