Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

285 GTX Problem

Sitter med ett PNY 285 GTX 1GB som jag köpte i början av förra veckan för 4 papp på webhallen.

Det funkade alldelles utmärkt i cirkus 5 dagar - lirade massa lir på maxad grafik utan något lagg eller så. Sen plötsligt en dag så krashar det sig mitt i F3 - skärmen blir helt ljusbrun - ingen muspekare, inga ljud hörs, ctrl-alt-del funkar inte, alt-tab funkar inte, alt-f4 funkar inte.

Gör en fysiskt restart - funkar fin fint i några timmar, sen händer det igen - fast denna gång är det en blå skärm istället. Vid det här laget börjar jag bli orolig. Sedan börjar dessa problem uppstå allt oftare och oftare. Tillslut hände det även när jag var @ desktop medans man surfade eller sorterade några mappar.

Det var dock som tur är inte ett problem med temperaturen (iallafall inte enligt Speedfan där GPUn låg mellan 47-60~ även när man har ett lir igång så toppar det som mest runt 60 - har dessutom 4 extra fläktar utöver nätaggets och själva kortets fläkt).

Värt att nämnas att jag aldrig haft något sådant fel tidigare - körde tidigare ett överklockat XFX 8800 GT.

Lite stats:

Mobo: Asus M2N SLI
CPU: 3.0 Dual Core AMD
RAM: 4GB
PSU: Corsair 750W
HD: 2 Diskar med 500GB+ ledigt.
OS: Windows Vista 32x Ultimate SP3
Skärm: 22" Samsung LCD.

Jag har bråkat runt med drivrutiner som en galning, både kört med de medföljande på skivan, provat de senaste från nvidia.com - provat äldre drivisar (fast de stöder inte 285 tydligen).

Mitt system i sig är stabilt med relativt få fel enligt Event Viewer vilket får mig att tro att det _INTE_ är OS:et det är fel på utan antingen något med drivisar eller själva kortet. All hårdvara är relativ ny, de äldsta delarna är cirkus 1 år gamla.

Nu har jag ingen aning vad jag ska göra längre... Funderar på att köra VMworkstation och testa skapa ett virtuellt XP-OS för att se om samma problem händer där.. Men utöver det känner jag mig helt uppgiven.

Värt att nämnas att jag inte gjorde några Windows-updates emellan då problemed uppstod första gången - dvs inga system-ändringar av den kalibern.

Försökte registrera mig på Nvidias forum tidigare - men även där är det något problem - har registrerat mig, aktiverat via mailet jag fått men när man försöker logga in får man veta att man måste registrera sig först - när man försöker registrera samma namn eller ett annat så får man samma problem.

Jag har googlat, frågat folk, mailat PNY, läst igenom dussintal forum - men ingenting har löst mitt problem...

Sist men inte minst - jag har dubbelkollat alla kablar ja.

Alla tips är välkommna!

Med vänlig hälsning

Roma

Permalänk
Medlem

Om det helt plötsligt blev så utan några som helst ändringar från ditt håll, så är det helt klart något fel.
Har du installerat drivrutiner på fel sätt, eller kanske trixat med directx?

Annars låter det som ett vanligt överhettningsproblem, har du kollat vad kortet har i full load, då det är ganska irellevant vad det är i idle, kortet klockar även ner sig i 2D läge så det går ännu kallare.

Ett misstag jag gjorde med mitt GTX280 är att jag inte tog bort den tunna flasten som var på kortet kortet var mycket varamre tills jag faktiskt såg att det satt en tunn plast hinna över kortet som det stod att man skulle ta bort innan användning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Om det helt plötsligt blev så utan några som helst ändringar från ditt håll, så är det helt klart något fel.
Har du installerat drivrutiner på fel sätt, eller kanske trixat med directx?

Annars låter det som ett vanligt överhettningsproblem, har du kollat vad kortet har i full load, då det är ganska irellevant vad det är i idle, kortet klockar även ner sig i 2D läge så det går ännu kallare.

