Permalänk
Avstängd

Sprit baserad på socker?

Vad jag förstått så finns det ingen spritdryck som är gjord av socker. Och det på grund av att det är olagligt. Kan någon sprida lite klarhet över hur det ligger till och orsakerna till varför det är som det är?

Permalänk
Medlem

Rom? Vad menas egentligen med "socker"?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Rom? Vad menas egentligen med "socker"?

Med socker menar jag helt enkelt det vita söta pulvret man köper i butik som brukar gå under namnet socker.

Och rom görs inte på rent socker, har inte den minsta likhet med rent sockerbaserad sprit, det görs av melass och är full av andra ämnen.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man göra sprit på socker, det skulle väl bli som hembränt, d.v.s. inte smaka någonting. Jag antar att det är billigare att göra sådan sprit på spanmål istället för förädlat socker.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Varför skulle man göra sprit på socker, det skulle väl bli som hembränt, d.v.s. inte smaka någonting. Jag antar att det är billigare att göra sådan sprit på spanmål istället för förädlat socker.

Klart det är lite billigare, men varför förbudet? Är det bara för att det är godare och mer lättdrucket? Och visst blir det som hembränt, samma sak fast för produktion.

Permalänk
Medlem

ett spritförbud jag inte visste fanns:s

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte din fråga. Om du tänker på privatpersoner så får de inte tillverka spritdryck genom destillering oavsett vad som användes vid jäsningsprocessen. Du får inte som privatperson tillverka spritdryck på vare sig socker, spannmål eller cellulosa.

Och företag som har tillstånd att tillverka spritdryck får göra det på socker. Anledningen till att de sällan (aldrig?) gör det är för att det är markant dyrare med raffinerat socker mot att använda melass, som är en biprodukt från sockerproduktionen.

Permalänk
Avstängd

Ja jag vet ju inte om det är förbjudet som sagt. Men det är vad jag hört. Och priserna tar jag inte som argument. Går inte åt många hundra gram socker per flaska.

Edit: om man kör på rent socker så borde priset inte bli mer än 3:- per flaska exklusive moms.

Permalänk
Medlem

Det går i runda slängar åt ett kilo socker per liter 40% sprit om du jäser på raffinerat socker, så det är mer än bara några hundra gram. Vad tror du det kostar för en stor tillverkare att producera en liter sprit? Skulle gissa på 5-10 kronor per liter. Titta vad ett kilo socker kostar nästa gång du går och handlar. Det är en ganska stor del av det priset.

Nu kan du ju inte tillverka samma sprit på socker som på melass, så det går inte riktigt att jämföra. Av raffinerat socker får du ingen bra smak på destilleringen, så det duger mest till vodka som renas från all smak genom kolning. Företag som gör vodka gör det oftast på spannmål, då det är ännu billigare än melass.

Och du vet väl att det är ca 200 kronor skatt per liter sprit i Sverige. Det är den största anledningen till att sprit är dyrt på systembolaget.

Permalänk
Medlem

Känns som det behövs en liten lektion i sprittillverkning.
Tre ingridienser behövs fö ratt göra "sprit".
1. Vatten
2. Jäst
3. "Socker"

Jästen "äter" socker och bildar alkohol samt koldioxid (och diverse slaggprodukter).
Slutprodukten efter några dagars jäsning brukar kallas mäsk. Denna mäsk filtreras och sen är det dax för det olagliga. Att destillera.
Då värmer man upp mäsken till en temperatur där alkoholen i mäsken kokar. Eftersom alkohol kokar vid lägre värme än vatten så får man en högre alkoholkoncentration av den ånga som mäsken avger.
Denna ånga kyls ner för att då återgå till vätskeform.
Detta kan upprepas några gånger för att få högre och högre alkoholhalt.
Sen renas spriten, ofta med hjälp av aktivt kol som tar bort de orenheter (oljor bla) som finns.

Sen finns det iofs andra sätt än destillering. Exempelvis frysmetoden. Alkohol fryser vid lägre temperaturer än vatten och då kan man frysa mäsken i en plastpåse och sen slå sönder uten och ta till vara på det som sipprar ut först.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Det går i runda slängar åt ett kilo socker per liter 40% sprit om du jäser på raffinerat socker, så det är mer än bara några hundra gram. Vad tror du det kostar för en stor tillverkare att producera en liter sprit? Skulle gissa på 5-10 kronor per liter. Titta vad ett kilo socker kostar nästa gång du går och handlar. Det är en ganska stor del av det priset.

