Windows startar (hör ljudet) men ingen bild, blinkar

Permalänk
Medlem

Windows startar (hör ljudet) men ingen bild, blinkar

Jo jag kör Windows 7 och idag tänkte jag köra Team Fortress 2 med polare, så startade spelet men sedan började skärmen blinka svart med 5-10 sekunders mellanrum, så jag startade om datorn och gick afk 15 sekunder, sen när jag kom tillbaka så var skärmen svart.

Drog ut grafikortet och körde clear CMOS och lät också batteriet ligga 30 min. Körde sedan igång allt igen men ingen bild alls, skärmen blinkar till grått ibland.

Dock så hör jag inget login ljud på Win 7 disken, men på en annan hårddisk med Vista på så loggar den in och jag hör ljudet.

(hade liknande problem förr när jag råkade trycka på Sleep istället för restart i Win 7, men då fixade clear CMOS problemet)

Känns som grafikkortet slutat fungera, jag taffsa lite för mkt på den när jag tog bort den, men jag var jordad. Men det förklarar endå inte blinkningarna från början.

Vad kan ha hänt?

Permalänk
Hedersmedlem

Får du bild i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Får du bild i bios?

Nope, ingen bild alls.

8800GTS 320mb
C2D e6320
3x 1024mb Corsair XMS2
Gigabyte p35-ds3
Corsair 520w

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att sätta om ditt graffekort och kontrollera att strömmen sitter i ordentligt.
Vilket nätagg har du ? Gammalt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Testa att sätta om ditt graffekort och kontrollera att strömmen sitter i ordentligt.
Vilket nätagg har du ? Gammalt?

Tagit ur kortet 2-3ggr och kopplat om allt. Nätagget är Corsair HX520w.
Och kan datorn gå in i windows fast graffikkortet är trasigt?, för allt funkar normalt förutom att jag inte har någon bild, och när jag startar datorn så blinkar skärmen till precis som att det känner av och får signal men går sedan till "No Signal"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat bägge DVI kontakterna på graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat bägge DVI kontakterna på graffet?

Japp

Beställt ett Sapphire 4830 och ska få den idag, hoppas det ska funka då men känns som nått annat är fel
Köpte också CM 690 så ska flytta över allt till det chassit (ska uppgradera datorn)

btw kan datorn gå in i windows även om grafikkortet är trasigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, den kan starta windows utan att bilden finns/syns

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

så då är det moderkort lr grafikkort, lättast testa med annat grafikkort tror jag.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMauser
så då är det moderkort lr grafikkort, lättast testa med annat grafikkort tror jag.

Fick hem 4830 igår och skruvade dit den, då fick jag bild! , sen så tryckte jag i allt i CM690 chassit.

Fick bild, men i windows sen så blev allt svart, startade om, svart igen...startade om igen då fick jag bild. Sen har det blivit så 4-5 ggr sen igår.

Så det kanske är moderkortet? Sitter just nu på datorn å skriver och nu funkar det fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ronzem
Fick hem 4830 igår och skruvade dit den, då fick jag bild! , sen så tryckte jag i allt i CM690 chassit.

Fick bild, men i windows sen så blev allt svart, startade om, svart igen...startade om igen då fick jag bild. Sen har det blivit så 4-5 ggr sen igår.

Så det kanske är moderkortet? Sitter just nu på datorn å skriver och nu funkar det fint.

*edit

Funkar fortfarande, dock så har jag INGEN bild när jag startar datorn, men får bild när jag kommer in i Windows Vista, sen så en gång fick jag svarta ränder i en halv sekund vid Vista logon.
Så det måste vara moderkortet som krånglar, eftersom jag bytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Och nu säljer du ditt defekta moderkort? Och de roligaste är ju att du skriver att det fungerar fint fint

EDIT:
Efter att ha läst lite i dina trådar så verkar de ju inte som om det har fungerar "fint" över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

kanske inte så smart att skapa trådar om det här på SweC och sen lägga ut annonsen på grejjerna och påstå att dom funkar fin fint. hoppas nån kunnig köper delarna och testar dom först

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en moderator kan kontakta honom och be honom ändra informationen i annonsen. Ganska fult egentligen först fråga om hjälp sedan försöka lura andra på sweclockers att köpa hans trasiga moderkort

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med er nu, men jag var säker på att grafikkortet var problemet och efter jag stoppat i den nya så funkade det, iaf ett par timmar, och en uppgradering var på väg så jag la då ut grejerna. Men nu senaste 2 timmarna så blev det svart igen och fick någon typ av artefakt så det är nog moderkortet.

Jag har packat ihop grejerna nu och beställt nya saker, Tänker ta å ändra på annonserna också, Jag försöker inte lura någon, det körde ihop sig bara och blev dålig timing.

* tog bort annonsen på moderkortet, processorn är kvar för den fungerar, provat i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Har nu fått mina nya saker, Phenom X3 710 och Gigabyte 770 UD3, men när jag startar om datorn så får jag ingen bild och clear CMOS är det enda som funkar efter det, även med det nya 4830, förstår inte riktigt vad felet kan vara?

så det gamla moderkortet kanske inte är trasigt?

men otroligt drygt när man har nya saker och får endå svart bild ...

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det antagligen din skärm som har något lurt för sig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur är det med minnena behöll du dessa från gamla systemet? Kan vara dessa med.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w