Ett misstag jag gjorde med mitt GTX280 är att jag inte tog bort den tunna flasten som var på kortet kortet var mycket varamre tills jag faktiskt såg att det satt en tunn plast hinna över kortet som det stod att man skulle ta bort innan användning.

Har inte gjort några ändringar i Directx (har senaste kan jag tillägga) och jag har installerat/avinstallerat med drivisar på ett korrekt sätt - även med driver sweeper. (dvs, installerar inte en ny drivrutin förräns man tagit bort den gamla - inte installera över vilket kan skapa problem).

Jag har svårt att tro att det är ett överhettningsproblem då Speedfan visar så + att jag har datorn vid balkongen och provat att ha den öppen en smula - sett hur temperaturen sjunkit lite - och ändå kan problemet ske. Sen har jag utöver det också massa extrafläktar i chassit just för att sänka temperaturen.

Ironin ligger i att mitt 8800GT är 10 grader varmare i genomsnitt än 285GTX helt utan några problem.

Polaren säger att ett kort av denna kaliber kan ligga hos vissa uppe i 80+ grader utan att förorsaka några problem, medans mitt toppar 60 drygt (som sagt när jag har F3 igång på Ultra-settings).

Det första jag gjorde var att ta bort plasten Förstod direkt att den inte skulle finnas där just pga extra värme.

Permalänk
Medlem

Låter som minnet på grafikkortet inte mår så bra skulle jag kunna tänka mig. Prova att klocka ner frekvensen på grafikkortet med 20% och se om felet kvarstår. Försvinner det, öka succsesivt med 10% tills du når orginal och om felet kommer tillbaka är det med största sannolikhet något fel på minnnena.

Permalänk
Medlem

Byt kortet istället med tanke på att det är så nytt som det är!!!!

Gör det innan du håller på för mycket med det så garatin inte försvinner.

Med tanke på att du haft det så kort tid så tror jag mer på att det är ett fabriksfel än ett värmeproblem!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Avstängd

Jag hade ett 8800GTX som fungerade klockrent i 1 vecka för att sen krasha mitt i crysis warhead.Startade om datorn fungerade igen men samma sak igen vid spel,sen vart det bara värre och värre för att sen en dag helsvart skärm.Visade sig att kortet gick sönder helt enkelt.Sakta men säkert så gav det upp :P.Iallafall ditt problem liknar det jag hade väldigt mycket

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Hade liknande problem med ett Radeon 4870x2 kort fick kortet utbytt och funkar perfekt nu

Permalänk

Tjena Roma,

Hur gick det med ditt grafikkort, fick du ordning på vad som orsakade ostabiliteten?
Jag har nästan precis samma problem nu med mitt EVGA gtx 285, med den skillnaden att temperaturen går lite högre, men inte så pass mycket att datorn ska hänga sig eller ge blåskärm tycker jag..

Skulle vara intressant att veta vad det var som felade, om du har fått ordning på det.

M.v.h.
Chrille

Permalänk
Medlem

Ta bort dom där jäääävla plastgrunkorna som sitter runt korten som 'skall fixa luftflödet'. Jag tog bort mitt från mitt kort å tempen skönk genast med ca10 grader och har en 120mm som flåsar rakt på mina båda kort och de fungerar klockrent. Innan dess hade jag problem. Byt även kylpasta till nåt vettigt typ AS3 eller AS5. Nu går jag ALDRIG över 65C i full load å då är ändå mitt gts250 o/c till 785/1880/1200.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Ta bort dom där jäääävla plastgrunkorna som sitter runt korten som 'skall fixa luftflödet'. Jag tog bort mitt från mitt kort å tempen skönk genast med ca10 grader och har en 120mm som flåsar rakt på mina båda kort och de fungerar klockrent. Innan dess hade jag problem. Byt även kylpasta till nåt vettigt typ AS3 eller AS5. Nu går jag ALDRIG över 65C i full load å då är ändå mitt gts250 o/c till 785/1880/1200.

Å hur gick de med de övriga temperaturerna? (Iochmed att du inte får ut värmen från korten)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club