Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Crysis slutade fungera i DX 10

Permalänk
Medlem

Crysis slutade fungera i DX 10

Mitt Crysis har slutat fungera i DX 10. Man kan öppna spelet och ladda det senaste sparade stället - det ser ut att laddas men när man trycker på någon tangent för att börja spela blir allt svart och det dyker upp en ruta som säger att Crysis slutat fungera korrekt och att Windows söker en lösning på problemet.

Någon förklaring på vad som gått snett får man dock inte. Crysis fungerade som en dröm i förrgår kväll i DX 10 med very high-settings på allt. Det går att högerklicka på Crysis-shortcuten och spela i DX 9, men det hackar och laggar som f-n - med high-settings.

Jag har installerat den senaste patchen och hotfixen. Likaså har jag de senaste drivrutinerna för grafikkort. Det jag gjort efter det är att jag installerade Quake 4 och Windows Blinds. Jag installerade inte DX 9 som finns på Q4-skivan. Även Q4 patchades direkt med senaste patchen och funkar fint. Kan de här installationerna förorsakat problemet?

Jag blev klar med bygget för 2 veckor sedan - burken är alltså sprillans ny och jag har inte haft något problem med något annat.

CPU-temperaturen åker upp till 45 grader vid belastning (vid grafikintensiva spel såsom Crysis) från normalt 32 i Windows utan belastning - verkar alltså inte vara temperaturen.

Mitt system:

ASUS RAMPAGE II EXTREME
INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366 BOX klockad ca 20%
ASUS RADEON HD4870 X2 PCIE 2GB
3 x 2GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM (= 6 GB)
Intel X25-M 80 Gt SATA-II SSD
WD CAVIAR BLACK 1TB SATA2 7200RPM 32MB

Windows Vista Ultimate 64 Bit SWE SP1 OEM

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Har du prövat starta spelet från början istället från senaste "saven"?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Har du prövat starta spelet från början istället från senaste "saven"?

Jo, men det är samma sak där, det ser ut att ladda, men vid "hit any key to continue" blir allt svart och felmeddelandet dyker upp.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Installera om drivrutinen till grafikkortet från scratch. Jag är rätt säker på att DirectX 10 filen för grafiken pajat ihop. Har själv haft problemet och installerade om och då funkade Crysis som det skulle igen. Problemet är troligtvis att den profil som ATI drivisen har för Crysis har blivit korrupt. Testar du ett annat DX10 spel lär det fungera fläckfritt men inte Crysis och därför måste du installera om drivisen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyPakt
Installera om drivrutinen till grafikkortet från scratch. Jag är rätt säker på att DirectX 10 filen för grafiken pajat ihop. Har själv haft problemet och installerade om och då funkade Crysis som det skulle igen. Problemet är troligtvis att den profil som ATI drivisen har för Crysis har blivit korrupt. Testar du ett annat DX10 spel lär det fungera fläckfritt men inte Crysis och därför måste du installera om drivisen.

Tyvärr hjälpte det inte att att installer om Ati drivisen (avinstallation -> omstart -> nyinstallation -> omstart) - Crysis beter sig på samma ouppfostrade sätt som förut. Nu ska jag pröva på att avinstallera spelet, deleta mappen, ominstallera och patcha på nytt.

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Avstängd

Testa i en annan användar konto med, 9 av 10 fall fungerar så för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

hehe har liknade problem med warhead laddar ALLTID till 81% för att sedan hänga sig...oavsett ny eller sparning

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
hehe har liknade problem med warhead laddar ALLTID till 81% för att sedan hänga sig...oavsett ny eller sparning

Samma för mig. På banan below the thunder eller vad det hette så laddar det bara till 83% sen hänger sig crysis warhead. Var ute och letade efter en lösning på detta. Men hittade inget som funkade för mig. Fick fuska mig förbi hela detta avsnitt för att kunna fortsätta. Värkar vara många som har samma problem med warhead.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det vara bara avinstallation av Crysis, delete av Crysis-mappen, nyinstallation och nypatchning som hjälpte. Något hade hänt när jag installerade Q4 eller Stardock Blinds!

Punkbuster är starkt misstänkt - Q4-skivan installerade Punkbuster (någon gammal version) utan att fråga och den kanske skrev över någonting i den version som följde med Crysis, nu glömde jag att kolla om Q4 ännu fungerar....

Visa signatur

Intel core i7-920 2.66g 8M; Asus Rampage II Extreme; 1 x Asus Radeon hd4870 x2 PCIE 2Gb; 3 x 2Gb Kingston HyperX 1600MHz DDR3; Antec Twelve Hundred Gaming Case