Nu kan du ju inte tillverka samma sprit på socker som på melass, så det går inte riktigt att jämföra. Av raffinerat socker får du ingen bra smak på destilleringen, så det duger mest till vodka som renas från all smak genom kolning. Företag som gör vodka gör det oftast på spannmål, då det är ännu billigare än melass.

Och du vet väl att det är ca 200 kronor skatt per liter sprit i Sverige. Det är den största anledningen till att sprit är dyrt på systembolaget.

Hört 700 gram socker per liter. Men jag vet inte. Det räknade jag om till mindre än 500gram per flaska, med ett sockerpris på mindre än 6kr kilot exklusive moms så blir inte det mycket.
Och ja jag vet om hur skatten fungerar, hur är det relevant? Det kan fortfarande skilja 40-50:- för olika vodkatyper.
Och varför skulle socker ge sämre smak än melass? Du menar att socker är för dåligt att göra vodka på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Känns som det behövs en liten lektion i sprittillverkning.
Tre ingridienser behövs fö ratt göra "sprit".
1. Vatten
2. Jäst
3. "Socker"

Jästen "äter" socker och bildar alkohol samt koldioxid (och diverse slaggprodukter).
Slutprodukten efter några dagars jäsning brukar kallas mäsk. Denna mäsk filtreras och sen är det dax för det olagliga. Att destillera.
Då värmer man upp mäsken till en temperatur där alkoholen i mäsken kokar. Eftersom alkohol kokar vid lägre värme än vatten så får man en högre alkoholkoncentration av den ånga som mäsken avger.
Denna ånga kyls ner för att då återgå till vätskeform.
Detta kan upprepas några gånger för att få högre och högre alkoholhalt.
Sen renas spriten, ofta med hjälp av aktivt kol som tar bort de orenheter (oljor bla) som finns.

Sen finns det iofs andra sätt än destillering. Exempelvis frysmetoden. Alkohol fryser vid lägre temperaturer än vatten och då kan man frysa mäsken i en plastpåse och sen slå sönder uten och ta till vara på det som sipprar ut först.

Jag vet precis hur det där går till. Varför kände du att detta var relevant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och varför skulle socker ge sämre smak än melass? Du menar att socker är för dåligt att göra vodka på?

No shit, jämför rom med hembränt! Det enda det rafinerade sockret bidrar med till smaken är ju biprodukterna som uppstår vid jäsningen. Dessutom är det en rätt lång process att rafinera socker, jämfört med att använda spanmål, vilket jag tror är orsaken till att ingen kommersiell sprittilverkare använder socker.

De vita spritsorterna duger ju bara till att blanda ut. Det är väl ingen, förutom amerikanerna som gick på Absoluts marknadsföring på 80-talet, som dricker vit sprit ren. Melassen är det som gör att rom smakar gott.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hört 700 gram socker per liter. Men jag vet inte. Det räknade jag om till mindre än 500gram per flaska, med ett sockerpris på mindre än 6kr kilot exklusive moms så blir inte det mycket.

Nej, det blir inte många kronor, men det blir procentuellt mycket. Om en liter sprit kostar 5 kronor att tillverka med melass så är kostnaden med socker kanske 10 kronor. Det är dubbla priset, vilket ett företag som vill gå med vinst alla gånger skulle ta. Bara ungefär siffror här, men nog förstår du väl att en biprodukt är billigare än den riktiga produkten? Varför skulle ett företag medvetet välja en dyrare tillverkningsmetod om en lika bra (om inte ännu bättre) och billigare fanns?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och ja jag vet om hur skatten fungerar, hur är det relevant? Det kan fortfarande skilja 40-50:- för olika vodkatyper.

Skatten verkade vara relevant då du tyckte att ett företag som jäste på socker i stället för melass skulle kunna ta 3 kronor per flaska ex moms utåt, vilket naturligtvis är felaktigt då skatt, vinst, lön till personalen och kostnaden för flaskan tillkommer. Skatten är den markant största delen i detta. Jag försökte bara visa att 3 kronor per flaska är ett helt orimligt pris.
Att det kan skilja de summorna beror nog mest på att billigare märken går med mindre vinst per såld flaska, inte har lika fina flaskor, och inte lika mycket reklam. Billigare märken har ofta inte lika bra smak, vilket antagligen gör det billigare att tillverka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och varför skulle socker ge sämre smak än melass? Du menar att socker är för dåligt att göra vodka på?

