in ear hörlurar att ha under mc hjälm

Permalänk
Medlem

in ear hörlurar att ha under mc hjälm

Någon som vet ett par bra att ha under mc hjälmen? pris ca:600kr.

Permalänk
Avstängd

Hör du om någon tutar då?

Permalänk
Medlem

ja är det ens lagligt?

Permalänk
Medlem

har bara i ena örat. förslag?

Permalänk
Avstängd

Köp Koss Spark Plug för:

1. Ljudet blir kass ändå pga. du bara lyssnar på ena örat.
2. De är grymt prisvärda.
3. Hörlurarna lär gå sönder ännu fortare än vanligt.
4. Ljudisoleringen är riktigt bra om du använder dem rätt. Tyvärr så får man ju då iofs överdriven bas.

Permalänk

Koss Spark Plug är faktiskt verkligen värda priset och jag tycker att eftersom att dom är såpass bekväma i öronen så borde du testa dom först, eftersom att dom kostar kanske 100kr nya så kan du, om du fortfarande tycker att idén är smart, köpa ett par dyrare och bättre.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Hedersmedlem

jag säger bara såhär. Det låter toookfarligt. Haha. Inte för att du inte hör andra utan för att feelgoodkänslan fördubblas med musik. På två snabba hjul och med en låt som får endorfinerna att rusa så blir det lätt nån km/h extra här då där :).
Har tyvärr inga bra råd för dig, men lycka till å kör inte ihjäl dig

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
ja är det ens lagligt?

Nej! Totalt förbjudet! Dyra böter, dödsstraff osv, precis som med högtalare i bil....

OnT: Bara jag som tycker att Koss pluggarna sticker ut rätt mycket? Kan ju bli jobbigt om man ska ha in dem i en hjälm

Permalänk

Om du ska ha tillräckligt hög volym för att höra musiken lär du få tinnitus snabbare än IPRED-lagen drevs igenom.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med The Plug. Funkar hyffsat om man kan få på sig hjälmen utan att riva av öronen eller hörlurarna. De isolerar ju en del mot ljud från utsidan, men över motorvägsfart brötar det för mycket.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om du ska ha tillräckligt hög volym för att höra musiken lär du få tinnitus snabbare än IPRED-lagen drevs igenom.

Njae beror väl lite på hjälmen min Shoei håller ljudet borta motorljuden rätt bra. Använder Sony MDR-EX85LP vilka funkar mkt bra. I min gamla hjälm kunde jag faktiskt klämma in ett vanliga lurar (sennheiser hd 95), rätt behagligt men rätt omständigt.

Och det lilla uttaladet om att man inte skulle få ha det på sig enligt någon lag är ju rent löjligt. Sen att man blir påverkad av musiken negativt vad gäller körvett, visst men det är trots allt individen som kör inte musiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABEIDO
Njae beror väl lite på hjälmen min Shoei håller ljudet borta motorljuden rätt bra. Använder Sony MDR-EX85LP vilka funkar mkt bra. I min gamla hjälm kunde jag faktiskt klämma in ett vanliga lurar (sennheiser hd 95), rätt behagligt men rätt omständigt.

Och det lilla uttaladet om att man inte skulle få ha det på sig enligt någon lag är ju rent löjligt. Sen att man blir påverkad av musiken negativt vad gäller körvett, visst men det är trots allt individen som kör inte musiken.

Syftar du på mitt inlägg så var det ironi så det stänkte om det

Permalänk
Medlem

In ear hörlurar under MC hjälm

Jag har själv använt Shure E2C under min hjälm, tyvärr så är det svårt att få dem att sitta bra då de sticker ut aningen för mycket och åker därmed lätt ut när man försöker få på hjälmen. Det kan ta ett par försök att få på hjälmen så att lurarna sitter kvar i öronen. När man väl lyckats med detta så går det dock rätt bra. Man kan köra några timmar åt gången med lurarna på utan att det gör alltför ont (men det trycker lite från hjälmen).

För er som klagar på att det är farligt i trafiken med hörlurar så vill jag säga följande. I stadstrafik när hastigheten är maklig så bör man kanske inte ha hörlurar på, eftersom man behöver höra trafiken och vind bullret är ändå inte speciellt högt. Men, på motorvägen så är det i stort sett ett måste med åtminstonde öronproppar. Ett par in-ear hörlurar är inte alls dumt eftersom man får både ljuddämpning och lite musik på köpet (6 timmar på motorväg med öronbedövande vind-brus är sanslöst irriterande ska ni veta).

Permalänk

Våra q-JAYS lätt. Lovar du inte hittar mindre bättre lurar för pengarna. Vi har haft de testade i svenska och utländska motorcykeltidningar med enbart toppbetyg. Visst, lite över din budget men du kommer inte ångra dig.

http://www.jays.se/products.aspx?sub=qjays

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till att man vill ha in-ear lurar när man kör motorcykel är just för att INTE få tinnitus. På grund av deras dämpande egenskaper (läs öronproppar) så behöver man inte ha så hög volym, dessutom tar de bort bullret från fartvinden. Bullret från fartvinden är rätt högt när man kör på motorväg, så man kan i princip inte köra utan öronproppar (eller motsvarande) någon längre sträcka. Om man nu inte kör Goldwing och sitter bakom två kvadratmeter ruta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Våra q-JAYS lätt. Lovar du inte hittar mindre bättre lurar för pengarna. Vi har haft de testade i svenska och utländska motorcykeltidningar med enbart toppbetyg. Visst, lite över din budget men du kommer inte ångra dig.

http://www.jays.se/products.aspx?sub=qjays

http://img123.imageshack.us/img123/1592/bild3e.th.png

Ser väldigt intressanta ut. Har du någon bild där de faktiskt bärs av någon så man kan se hur mycket de sticker ut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwazi
Anledningen till att man vill ha in-ear lurar när man kör motorcykel är just för att INTE få tinnitus. På grund av deras dämpande egenskaper (läs öronproppar) så behöver man inte ha så hög volym, dessutom tar de bort bullret från fartvinden. Bullret från fartvinden är rätt högt när man kör på motorväg, så man kan i princip inte köra utan öronproppar (eller motsvarande) någon längre sträcka. Om man nu inte kör Goldwing och sitter bakom två kvadratmeter ruta.

Problemet med inear-lurar i bullriga miljöer är just att de dämpar så mycket. Det gör att man inte får någon koll på hur hög volym man har och plötsligt har man för högt utan att märka det. Speciellt med på grund av "loudness war" kommer vissa låtar vara starkare än andra och när man byter från en stark till en svag låt är det stor sannolikhet att man plötsligt tror volymen är för låg, man höjer, så kommer en till hög låt och ändå sänker man inte och så trappas det upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet med inear-lurar i bullriga miljöer är just att de dämpar så mycket. Det gör att man inte får någon koll på hur hög volym man har och plötsligt har man för högt utan att märka det. Speciellt med på grund av "loudness war" kommer vissa låtar vara starkare än andra och när man byter från en stark till en svag låt är det stor sannolikhet att man plötsligt tror volymen är för låg, man höjer, så kommer en till hög låt och ändå sänker man inte och så trappas det upp.

Då får man väl undvika att trappa upp ljudet då. Vill man ha musik när man kör så finns det inte några riktigt bra alternativ till in-ear lurar dock. Ska man använda vanliga utanpåliggande hörlurar så måste man ju höja ännu mera, då man dessutom måste överrösta vindbrus etc. Finns som jag ser det bara två alternativ - öronproppar och musiklöst, eller in-ear lurar.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ett par q-Jays och tänkte avlägga en kort subjektiv rapport.

