Anmäl dig till Roborock Challenge!

Varför kom StarWars IV före episode 1?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det som är mest synd är att Darth Vader har lagt av sig så jävligt i sina fightingskills om man nu skulle se dem i kronologisk ordning

Han är några år äldre i VI...

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt diskuterat detta ämne med min far tidigare. Farsan var på premiären av filmen i slutet av 70-talet. precis som man ser i dagens version stod det episode IV redan då på den rullande texten i början. Detta kommer han ihåg för att dom blev förvånade av att det står IV och inte I. så att det skulle varit episode I från början verkar inte stämma.

Jag tror dock heller inte på att dom sköt filmerna på tiden pga effekter.

Vad jag har hört har Lucas alltid haft hela serien klar (även efterföljare till episode VI) innan inspelningarna började. Men valde att börja från IV då dom tidigare var allt för förklarande.

Det är så jag förstått det.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Så man gjorde IV för att det skulel bli lite mer spännande och "mystiskt"?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt wikipedia införde man texten "Episode IV A NEW HOPE" 1981, efter att man hade kallat den andra filmen för "Episode V". Youtube visar att det finns öppningar både med och utan episodnummer.
Utan:

Med:

Permalänk

Hmm, varför hade man den först utan nånting, men sen la man till EpIV och A new hope?
Var det för att man trodde att det inte skulle bli nånn mer film? eller har jag missat något?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hmm, varför hade man den först utan nånting, men sen la man till EpIV och A new hope?
Var det för att man trodde att det inte skulle bli nånn mer film? eller har jag missat något?

Förmodligen insåg Lucas under produktionen av uppföljaren till den första filmen att man skulle kunna bygga ut berättelsen både framåt och bakåt och bestämde sig därför för att kalla denna för "episode V".

Permalänk
Medlem

Elgot du har helt rätt. Jag hade missförstått min far. det var såklart Episode V som min far och hans kompisar dom blivit förvirrade av.

Men vad jag har hört hade Lucas redan "manus" skrivet till dom 6 första filmerna när episode IV kom. förmodligen trodde han inte att serien skulle bli en sådan succe som den blev och hade bara "manusen" för dom tidigare filmerna som en egen backstory, inget som skulle bli filmatiserat, men pga av den stora succen gjorde han även dom till slut.

Men känns dumt att spekulera något mer. spekulationer brukar vara felaktiga

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur tjocka/utvecklade dessa manus är isåfall? Kanske hade han tunna fragmentiska skript till filmerna? Dvs värdelösa att skapa film ur "as is", men bra att ha i huvudet när man ska göra någon slags tidslinje över det hela eller utveckla ett av manusen (V och VI i dett fall).
Alltså att han kanske hade en sammanfattning över I-III, men knappast så pass detaljerat att det var dialoger med.

[/flum]

Permalänk

Så hur kan man sammanfatta det hela? Det verkar ju som om det finns olika förklaringar varför det är som det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är helt uppenbart att han hittade på åtminstone stora delar av episod 1-3 långt efter episod 4-6.

Exempel:

1) Jar-Jar Binks. Försök till comic relief som slutar i ett stort magplask. Kan omöjligt ha varit påtänkt sedan 70-talet, utan framstår snarast som en kombination av C3PO och ewok-björnarna.
2) Boba Fett och hans pappa. Tydligt försök att utnyttja Boba Fetts oväntade popularitet. Han var en obetydlig bifigur i episod 5 och 6, och sedan blev han inskriven i manuset till episod 2 för att fansen gillade honom. Jag kan inte tänka mig att detta skulle varit påtänkt från början.
3) Jajamensan, R2D2 och C3PO dyker upp i episod 1-3. Faktum är att Anakin byggde C3PO. Något mer desperat sätt att klämma in en känd rollfigur har jag nog aldrig sett.

Jag kan tänka mig att George Lucas hade följande i tankarna för episod 1-3:

1) Rymdimperiet byggs upp.
2) Man får reda på Darth Vaders bakgrund.
3) Yoda slåss med ljussabel. (Detta är det enda jag kan komma på som skulle rättfärdiga specialeffektargumentet.)

I övrigt tror jag att nästan hela manuset är påhittat i efterhand.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Jag har hört nånstans att han började i mitten för att det skulle bli spännade att inte veta vad som hade hänt innan i historien (skulle vara ovanligt).