Varför socker ger sämre smak än melass är svårt att svara på. Till viss del misstänker jag att vi vant oss vid smaken av melass sprit, och tycker sedan den är god. Vi har inte historiskt sett använt rent socker för spritproduktion, så vi har inte vant oss vid smaken. Titta exempelvis på tequila. Om det först skulle komma nu, tror du någon skulle gilla den smaken?

Och jag menar inte att socker inte går att göra vodka på, utan att socker duger mest till enklare spritsorter som vodka. Av melass kan man göra ädlare sprit än vodka, såsom rom. Det kan du inte göra på socker.

Vad jag försökte säga är att sprit tillverkad på socker snarare ska jämföras mot sprit tillverkad på spannmål, då företagstillverkad vodka vanligtvis är gjord på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
No shit, jämför rom med hembränt! Det enda det rafinerade sockret bidrar med till smaken är ju biprodukterna som uppstår vid jäsningen. Dessutom är det en rätt lång process att rafinera socker, jämfört med att använda spanmål, vilket jag tror är orsaken till att ingen kommersiell sprittilverkare använder socker.

De vita spritsorterna duger ju bara till att blanda ut. Det är väl ingen, förutom amerikanerna som gick på Absoluts marknadsföring på 80-talet, som dricker vit sprit ren. Melassen är det som gör att rom smakar gott.

Nu pratar du ju bara om att du föredrar rom framför brännvin. Det är ovidkommande. Vi pratar brännvinsproduktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Nej, det blir inte många kronor, men det blir procentuellt mycket. Om en liter sprit kostar 5 kronor att tillverka med melass så är kostnaden med socker kanske 10 kronor. Det är dubbla priset, vilket ett företag som vill gå med vinst alla gånger skulle ta. Bara ungefär siffror här, men nog förstår du väl att en biprodukt är billigare än den riktiga produkten? Varför skulle ett företag medvetet välja en dyrare tillverkningsmetod om en lika bra (om inte ännu bättre) och billigare fanns?
Skatten verkade vara relevant då du tyckte att ett företag som jäste på socker i stället för melass skulle kunna ta 3 kronor per flaska ex moms utåt, vilket naturligtvis är felaktigt då skatt, vinst, lön till personalen och kostnaden för flaskan tillkommer. Skatten är den markant största delen i detta. Jag försökte bara visa att 3 kronor per flaska är ett helt orimligt pris.
Att det kan skilja de summorna beror nog mest på att billigare märken går med mindre vinst per såld flaska, inte har lika fina flaskor, och inte lika mycket reklam. Billigare märken har ofta inte lika bra smak, vilket antagligen gör det billigare att tillverka.

Du är virrig. I ena stunden är några enstaka kronor oacceptabelt då det blir för dyrt. Och i andra stunden så försvarar du prisskillnader på upp till 50:- för olika vodkasorter med reklam och dyrare flaskor. Det går inte ihop. Skatten, flaskan, transporten, lön och dylikt är alla helt oberoende av vad man tillverkar spriten på. Att tillverka en Explorer Vodka på socker istället för spannmål skulle med andra ord inte påverka priset mer än några kronor i butik heller.

Om det vore som du sa att tre kronors spritskillnad skulle göra så mycket att det skulle vara ohållbart så skulle ju ingen annan sprittyp än brännvin finnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis

Varför socker ger sämre smak än melass är svårt att svara på. Till viss del misstänker jag att vi vant oss vid smaken av melass sprit, och tycker sedan den är god. Vi har inte historiskt sett använt rent socker för spritproduktion, så vi har inte vant oss vid smaken. Titta exempelvis på tequila. Om det först skulle komma nu, tror du någon skulle gilla den smaken?

Och jag menar inte att socker inte går att göra vodka på, utan att socker duger mest till enklare spritsorter som vodka. Av melass kan man göra ädlare sprit än vodka, såsom rom. Det kan du inte göra på socker.

Vad jag försökte säga är att sprit tillverkad på socker snarare ska jämföras mot sprit tillverkad på spannmål, då företagstillverkad vodka vanligtvis är gjord på det.

Men jag har inte påstått att man ska göra "ädel" sprit som rom eller whisky på socker, jag pratar vanligt brännvin. Och alla som smakat sockerbaserad sprit som jag hört vet att det är en renare och neutralare smak. Borde ju vara utomordentligt bra som vodka.

Permalänk
Medlem

vit sprit?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att tillverka en Explorer Vodka på socker istället för spannmål skulle med andra ord inte påverka priset mer än några kronor i butik heller.

Men varför skulle någon vilja betala de extra kronorna för rent socker när det är billigare att använda något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du är virrig. I ena stunden är några enstaka kronor oacceptabelt då det blir för dyrt. Och i andra stunden så försvarar du prisskillnader på upp till 50:- för olika vodkasorter med reklam och dyrare flaskor. Det går inte ihop. Skatten, flaskan, transporten, lön och dylikt är alla helt oberoende av vad man tillverkar spriten på. Att tillverka en Explorer Vodka på socker istället för spannmål skulle med andra ord inte påverka priset mer än några kronor i butik heller.

Nu är jag inte djupt insatt i ekonomin bakom storskalig sprittillverkning, men nog borde vissa procentuella påslag göras? Alltså att man vill ha en viss procentsatts i vinst exempelvis. Då förstärks en låg kostnad till viss del. Men jag hävdar inte att valet av spannmål istället för rent socker ger en riktigt stor prisskillnad på hyllan i systembolaget. Men det ger en prisökning som ingen är villig att betala. 50 kronor för en fin flaska av ett "lyxigt" märke, och som kanske även har en bättre smak finns det säker folk som är villiga att betala, men 20-30 kronor extra för att den ska vara gjord på socker istället för spannmål innebär bara 20-30 kronor mindre vinst till företaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om det vore som du sa att tre kronors spritskillnad skulle göra så mycket att det skulle vara ohållbart så skulle ju ingen annan sprittyp än brännvin finnas.

Nu förstår jag inte alls din logik? Om ingen vill betala 3 kronor i onödan, varför vi då ingen köpa någon annan alkohol än brännvin? Många är villiga att betala ganska mycket extra för den bättre smaken på alkoholen från ädlare spritsorter. Och många köper även vin och öl som alternativ till brännvin för att det passar att dricka till mat exempelvis. Öl och vin har även lägre skatt per alkoholmängd än sprit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men jag har inte påstått att man ska göra "ädel" sprit som rom eller whisky på socker, jag pratar vanligt brännvin.

Ok, att det bara gällde brännvinn framkom inte av det du skrivit innan. Men då gäller väl det jag sa att socker bör jämföras med spannmål ännu bättre. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och alla som smakat sockerbaserad sprit som jag hört vet att det är en renare och neutralare smak. Borde ju vara utomordentligt bra som vodka.

Alla du pratat med vet att hembränt har en bättre smak än vodka? Tja, smaken är som baken. Tycker de du pratat med om vodka, eller vill de bara ha smakfri alkohol?
Jag tror att en duktig hembrännare kan producera renare sprit än vad som säljs på systembolaget. Detta därför att inte så många verkar efterfråga helt ren och smakfri sprit. Tittar du på finare vodkor så lämnar de en viss smak kvar över bara alkoholen, för att det ska smaka bättre. Det finns ju vissa vodkor gjord på färskpotatis och liknande vilket finsmakare föredrar.
Jag tror inte det skulle vara några problem att göra helt smakfri sprit på spannmål, så jag tror att anledningen till att det inte sälj helt smakfri sprit på systembolaget är att inte tillräckligt många efterfrågar det.

Så att vodka görs på spannmål framför socker tror jag beror på en svag fördel i pris, och en svag fördel i smak.

Permalänk
Medlem

Räknas Cachaça då? Det är ju gjort på sockerrörsssaft/juice.

Permalänk
Medlem

Det går inte att göra mäsk av enbart socker, vatten och jäst. Jästsvamparna kan inte leva på enbart socker. De övriga ämnen jästen behöver finns i melass och övriga råvaror, som används vid sprittillverkning. Att först ta bort dem från melassen för att sedan behöva sätta till dem igen vid jäsningen är dumt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men varför skulle någon vilja betala de extra kronorna för rent socker när det är billigare att använda något annat?

Smaken, neutralare smak gör sig bättre i många fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Nu är jag inte djupt insatt i ekonomin bakom storskalig sprittillverkning, men nog borde vissa procentuella påslag göras? Alltså att man vill ha en viss procentsatts i vinst exempelvis. Då förstärks en låg kostnad till viss del. Men jag hävdar inte att valet av spannmål istället för rent socker ger en riktigt stor prisskillnad på hyllan i systembolaget. Men det ger en prisökning som ingen är villig att betala. 50 kronor för en fin flaska av ett "lyxigt" märke, och som kanske även har en bättre smak finns det säker folk som är villiga att betala, men 20-30 kronor extra för att den ska vara gjord på socker istället för spannmål innebär bara 20-30 kronor mindre vinst till företaget.

20-30 kronor är ju ett enormt påslag du gör, tänk på vad en flaska vodka kostar innan skatt, det är inte mycket alls. Tror det är ganska orealistiskt att priset skulle skena så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Nu förstår jag inte alls din logik? Om ingen vill betala 3 kronor i onödan, varför vi då ingen köpa någon annan alkohol än brännvin? Många är villiga att betala ganska mycket extra för den bättre smaken på alkoholen från ädlare spritsorter. Och många köper även vin och öl som alternativ till brännvin för att det passar att dricka till mat exempelvis. Öl och vin har även lägre skatt per alkoholmängd än sprit.

Precis, det är ingen logik, det jag menade, jag angrep ju din logik när du sa att dessa ynka kronor skulle göra så stor skillnad att ingen skulle vilja producera det, med den logiken så skulle ju ingen producera något annat än billigt brännvin. Och eftersom det finns de som gör på färskpotatis som du själv säger, betydligt dyrare än socker, och de som gör på allt möjligt i dyra ekfat .tex. så är ju det ett utomordentligt bra bevis för att det kan vara värt några ynka kronor för att få en smak som många föredrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Alla du pratat med vet att hembränt har en bättre smak än vodka? Tja, smaken är som baken. Tycker de du pratat med om vodka, eller vill de bara ha smakfri alkohol?
Jag tror att en duktig hembrännare kan producera renare sprit än vad som säljs på systembolaget. Detta därför att inte så många verkar efterfråga helt ren och smakfri sprit. Tittar du på finare vodkor så lämnar de en viss smak kvar över bara alkoholen, för att det ska smaka bättre. Det finns ju vissa vodkor gjord på färskpotatis och liknande vilket finsmakare föredrar.
Jag tror inte det skulle vara några problem att göra helt smakfri sprit på spannmål, så jag tror att anledningen till att det inte sälj helt smakfri sprit på systembolaget är att inte tillräckligt många efterfrågar det.

Så att vodka görs på spannmål framför socker tror jag beror på en svag fördel i pris, och en svag fördel i smak.

Jag vill säga att det är en mycket svag fördel pris. Ingen fördel smak, det finns som sagt lite olika vad man vill ha, vissa öststats vodkor har en gräslig eftersmak som man inte ens kan blanda bort, medans vissa rent av har en riktigt god smak, min personliga favorit är Absolut. En helt neutral smak skulle uppskattas av väldigt många skulle jag tro, och något som skulle vara väldigt bra i t.ex. produktion av alkoläsk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Räknas Cachaça då? Det är ju gjort på sockerrörsssaft/juice.

Vet inte, inte ens hört talas om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Det går inte att göra mäsk av enbart socker, vatten och jäst. Jästsvamparna kan inte leva på enbart socker. De övriga ämnen jästen behöver finns i melass och övriga råvaror, som används vid sprittillverkning. Att först ta bort dem från melassen för att sedan behöva sätta till dem igen vid jäsningen är dumt.

Man har näringstillskott, och de innehåller inte samma saker som melassen. Melassen innehåller så mycket mer som påverkar. Det är därför rom och hembränt inte smakar likadant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Smaken, neutralare smak gör sig bättre i många fall.

Förmodligen är det dock billigare att filtrera några extra gånger än att använda rent socker. Eller också får man inga smakfördelar. Eller också anser man att marknaden för en sådan produkt är för liten. Eller också finns det redan någon som gör på det sättet; så revolutionerande är inte idén.
För övrigt citerar du snett.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förmodligen är det dock billigare att filtrera några extra gånger än att använda rent socker. Eller också får man inga smakfördelar. Eller också anser man att marknaden för en sådan produkt är för liten. Eller också finns det redan någon som gör på det sättet; så revolutionerande är inte idén.
För övrigt citerar du snett.

Såg just snedciteringen. Orkar inte sitta för nära skärmen så jag gör lite misstag ibland. Kör på min 42" TV.