q-Jays och hjälm:
Har förvisso inte satt på mig hjälmen, men jag kan rakt av säga att jag inte tror det kommer bli några problem att ha q-Jays lurarna under hjälmen. De är väldigt små och sticker inte ut. De går att vinkla lite fram och tillbaks i öronkanalen utan att det blir obekvämt och de sitter väldigt bra och bekvämt.

q-Jays och ljud:
Ljudet är mycket bättre än Shure E2c som jag tidigare använt under hjälmen. De har mer neutralt ljud i bas om mellanregister, dock är de övre frekvenserna lite överbetonade och det blir mycket "s" ljud vilket jag tycker är lite irriterande (går att fixa enkelt om du har tillgång till EQ, dessutom varierar det förmodligen väldigt mycket på vilken ljudkälla som används). Det finns gott om bas-resurser om man är ute efter sånt, dock får man se till att höja de lägre frekvenserna med EQ om man vill överdriva detta då ljudkaraktären i orginalläget är mer tillbakadraget och neutralt i de lägre registrena. Och så dämpning då, jag tycker att lurarna erbjuder mycket god dämpning av yttre ljud, vilket är önskvärt under hjälmen. Detta beror förmodligen på att lurarna passar mycket bättre i mina öron än exempelvis Shure E2c lurarna.

Sammanslaget:
Jag är mycket nöjd med mitt köp. Lurarna kostar en slant (runt 1300 på Dustin home) men är klart värda priset. Visst kan man få bättre ljud med billigare lurar, men de är garanterat inte lika små och behändiga. Bra komplement till mina AKG K1000 lurar som jag annars använder.

Permalänk
Medlem

mycket tjat om tinnitus, man måste spela betydligt högre än vad många tror för att få det, att gå en konsert eller liknande är 10 gånger värre. jag har kört både moppe och motorcykel med inear lurar och det funkar kanon

Permalänk
Medlem

Nu är det iof. 8-9år sedan jag tog körkortet men vi fick lära oss att det är förbjudet att använda hörlurar vid framförande av motorfordon, detta för att de skärmar yttre påverkan av ljud på ett helt annat sätt än vad tex. bilhögtalare gör.
Dels så står det i den svenska manualen till min bärbara sony CD-spelare. (inköpt unjefär 8-9år sedan.)

Kanske är ändrat nu men det tvivlar jag på.

Citat:

ursprungligen skrev zalr detta:"mycket tjat om tinnitus, man måste spela betydligt högre än vad många tror för att få det, att gå en konsert eller liknande är 10 gånger värre. jag har kört både moppe och motorcykel med inear lurar och det funkar kanon"

Man måste spela betydligt lägre än vad många tror för att få tinnitus med hörlurar, vår kropp är väldigt smart, vi uppfattar ljudvågor med HELA kroppen ljudtryck uppfattas inte enbart med örat, för att få samma upplevelse av ljudtryck med hörlurar som inte påverkar annat än just trumhinnorna krävs mycket högre tryck i örongången än vad konventionella högtalare skapar för samma "upplevda ljudtryck" Och skadligt brus kan vara så lågt som 88db, det har inte enbart med ljudvolym utan oxå i vilken frekvens vi pratar om.

Jag harntagligen har jag skadat öronen vid all tid på scen eller framför scen. själv tinnitus, men av typen ansträngning ett brus kommer när det är riktigt tyst och där infinner sej några olika fasta frekvenser, jobbigt då jag är musiker.

Var rädd om öronen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarl
mycket tjat om tinnitus, man måste spela betydligt högre än vad många tror för att få det, att gå en konsert eller liknande är 10 gånger värre. jag har kört både moppe och motorcykel med inear lurar och det funkar kanon

Nu är ju tinnitus en obotlig sjukdom som vi inte vet så mycket om, men något som är kännt är att slumpen ofta spelar in når man får det. Ibland kan man klara sig undan det mesta, ibland kan det slå till även av ganska låga volymer. Det är inte som någon form av smältpunkt där en specifierad temperatur gäller för alla. Däremot vet man att risken ökar med högre ljudtryck.