Är inte säker om det är sant, bara en hypotes.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Jag har hört nånstans att han började i mitten för att det skulle bli spännade att inte veta vad som hade hänt innan i historien (skulle vara ovanligt).

Är inte säker om det är sant, bara en hypotes.

in media res är knappast en nyhet eller ovanlighet. Snarare tvärtom, användes flitigt bland antikens greker.

Permalänk
Medlem

Ja det var konstigt när tvåan kom och så hette den episod V. Jag såg första filmen på bio 1977 när jag var 10 år. Fick se den trots 11-års gränsen eftersom jag hade min pappa med mig. Väldigt häftigt att se den på bio med flygscenerna, kändes nästan som man själv åkte med när man såg filmen på en stor bioduk. Jag har inte sett de nyare episoderna 1-3 faktiskt...

Permalänk
Medlem

Dokumentären Empire of Dreams: The Story of the 'Star Wars' Trilogy tar upp allt det här. Se den.

Del 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Att det var för att specialeffekterna inte fanns på 70-talet är ju bara en dålig ursäkt från Geroge Lucas.

Varför skulle det vara en dålig ursäkt?

Man kunde inte göra de saker då som man kan göra idag.
OCH hade inte George Lucas startat ILM för att göra de effekter som var möjliga att göra, så hade förmodligen inte de effekterna varit möjliga idag heller då mycket av det som görs idag bygger på tekniker som ILM utvecklade just för att göra Star Wars ep4.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Varför skulle det vara en dålig ursäkt?

Man kunde inte göra de saker då som man kan göra idag.
OCH hade inte George Lucas startat ILM för att göra de effekter som var möjliga att göra, så hade förmodligen inte de effekterna varit möjliga idag heller då mycket av det som görs idag bygger på tekniker som ILM utvecklade just för att göra Star Wars ep4.

Man kunde göra de andra filmerna, vad går inte att göra i EP4?

Permalänk
Medlem

För att den var först och tekniken inte fanns?
Tekniken 1975-77 var inte som den är idag precis...och det som användes senare uvecklades under arbetet med ep4...

Du kan inte bygga en dator utan att först bygga komponenterna...

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ja det var konstigt när tvåan kom och så hette den episod V. Jag såg första filmen på bio 1977 när jag var 10 år. Fick se den trots 11-års gränsen eftersom jag hade min pappa med mig. Väldigt häftigt att se den på bio med flygscenerna, kändes nästan som man själv åkte med när man såg filmen på en stor bioduk. Jag har inte sett de nyare episoderna 1-3 faktiskt...

Du är en lycklig man.

För er som inte är det kan South Park Säsong 12, episod åtta ge en viss lindring....

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det är helt uppenbart att han hittade på åtminstone stora delar av episod 1-3 långt efter episod 4-6.

Exempel:

1) Jar-Jar Binks. Försök till comic relief som slutar i ett stort magplask. Kan omöjligt ha varit påtänkt sedan 70-talet, utan framstår snarast som en kombination av C3PO och ewok-björnarna.
2) Boba Fett och hans pappa. Tydligt försök att utnyttja Boba Fetts oväntade popularitet. Han var en obetydlig bifigur i episod 5 och 6, och sedan blev han inskriven i manuset till episod 2 för att fansen gillade honom. Jag kan inte tänka mig att detta skulle varit påtänkt från början.
3) Jajamensan, R2D2 och C3PO dyker upp i episod 1-3. Faktum är att Anakin byggde C3PO. Något mer desperat sätt att klämma in en känd rollfigur har jag nog aldrig sett.

Jag kan tänka mig att George Lucas hade följande i tankarna för episod 1-3:

1) Rymdimperiet byggs upp.
2) Man får reda på Darth Vaders bakgrund.
3) Yoda slåss med ljussabel. (Detta är det enda jag kan komma på som skulle rättfärdiga specialeffektargumentet.)

I övrigt tror jag att nästan hela manuset är påhittat i efterhand.

Jag hade lite Wikipedialäsning för några veckor sen, och faktum är att George inte hade någon tanke på att Darth Vader skulle vara fadern när han gjorde den första filmen. Han skrev till det i manuset av episode V för att få en bättre twist eller något sånt (minns inte exakt).

Nu är ju inte Wiki den säkraste källan men faktum kvarstår att det inte finns några hints att Vader skulle vara Lukes pappa i episode IV.

står om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars#Production_history