Datorn hittar inte grafikkortet

Permalänk

Datorn hittar inte grafikkortet

Tjena.

Jag fick igår hem ett ASUS EN8600GT graffekort från dataparadiset. Jag har tidigare använt det inbyggda i moderkortet (ATI Radeon X1250).
När jag satte i mitt nya så fick jag ingen bild men däremot om jag kopplade i skärmen i det inbyggda blev det bild. Alltså väljer BIOS att boota med det inbyggda istället för det nya. Jag har testat att reseta och flasha BIOS men fortfarande vägrar datorn att hitta kortet.
Jag ställt in så att PCIex porten är förstahandsvalet i BIOS.

Mitt moderkort är ett Asus M2A-VM och jag dual bootar Windows 7 och Vista.

Vad kan det vara för fel?
Kortet funkade innan de på dataparadiset skickade iväg det och jag är väldigt säker på att jag inte har haft sönder det.

// Trumstock

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

finns det nått alternativ att stänga av det interna grafikkortet helt? Isåfall borde du kanske testa det. Kan vara så att eftersom det är igång så tar den endå det kortet före ditt pci-e kort.

Men jo man kan tycka att det borde räcka med att sätta det som förstaval...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaidSoft
finns det nått alternativ att stänga av det interna grafikkortet helt? Isåfall borde du kanske testa det. Kan vara så att eftersom det är igång så tar den endå det kortet före ditt pci-e kort.

Men jo man kan tycka att det borde räcka med att sätta det som förstaval...

Nope, ingen sån funktion. Upptäckte nu att det fanns ganska många trådar på ASUS forum om detta... Samma moderkort och grafikkort som jag har. Ändå aldrig någon som postat en lösning där

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

verkar konstigt... ifall du har en extra skärm över borde du testa boota upp med två skärmar inkopplade, en i det integrerade gkortet på mb och ett på det externa. Sedan ändra i vista/win7 till att det externa används som primärt... det är det bästa jag kan komma på efter ett par öl ikväll!
GL HF !

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -