Köpt ny dator: Lita på vista eller köra XP 64bit?

Permalänk

Köpt ny dator: Lita på vista eller köra XP 64bit?

Hej!

Jag har köpt en ny dator och funderar på om jag ska lita på att Vista fungerar bra eller om jag ska köra safe med XP 64 bit versionen.
Har läst tester av Vista där det verkar vara lite si och så. Till att börja med är det 10ggr större (bokstavligt talat vad jag förstod det som) och det lät inte så stabilt som jag skulle önska. I för sig var dessa tester ett eller två år gamla. Huvudkomponenterna i datorn är:

processor: CPU Core i7 920, 2.66GHz8MB
moderkort: MK Asus P6T, Intel X58S 1366, ATX
grafik: GK PCIe XFX GF GTX 295
Ram: Corsair 6gb (3KIT) DDR31333MHz/CL9/XMS3-10600

Jag läste t.ex en omröstning där 73% av de som röstade valde XP framför Vista, men det kanske har utvecklats en bit nu och är stabilare etc?
Kommer ha en HD dedikerad till windows (velociraptor 74GB 10.000rpm) och en till disk för allt annat på 640GB (även den 10.000 varvare).
Jag kommer anvädna datorn till allt möjligt. Mest till spel, men även arbete med web, grafik etc. En speldator extraknäckande som arbetsdator kan man säga

Mvh
Mackan

Permalänk
Medlem

Jag hade enbart problem när jag själv körde XP 64-bit.
Mest berodde det på drivrutiner och att programmen inte hade stöd för XP 64-bit.
Däremot fungerade samma program i Vista 64-bit.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

XP x64 är den enda Windows versionen jag inte skulle peta på. Det finns inget som helst stöd för varken program eller drivrutiner.

Vista har utvecklats otroligt mycket på kort tid och jag har inga som helst problem med det på min laptop.

Kör på Vista x64. Du kommer vinna så otroligt mycket på det än om du väljer XP x64.

Permalänk
Medlem

64b Win 7 Beta fungerar mycket bra.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Jag kör med Vista 64 och det fungerar hur bra som helst. Visst att det käkar lite minne men allting jag prövat fungerar och det är stabilt. Vista har kommit en lång väg sedan release.

Alternativet är att skaffa Win7 betan.

Permalänk
Medlem

Med I7 är Vista X64 bäst Men Kör Windows 7 beta Tills tiden är slut

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Kör Windows Vista x64!

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk

Windows 7 beta hade jag inte hört talas om tidigare, men det finns inte tillgängligt fr nerladdning längre (lagligt). Det verkar ju skitbra annars.

Jag kommer nog köra med vista x64 då.

Permalänk

Glömde säga tack för era svar föresten

jag kommer nog faktiskt köpa det. Skönt att ha ett riktigt windows köpt på helt korrekt vis för en gångs skull
Men då kommer nästa dilemma - det finns ju 600 versioner.
Vista business, home basic, home premium, Ultimate, vista this -vista that... nej men.. jag blir helt snurrig i skallen.

Permalänk

Skippa 64 bitars varianterna helt, märks ändå ingen skillnad! Mer strul bara.
Kör vanliga STABILA XP funkar bäst.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Skippa 64 bitars varianterna helt, märks ändå ingen skillnad! Mer strul bara.
Kör vanliga STABILA XP funkar bäst.

Nu är du ute och cyklar, hur hade du tänkt dig att han ska kunna utnyttja sina 6 GiB RAM med ett 32-bitars operativsystem?

Jag kan bara hålla med tidigare inlägg, kör Vista x64.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Tror inte du märker speciellt stor skillnad mellan 4gb ram eller 6 gb ram inte i XP.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Men vem har sagt att han ska köra XP? Är inga som helst problem med bista eller Vista x64. Bara dumt att köpa ett gammalt OS eller en 32bitarsverision av vista istället för 64bitarsverisionen. Att han kör Vista x64 kommer ju knappast att bli ett problem...

Permalänk
Medlem

Meganeoman är känd här på Sweclockers att han hatar Vista...
Så lyssna inte direkt på vad han säger för det spelar ingen roll om det är en total majoritet som anser Vista x64 är bra och stabilt... Vi har ändå fel...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Skippa 64 bitars varianterna helt, märks ändå ingen skillnad! Mer strul bara.
Kör vanliga STABILA XP funkar bäst.

Säger han som kan absolut ingenting om datorer och operativsystem..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera Vista Ultimate 64-bitars. Flesta verkar ense om att det är bäst och kan inget annat säga. Aldrig mer tillbaka till Windows XP.

Funkar klockrent. Några gamla program funkar inte men det mesta finns uppdaterat för att passa, alla nya program, spel och drivrutiner släpps alltid (nästan) i versioner för Vista 64.

