defekt geforce 9800 gt? (hög temperatur)

Permalänk
Medlem

defekt geforce 9800 gt? (hög temperatur)

Hej,

Köpte häromdagen ett geforce 9800 gt för att öka prestandan lite i datorn. Efter att ha installerat kortet la jag märke till att temperaturerna var väl höga.

I idle ligger kortet på 62 C och i furmark går kortet upp i 105 grader och börjar throttla. Jag har bytt kylare till en vf-900 cu som jag i nämnda test kör på 2500 rpm vilket är högt. Jag har även en 120mm fläkt som utblås (antec tricool, inställd på medium vid furmark testet) samt en 92mm som tar in luft i fronten. Jag tycker därmed att kylningen borde räcka.

Har ni några rekommendationer? Är vf900 otillräcklig för detta kort eller har jag bara fått ett måndagsexemplar?

Är furmark ett bra test-program?

Övrigt:
Har en mini-atx-låda (antec nsk 3400).
Har använt arctic silver kylpasta vid montering av gpu-kylaren.

Permalänk

vilken temp har du efter kylbytet, jag har ett 8800gt som är som ett 9800gt och jag loadar med min vf900cu på ca 60 grader.
glöm inte att kyla av regulatorerna bak på kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaret!

Kortet är ett asus en9800gt så det har redan kylning för regulatorerna! De temperaturer som jag skrev ovan är efter bytet till vf900 cu. Temperaturerna med orignalkylningen är snäppet sämre och datorn låter dessutom som en hårtork med den.

Har funderat på att köpa en accelero s1 rev 2 men när jag har så här dåliga temps så antar jag att passivt inte är att tänka på. Tror jag ska reklamera kortet.

Permalänk
Visa signatur

AMD_matte

AMD Athlon X4 640@ 3.5 Mhz, MSI 990XA-GD55, XFX GeForce 9800GTX+, Corsair Vengeance 4 gb@1600 mhz.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som en kass montering av kylaren. En VF-900 ska räcka till ett 9800GT, jag har t o m sett en guide här på swec för montering av just den kylaren på ett 8800GT.

Prova att montera om kylaren, du kanske har tagit för mycket/för lite kylpasta eller inte skruvat åt tillräckligt hårt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag tycker det låter som en kass montering av kylaren. En VF-900 ska räcka till ett 9800GT, jag har t o m sett en guide här på swec för montering av just den kylaren på ett 8800GT.

Prova att montera om kylaren, du kanske har tagit för mycket/för lite kylpasta eller inte skruvat åt tillräckligt hårt?

Det var min första tanke! Andra gången jag la på kylpasta var jag extra noggrann och bredde ut ett tunt lager med hjälp av ett plastkort. Tyvärr blev det ingen skillnad! Jag kan även känna på kylaren att den blir stekhet vilket borde betyda att värmen förs över ordentligt.

Köpte idag en accelero för att testa om den kan hjälpa. Återkommer med temps senare.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det hjälper mer om du fixar mer ventilation av chassit. då dina temperaturer är höga med den kylaren.

vf 900 är ju en väldigt bra kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Skulle tro att det hjälper mer om du fixar mer ventilation av chassit. då dina temperaturer är höga med den kylaren.

vf 900 är ju en väldigt bra kylare.

Så kan det också vara, jag såg inte att det var ett minichassi det handlade om! Det gör större skillnad än man tror med fler fläktar så länge man har bra flöde.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla tips!

Har beställt två nya 92 mm som jag ska montera in i fronten av lådan.

Med den nya accelero blev tempen faktiskt bättre. Med medium-inställningen på 120mm-fläkten blir max-tempen 85 grader i furmark. Kunde till och med sänka till low utan att det blev mer än 91. Idle ligger runt ca 55 grader.

Summa summarum tror jag att kortet ändå är ett måndags-ex med tanke på att inte ens originalkylningen klarade att kyla kortet. Med acceleron behöver jag dock inte skicka tillbaka det.