Permalänk
Avstängd

Varför 8-pin PCI-e?

Jag är på jakt efter ett nytt nätaggregat i 700-750W området. Ska klara 3-4 grafikkort. Nog om det.

Varför behövs 8-pin PCI-e, någon som kan motivera varför det ska finnas på ett Nätaggregat?

Jag läste en review och kom över något intressant:

Citat:

Although the 8-pin PCIe connectors are not necessary and they are only ‘unlocking’ the overclocking capabilities of the latest top-end video cards, we do feel that the unit should have 8-pin PCIe connectors since it is powerful enough. This might disappoint the overclockers who might have set their eyes on this particular unit. That aside, the Type-MII 5M730 unit is a well balanced, powerful unit and should be in everybody’s shortlist when looking for a powerful but not excessive power supply unit.

"låser upp överklockningsmöjligheter på high end grafikkort"
Det här var något helt nytt.

Någon som kan förklara detta?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Har inget konkret bevis men tror faktiskt att det finns kort så som 4870X2 som behöver det just för att dem faktiskt drar en hel del om man överklockar och drar på. Förövrigt förstår jag inte vad du ska med 3-4 kort till men det kan du ju roa dig med om du vill...

Permalänk
Avstängd

Ja, men vad är det 8-pin klarar att leverera som inte 6-pin kan? Eller två 6-pin t.e.x
Tycker det är konstigt det här, det måste ju finnas en viktig poäng.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk

Mer ström?

De kombinationer jag sett på grafikkort är 6pin, 6+6 och 6+8. Återigen tror jag att det sista alternativet ger det lilla extra som behövs för att göra det stabilt.

Permalänk
Avstängd

Mer ström? Jag vet inte, oftast är railsen ändå på samma Ampere. Går det ens att koppla in 6-pin i en 8 pin sockel?
Vad gör en 6-pin Pci till 8-pin Pci adapter då?
Gah så många frågor!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag är på jakt efter ett nytt nätaggregat i 700-750W området. Ska klara 3-4 grafikkort. Nog om det.

Varför behövs 8-pin PCI-e, någon som kan motivera varför det ska finnas på ett Nätaggregat?

Jag läste en review och kom över något intressant:

"låser upp överklockningsmöjligheter på high end grafikkort"
Det här var något helt nytt.

Någon som kan förklara detta?

Många av nätaggen som finns med 4 st PCI-E kontakter har 6-pins som går att bygga ut till 8-pins. Corsair TX750 till exempel har den kombinationen. Enkelt och smart.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Raghor är det som kallas 6+2?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer, det är en 6+2.

Enda jag har sett i sammanhanget är att äldre kort 2900xt och liknande inte tillät Overdrive i CCC om man inte körde alla kablarna till max. Dock kunde man brygga/modda så att kortet antog att det hade en 8-pin i sig och så hade man tillgång till Overdrive. Eller så använde man Rivatuner/ATT om man bara hade ett kort för att klocka.

Förmodligen är det bara en "spec", nätagg som är tillräckligt bra för att klara flera feta graffen samtidigt ska ha 8(6+2?)-pin tillgängliga. Annars är det ett dåligt agg och inte byggt enligt standard.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna

Förmodligen är det bara en "spec", nätagg som är tillräckligt bra för att klara flera feta graffen samtidigt ska ha 8(6+2?)-pin tillgängliga. Annars är det ett dåligt agg och inte byggt enligt standard.

Jasså? Så alla nätagg utan 8pin är dåliga.

Verkligen jobbigt det blev nu, blir inte många kvar att välja på!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

[B]Mer ström? Jag vet inte, oftast är railsen ändå på samma Ampere.

Förvisso.

Men kablar och kontakter pallar inte att överföra hur många amps som helst, det är därför vi numera stoppar massor av sladdar in i både grafikkort och moderkort nuförtiden. Resistans i både anslutningar och själva ledarna hindrar att man överför alltför mycket genom en uppsättning kablar.

Fler kablar sänker strömmen genom varje individuell kabel, värmeförlusterna genom resistansen minskar, och vi riskerar inte härdsmälta inne i våra datorer.

Ett nätagg kan såklart vara jättebra utan 8-pinnars PCIe-strömanslutning, lika väl som att ett agg som har sådana kan vara skräp. Men har du 8-pinnars kontakter är din nätdel mer framtidssäker än en som inte har det.

Kolla Anandtech till exempel om du vill hitta en stabil och bra enhet. Själv har jag beställt en Enermax Revolution 85+ till min nya burk, den har dock inte levererats än...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Raghor är det som kallas 6+2?

Japp.

Citat:

Jasså? Så alla nätagg utan 8pin är dåliga.

Verkligen jobbigt det blev nu, blir inte många kvar att välja på!

Nja, egentligen inte. Men de är irriterande om man köper ett 900W till exempel, och sen får man bara två 6-pins.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.