Kör själv 8gb ram och tycker det flyter på bra. Går säkert bra med mindre ram också.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Vista funkar klockrent på de flesta datorer, men viss hårdvara gillar den inte. Men det går alltid att köra bantad version med vlite t.e.x då funkar det på all hårdvara. XP är inte att rekomendera, det är ett musei objekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Med den burken i åtanke så skulle aif jag kört Vista 64bits
Dessutom borde du skaffa Home Premium, den räcker på långa vägar, såvida du inte skall göra något speciellt med burken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör på Vista

Permalänk
Medlem

kör på vista 64 bits versionen!

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören som säger Vista 64-bitars. Helst då Home premium, kan tyvärr inte tala för någon annan eftersom jag saknar erfarenhet. Vidare har man ju läst om folk som vägrar släppa taget om sitt kära XP som trots allt kom ut 2002, det börjar bli lite gammalt i mina ögon.

Om du har svårt att välja vilken Vista-version du ska köra med så föreslår jag att du surfar in på denna jämförelsesida från Microsoft.

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Lycka till med ditt Vista!
Ampoas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Meganeoman är känd här på Sweclockers att han hatar Vista...
Så lyssna inte direkt på vad han säger för det spelar ingen roll om det är en total majoritet som anser Vista x64 är bra och stabilt... Vi har ändå fel...

Jasså, så det kanske är därför Vista är listat som top 10 av dom sämsta operativsystemen tillsammans med ex. windows ME?
Men du Knashatt du kanske skulle dualboota Vista och Windows ME så blir du garanterad nöjd

http://www.pcworld.com/article/162866-3/the_10_worst_operatin...

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Säger som majoriteten, kör vista 64-bit, jag har kört vista sen dag1 och aldrig haft några problem, snarare tvärtom, mer problem med xp än vad jag haft med vista faktiskt, och för att nyttja kraften och potentialen i din dator så talar även det till fördel för vista, kör vista home premium på 3 av mina fyra datorer problemfritt, enda trista är att 64-bits versionen av internet explorer får man ej flashbaserat material att fungera...men det är inte MS fel utan faktiskt adobes fel som aldrig får tummen ur och fixar det här...det stör mig mycket då 64-bits versionen av internet explorer funkar fina fisken och jag (läs personligen) uppfattar den som både snabbare och mer krångelfri än firefox

(innan ni kastar skit på min åsikt om FF så läs som först att det är min PERSONLIGA åsikt och inget som baserats på fakta...gnölas alltid om det annars!)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

XP 64 bitars är en nisch-produkt som inte är särskilt spridd (i jämförelse med Vista 64), så Vista 64 är nog ett mkt säkrare val, inte minst vad gäller drivrutiner. T ex så måste alla WHQL certifierade drivrutiner för Vista släppas i både 32 & 64 bitars format.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jasså, så det kanske är därför Vista är listat som top 10 av dom sämsta operativsystemen tillsammans med ex. windows ME?
Men du Knashatt du kanske skulle dualboota Vista och Windows ME så blir du garanterad nöjd

http://www.pcworld.com/article/162866-3/the_10_worst_operatin...

Antagligen är personen helt inkompetent eller också har han överhuvudtaget inte testat Vista i en dator nyare än årsmodell 2004..

Jag kör en dator med x32 versionen och en med x64 versionen och båda fungerar helt klockrent och det har aldrig varit några problem med crasher eller liknande.

Så trotts att gamla XP faktiskt funkar väldigt bra så tycker jag att Vista är strået vassare på flera punkter. Men man bör ju ha en hyfsad dator med skapligt mycke ram för att det ska funka.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Vista ultimate x64 är ialf den stabilaste jag någonsin haft botade om datorn för nån dag sen "program instalation" då hade den stått å tuggat i 2 månader utan problem

Permalänk

Kör Vista Ultimate x64 här, inga problem, annat än man hade med Windows XP...
Windows XP är stenålder nu

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Relik 📜

Vista x64 är du väl redan övertygad om.

Jag skulle satsa på HP eller Business, Ultimate är bara onödigt dyrt. Prestandan är den samma, ingen som helst skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beror lite på. Har du en redan XP licens? om inte skit i xp helt och hållet, visst najs är det men inte tillräckligt;).

Har du redan vistalicens? bra, kör på den(om inte finns det ju 30 dagars test iaf om du nu bara har skivan eller kan låna.)

Har du inget, testa jättegärna win7 som är riktigt mysigt!

Får man fråga vilka som sagt det där skiten och vart du läst det nånstans och även hur gammalt det där är?.

Vista tar inte så jävla mkt plats (beror väl lite på hur mkt man har i hdd utrymme på systemdisken iofs?).

Permalänk

Har vissa program som inte vill funka med Vista U64 och kör en strippad XP64 till dom. Trots att jag inte har problem med XP64, drivrutiner etc, har jag gått över till Vista U64 för dagligt bruk.

Både har sina för- och nackdelar. Så det är väl en fråga om smak och plånbok. Win7 Beta är väl gratis