Men du verkar inte ha smakat sprit gjord på socker? Vissa smakämnen är inget man filtrerar bort. Därför är all sockerbaserad sprit jag smakat renare i smaken än någon vodka. Det är väldigt stor skillnad. Mycket av det man trott är spritsmak i vodkan är helt enkelt bismak.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Förmodligen är det dock billigare att filtrera några extra gånger än att använda rent socker. Eller också får man inga smakfördelar. Eller också anser man att marknaden för en sådan produkt är för liten. Eller också finns det redan någon som gör på det sättet; så revolutionerande är inte idén.
För övrigt citerar du snett.

Filter hjälper inte mycket då mycket av det som ger smak är löst.
Nu vet jag inte hur kolonnerna ser ut när man tillverkar vodka men om man använder sig av en kolonn med jag tror det är 9 bottnar så får man ut ~95 volym-% etanol i toppen. Resten är vatten och då spelar det verkligen ingen roll vad man har gjort etanolen på.
Jag ser verkligen inte vitsen med att göra etanol av raffinerat socker bara för att man vill ha ren sprit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Filter hjälper inte mycket då mycket av det som ger smak är löst.
Nu vet jag inte hur kolonnerna ser ut när man tillverkar vodka men om man använder sig av en kolonn med jag tror det är 9 bottnar så får man ut ~95 volym-% etanol i toppen. Resten är vatten och då spelar det verkligen ingen roll vad man har gjort etanolen på.
Jag ser verkligen inte vitsen med att göra etanol av raffinerat socker bara för att man vill ha ren sprit.

Så du menar att all sprit du får ur en sådan kolonn är likadan oavsett vad du hällt i den? Om den är gjord på socker, vete, potatis eller gamla skosulor spelar ingen roll?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Filter hjälper inte mycket då mycket av det som ger smak är löst.

Nu tänkte jag mig filtrering i en ganska generaliserad betydelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så du menar att all sprit du får ur en sådan kolonn är likadan oavsett vad du hällt i den? Om den är gjord på socker, vete, potatis eller gamla skosulor spelar ingen roll?

Det var det jag menade i alla fall.

Permalänk
Medlem

finns det verkligen ingen sockerbaserad sprit på bolaget?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
finns det verkligen ingen sockerbaserad sprit på bolaget?

Bara sprit gjord på biprodukter (melass, sockerrörsjuice) som uppstår när man förädlar socker, av orsaker som nämnts i tråden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så du menar att all sprit du får ur en sådan kolonn är likadan oavsett vad du hällt i den? Om den är gjord på socker, vete, potatis eller gamla skosulor spelar ingen roll?

Det beror lite på vad som ingår men hela tanken med destillation och andra separationoperationer är just att få en ren slutprodukt. Exakt vad man får kvar beror självklart på vad man stoppar in. Har du mycket lättare föroreningar så blir de självklart kvar efter en destillation som är optimerad för separationen av etanol och vatten. Nu finns det ganska få föroreningar med högre ångtryck (vilket är den drivande kraften i destillation) än etanol. Det skulle i så fall vara de ytterst små mängderna metanol som kan bildas. Bör också nämnas att vattnet som finns kvar i blandningen finns där pga av en azeotrop och inte för att separationen är dålig.
Min poäng var att du kan få ut helt ren etanol genom att rena den utan problem. Sen spelar det ingen roll om du har fått din etanol från socker, säd eller petroleum.

@Elgot, du menar alltså vätska/vätska-separation och inte filtrering. Som kemitekniker känner jag mig tvungen att påpeka det

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vilken råvara du använder för att förse jästen med glukos spelar mycket liten roll för spritens kvalité. Det som är avgörande hur destillationen görs. Destillationen av rom (melass), whisky (malt), och brandy (vindruvor) och hembränt är mycket primitiv och då inverkar råvaran. Vid jäsningen bildas alltid oönskade föreningar som metanol och butanoler (finkel). För vodka av hög kvalité används lite mera avancerad destillation (kolonn). Aktivt kol kan användas för att ta bort oönskade smakämnen. Ofta tillsätts lite socker efter destillation och utspädning. För tillverkning av ren etanol (95%) används vanligen ett flerkolonners system med utspädning med vatten och filtrering genom aktivt kol (kolet adsorberar oönskade komponenter) emellan destillationsstegen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd

Alltså, det ni säger är att sprit från en kolonn ger identisk smak oavsett vad man stoppat i den? Så kör man tillverkningen av kända vodkor i en likadan kolonn så blir resultatet identiskt? Explorer, Absolut, Vanlig, Koskenkorva, Smirnoff & Jelzin skulle smaka lika?